Nejste přihlášen/a.
Po delší době odstávky jsme chtěli opět provozovat hydraulický štípač na dřevo typ HOS8 (výrobce Germany), z roku výroby 2006. Jde o svislý štípač, jehož štípací rameno s "nožem" se pohybuje kolmo. Ovšem nějak nám nefunguje, nebot po zapnutí motoru sice spustí hydraulické čerpadlo a tlakuje pístnici, štípací rameno vyjede nahoru, ale když má, při najetí na horní úroveň, přepnout táhlem mechanický hydraulický ventil pro pohyb dolů, dojde pouze k "náznaku" (cuknutí) pohybu táhla a ventilu, ale ventil nepřepne a čerpadlo sice běží, ale stále pro pohyb nahoru a zůstává v horní poloze.
Vypadá to tak, že zřejmě pístnice nemá dostatečnou sílu, pro dostatečné vytažení ovládacího čepu hydraulického ventilu, tak, aby došlo k reverzeci pohybu nahoru na přepnutí pro pohyb dolů (to je přepínáno tím hydraulickým mechanickým ventilem a táhlem, při najetí do horní polohy). Vlastní ventil, jehož ovládací čep je stlačován do spodní polohy pružinou, pokud jej zvedám ručně pomocí páky, se pohybuje volně. A pokud za chodu čerpadla, v horní koncové poloze, ručně, pomocí té páky napomůžu vysunutí táhla a ventilu nahoru (proti té pružině), tak se pohyb sice reverzuje a rameno jede dolů (a případně vložený špalek i štípá), ale po uvolnění páky se ventil opět přesune dolů a opět pohyb obrátí a rameno jede opět okamžitě nahoru. Takže to typuji, že není dostatečný tlak v hydraulice a na pístnici.
A toto je možné, podle mne, pravděpodobně z důvodu:
a. nedostatečný tlak zubového hydraulického čerpadla
b. vadné manžety pístnice štípacího ramene
Co se týká bodu a./ - toho čerpadla, tak jsem je vymontoval a rozdělal a vypadá docela dobře, žádné netěsnosti, točí se pomocí kleští přiměřeně ztuha, není na něm vidno vizuelně nějaké mechanické opotřebeni. Gumová těsnění pod čely jsou neporušená, není vidno nějaká většá zubová vůle a vše se zdá být OK.
Co se táká těch manžet pístnice, tu jsem ještě nerozdělával a zatím nevím jak na to. Bude nutno pravděpodobně vylít hydraulický olej z nádrže a štípač položit, nebo obrátit a k pístnici se dostanu asi pouze ze spodu.
Můj dotaz tedy zní:
a. neprováděl jste někdo opravu závady tohoto typu a co bylo její příčinou u Vás?
b. co bude pravděpodobně, dle Vašich zkušeností, nejspíš důvodem uvedené závady?
c. jak je možné nějakým způsobem, v domácích podmínkách, zkontrolovat dostatečnou funkci hydraulického čerpadla, zda dává dostatečný tlak?
d. jak se demontuje vlastní pístnice a jak má provedené těsnící tlakové manžety, pokud jste to někdo už dělal? Jdou vyměnit a případně kde je, konkrétně na tento typ štípač (HOS8) sehnat?
e. mohlo by mít, na tento problém, vliv třeba jen výměna hydraulického oleje? Třeba za nějaký "hustší"?
Předem díky za rady a reakce.
a) toto jsem neopravoval, ale s hydraulikou mám trošku zkušeností, páč si na "kopátku", VZV štípačce opravuji hydrauliku sám. Příčinu na dálku nelze stanovit.
b) klidně nečistota pod sedlem v rozvaděči a stále protéká olej dokola přepouštěním.
c) ne, to neuděláte, nemáte tak velký měřák
d) je více druhů pístnic, více postupů na rozebrání. Pístnici Vám zkontrolují, celé i opraví v okolí, kde dělají hydrauliku.
e) nepomůže. Tam jsou tlaky 150 atm.
Zadejte si do vyhledávače "oprava hydrauliky" dle Vašeho regionu, určitě Vám vadu najdou, poradí a odstraní vadu.
Odpověď je pro mne jednoduchá, ale tebe nepotěší.
Buď si budeš s hydraulikou hrát a postupnýmim kroky bydeš vylučovat části, které jsou v pořádku. Na to ale potřebuješ koupit minimálně manometr s tlakem do 400barů (40MPa), protože v návodu je u štípače psaný maximální tlak 280barů (28MPa). Pak potřebuješ třeba hadičku a rychlospojku k manometru a ještě šroubení nebo rozbočku (T-kus) pro odbočení tlaku do manometru. Každá ta položka bude několik stovek, takže jenom připojení manometru tě bude stát možná 1500Kč.
Pístnici (hydraulický válec) bych rozhodně nedemontoval. Spíš bych koupil zátky na vstupy do válce, najel do poloviny zdvihu a zaslepil bych oba vývody pomocí zátek. Pak bych zkusil válec stlačovat třeba kurtnou nebo vytahovat pístnici z tělesa válce. Pokud se pístnice při zaslepených vývodech pohne, pak je vadné těsnění a musíš válec rozebrat. Jestli si na to troufneš, to nechám na tvém rozhodnutí.
No a pokud bys chtěl měnit rozvaděč, který přepíná směr pohybu, tak ten stojí klidně tisíce a většinou je to zakázkové provedení, které si výrobce štípače nechává vyrábět.
Olejem to může být také. Pokud jsi tam nalil místo doporučeného oleje nějaký hustý olej podobný medu, tak ho čerpadlo možná nenasaje.
Taky může být zašpiněné sítko sacího filtru -pokud tam je.
Možností je tolik, že se dá stále vymýšlet další a další. Chce to mít k dispozici schéma zapojení, mít znalosti z hydrauliky a ještě mít materiál pro diagnostiku. Takže buď to zkusíš najít sám nebo najdeš nějakou firmu v okolí, která štípač nebo hydrauliku opravuje, nebo sem napíšeš odkud jsi a třeba se ti ozve někdo z poradny kdo je k tobě blízko a bude ochoten to pomoci.
Narozdíl od jiných rádců vidím demontáž pístnice jako nejmenší problém. Ale to bude tím, že jsem se tím více než 10 let živil. Začal bych tím nejjednodušším. Zkonrolovat stav (množství) oleje. To, že zařízení blbne v koncové poloze, může být nedostatkem oleje, případně zavzdušněním systému. Možných příčin je ale mnoho a bez rozebrání, případně bez diagnostiky těžko soudit. Důrazné varování: Při případném rozebírání pozor na zbytkový tlak v systému. U hydrauliky to sice obvykle nebývá problém, ale mám neblahé osobní zkušenosti.
Jestli se motor roztočí na opačnou stranu, tak to vypadá na nefunkční jednosměrný ventil. Zkus štípačku vypnout v nějaké mezipoloze (než dojede na horní doraz).
Ten nepříjemný zvuk může být z toho, že máš natlakovaný obvod, protože štípačka dojela na horní doraz a když vypneš elektromotor, tak se tlak z obvodu vrátí zpátky do čerpadla (přes vadný jednosměrný ventil) a roztočí čerpadlo i motor krátce do opačných vysokých otáček.
Musíš sehnat hydraulické schéma a tam hledat.
Môj manžel má podobný problém, a ešte by potreboval poradit ako treba odvzdušnit hydraulicky systém, keď nám pomôžete budeme sa tešit pekne ďakujeme a prajeme pekný deň
odvzdušnit hydraulicky systém***nikdy jsem neodvzušňoal systém, jen je třeba dostat olej do čerpadla, to pak vytlačí vzduch.
Tak pozdravuj manžela a pust ho ke klávesnici, at nám ten problém raději popíše on.
Odvzdušnění u hydrauliky není tak důležité. Pokud koupíš nový stroj, tak je bez oleje a může být zavzdušněný. Ale při prvním zapnutí a rozpohybování stroje se většinou hydraulika odvzdušní sama. Stačí strojem najet několikrát do jedné a druhé krajní polohy a obvod se tak odvzdušní.
Pokud se však zavzdušnění projevuje při každém zapnutí stroje, tak bych to tipoval na problém na sacím potrubí čerpadla. Čerpadlo si asi někudy přisává vzduch a ten vzduch pak posílá dále do obvodu. Také to může způsobovat nedostatek oleje v nádrži - to znamená, že konec sacího potrubí je těsně pod hladinou a při zakolísání hladiny si čerpadlo nasaje vzduch.
Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.
Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.