Nejste přihlášen/a.
Dobrý den. Bydlíme s manželkou a dvěma dcerami v bytovce o jedenácti bytech. Na poslední schůzi sdružení vlastníků se odhlasovalo, že se najme firma na úklid domu...do té doby jsme si uklízeli sami, i když dost lidí na to kašlalo. my jsme hlasovali proti tomu,zdálo se nám zbytečné platit za úklid. Dnes za námi přišel přeseda nájemníků, abychom podepsali papír, že od listopadu se bude platit úklid...150 kč na osobu...pro nás to znamená 600 kč měsíčně. Celý problém je v tom, že z jedenácti bytů jich v devíti bydlí jen jedna osoba...pak jsme my a ještě jedna rodina, kde jich je pět. takže naše 2 byty zapaltí polovinu nákladů na úklid. Ti ostatní platí jen 150 kč. Takže jsem vlastně nucen platit za službu, kterou nechci a ještě jí dotovat ostatním...dá se s tím něco dělat? Vím, že by se musely měnit stanovy, aby se náklady na úklid nerozpočítávaly na osobu, ale na byt...ovšem ke změně stanov je potřeba nedpoloviční většina hlasů...
A vy máte ve stanovách takovou kravinu, že se platí něco na osobu? To bych se divil. Stanovy jsou dělané tak, že se všechno co je společné rozúčtovává dle poměru vlastnictví. Takže z výše uvedeného nejste povinen nic takového platit. Tady vidím zas jeden z dalších rádoby pokusů o vlastní výklad pravidel.
A nevím co si chcete objednat za službu, ale my máme barák o 24 jednotkách a na BYT platíme za úklid 69,- (ano, ještě nám to nezvedli), brácha je ve v panáláku (13.pater) 3byty na patro a platí po zvednutí v září ...130,-/byt
Pokud vím, tak něco se platí dle poměru vlastnictví, ale třeba elektřina za osvětlení na chodbách se platí dle počtu lidí...což i chápu...více lidí, více prosvítí. V našem případě je neštěstí v malém počtu lidí v domě. Kdyby se náklady rozpočítaly na byt dělalo by to v cca 230 korun..což bych neřešil...ale 600...
no tak to si jen myslíš...aj společná elektřina se platí poměrově...je vidět, že aj ty víš prd jak SVJ funguje nebo spíš jak má fungovat...všechno, opakuji všechno co se netýká konkrétní bytové jednotky se rozpočítává poměrově...a změny v tomto nejsou tak jednoduché jak si většina myslí...vy se můžete tak maximálně na sebe špatně dívat a nadávat si když někdo nebude elektrikou šetřit...ale nemůžete říct natož odhlasovat to, že tím, že je vás v bytě víc, že budete dávat víc na společnou elektriku..to je blbost..
Připadá mi logické, že se některé služby počítají podle počtu osob. Typický případ je odvoz odpadků. Nebo si někdo myslí, že jeden člověk má stejné množství odpadků jako 5 lidí? Docela by mě zajímalo, kde je napsané, jak se mají jednotlivé služby rozúčtovávat.
re4zon: 67/2013 Sb.
§ 5
Rozúčtování nákladů na služby
(1) Způsob rozúčtování poskytovatel služeb ujedná s dvoutřetinovou většinou nájemců v domě, nebo o něm rozhodne družstvo, anebo společenství. Změna způsobu rozúčtování je možná vždy až po uplynutí zúčtovacího období.
(2) Nedojde-li k ujednání, nebo rozhodnutí družstva, anebo společenství, rozúčtují se náklady na služby takto
a) dodávka vody a odvádění odpadních vod v poměru naměřených hodnot na podružných vodoměrech; není-li provedena instalace podružných vodoměrů ve všech bytech nebo nebytových prostorech v domě, rozúčtují se náklady na dodávku vody a odvádění odpadních vod podle směrných čísel roční potřeby vody 1),
b) provoz a čištění komínů podle počtu využívaných vyústění do komínů,
c) umožnění příjmu rozhlasového a televizního signálu podle počtu kabelových zásuvek,
d) provoz výtahu, osvětlení společných prostor v domě, úklid společných prostor v domě, odvoz odpadních vod a čištění jímek, odvoz komunálního odpadu, popřípadě další služby sjednané mezi poskytovatelem služeb a příjemcem služeb, podle počtu osob rozhodných pro rozúčtování.
-----------------------------------------
Takže záleží co bylo nebo nebylo rozhodnuto a jestli platně... Já osobně neznám ve svém okolí případ, že by tohle někdo řešil na osobu...vždycky se bere buď poměr majetku nebo 1 bytová jednotka..protože ten úklid se provádí stejně 1x týdně a počet lidí v bytě na to nemá vliv...utřít musí stejnou plochu..můžeme tu akorát diskutovat o čase jestli to bude trvat dýl nebo ne...
petrm: my máme kolem baráků x popelnic a platíme k dnešnímu dni 690,-/osobu městu...svoz zajištují technické služby...tohle vůbec u nás nespadá pod SVJ.. není důvod...a já už v prvním bodě psal, že záleží co mají ve stanovách, které jsou většinou vzorové...ale doplnil jsem to i o informaci, že neznám nikoho kdo by to podle počtu lidí účtoval
@krtek6 My platíme cca 30 000 Kč ročně za odvoz kontejneru 2x týdně, je tu 36 bytových jednotek a rozpočítává se to podle počtu osob. Stanovy navrhoval právník firmy, která spravuje stovky SVJ, schvaloval to notář, který byl přítomen na schúzi SVJ. Netvrdím, že je to jediná správná možnost. Zažil jsem u rodičů na malém městě, že si kupovali samolepky a lepili je na popelnici, když ji chtěli vyvézt.S bodem d) souhlasím a připadá mi spravedlivý, tj. úklid, svícení na chodbách a odpadky rozúčtovávat podle počtu osob, i když je to složitější (je třeba hlásit počet osob v bytech, především v pronájmech).Za úklid platíme 60 000 Kč za rok za celý dům, tj. cca 1100 Kč na osobu.. Dříve jsme si uklízeli sami, ale po generační výměně majitelů bytů to nebylo průchodné.
Ono základním problémem každého spolenčenství je..že 11/10 lidí absolutně nechápe smysl a povinnosti SVJ. V životě nečetlo natož nevidělo stanovy, neví co se týká pouze jich samotných a co se týká všech, co vlastně v domě vlastní a co to vše obnáší. Všichni si myslí, že si koupili svoje 4 stěny bytu a ostatní "dejte mi pokoj"
Najst "spravodlivy" sposob uctovania za veci ako prevadzka vytahu, osvetlenie alebo upratovanie sa neda, vzdy niekto pride s argumentom, preco je na tom skodny.
Platit za upratovanie podla poctu osob v byte ale nie je typicke, vacsinou to ide stylom rovnaka suma za kazdy byt. Nepoznam presne CZ legislativu, ale ak umoznuje nieco take odsuhlasit na schodzi, potom mate smolu.
Tak teoreticky dá. Buď dosáhnete změny onoho klíče pro rpzdělění nákladů, o čemž upřímně pochybuji nebo můžete nabídnout, že úklid budete provádět Vy, např. formou dohody o provedení práce. Potom sice oněch 600 Kč zaplatíte, ale ve výsledku budete v plusu. Ovšem pro SVJ to znamení zvýšenou administrativu a tak se dá pochopit, že dělat DPP pouze pro jednoho zaměstnance je pro SVJ "lehce" nevýhodné. Ale třeba už na tomto principu zaměstnáváte a nebyl by to problém.
Bylo nám řečeno, že změnit stanovy by stálo cca 5000 kč...a také si nejsem jist, zda by pro to ostatní hlasovali, když by na tom vlastně prodělali. Je zajímavé, že při hlasování jsme měli s manželkou 2 hlasy jako majitelé bytu, ale platíme za 4... o tom, že bychom úklid vzali na sebe jsem přemýšlel jako o jedné z možností..
Je nesmysl, aby manžel a manželka měli dva hlasy při hlasování. Za každou jednotku (tedy za každý byt) může na schůzi (tedy na zasedání shromáždění SVJ) hlasovat jen jedna osoba. Tedy v případě manželů musí být jeden z manželů splnomocněn druhým manželem, aby mohl hlasovat.
I kdyby teoreticky jeden byt vlastnilo třeba 100 lidí, přičemž podíl každého takového vlastníka by byl 1/100, tak na schůzi může hlasovat jen jedna zplnomocněná osoba, která ale vlastnický podíl mít nemusí.
Humorně napsáno, bylo by dost problematické, vtěsnat na schůzi domu 100 vlastníků jednoho bytu a zkontrolovat všech 100 (popř. 99 plných mocí)
Ale teoreticky taková situace nastat může.
Teoreticky může nastat např. i situace, kdy předseda SVJ má plné moci napsané na sebe (např. více jak poloviny vlastníků) a uspořádá schůzi u sebe v bytě třeba v obýváku
Co se týká hlasování na schůzích SVJ tak jsem taky slyšel o případu jednoho SVJ, kde hlasování na schůzi probíhalo tak, že spoluvlastník jednotky, který neměl od manželky (popř. od manžela) podepsanou plnou moc, hlasoval jen polovinou svého vlastnického podílu. Což je samozřejěm špatně, protože hlasovat za určitou jednotku lze jen s plným podílem nebo vůbec.
Co se týká rozhodnutí shromáždění, tak to lze v určitých případech soudně zrušit. Dám příklad - kdyby bylo v nějakým SVJ odsouhlaseno, že dům bude hlídán bezpečnostní agenturou, tak takové rozhodnutí lze soudně zrušit výrazně snadněji, než rozhodnutí o výrazně nepředražené úklidové zakázce.
Zakázky nelze posuzovat jen dle ceny, pokud se nejedná o výrazné rozdíly.
Vy budete platit na bytovku s 11 byty úklid za cenu 2700 Kč? Jak často se tam bude uklízet? Za prvé ta cena se mi zdá poněkud přehnaná, a za druhé přesně jak píšete, budete dotovat úklid celého domu. Na to bych nepřistoupil, platit měsíčně 600 Kč za úklid je zlodějna. Zkuste se domluvit s tou druhou rodinou, já bych řekl, že na tohle prostě nemám peníze a zkusil bych vyjednat jiný systém úklidu.
Já právě nevím jak na to nepřistoupit a jestli mám nějakou možnost s tím něco udělat. Bohužel ta druhá rodina není vlastníkem bytu, pouze tam jsou v nájmu...my na to peníze máme...spíš mi jde o tu absurditu, že my jako rodina co jsme nechtěli úklidovou firmu, nakonec budeme dotovat lidi, kteří jí chtěli...
Např. v jednom panelákovém domě, kde jsou dvě desítky bytů a kde je 7 pater, je za úklid placeno 3 tisíce měsíčně.
Cenu úklidu nelze počítat jen na počet bytů. Do ceny je potřebné zahrnout i příjezd a odjezd pracovníků.
Pokud by v patře byly dva byty a v přízemí by byl jeden byt, tak by to bylo celkem 6 podlaží. Záleží taky na to, jak kvalitně daní pracovníci uklízí, tedy např. jestli při každém úklidu umyjí i radiátory na chodbách apod.
Co já vím, tak SVJ si většinou objednává jen úklid vstupních prostor případně spodních společných prostor, o patra se starají jednotlivé byty. Pak má asi rozpočítání na osobu spravedlivý základ. Ovšem podle té vaší ceny soudím, že úklid bude probíhat i na jednotlivých patrech a pak je rozpočítání podle osob šikanozní. Budete přispívat na úklid i v patrech kde nebydlíte, to je přece nesmysl, vy přece nechodíte po celém baráku. Zkuste takto argumentovat a dohodnout se podobrém, pokud se nedohodnete, nic bych neplatil a pokud by mi bylo vyhrožováno soudem, informoval bych se o svých možnostech u právníka.
Předpokládám, že všem vlastníkům jde o spravedlnost a vychcanost tam u vás nemá místo, takže navrhněte nový spravedlivější způsob rozpočítání nákladů. Vstupní prostory necht se rozpočítají podle osob, vše ostatní, tedy především plochy na patrech, se rozpočítá dle bytových jednotek. Ale pak možná leckteré majitele přejde nadšení pro úklidovou firmu
Sporná rozhodnutí v SVJ lze případně zrušit soudní žalobou. Je ale otázka, jestli se to vyplatí v tomto případě , kvůli 900 Kč měsíčně (za dva byty). Není totiž jistota, že tento spor lze vyhrát! Případně by asi bylo dobré, vyzvat SVJ písemně ke změně předpisů plateb pro byty (s odůvodněním, že to je chybně atd.), tedy doporučeným dopisem s dodejkou. Je jedno, že by byl dopis doručován v jednom domě a že pošták by případně nechápal ten důvod. Poštákovi to lze případně objanit, aby si nemyslel, že se někdo zbláznil Když by SVJ nereagovalo popř. když by reagovalo zamítavou odpovědí, tak by asi bylo lepší počkat, až se částka nahromadí a pak dát žalobu na navrácení neoprávněně vybraných peněz včetně úroků. Asi žalobu za oba byty.
Sice byste mohli bojkovat platbu 600 Kč a místo toho platit jen 150 Kč (v případě obou bytů), přičemž byste SVJ adresovali doporučený dopis (také s dodejkou), že danou platbu požaduje neoprávněně atd..Je otázka, jak by pak reagovalo SVJ. Pravděpodobně by trvalo určitou dobu, než by se zvýšila dlužná částka a následně by nastal soudní spor o doplecení této částky. Tedy SVJ by pravděpodobně podalo k soudu návrh na vydání platebního rozkazu a Vy popř. ti sousedi byste podali odpor vůči tomu návrhu. Následně by se to řešilo soudním sporem - samozřejmě s nejistým výsledkem.
Napsal jsem to chybně.
Myslel jsem to takto.Sice byste mohli bojkovat platbu 600 Kč a místo toho platit jen nově rozpočítanou částku (dle podlahové plochy bytu), Tato částka by byla vyšší než 150 Kč.
Je sporné, zda je možné např. platbu za výtah nebo platbu za úklid rozpočítávat dle počtu tzv. osoboměsíců. Něčí argument, že čtyři lidi udělají na chodbě větší "nepořádek" než jeden člověk může znít jako blbost.
Nějaký jiný člověk může mít třeba každý den nějakou návštěvu. Navíc v domě se práší tak jako tak.
Otázka ale je, kdo je jak moc odhodlán, takový problém řešit soudně a případně zaplatit právníka, poplatky atd.
Pro mne je zásadní k té platbě, že úklidová firma si stanoví cenu za úklid na základě počtu pater, metrů čtverečních a frekvence úklidu a rozhodně ne podle počtu osob v domě bydlících..a proto je to pro mne blbost, jak jste napsal. Což je rozdíl oproti třeba svícení ve společných prostorech...4 lidi více svítí a dům má vyšší náklady. Čtyři lidi asi způsobí více nepořádku v domě, ale na náklady na úklid to nemá žádný vliv.
"U úklidu si opravdu můžete odhlasoval co chcete a přes to Nejede vlak."
To skoro zní tak, že když se několik sousedů domluví, že je jeden vlastník štve, tak na něj hodí celou platbu za úklid a nikdo s tím nic nezmůže. "
Určité rozhodnutí shromáždění není něco, co by bylo za každých okolností nutné "uctívat jako náboženské dogma".
Pokud by v nějakém SVJ byla odsouhlasena např. realizace nějaké evidentně záměrně předražené zakázky, tak takové rozhodnutí může být zrušeno soudně. Dám záměrně extrémní příklad - např. zakázku, že uklíd ve 4 podlažním domě by stál měsíčně třeba 20 tisíc a že by byl prováděn firmou, kterou spoluvlastní předseda daného SVJ.
V případě, který popsal autor dotazu, pravděpodobně není nějaká velká šance, změnit způsob účtování soudně.
Zarážející ale je to, že autor dotazu napsal, že s manželkou měli na schůzi dva hlasy. To je poněkud divné hlasování a těžko říct, jk je možné, že to někdo uznal, takový způsob hlasování.
magazinvybor.cz/...
... aby shromáždění současně rozhodlo i o způsobu rozúčtování nákladů na úklid na jednotlivé jednotky v domě a výši záloh.Pokud o tomto shromáždění nerozhodne, uplatní se úprava obsažená v zákonu č. 67/2013 Sb., dle které se náklady na úklid společných prostor rozúčtují podle počtu osob rozhodných pro rozúčtování.
zakonyprolidi.cz/...
67/2013 Sb. Zákon, kterým se upravují některé otázky související s poskytováním plnění spojených s užíváním bytů... (zakonyprolidi.cz)
§ 5
Rozúčtování nákladů na služby
(1) Způsob rozúčtování poskytovatel služeb ujedná s dvoutřetinovou většinou nájemců v domě, nebo o něm rozhodne družstvo, anebo společenství. Změna způsobu rozúčtování je možná vždy až po uplynutí zúčtovacího období.
(2) Nedojde-li k ujednání, nebo rozhodnutí družstva, anebo společenství, rozúčtují se náklady na služby takto
a) dodávka vody a odvádění odpadních vod v poměru naměřených hodnot na podružných vodoměrech; není-li provedena instalace podružných vodoměrů ve všech bytech nebo nebytových prostorech v domě, rozúčtují se náklady na dodávku vody a odvádění odpadních vod podle směrných čísel roční potřeby vody 1),
b) provoz a čištění komínů podle počtu využívaných vyústění do komínů,
c) umožnění příjmu rozhlasového a televizního signálu podle počtu kabelových zásuvek,
d) provoz výtahu, osvětlení společných prostor v domě, úklid společných prostor v domě, odvoz odpadních vod a čištění jímek, odvoz komunálního odpadu, popřípadě další služby sjednané mezi poskytovatelem služeb a příjemcem služeb, podle počtu osob rozhodných pro rozúčtování.
Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.
Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.