Nejste přihlášen/a.

Přihlásit se do poradny

 

Kvalitní lepidlo na kov

Od: arny® odpovědí: 16 změna:

Zdravím všechny opraváře, chtěl bych Vás poprosit o doporučení nějakého osvědčeného a cenově dostupného lepidla na kovy. Potřebuji nalepit magnet na rotor elektromotoru, takže potřebuji, aby lepidlo dobře drželo i při vysokých otáčkách motoru a bylo i teplotně odolné. Jedná se o motor sušičky, takže by pro jistotu bylo dobré, aby lepidlo odolávalo vlhku. Předem Vám moc děkuji za Vaše doporučení.

 

 

16 odpovědí na otázku
Řazeno dle hodnocení

 

 


4x

Nemám elektrotechnické vzdělání (nick je v tomto zavádějící). K čemu je magnet na rotoru? Co vyvážení?

Ale k tématu. Magnety jsme na statory elektromotorů vždy lepili dvojsložkovým epoxy. Teplotně tehdejší produkty (bavíme se o osmdesátých letech) daly údajně nějakých 120°C, i když výrobce tak odvážný nebyl.


doplněno 26.09.22 23:04:

Zkuste ještě popřemýšlet o hybridním lepidle. Je to "něco mezi epoxidem a vteřiňákem". Co jsem tak koukal, s teplotou je na tom velmi dobře a cenově to muselo jít dolů. Před 4-5 lety se říkalo, že je doslova k nezaplacení a ejhle, 300 Kč nejsou dneska žádný velký prachy. Dokáže relativně malou i brutálně velkou spáru.

elotechnik.cz/...


O epoxidu uvažuji také, některé jsou vyloženě určené pouze k lepení kovů.

A co takhle třeba tzv tekutý kov třeba tento : autodilos.cz/...

@diesel: Tekutý kov je lepidlo (v tomto případě exoxy) s příměsí kovových pilin. Když nastavím lepidlo pilinama, můžu zlepšit pevnost v tlaku a ve střihu. Ale jinak to má spíš negativní efekt. Pro tazatelovu aplikaci je důležitá plocha, na kterou lepidlo aplikuje a ta bude u tekutého kovu logicky menší o plochu zabranou pilinama. Já bych to nedělal.


pro amper
Uvažujete správně. Jedná se i o to, že ta vrstva lepidla nemůže být příliš tlustá: mezera mezi rotorem a statorem nebude nejspíše moc velká, takže nebude možné si dovolit vyšší vrstvu lepidla, což asi ta lepidla s příměsí kovových pilin způsobí. Takže nejspíše opravdu zvolím epoxidové lepidlo. Když to vydrží značkové vteřinové lepidlo, tak epoxid by to měl vydržet tutově.

Přesně jak píše @amper, problém by Vám pomohl vyřešit dvousložkový epoxid, třeba Loctite EA 3430. Jednak je poměrně rychle vytvrzuje a dle výrobce má docela slušné pevnostní parametry.

S tou 3430 bacha. Doporučuju brát někde, kde se zboží točí (prumex). Potvora stárne a ke konci životnosti stojí za starou belu, nechce vytvrzovat, tak přidáte tvrdidlo - cesta do pekel, ztvrdne to za 10s a máte štěstí, když si nepopálíte prsty. Nejhorší je, že Loctite / Henkel u spousty výrobků neuvádí datum výroby / spotřeby, ale jen číslo šarže, které normálnímu smrtelníkovi (ba ani prodejci) neřekne zhola nic. To samý platí pro vteřiňáky, tam je ale aspoň na první pohled patrné, že mají lepší léta za sebou. Ke konci životnosti houstnou a žloutnou (řeč je opět o Loctite, typicky 401, 406). Při aplikaci potom je nejdůležitější odmastit (líh, aceton). Běžně používaný bezín / b. čistič je k ničemu. Taky bacha na teplotu, tady to snad nebude problém, ale rozsah teplot aplikace 15-25°C není jen nějaký údaj "aby řeč nestála". Osobně vyzkoušeno. Lepil jsem 2x.

 

 


3x

Hlavně záleží na jakou plochu se ten magnet lepí (rovinnost atd.). Já mám zkušenost s lepením vteřinovým lepidlem Loctite 406 velice dobrou. Ale myslím, že to bude držet jakýmkoliv ...


Právě nějaký člověk použil vteřinový gelový Loctite (nevím přesně který) a psal, že už mu to takto od opravy drží 2 roky. Tak si myslím, že když to udrží vteřinové lepidlo, tak epoxidové by to mělo udržet ještě spolehlivěji. S lepením kovů nemám skoro žádné zkušenosti. Jen jsem kdysi slepil Mamutem dva plechy, které nebyly nijak namáhané, a když jsem je po 3 letech od sebe chtěl odtrhnout, tak jsem měl co dělat. Ale u toho Mamuta by asi bylo také lepší použít mírně silnější vrstvu lepidla a já prozatím nevím, jestli by to bylo v tomto případě možné (motor ještě nemám ze sušičky demontovaný). Ještě podotýkám, že ty plechy slepené Mamutem, byly ty 3 roky venku a nekryté, čili v dešti, mrazu, slunci, atd.

Nepodceňujte kyanakrylátová (vteřinová) lepidla. Jedná se o lepidla s velmi vysokou adhezí k různorodým materiálům, já nejčastěji lepím epoxidem nebo PU, ale u neznámých či problematických materiálů se mi často osvědčilo lepidlo vteřinové.


pro orion
Vteřinová lepidla nepodceňuji, na určité aplikace je využívám často a rád. Myslíte, že by mohlo hrozit, že by epoxidové lepidlo v tomto případě mohlo být na tom hůře, než kyanoakrylátové?

Prostě to chce nalepit a zkusit pevnost, jenom z životní zkušenosti nedoporučuji v některých případech, tam kde je možná koroze, některé chemikálie použít neodymové magnety. Nebot se z nich oloupe a i odkoroduje ta líbivá vrstva...

 


2x

Pokud se jedná o feritový magnet, tak to není kov, nikdy jsem ho nelepil. Bylo by vhodné udělat si pokus, stejný typ magnetu přilepit na kus oceli a vyzkoušet pevnost. Doporučuji povrch magnetu zdrsnit a povrch oceli zdrsnit a pak ještě naleptat kyselinou sírovou či chlorovodíkovou. Tipuji, že nějakým MS lepidlem (Mamut) by to mohlo držet. Udržet by to mohlo i vteřinové lepidlo v gelovém provedení. Případně PU lepidlo či epoxidové lepidlo na kov. Jak píšu, jedná se o potenciálně rizikové lepení, tak nejprve vyzkoušet.


Děkuji za odpověď. Ještě to nemám rozdělané, takže přesně nevím z jakého materiálu magnet je. Nicméně jsem našel na internetu, že se jedná o častou závadu. Lidé to běžně lepí kvalitním vteřinovým lepidlem a drží to. Já bych chtěl raději použít opravdu něco ověřeného, abych to nemusel za 2 roky lepit znovu. Takže jsem právě také uvažoval o Mamutovi, popř. nějakém epoxidu. Ale třeba nakonec použiji nějaké to lepší gelové vteřinové lepidlo. Originálně jsou na rotoru magnety lepené také nějakým lepidlem, ale zřejmě ne moc dobrým, když to lidem po 2 - 3 letech odpadává. Takže se touto opravou nejedná o nějakou "fušeřinu", řeší to stejným způsobem i výrobce těch elektromotorů.

Nebo je to odpadnutí po cca3 letech záměr, tzv kurvítko.

 


2x
A ten magnet tam byl a odpadl? Jde o to, že ten rotor byl nějak vyvážen. Nevím, do jakých jde otáček, čím vyšší, tím horši. Minimálně je proto potřeba ten magnet umístit přesně do výśky, v jaké byl. Pokud jsou tam nějaké zbytky lepidla, které nepůjdou odstranit, bylo by lepší to slepit řídkým sekundovým lepidlem, aby magnet sedl tam,kde byl. Pokud tam byly zbytky silnější vrstvy a tu odstraníte, snažte se ji prvně změřit, magnet pak vypodložit proužky něčeho stejné tlouštky a lepidlo použít vícesložkové, hustší.

 

 


 

 

 

Přihlásit se k odběru odpovědí z této otázky:

Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.

Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.

Copyright © 2004-2025 Poradna Poradte.cz. Všechna práva vyhrazena. Prohlášení o ochraně osobních údajů. | [tmavý motiv]