Nejste přihlášen/a.
Představ si, že po každém přijetí autem domů z kol vypustíš vzduch, aby ti kola na autě nepraskly.
Podobný to je s trubkama a vodou.
Když otevřeš pákovou baterii naplno, tak tlak v potrubí trošku poklesne. Když bude průtok vody něčím přiškrcený, tak se hodnota tlaku v potrubí skoro nesníží, takže potrubí přitom určitě nepraskne.
Potrubí může prasknout, pokud pákovou baterii naplno otevřeš a pak prudce uzavřeš. Pak rozpohybovaná voda v potrubí, kterou pákovou baterií prudce zastavíš, tak ta vytvoří ráz a tento nárůst tlaku může způsobit prasknutí spoje (nebo se potrubí zatřese a postupně ty otřesy natuší pevnost některého spoje).
Proto se kdysi dávno, velmi dávno v domovních vodovodních rozvodech " zapovídalo" používání uzávěrů, které vodu zastavovaly rázem a rychle / kulové a pod. uzávěry a kohouty/. Povolovaly se jen uzávěry, kterými bylo možno průtok vody uzavírat pomalu, postupně. Viz stará "instaletérská" literatura.
Ještě něco. Jeden starý praktik - vodař mě vysvělil, proč jsou někde často poruchy na nových plastových vodovodních potrubích. Když se to "zfušuje" a potrubí není řádně "zapískováno", ale leží na něm kameny, tak právě vlivem rázů a chvění potrubí způsobovaného průtokem a rázovým zastavováním vody způsobí to, že za jistý čas se ten kámen "podívá", co to tam uvnitř teče. A je co řešit...
Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.
Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.