Nejste přihlášen/a.
Dobrý den.
Chtěl bych poradit či vyjádřit názor k mé práci. Chtěl bych vyrobit cirkulárku, s tím že mám k dispozici elektromotor o výkonu 2,2 kw a otáčkách 2830 za minutu. Řemenice na motoru má Dp=80 mm a řemenice u hřídele pro kotouč má Dp= 56 mm . Tudíž převodový poměr je 0,7 a z toho vychází že by otáčky na kotouči měly být cca 4100 za minutu. Chtěl bych použít kotouč o prumeru 300mm. Chci se zeptat zda s tím někdo má zkušenosti. Zda je to optimální? A dále mi není jasný jak moc velkou roli zde hraje výkon motoru, když otáčky jsou pořád stejné.
Děkuji za přečtení a za rady.
Nejpodstatnější je, nepřekročit otáčky povolené výrobcem nástroje - tedy pilového kotouče. Nepíšete sice, o jaký typ kotouče jde, ale většina 300mm kotoučů má max otáčky někde v rozmezí 4500-5500ot/min. Takže z tohoto pohledu se 4100ot/min přijatelné.
Nepíšete rovněž, o jakou pilu jde. Jestli to má být něco na palivové dřevo, nebo by to mělo být něco jako truhlářská formátka. Myslím tím výkon motoru -2,2kW není nijak moc. Na takové domácí šmrdlání sem tam nějakou tu lištu, zakrácení prkna a pod to bude stačit. Ale třeba na sámování to bude slabota, zejména za situace, kdy je hřídel zpřevodována do rychla, tudíž kroutící moment na kotouči bude malý. Jinými slovy - stačí trochu zabrat při podélném řezu a zastavíte pilu.
Mám cirkulu o polovičních otáčkách a 50cm kotouč a řeže. Je fakt,že ji krmím deskama a kulatinou max 10 cm,víc ne. Mmchdm,první problémy s ní jsem řešil tady...
Každým sprevodovaním do rýchla znížite výkon na hriadeli. Ak použijete jednofázový motor,tak je dost pravdepodobne,že budú problémy s prehrievaním. U trojfázového by to nemal byt problém.
No skúste porozmýšľat až budete v kopci na aute podraďovat,že kde sa vám stratil výkon motora. Ak je výstup prevodovaný do rýchla,tak na jeho zastavenie je potrebná vždy menšia sila úmerne klesajúca so zvyšujúcimi otáčkami na vývode oproti otáčkam na vstupe.
Je zbytočne komentovat vaše vyjadrenia.
No spíše zkuste porozmýšlat Vy, Slavčo a zkuste si najít rozdíl mezi výkonem a kroutícím momentem . O pojmu sila ani nemluvě.
BTW - s tím autem jste to trefil - tam Vám taky nikdo v kopci neukrade výkon z motoru, ale tím podřazením jen změníte převodový poměr a tudíž je pak pohon schopen při STEJNÉM výkonu vyvinout vyšší kroutící moment a tudíž pak auto vyjede i ten zmíněný kopec.
Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.
Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.