Nejste přihlášen/a.

Přihlásit se do poradny

 

Oprava trámu na půdě

Od: slavo® odpovědí: 17 změna:

na přiložených fotografiích - foceno na půdě kde je přerušený trám.

Dole dříve byl kotel a tudy vedl komín kde se vařilo pro dobytek.

Jde mi o to:

1 - když odstraním trám pod krovy což asi bude nutné - chci to dělat příští rok v létě, tak asi budu muset krovy na koncipodepřít i kdř jsou nahoře drženy ještě na tzv. stolici - vazbě.

2 - Jak ho nejlépe odříznout,

když to budu dělat ocaskou , tak jak se říká strávím na tom mládí.

a když to vezmu motorovkou tak se bojím, že odrovnám řetěz.

Teď mě ale napadá, že v místě řezání by se dala odstranit malta a cihly a dělat to opatrně - oni jsou tam ještě tzv. kotovice od tím trámem.

Stavěno v roce 1912.


doplněno 09.12.20 10:50:

Ten trám je kousek ztrouchnivělý a pak je zdravý.

A chtěl bych ten ztrouchnivělý kus vyměnit.


 

 

17 odpovědí na otázku
Řazeno dle hodnocení

 

 


0x

Je to zhnité, či len neumelo otesané, aby tade prešiel komín? Zatekalo tam?

Ak je drevo v cajku, vôbec nič by som nerezal a pozednici len preplátoval príložkou. Ak je to uhnité, niekoho by som na to asi zavolal. Pravdepodobne budú načnuté aj krokve.


Krovy jsou v pořádku. A přerušné je to protože tam procházel komín.

 

111®

0x

panenku 2t , pořádný festovní železo podložit trám, pozvednout, podložit cihlama a pak konat. pokud to bude zvednuté na obou stranách, tak pak podložit I profilem v dostatčné délce a spusti...když tak provrtat a svorníkem chytit k I profilu...

jenda2*
Provrtat tram je naprosta silenost. Otvor ho zeslabi a pri vestsi vrstve snehu to povoli. Sroubuji dnesni amateri, kteri neumi zacepovat tram a u stareho ocekavaji nosnost jako u noveho. Nesmysl.

 


0x

Nejdříve se zeptám,

když odstraním trám pod krovy což asi bude nutné

proč to budete odstraňovat, co od toho očekáváte?


doplněno 09.12.20 11:17:

Po doplnění prosím ještě doplnit, kam až to je shnilé? Až pod krovkve, nebo jen k těm krokvím?

Teď pozednice drží i shnilá, když jí mezi krokvemi jen vyříznete, co se stane? Nic, páč to bude držet vlevo i vpravo. Podobně se dělal dodatečný vlez na půdu, že se vyřízla pozednice mezi krokví, uboural se půlštok a byl malý nový vstup na půdu.


To zjistím až na jaře protože je to na chalupě a pak možná dám i lepší detailnější fotky.

 

jenda2*

0x
Krovy lezi v dane vysce na podelnem tramu. Ten musite na urovni nosne zdi nadzvednout asi 10 t panenkou pres tvrde prkno pro rozlozeni zatizeni. Staci 50cm dlouhe podel. Jednotlive krovy podeprete tak, aby sel ten shnily srot ven. Staci tramky jednostranne seriznute podle uhlu krovu a pak zajistit hrebikem. Takto asi 4 krovy. Novy tram ulozte na opravenou zed a po spusteni musi zatizeni lezet na tramu. Presah nadzvednuti si odmerte. Nezajistujte srouby, to je naprosta hovadina u starych tramu! Pevnost spoje je tak 20kg.
Na co postaví hever?
Kde jaký šrouby máš na mysli, že unesou jen 20 kilo?
jenda2*
Zaklad strechy lezi na pozednici, coz jsou tramy na zdech. Na nich lezi krokve, ktere jsou podepreny asi v polovine delky vaznice podeprene sloupky k podlaze pudy. Heverem se musi pres podlozky zvednout vaznice tak, aby bylo mozno shnilou pozednici dostat ven. Krokve se proto podepiraji, protoze jinak sedaji na pozednici. Srouby se vytrhnou v pripade spojovani noveho a stareho tramu. Proto se tramy cepovaly, dnes kdejaky hnup tesar vse sroubuje a nehledi na pevnost ve strihu mezi drevy a pevnost vytrzeni sroubu pri zatezi. Sroubove spojeni se seschnutim dreva povoluje. Klestina je tedy nouzove reseni.

Jenyk,

co myslíte, jak hodně se oslabí trám, třeba 160x160mm, provrtáním a vložením závitovky 16mm?

Milane, pokud to je na mě, tak takovýto trám, sešroubovaný 16mm závitovkou vydrží více než hodně. Neoslabí se.

Jinak trámy se čepují ještě dnes, samozřejmě již méně nežli dříve, ale čepují. Čepují se třeba spoje vaznice a sloupků.

Konkrétně v tomto případě se výměna uhnilé pozednice nečepuje, alébrž plátuje. Na starým i na novým trámu se střeba třicet centimetrů seřízne na polovinu, případně by šel udělat i jakýsi ozub, ovšem pak je vhodné oba trámy, starý i nový přes přeplátování sešroubovat, tam to vyčepovat nejde.

 

jabraka*

0x

Je to pozednice,přenáší váhu střechy na obvodové zdi.Krokve tlačí trám do stran,bylo by záhodno oba konce pozednice spojit.Stačilo by i zakotvit obě části dozdi.Nebo pásovinou propojit.Třeba dvě fošny přibít zevnitř a zvenčí na pozednici.

JABRAKA

asd1

Si pleteš pozednici s kleštinou

 

na pozednici, která leží na zdi, jsou krokve, které se spojují pod vrcholem kleštinou.

Nebo to tak není?

Jarda to má dobře.

asd1

"Krokve tlačí trám do stran" tj. žádný Jabrakovo spojení pozednice proti natahování po délce, ale spojení krovu kleštinou aby se dvě pozednice nerozjely od sebe

Spojování pozednice/ kotvení ke zdi ano, ale kvůli ulítnutí krovu při vichřici. Ne kvůli tlaku krokví do stran (to řeší kleština)

Krokve netlačí nic do stran.

Krokve tlačí pozednici do stran (radiálně), proto se musí protilehlé pozednice po určité vzdálenosti spojovat nebo kotvit k nosníkům stropu.
Axiální namáhání pozednice je minimální pokud pozednice leží v celé délce na ploše.

 

 


 

 

 

Přihlásit se k odběru odpovědí z této otázky:

Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.

Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.

Copyright © 2004-2025 Poradna Poradte.cz. Všechna práva vyhrazena. Prohlášení o ochraně osobních údajů. | [tmavý motiv]