Nejste přihlášen/a.
Dobrý den, jaký zvolit správný průměr řemenice na motor cirkulárky když:
- mám motor 5,5kW, který je v současné době osazen řemenicí průměru 108 mm - (měřen vnější průměr) , má 950 ot./min., průměr řezného kotouče je 50 cm, průměr řemenice na hřídely řez. kotouče je 100 mm - (měřen vnější průměr). Jde mi o to, aby otáčky nebyly příliš malé či vysoké. Kotouč mám po dědovi - nejsou na něm vyražené žádné údaje, motor v cirkulárce ještě nebyl použit.
Děkuji za Vaše názory, rady.
To je trochu problém - jednak je nutné znát maximální otáčky, nicméně pro srovnání lze použít údaje z podobného kotouče, např :
kde se uvádí n max 3050 ot/min.
No a s tím souvisí druhý problém - převodový poměr vychází cca 3:1 , což je při hnací řemenici 100mm nesmysl, nelze použít řemenici průměr 30mm. Takže by asi bylo dobré vyměnit obě řemenice, případně použít tu 100mm na hřídel a na motor dát 300mm
Úvaha správná. Jen bych nešel na skoro maximální otáčky. Ne že by to nečemu vadilo, padesátka pila většinou tři tisíce otáček dá. Ale bude to pravděpodobně hvízdat. Zkušenosti praví, že u podobných pil stačí řezná rychlost nějakých 50 m/s. když moc, tak 60m/s. Takže řemenice na motoru 200 až 220 mm.
Tento motor na normálnu cirkulárku je absolutne nevhodný. Sprevodovaním na vyššie otáčky píloveho kotúča vám klesne výkon skoro o polovicu.
Výkon na kotúči,ak ste to nepochopili. Chce to sprevodovat 1:3. Ak pritlačí na pílu,tak pribrzdí el.motor o dost.Ak nebude tlačit,tak bude 1m3 rezat deň. Fyzika sa nedá oklamat.
To máte to isté do kopca u auta. Výkon budete mat rovnaký,aj otáčky motora. Na trojke to dáte,no pätka si už neporadí.
5,5 KW motor jen tak hned nezastaví, to by musel hodně tlačit.
Jen by mě zajímalo, kam se ten výkon tedy ztratí?
Ano fyzika se oklamat nedá, proto výkon na kotouči = výkon motoru mínus ztráty v převodu, tj. platí že výkon na kotouči je ca stejný jako na motoru. Si to spočítej kroutící moment pro obě verze, motor 5,5 kW 1000 ot. převod 1:2 X motor 5,5 kW 2000 ot. převod 1:1 Pak dej vědět co ti vyšlo
Na trojke to dáte,no pätka si už neporadíAno, protože na 5 má motor nižší otáčky při kterých je i nižší výkon motoru. Viz graf závislosti výkonu na otáčkách. Pokud bude např. na trojku 6000 otáček a výkon 80 kW, tak na pětku při stejné rychlosti bude jen 3000 otáček a výkon ca 60 kW tj. o 20 kW míň, tak to logicky nepojede Pokud bude při 3k a 6k výkon stejný, tak to pojede na oba kvalty stejně. Holt fyzika je jasně daná...
Jinak tvůj příklad otáčky a výkon stejné a jiný kvalt - trochu ti uteklo, že je u toho jiná rychlost a tím i zatížení (auto zvedáš na kopec rychleji a k tomu odpor vzduchu stoupá se čtvercem rychlosti)
Nechte to jak to je, dědovi to šlapalo celý život tak v tom pokračujte.Ten motor má dostatečný výkon a otáčky jsou bezpečné.Jinným spřevodováním toho více nedokážete,nestojí to za to.
Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.
Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.