Nejste přihlášen/a.

Přihlásit se do poradny

 

Knotová lampa, čím svítit

Od: experimentator odpovědí: 15 změna:

Přemýšlím čím krmit knotovou svítilnu, kterou jsem si vyrobil. Petrolej je fajn, ale z mně neznámého důvodu chtějí za litr přes 60 Kč. Zkoušel jsem benzín, ten hoří stejně jako petrolej, ale benzín bez příměsí stojí podobně jako petrolej. Benzín do auta sice stojí kolem 30 Kč, ale nelze použít, protože knot začne po chvíli čadit, což je způsobeno tím, že benzín odhořívá a na konci knotu se koncentrují aditiva obsažená v benzínu a ty začnou docela silně čadit. Jestlipak se do nafty pro diesely také přidávají nějaká aditiva pro správný chod motorů? Tuším, že asi ano, takže uhlovodíky do motorů zřejmě nebudu moci použít. Nenapadá někoho, čím by se dalo levně svítit aby to nečadilo?

 

 

15 odpovědí na otázku
Řazeno dle hodnocení

 

 

kepler*

2x

Rozhodující pro knotové lampy je odpařivost (těkavost) hořlaviny, petrolej je ideální. Benzín (ani čistý) není vhodný kvůli bezpečnosti, vysoké těkavosti a hlavně kvůli vysokému obsahu aromatických uhlovodíků (benzenu a jeho homologů), které hoří čadivým plamenem, aditiva nemají podstatný vliv. Nafta by možná byla vhodnější, protože aromatických uhlovodíků je v ní málo. Jediné další vhodné palivo které mě napadá je parafín, taky izolovaný z ropy a bez aromatických uhlovodíků, ale v lampách asi nepoužitelný, stačí svíčka uložená v lucerničce.

 

ronyx*

1x

Levně už dnes asi ničím.
Petrolej byl kdysi poměrně levný, proto se na svícení používal.
Do hřbitovních lampiček jako trvalá náhrada za krátce hořící svíčky se používaly knotové lampičky plněné lampovým olejem, vzhledem k jeho ceně a nutnosti doplňování oleje (u běžných lampiček cca 1x za týden) byly postupem doby nahrazeny tyto lampičky dnes poměrně levnými imitacemi svíček s LEDkami na tužkové baterie, které navíc vydrží svítit i půl roku v kuse.
Lampový olej můžete zkusit - výběr druhů je velký, cenové rozpětí je také poměrně široké, jaké bude ale spotřeba se takhle těžk odhaduje - bude záležet na lampě, na typu knotu, na seřízení velikosti plamene atd.

 


0x

Nic levnějšího než stolní olej - koupený v akci není. Nejlepší je řepkový a slunečnice, teda, do nádrže auta Někdy se dá sehnat transformátorový olej, který se pravidejně vyměňuje, ale chce to kamaráda u zdroje, jinak končí ve spalovně

pepan*

Trafáč tam pořádně nehoří, resp. jen chvíli a postupně hasne. Je příliš hustej, vyzkoušeno.

 

experimentator

Děkuji za odpovědi.

"vysokému obsahu aromatických uhlovodíků (benzenu a jeho homologů), které hoří čadivým plamenem, aditiva nemají podstatný vliv."

Přiznám se že slyším poprvé, že by benzín měl obsahovat aromáty, myslel jsem že nikoliv. Čistý benzín hoří stejně jako petrolej bez jakéhokoliv čazení, mám vyzkoušeno. I benzín Natural, který jsem testoval, chvíli hoří bez čazení, až po chvíli začne čadit. Proto podezřívám aditiva.

"Lampový olej můžete zkusit"

Zkoušel jsem, ale cena je vždy vyšší než za petrolej. Olej je pro toto palivo myslím nesprávné označení, protože kapalina nejeví vlastnosti oleje, hoří a voní stejně jako petrolej. Ten název spíš považuju za snahu obchodníka odlišit se od běžného petroleje, aby zákazník získal pocit, že pálí něco lepšího.

"transformátorový olej"

Zkoušel jsem pálit klasický mazací olej a ten silně čadil, takže se obávám nepoužitelnosti (krom asi i nesehnatelnosti).

janm*

experimentátor

Se zájmem jsem si přečetl váš dotaz na nějž neznám odpověď ale přimělo mě to hledat nějaké informace o petrolejkách jako takových, zjištoval jsem kolik na jedno nalití vydrží taková běžná knotová petrolejka a dočetl jsem se od cca deseti do někteří uváděli až dvaceti hodin, je to možné?! To by pak bylo velmi úsporné. Ale na co jsem při tom narazil jsou petrolejové lampy "tlakové"to jsem neznal ale ten systém mně celkem zaujal ačkoli tam je ta spotřeba daleko vyšší (ale také nesrovnatelně vyšší svítivost) alespoň co jsem se dočetl.



doplněno 27.06.17 17:46:

A podobně nebo snad stejně pracují i ty na benzín čili pokud by jste chtěl spalovat benzín tedy "levněji"


experimentator

Knotové lampy samozřejmě můžou hořet dlouho, pokud je zastrčením knotu nastaven malý plamen. Problém se objeví, pokud chceme více světla, protože při větším vytažení knotu ten začne čadit. Pak nastupují zmíněné tlakové lampy, u kterých se vlastním teplem benzín nejprve zplynuje, obohatí se vzduchem a teprve pak je veden do hořáku, tam ale nesvítí plamen, nýbrž rozžhavená punčoška. Já tolik světla nepotřebuji, čili plamen knotu mi stačí. Jen to palivo bych uvítal levnější. Benzín Natural by se dal použít jen za předpokladu, že by se odstranila aditiva například filtrací přes aktivní uhlí (což by ale asi byl opruz). Holt zůstanu u spolehlivého petroleje.

janm*

A nedalo by se koupit toho petroleje nějaké větší balení za alespoň o něco lepší cenu? A co zkusit koupit jinde, třeba u Poláků?

 

jabraka*

0x

K některým příspěvkům:

Benzin je složen především z parafinických uhlovodíků.Aromatické by značně snížily těkavost i oktanové číslo.Tím je vyjádřeno i složení,obsahuje z parafinů především oktan,osmiuhlíkový uhlovodík.Ale i některé nižší i vyšší.Vyšší parafinické uhlovodíky jsou právě v lampových olejích.

JABRAKA

norrsken*

Pokud jde o OČ, to aromáty naopak zvyšují. OČ je nejnižší u "rovinných"alifatických uhlovodíků (n-heptan má OČ = 0). Natural obsahuje cca 1 % benzenu, který je však kancerogenní. Proto nelze automobilové benziny bez rizika používat v lampách či vařičích, zejména v uzavřených prostorách.

Jak již řečeno, nejvhodnějším a půldruhého století osvědčeným svítivem do knotové lampy je petrolej. Samozřejmostí je zajistit kvalitní spalování použitím typizovaného hořáku pro plochý nebo kruhový knot a nezbytný skleněný cylindr. Přenosné větruvzdorné petrolejky s plechovou konstrukcí jsou sice vhodné pro outdoor, ale nízký cylindr nezajistí dostatečnou teplotu plamene. Ten je pak žlutý, lampa smrdí a nevyužije palivo tak dobře, jako klasická domácí lampa:

mars-svratka.cz/...

Opravdovou technickou lahůdkou jsou ovšem tlakové lampy s punčoškou (např. Petromax). Nesmí chybět žádnému milovníku světla a ohně.

experimentator

Děkuji.
Koukám, že o tom něco víte, jaký je rozdíl mezi naftou pro diesely a benzínem? Předpokládám, že jen v délce uhlovodíků, bude tam více těch dlouhých, takže by nafta vlastně měla být podobná petroleji (a tudíž bezpečnější, protože bude asi hořet jen na nosiči/knotu). Naftu nemám, tak jsem ji ještě nezkoušel, ale obávám se čazení díky nějakým příměsím, musím zajít k pumpě s petkou, abych dostál svému nicku

norrsken*

Žádné z automobilových paliv nedoporučuju ke svícení. Nejsou to produkty prosté destilace ropy (tou získáme převážně alifatické = rovinné uhlovodíky), ale petrochemických procesů (cracking, reforming, Fischer - Tropschova syntéza) s cílem vyrobit co nejvíc lehkých produktů (benzin) na úkor těžkých, navíc s převahou isoalkanů a zdraví škodlivých aromátů (kvůli zvýšení oktan. čísla). Jakýkoli benzin je zcela nevhodný do knotové lampy kvůli vysoké těkavosti (riziko blafnutí). Pro použití v tlakových vařičích, letlampách a tlakových svítilnách (Coleman) jedině benzin technický (bez aromátů, nezaměňovat s "benzinovým čističem" - obsahuje toluen!). Motorová nafta se sice co do počtu atomů uhlíku částečně překrývá s petrolejem, ale jde výš => špatné vzlínání knotem, tvorba škvarku, čazení, po pár hodinách svícení ti lampa "zdechne". Navíc obsahuje již zmíněné kancerogeny vzniklé reformingem původních alifatických molekul.

Kdybys chtěl svítit "přírodně", zkus slunečnicový olej. Vzlínavost rostlinných olejů knotem je obecně mizerná, proto musí být lampa nízké konstrukce. Možností improvizace je nekonečně. Knot je ale třeba pravidelně čistit od škvarku.

experimentator

Díky za podrobnou odpověď. Máš pravdu, že do knotové lampy benzín nepatří díky snadnému odparu a hořlavosti i bez nosiče. Lampa by k tomu musela být uzpůsobena, což běžné lampy nejsou. Přírodní oleje samozřejmě lze pálit také a bylo by to i levnější, nicméně v mé lampě to nelze. Asi si zajedu do Německa pro lehký topný olej alias červenou naftu, co jsem četl, tak cena je po přepočtu kolem 18 Kč za litr a bez doplacení daně lze dovézt 20 l.

 


0x

A čo tak použit syntetický lieh?

experimentator

Líh na svícení použít nelze, protože hoří namodralým, málo svítivým plamenem.

 

 


 

 

 

Přihlásit se k odběru odpovědí z této otázky:

Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.

Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.

Copyright © 2004-2025 Poradna Poradte.cz. Všechna práva vyhrazena. Prohlášení o ochraně osobních údajů. | [tmavý motiv]