Nejste přihlášen/a.
dobrý den,
máme starou cirkulárku tovární výroby s 4 Kw motorem na 380V, stojí zakrytá celoročně venku. dnes jsem chtěl řezat dřevo, vše fungovalo, měl jsem jěn pocit že výkon je slabší (ale možná to byl jen pocit), najednou se mi kouslo poleno, tak jsme to v cca za 2 sec vypnul motor spínačem, uvolnil poleno a znova nahodil a nic, motor jen vrčel. Inu, řekl jsem si pojistky, tak jsem je zkontroloval ale byly dobré. tak jsem rozdělal spínačovou krabici, prošplouchl kontaktolem, zkontorloval jestli dráty nejsou někde vypadlé, studené spoje a nic jsem nenalezl. ani na svorkovnici motoru, vše bylo ok Nevím jak je to možné, cirkulárka proste při zapnutí jen vrči, občas sebou motor malinko cunkne a nic víc, Nicméně nikde nic nesmrdí a motor byl sekly jen cca 2 sec, to už se mi stalo mnohokrát, ale vetšinou se nic nestalo, maximálně se spálila pojistka. Mám podezření, že jak byla cirkula v zimě ve vlhku venku, že se prorazilo vinutí, ale čekal bych že to začně v tomto případě smrdět a pálit se, ale to nedělá. Jinak cirkula když se zapíná má spínač dvě polohy, jedna asi zapne jen jendu fázi a druhá připojí další, motor vrčí na obě polohy, na tu druhou jen víc.
Může mi někdo poradit jak poznám spálený motor?
Začnu od konce. Spínač má dvě polohy, jednu rozběhovou a druhou, kdy motor jede na plný výkon. Kdybyste motor spouštěl hned na plný výkon, vyhazovalo by to pojistky. Tomuto zapojení se běžně říká "hvězda - trojúhelník", pod tímto názvem můžete hledat i zde na poradně, pokud by Vás zajímala přesná funkce.
Podle mne Vám někde po cestě upadla jedna fáze, zkontrolujte zkoušečkou nebo poproste známého elektrikáře, at proměří přívod.
Ješt můžete zkusit na okamžik mmotor zapnout a klackem strčit do kotouče, měl by se roztočit, ale do opravy pilu nepoužívejte. Pokud je motor ještě dobrý mohl byste ho opravdu spálit.
no to jsem zkoušel kotouc manualne roztocit a zapnout proud, ale nerozbehne se to.. asi mi nezbyva nez to nejak premerit, ale mam z toho strach, ale moje doutnakova zkouseska by mela zvladnout az 500V tak snad to dam, díky
Pokud není doutnavková zkoušečka poškozená, je bezpečná. Mimoto každá fáze proti zemi má "pouze" 230V. Každopádně ale buďte opatrný !
Doutnavkovou zkoušečkou nelze zjistit chybějící fázi na zapnutém motoru. I v případě, že jedna chybí, budou vám svítit všechny svorky - indukce přez cívky a velký vstupní odpor doutnavky v kombinaci s jejim zápalným napětím kolem 90V vás jenom popletou. Starou, cívkovou vadasku a měřit mezi fázemi, pozor i na ty LEDkové nové vadasky, taky mají dost vysoký odpor a falšují, ale rozezná to zkušené oko.
Je to tak, jak píše hop. Já jen doplním, že jako ideální se jeví proměřit přívod k motoru kleštovým ampérmetrem, tam se pak rychle ukáže, které fáze není pod proudem. Přitom je skutečně dost pravděpodobné, že je problém v přívodu, stejně tak však může být problematický ten vačkový přepínač - ten už taky dost pamatuje. Ovšem pokud jste vybaven jen doutnavkovou fázovkou, tak bude asi nejlepší nechat to proměřit někomu, kdo má vybavení a hlavně znalosti.
vem merak a zkus zmerit faze , motor vetsinou huci kdyz jede na 2 faze , tak je mozne ze se vodic kajsik upalil , treba kouknout i do jisticu
jaký máte jistič v baráku? Jestli tam máte starej bakelitovej s třema sešroubovanejma páčkama muže byt jeden vypadlý a tamty dva držet zkuste ho nahodit a uvidíte
Ještě jedna rada.
1. Odpojit od sítě !
2. Multimetrem proměřit na svorkovnici motoru (snad je to ten třetí obrázek) odpor jednotlivých (tří) vinutí - odhadem by každé vinutí mělo mít 20 Ohm, takže ne 0,1 Ohm, ani ne 1000 Ohm.
Jinak předpokládám, že pojistky jste proměřil a řádně dotáhl. Občas se chvěním pouzdra uvolní a ztratí se kontakt.
Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.
Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.