Nejste přihlášen/a.

Přihlásit se do poradny

 

Jaký překlad na garážová vrata

Od: acer® odpovědí: 10 změna:

Chtěl bych předem poradit.

Nevím jestli to někdo odhadne, vkládám fotku. Na tuto zděnou kůlnu bych chtěl nechat dát garážová vrata.
Chtěl bych se zeptat jaký překlad mám shánět a jak široký když vrata jsou široká : 2375 mm a vysoká 2125 mm.

Nové asi nemá cenu, mám pak shánět po inzercích , nebo kovošrot?

Děkuji.


 

 

10 odpovědí na otázku
Řazeno dle hodnocení

 

 

ronyx*

2x

Vzhledem k tomu, že jste podle dotazu stavebnictvím "zcela nepolíbený" laik, doporučil bych se poohlédnout po nějakém zkušenějším zedníkovi (hlavn z důvodu postupu práce), aby vám to nespadlo na hlavu.
Pokud trváte na tom, že se do toho pustíte sám, je nutné dodržet tento postup (znalý ho třeba dodržet nemusí vzhledem k tomu, že obsahuje i některé věci pro "sichr" a které jako laik těžko odhadnete).
1) podepřít strop či střechu vzpěrami proti zemi uvnitř stavby (nevíte, jestli má stavba věnec a v jakém stavu je pozednice či uložení stropu, takže pokud by něco z toho povolilo, nespadne vám an halvu celá střecha (strop), ale jen těch pár cihel nad uvažovanými vraty do zabudování překladu)
2) opatrně vysekat drážku pro překlad (traverzu, U profil a pod) z jedné stray zdi (tak, aby hloubka drážky byla přesně na sílu té jedné traverzy slícované s lícem zdi), vložit traverzu na podbetonované podložky v uložení (potřebnou délku uložení na starnách najdete na netu v normách, ale je tuším cca 300mm na každém konci pro váš rozpon), vyvážit vloženu traverz, vyklínovat stěnu (tu část nad traverzou) proti té traverze, zajistit třeba vzepřeným trámkem, aby vám traverza z uožení při dalším sekání z druhé strany vlivem otřesů vypadla třeba vzepřeným trámkem
3) opatrně zopakovat postup z bodu 2) na druhé straně zdi
4) svázat obě traverzy k sobě (např. provrtáním otvorů a svázáním např drátem průměru ca 3-4mm na uvedenou délku cca 4 místa)
5) odbourat cca 30cm zdi pod traverzami na uvažovanou šířku vrat tak, aby pdoložky traverzy byly stále bezpečně uloženy
6) ze spodní strany vybrat zbytky cihel (nebo jiného materiálu, z kterého je dotyčná zeď) mezi traverzami
7) z horní strany traverz vysekat cca 5 míst (velikosti cihly) jako přístup pro pozdější "vylití" meziprostoru mezi traverzani betonem
8) celý prostor mezi traverzami vyčistit
9) traverzy ze spodní strany podšalovat např prknem zapřeným o zbytek zdi (tím vytvoříte spodní stranu budoucího překladu)
9) vylití meziprostoru mezi traverzami betonem za jeho pečlivého průběžného zhutňování (aby nedošlo ke vzniku dutin, které by snižovaly pevnost překladu)
10) po cca 1 týdnu odšalování a vybourání zbylého zdi pro vytvoření potřebného otvoru pro "futra" garážových vrat
11) odstranění podpěr stropu (střechy)
Výše uvedený postup platí pro vámi výše uvedenou stavbu a sílu zdi. Pro jinou stavbu (např patrovou) by bylo potřeba postup ještě upravit např. vložením armovacího železa mezi traverzy, případně dalších nosníku (traverz) atd.

Pokud se uedený postup bude někomu zdát zbytečně složitý - ano, je relativně složitý, dalo by se to udělat i jednodušeji, ale je natolik "blbuvzdorný", že pomocí něj zvládne bez nebezpečí dotyčnou záležitost realizovat i naprostý laik.
K nosníkům (traverzám a pod). Pro uvedenou stavbu bych volil 2 nosníky velikosti I14, klidně i v tzv. ekonomické variantě (označovala se písmenem E), pokud se ještě vyrábí, v délce minimálně 3000mm.


Super, ještě takových pár odpovědí a máte třičko poraďte .

Perfektní.

Já sám určitě ne, nechám to na jiných, ale alespoň mám návod a vím jaké traverzy shánět.

Moc děkuji

ronyx*

Zdravím a děkuji, poradit je smyslem této poradny
Popsaný postup jsem úspěšně bez nejmenšího problému použil kdysi dávno podle rady pana stavitele u své, ale patrové, stavby. Moje budova ale navíc navíc prasklinu v té obvodové zdi a neměla ztužovací železobetonový věnec okolo stropu. Tenkrát jsme použili ale větší nosník (I22)
Velikost traverz jsem odvodil podle toho, když jsem stavěl garáž. Velikost uložení pro traverzy na zdi jsem si hledal, proto jsem psal, že mnou psaných 300mm doporučuji ještě ale ověřit v normách (či u odborníka - nejsem stavař, ale strojař).
At se dílo podaří.

hop®

Ronyx: uznávám, že Váš popis činností je téměř dokonalý, oproti Vašemu návodu bych ale první vložený profil v kapsách zazdil, nespoléhal bych na vyklínování, pak bych teprve začal odbourávat z druhé strany, jinak s postupem naprosto souhlasím!

Docela dlouho mi trvalo, než jsem z tazatele "vydloubal" nějaké podrobnosti, které jsou docela důležité ke správnému dimenzování potřebných "I" profilů, ovšem tazatel je podle mého názoru na potřebné informace celkem skoupý...

Každopádně gratuluji k nejlepší odpovědi!

ronyx*

Děkuji.

Jen dodatek k tomu klínování - klínoval jsem po strojařsku, takže vždy 2 klíny proti sobě a rovnoběžně s osou traverzy, aby podklínovávaná cihla byla stále roznoběžně s traverzou a také se klínovala doslova každá cihla (trám stropu - 25x14 - jsem měl jen 2 šáry nad vezdívanou traverou a bál jsem se, aby mi to nesjelo dolů a celý barák mi nespadl na hlavu). Jak jsem psal, je možný i jednodušší způsob, záleží na zkušenostech a budově, kde se to dělá.

hop®

Ano, souhlasím, já bych to řešil spíš poctivým zahozaním celé první traverzy v bocích a nad ní (odpadne pracnější klínování, stejně je pak nutné zahodit), po vytvrdnutí malty už ta jedna traverza je schopna dočasně vynést celou váhu, ale stejně pro jistotu stejným způsobem usadím i tu z druhé strany.

Beton mezi nimi není zcela nutný, samotné traverzy jsou schopné zeď vynést, vnitřek zdi se sám o sobě neproboří, ovšem je třeba "Íčka" usadit tak, aby nehrozilo jejich vyvalení ze zdi, proto je nejlepší je rovnou zazdít.

Nicméně rozumný rozměr traverz je dán jejich následným celkovým zatížením, a to je parametr, který tazatel od počátku nějak zapomnínal pořádně uvést.

Každopádně proti Vašemu postupu nemám žádnou důležitější námitku, kezký den...


Dobrý den.

Tak už jsem sehnal 2x ÍČKO 16 x 3metry.

Do měsíce bude mít zedník čas a měl by pracovat.

Chtěl bych se zeptat, uvědomil jsem si, že vrata budou dosti k jedné straně a traverza 3m je dost dlouhá.

Je nějaká vzdálenost od kraje stavby, která se musí dodržet při montáži toho Íčka?

Děkuji

 

hop®

0x

Těžko říci takhle z hlavy.

Neznáme sílu obvodové zdi.

Nevíme na čem leží strop (pokud tam nějaký je), jestli jej nese tato zeď nebo zdi vedlejší.

Nevíme, zda je pod střechou věnec, jestli je střecha sedlová nebo jaká, jak jsou usazeny pozednice, co vlastně střechu nese...

doplněno 23.02.13 21:46:

Šmarjá, půda většinou leží na trámech. Ale jde o to, jestli ty trámy, které nesou půdu a střechu leží na té zdi kterou chcete zbourat nebo na těch sousedících, Jestli jsou podél nebo napříč. Je docela rozdíl, jestli nad dvěřma do garáže bude zatížení jen obvodové zdi, nebo i půdy a střechy, chápete?


Tak jsem na to koukal, šíře stěny je 30cm nahoře je udělaná půda s trámů a prken a střecha je zakončená také trámy a prkny a na tom je plechová střecha.

doplněno 24.02.13 07:05:

Koukal jsem na to a trámy vedou na foto zleva doprava , takže ta stěna drží krovy střechy.

Íčko , účko slabej pojem jsou 14,16,18, 25 atp.

doplněno 24.02.13 07:06:

Zeď má kompletní zatížení půda + střecha.

 

honzmalatny*

0x

Kovošrot a dva profily I. Délka cca 3 m .nebo učka,ono to je jedno.nebo kolejnice,co bude.

 

 


 

 

 

Přihlásit se k odběru odpovědí z této otázky:

Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.

Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.

Copyright © 2004-2025 Poradna Poradte.cz. Všechna práva vyhrazena. Prohlášení o ochraně osobních údajů. | [tmavý motiv]