Nejste přihlášen/a.
Zdravím všechny i ty co neznám
chci pronajímat byt, ale potřeboval bych vědět pár odpovědí na mé otázky níže:
1) Jak je to se spotřebou vody, elektriky apod.? Musím předkládat vyúčtování tomu, komu byt pronajímám? Nebo to lze přes nějaký paušál?
2) Jestli se nepletu, musím na konci roku toto přiznat v daňovém přihnání?
3) Co všechno musí smlouva obsahovat (vaše zkušenosti, na netu je toho hafo, ale praxe...)
4) Byt je v Praze, 10 min. od Vaclaváku, chtěl bych za něj 15 tis. (2+1, 58m2), co si o tom myslíte?
Děkuji, tot vše.
Také pronajímáme byt. Vyúčtování, které nám přijde za elektriku a vodu podnájemníkovi zkopírujeme a předáme zároveň s naším vyúčtováním. (Platí nám zálohy.) Dnes šetří každý a takto je mezi námi jasno, podnájemník ví, že je vše fér. Takto to děláme i s vyúčtováním za osttní služby. Jedná se o tzv režii.
Tato režie se vykazuje v § 10 DP. Náš FÚ ji vykazovat nechce, pokud se jedná pouze o průběžnou položku, což se musí prokázat.
Ve smlouvě musí být rozepsaná platba nájemného tj. režie. Toto je předpoklad, aby mohla být v DP odečtena od samotného nájmu. Jinak obsah smlouvy máme tak nějak stejný jako jsou vzory na netu. Důležité jsou uvést podmínky pro případ neplacení nájemného atd.
Na obvyklé ceny nájemného se podívejte zde. sfrb.cz/...
Dobrý den, nájemní vztah je u nás upraven zákonem (občanský zákoník). Ten je dobré pročíst (stačí ta část ohledně nájmů). Smlouva musí být v souladu s OZ. V těch ustanoveních, kde to OZ umožňuje, je pak možné se smluvně dohodnout jinak. Ale, např. výpověď nájmu je nutno přesně dodržet dle OZ (buď dohodou nebo výpověď s tříměsíční lhůtou) a nelze ji platně dohodnout jinak. Pokud byt není ve Vašem osobním vlastnictví (majitel je zapsán v katastru), tak je třeba mít k pronájmu souhlas vlastníka (např. byt.
družstva). Také je dobré potom informovat někoho z vedení SVJ v domě o změně nájemce, ale jejich souhlas není nutný. V OZ si najděte i ustanovení o kauci - není to s ní tak jednoduché a jsou dána jasná pravidla. Do náj. smlouvy si můžete dát třeba i smluvní sankce a je dobré přesně popsat vybavení bytu - stejně i časem přijdete na to, že v té smlouvě něco chybí a až budete dělat zase další náj. smlouvu, tak to tam doplníte, protože život přináší nečekané události i při pronájmech. Zdravím!
Už toho bylo hodně napsáno výše
K bodu 1) předání vyúčtování máte lepší, pro Vás i pro druhou stranu, nebude na tom nikdo tratit.
2) daň z pronájmu je součástí daně z příjmu, tj. podává se do konce března následujícího roku, pokud nemáte daň poradce, s tím můžete až do konce června.
Uplatníte příjmy snížené o výdaje. Výdaje můžete prokazovat paušálem (30 %) nebo skutečné. Dle toho, jak jste pořídil nemovitost, ji můžete odepisovat (koupená nemovitost před méně než 5 lety z pořizovací ceny, před více než 5 lety potřebujete odhad ceny nemovitosti, při dědění a darování odepisovat nelze), můžete odečíst úroky z hypotéky / úvěru ze stavebka, výdaje na zařízení nemovitosti (tam je to složitější, většina věcí s pořizovací cenou do 40 tis lze považovat za výdaj, s vyšší cenou se musí přes odpisy)
3) Největší strach je z toho, aby nájemníci platili. OZ je poměrně nevýhodný pro pronajímatele ohledně neplacení nájmu. Pokud nebude nájemník platit, pak můžete dát výpověď až po třech měsících, kdy neplatí a ještě má 3 měsíce výpovědní lhůtu. Takže tam může být 6 měsíců zadarmo a pak se s ním budete dlouho soudit. Do smlouvy si můžete napsat co chcete, ale pokud dojde na lámání chleba, vychází se z OZ. Na radu právníka to lze ošetřit tak, že se smlouva uzavírá na dobu určítou, např. na 3 měsíce a pak se obnovuje. Můžete trvat na kauci, ale vzhledem k množství nabízených pronájmů můžete mít problém sehnat nájemníka.
4) Cena 10 tis. plus poplatky je přiměřená
5) bod 5 tam nemáte, ale připravte se na to, že až dáte inzerát, bude vám volat asi milion třista realitek a všichni budou mít zájemce
hele kemo, vše je otázkou smlouvy. Jakou ji spolu uzavřete, tak to bude fungovat. Myslím, že přesné "noty" nikdo nestanoví. Vodu může hradit nájemník vodárenské společnosti jen v případě, že je na něj odběr napsán - to bych nedělal. Stejně tak elektrika. Při tak vysokým nájmu bych to nepřepisoval. Spíš bych chtěl před nastěhováním zaplatit tzv. vratnou kauci. cca 10tku.
Myslel jsem to tak, ze nájemce zaplatí ty všemožně poplatky, které jsou cca 5000Kc a ten zbytek je za vodu atd... Jakože 15000 se vším všudy.
Co když odejde za tři mesice, jak mu udělám vyúčtování za nejaké období? Vodu, elektřinu...
Diky
Pokud vám nájemník odejde třeba po třech měsících, tak podle měřidel zjistíte, kolik spotřeboval energie, vody a zjistíte si u dodavatelů cenu. Budete mít vybranou tříměsíční kauci, takže ta vám pokryje akorát tak ten tříměsíční nájem včetně záloh na režie. Takže provedete klasické vyúčtování záloh, tj. buď mu vrátíte přeplatek, nebo by vám měl nájemník doplatit. A zde bude možná i problém jak z něj tyto peníze dostat. Ale to už je jiná kapitola. Může být problém, když pak zjistíte, že nájemník způsobil v bytě škodu, na jejíž krytí je kauce také určena. Pak nezbyde na nájem.
Já zálohy na vodu nevybírám. Oficiálně. Všechno co nájemnící platí je nájem. Máme spolu domluveno, že 500kč z nájmu je na energie a 1000kč na topení. Spotřeba vody a elektřiny je měřena v podružných měřidlech, každý měsíc chodím edečítat, a nájemnící každý měsíc dostávají přehled jak jsou na tom. Těch 500 za energie musím potom dávat sice do příjmu spolu s nájmy a platím z toho daň , ale ta dělá 15% z 500kč měs, což dělá nějakých 75 kč/měs. Pořád je to míň, než mít certifikovaná měřidla(elektroměry, vodoměry) s pravidelnou revizí. A to nehovořím o tom, že podružný necertifikovaný elektroměr se vejde na DIN lištu do standardního rozvaděče, na rozdíl od klasického elektroměru, který je poměrně velký a nešikovný. Všechno je to o domluvě s nájemníkem. Jediné z čeho jsem měl obavy bylo, když jedna nájemnice chtěla příspěvek na bydlení a chtěli po ní účty za energie. Tak jsem napsal potvrzení, že součástí platby jsou i energie, že to, co vidí napsáno v nájemní smlouvě platí a bylo. Úřad už po mně nic nechtěl, a nájemnice příspěvek dostala.
Daňové přiznání se podává za minulý rok, do konce března. Pokud jste zaměstnanec, necháte si od zaměstnavatele vystavit potvrzení o příjmech, vyplníte sám daňové přiznání + přílohu myslím že č. 2. kde přiznáte příjmy z pronájmu, předtím si rozmyslíte, jestli budete chtít uplatnit skutečné náklady nebo jestli budete uplatňovat výdaje paušálem. Podle toho vyplníte přílohu.
Smlouvu doporučuji nechat ALESPOŇ zkontrolovat, když už ne vypracovat právníkem. Jinak se budete učit za pochodu. I když to Vás stejně čeká. Uvidíte, jaké fígle na Vás budou nájemníci zkoušet. V každém případě VŽDY smlouvu na dobu určitou. Max jeden rok. pokud si nebudete jisti tak třeba napoprvé jen 6 měsíců. Určitě vybrat tříměsíční kauci. Sice to zúží okruh zájemců, ale vyfiltruje to lidi, kteří jsou na štíru s penězi.
K ceně neřeknu nic. nevím, jaká je situace v Praze. Asi bych se kouknul do nabídek pronájmů srovnatelných bytů u realitních kanceláří, a zkusil bych se vejít někam kolem nich, podle toho, jestli vaše nabídka je lepší nebo horší.
Podružná meridla? Tak to se mi montovat nechce, ani nevím jak, natož kde to koupím. Mno pronajímám poprvé, takže to nechám asi na ten půlrok... Co když bude chtít odejít za mesic? To by mi měl doplatil za ty chybějící mesice?
No pokud máte elektroměry ke každému bytu, tak je to o něčem jiném. Já jsem s tím při rekonstrukci už počítal, a tak jsem si je do jednotlivých bytových rozvaděčů nainstaloval.
Stejně tak s vodoměry. Pokud nemáte pro každý byt vodoměr, tak budete muset nějak počítat vodu. Pokud není celá nemovitost Vaše, ale patří Vám jen jeden byt, potom rozpočítávání vody řeší nějak stanovy společenství vlastníků. Tam je to asi trochu složitější, než to mám já ve svém baráku.
Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.
Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.