Nejste přihlášen/a.

Přihlásit se do poradny

 

Nárok na peníze z fondu oprav při stěhování

Od: valja* odpovědí: 14 změna:

Bydlíme v nové bytovce a zdá se mi, že platíme poměrně hodně do FO na to, že jde o nové byty (1000,- měsíčně). Máme založeno družstvo vlastníků. Předpokládám, že delší dobu se nic většího platit nebude. Co bude se zaplacenými penězi v případě, že bychom se odstěhovali? Máme na ně nějaký nárok? Pokud ne, podle jaké vyhlášky či zákona? Máte s tím někdo vlastní či zprostředkovanou zkušenost? Děkuji

 

 

14 odpovědí na otázku
Řazeno dle hodnocení

 

 


2x

peníze vám nikdo zpět nedá, musíte je proinvestovat na domě, máte nárok na schůzi vlastníků hlasovat a většinovým hlasováním nejlépe 100% hlasů si odsouhlasit minimální částku kterou budete do FO dávat, obvyle je to 5kč/m2 (poměrně k bytu)- 1000kč je pro novostavbu nesmysl. na některé kce máte záruku až 10 let tak co byste opravovali! někdo asi loboval za svůj zájem. přesvědčtě ostatní a na schůzi si to snižte na nezbytné minimum. Vybírat se dá i v budoucnu jednorázově pokud se to schválí například. 1500kč od každého na cokoli k opravě, nevím proč by měly bát hromaděny prostředky ve FO když to není účelné. Znám podobný případ! MIra

 


0x

1000,- to není přece moc,né?

jinak zkuste tady pohledat - forum.tzb-info.cz/...

valja*

To je ale částka jen na opravy, které při tak festovně postavených bytech nebude pár let potřeba vůbec, zvlášt když jsme už jednorázově vložili 10 000, do začátku. Celkem platíme 2200,- (ještě voda, pojistka na dům ap.) za měsíc i s FO správci bytů. Ostatní energie + TV poplatek + tisk platím přes SIPO (dalších 3300,-). Ale ví někdo, co se s těmi penězi v FO děje po odstěhování?

doplněno 01.06.11 15:41:

A jaká částka se tak asi do FO platí v podlahově průměrném bytě, třeba na 70m2 700.-? Tedy 10,- kč na 1m2? Nebo víc či méně?

Z ankety na portálu SVJ vyplývá, že příspěvek do fondu oprav (je to nesprávný výraz, ve skutečnosti to je to záloha na správu a údržbu domu) se pohybuje mezi 5 a 35 Kč/m2. Pokud platíte 10Kč/m2 je to částka přiměřená. Při změně vlastníka se tyto zálohy nevyúčtovávají. Zálohy na správu se nevztahují k bytu, nýbrž povinnost platit tyto zálohy vzniká konkrétní osobě vlastníkovi jednotky.

 

mirven

0x

Dobrý den - to že jsou bytové jenotky nové, ještě zdaleka nic neznamená. Jenom malé dopřesnění - asi tím družstvem vlastníků bylo míněno společenství vlastníků. Pokud ano, pak je to asi následovně. Ze zákona jasně vyplývá, že společenství vlastníků je jen právnický subjekt a jako takový se, na rozdíl od družstva, skládá z jednotlivých vlastníků a na rozdíl od družstva jde jen o reprezentaci společenství, jako voleného orgánu vlastníků a nic nevlastní. O tom, v jaké výši bude kdo přispívat do FO se jednak jednalo na schůzi společenství (zde byla nutná 100% účast) a jednak je tato skutečnost i odrazem spoluvlastnického podílu daného poměrem podlahové plochy jednotlivých Byt.Jednotek (BJ) ku celkové podlahové ploše všech BJ. Ze zákona je daná pouze povinnost založit a vést FO pro každou nemovitost, respektive spravované (sloučené) nemovitosti. Zákon také sice stanovuje minimální poplatek na 1 čtvereční metr plochy BJ, ale je to spíše ve smyslu doporučení. Uvažovat o tom, že BJ jsou relativně nové a tudíž není třeba platit až tak vysoké platby, odváděné na FO, je krátkozraké. V dnešní době, kdy pojištovny nejraději proplácejí likvidované pojistné události až po jejich uhrazení oprav vlastníky a navíc se ještě docela dost zhusta zaštitují množstvím jakýchsi nesplněných podmínek, které jsou smlouvou jasně dány... to je realita. Podle mého je to všechno tak nějak tvrzení napůl - je dobré si uvědomit tu skutečnost, že jste vlastníkem a tudíž, co se rozbije nejen vám, ale i ostatním, musíte si hradit sami - nikdo vám nic nedá. Ale zase na druhou stranu - odvádět pořád vysoké poplatky na FO je také neodpovídající. Když jsme u nás hledali nějaké řešení, jak na to, tak jsme se dohodli takto : zpočátku musíme paltit, at se nám to líbí nebo ne poměrně dost ... dům má totiž v příslušenství značné technologické zázemí - výtah, klenutou střechu nástavby, zateplený plášt, plastová okna a podobně. Tak se na schůzi dohodlo, že se nejprve sečte majetek na společných částech a z této hodnoty se vypočte dvacetpět procent. To určíme jako rezervu právě pro FO. dokud se na FO nenastřádá právě tato dohodnutá částka, platí se to tak, že nejnižší platba bude nominálních 1000,- Kč měsíčně, nejvyšší platby potom jsou od této částky odvozeny poměrem podlahové plochy většího bytu ku podlahové ploše menšího bytu x 1000,- Kč.S tím všichni souhlasili a neměli s tím problém. Po době, kdy na FO bude již naspořena částka odpovídající 25% majetku SV, dopočítá se měsíční příspěvek právě podle doporučovaného postupu zákonem. S vyjímkou toho, že za každý metr čtverečný plochy bude účtován poplatek 15,- Kč. No a tím se po cca třech letech platby srovnaly.

Pokud se odstěhujete, jsou tyto peníze na FO v rámci BJ ve společenství a jako takové by měly být i přičteny k požadované ceně za BJ v případě jejího prodeje. Tím je zohledněno i dřívější placení vyšších částek nebo případné čerpání z FO na uskutečněné opravy nebo zlepšení. Poměrnou část by vám měl vyjet účetní SV, který toto má za povinnost evidovat.

 

patronka*

0x

Termín družstvo vlastníků se mi nějak nezdá. Není to spíš Společenství vlastníků jednotek ( SVJ)? Sama v takovém společenství jsem členem, přispíváme měsíčnědo fondu oprav částku, kterou jsme si odsouhlasili, ale každý z vlastníků má vlastní účet, na kterém jsou vedeny výdaje i příjmy. Platba do fondu oprav je vypočtena z poměru podlahové plochy jednotky k celku a v tomto poměru jsou zaúčtovány i výdaje a příjmy. SVJ musí mít odsouhlasené stanovy, kde je toto všechno uvedeno. Jejich vzor je dán Nařízením vlády č.371/3004 Sb. Pokud jste tedy SVJ o své peníze nepřijdete, ale i přesto doporučuji stanovy prostudovat. Pokud by se jednalo o drzužstvo, nemůžete být vlastníky, ale jen členy. Patronka

doplněno 01.06.11 16:02:

Kdo je vlastníkem bytové jednotky, ten je zapsán i Listu vlastníků na příslušném Katastrálním úřadě, tímto způsobem zjistíte snadno zda jste SVJ, nebo družstvo. Platba 10,- za jednotku je u nového objektu přiměřená, FO má účet u některého peněžního ústavu a peníze mohou být úročeny.

 

mirven

0x

Jinak FO je opravdu určen výhradně jen na opravy a zlepšení užitné hodnoty společných prostor, nikoliv na odměny správci nemovitosti a jiné služby nebo spotřeby...

Ještě jedna věc: pokud ale jde o družstvo, složené z vlastníků (vklad do družstva jsou jednotlivé BJ a ještě peněžní vklad 10 000,- Kč) jde o druh Bytové družstvo, kde představenstvo družstva má daleko větší pravomoce a je zcela v jeho kompetenci stanovit poplatek na FO jakýmkoliv způsobem. Vtip je v tom, že pokud se budete stěhovat pryč pak nastanou dvě varianty : a) jste vlastníkem jednotky, pak obdržíte hodnotu za prodanou BJ a v BD vám automaticky zanikne právo nájmu (i když jen na vámi předtím vlastněné BJ) ale jako tzv. nebydlícímu členu zůstává v družstvu i nadále vklad člena družstva (10 000,- Kč) - máte právo spolurozhodovat co se děni v družstvu týká, ale jinak nic. Ten, kdo vaší BJ koupil ale musí jasně vědět, že buď BJ zůstává v BD i nadále a on se stává jeho členem (a tudíž skládá stejný vklad 10 000,- Kč jako dříve vy). nebo byla z družstva vyjmuta, koupil tedy byt v OV a jak s ním dále naloží je jen a jen jeho právo. Váš vklad si ale samozřejmě můžete na BD vyžádat, nebot tento je jinak předmětem majetku člena družstva (je možnost vklad i dědit v případě úmrtí zůstanovitele dědicům). Družstvo tento vklad musí současně k zániku vašeho členství ale vyplatit.

Co se ale peněz na FO týká, ty už nikdy nebudou a ani z principu nemohou být vráceny, nebot se vlastně spotřebovaly na opravy a úpravy a tudíž už vpodstatě neexistují. Tyto prostředky tak spravuje pouze BD a to si samo rozhoduje o tom na co a kdy a jak budou spotřebovány. Také díky zdanění FO z hlediska dlouhodobého úročení na účtech je výhodnější FO udržovat na +- stejné úrovni s rezervou a postupně jej spotřebou nebo i snižováním odvodů na FO stabilizovat na stejnou výši. To je ale na delší rozpravu...

Shrnutí : Výši příspěvku do FO lze zohlednit jedině v případě prodeje BJ a to tak, že k požadované ceně si přičtete podíl z FO, připadající na vámi vlastněnou BJ. V případě BJ si ale nemůžete přičíst nic. BD vystupuje navenek jako vlastník nemovitosti, narozdíl od SV.

to že by se výše ceny jdnotky při prodeji navýšila o poměrnou částku ve FO je praktický NESMYSL. protože ve fondu může být dost (k jistému datu) peněz a navýší tocenu bytu tak, že se stane tržně neprodejný. Neznám z praxe, že by to takto někdo prodával, podle mě je to nereálné, jen teorie.

doplněno 01.06.11 18:07:

vše je samozřejmě otázkou dohody mezi stranami

stirecek*

U nás se běžně prodávají byty, kde je připočtena nevyčerpaná částka na fond oprav. Nakonec takhle byty u nás prodává i město, je to v podmínkách. Jestli je tisíc kč moc nebo málo je jiná otázka, záleží na počtu bytových jednotek, platí se z toho pojištění, kontroly a revize vody, plynu, hasičáků, komínů, osvětlení, antény atd atd.

doplněno 01.06.11 18:30:

Ještě ...nevím jak jinde, ale většinou se platí stejná částka bez ohledu na metry čtvereční. Jasně, třeba oprava střechy by v tom mohla figurovat jinak, zateplení domu taky jinak, ale co se týká svícení na chodbách nebo revizí, stupačky... tak tahle částka by se měla zohlednit na všechny stejným dílem.

valja*

Omlouvám se za špatný výraz v dotazu, je to skutečně Společenství vlastníků a ne družstvo. A pro stirecek - vodu, revize antény, kominíka aj. neplatíme z FO, ale ze záloh dalších, které nám spravuje Správa domů (a my to platíme jí, nebot to paki zařídí). Všem, co se doposud ozvali, moc děkuji.

stirecek*

Samozřejmě. Já myslel těma revizema kontrolu hydrantů, hasičáků, plynu a podle nového i povinné revize komínů. Tohle patíme z fondu oprav plus ještě pojištění domu. Samozřejmě opravy. Jinak voda, kabelovka atd se platí zálohově.

 

jabraka*

0x

Fakt je,že bez fondu oprav nelze například zažádat o úvěr na revitalizaci domu.Jsme 40 bytový dům a platíme čistý nájem bez energií asi 4000 Kč.Z toho je polovina ,1890 Kč fond oprav.Ten téměř sežere úvěr,takže na běžné opravy nám moc na kontě nezbude.Vychází to do fondu asi 58 Kč/m2.Celá revitalizace stála celkem 11 mil Kč.

Takže si pro revitalizaci připravte spoření.Pokud nebude fond oprav pořádně nabitý,banky nedají úvěr.

JABRAKA

 

buss

0x

Viz zákon o ZoVB 72/1994 a Stanovy, to by měl každý člen aspoň trochu znát, aby s ním nebylo máváno. Fond oprav zákon nezná.
Nehradí se nějaká částka ale částka za metr plochy. Uhrazené prachy zpět neodstanete.
Pokud se vám částka zdá nepřiměřená, dejte návrh na snížení, nebo to investujte do modernizace ...

 

tomason*

0x

SVJ nemá FO poplatky se platí na metr čtvereční dle velikosti podílů na domě,pokud se nedohodnete jinak.My třeba nyní platíme 25kč na metr což je 1500kč měsíčně čeká nás oprava střechy.

Z poplatků na správu se platí vše.tyto platby jsou nevratné a převádějí se do dalších roků Vy ten byt dům vybydlíte a tyto peníze budou sloužit na budoucí rekonstrukce udržovací náklady atd.

klaiex.webnode.cz/...

předseda

 

 


 

 

 

Přihlásit se k odběru odpovědí z této otázky:

Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.

Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.

Copyright © 2004-2025 Poradna Poradte.cz. Všechna práva vyhrazena. Prohlášení o ochraně osobních údajů. | [tmavý motiv]