Nejste přihlášen/a.
Dobrý den, já bych se chtěl zeptat proč se při vypnuti motoru, truchu protočí motor a pak se chcípne motor.
Protože nemá brzdu jako sekačka, el.pila, nebo ždímačka. Pokud dojde za chodu volnoběhu k vypnutí zapalování, motor se vždy ještě otočí setrvačností setrvačníku. Pokud ještě blafne, může to být rozpálený karbon na hlavě, který ještě zapálí poslední chudou směs, anebo špatně nastavený předstih. Jinak u dvoutaktů se před vypnutím lehce přidá plyn a vypne zapalování. Setrvačností točící se motor ještě nasaje směs s olejem a tím chrání klikovku i písty a válce. V zimě pak při vypnutí zapalování současně vytáhneme sytič, což ještě více namastí motor.
U dvoutaktu, se dá říct, že je dvojnásobné opotřebení válců a kroužků. Do motoru se se vzduchem nasává i vlhkost a tak zbytky nespáleného oleje potáhnou slabou vrstvou válec a usadí se na kroužkách. U čtyřtaktu je to zajištěno soustavně tlakovým mazáním dokud se motor otáčí a klika je stále v oleji. Válec při delším stání chytá rez a na pístu se tvoří šedý povlak, který může způsobit nepohyblivost kroužků. Za války, když se musely dát auta na špalky, tak se čas od času nastříknul olej pod svíčky, otočilo se klikou a svíčky se zase jen lehce zašroubovaly. Za mlada jsme se to dělali i s motorkama na zimu.
Myslím, že to dnešní motoristy už nezajímá, takže něco jako z historie.
Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.
Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.