Nejste přihlášen/a.
Dobrý den,
pořád se mi pletou tyto pojmy: potkávací světla,obrysová,tlumená,parkovací,světla denního svícení. K čemu tyto všechny slouží? Právě začínám autoškolu a moc to nechápu
Obrysová (po staru parkovací) slouží k označení obrysů vozidla, aby bylo vidět, kde má v noci bok, zadek, předek. Při objíždění a předjíždění se rozezná dle nich v noci hrana. Pokud nesvítí levé obrysové, dělá to dojem, že jede motorka. Když jede v noci kamion, tak se taky hned rozezná dle obrysových světel, protože je jimi potažen celý návěs a všechny (ty důležité) hrany a rohy. Zapnutí jen obrysových světel samostatně se dělá na parkovacím místu (když někde chvíli sedím a čekám na někoho pár minut) a při tažení na laně (pok jsem sám tažen někým jiným, tak abych mu nesvítil tlumeným do zpětných zrcátek)
Tlumená a Dálková (jsou jen v předním světlometu) jsou potřeba na to, aby řidič v noci sám viděl na cestu. Dálková ovšem oslňují, a tak jsou tam ještě tlumená, která svítí více na vozovku, ale jen pár metrů před autem. Dálková svítí jen dopředu a tlumená o 1,2% níž, aby se dalo jezdit ve městech a řidiči mohli jezdit proti sobě na silnici a navzájem si nesvítili do očí. Dálková smíme užít jen tehdy, pokud jedeme mimo osvětlenou silnici pouličním osvětlením a v případě, kdy proti nám a před námi nikdo nejede (jen za námi může někdo jet).
Mlhová světla přední nejsou povinná, ale hodí se v mlze velmi. Jsou umídtěná pár centimetrů nad vozovkou, protože mlha tam není tak hustá a těmi světli se vlastně podsvítí a světlo tak mlhou projde (projde pod ní). Seřízení světel je stejné jako u dálkových bez sklonu a tak v noci bez mlhy trochu oslňují.
Zadní mlhová světla (světlo) je povinné a za mlhy se musí zapnout. Je na to, abychom v mlze včas rozeznaly auto před námi.
Denní svícení je nečastěji složené s LED diod a slouží jen k úspoře paliva (menší zátěž alternátoru) a úspoře žárovek tlumených a dálkových. Slouží jen na to, abychom auto ze předu viděli. Řidič s nimi sám v noci moc (spíš nic) nevidí.
Postup zapínání světel je dán spínači a elektroinstalací v autech. Tlumená se tedy dají zapnout jen v případě rozsvícených obrysových, stejně tak dálková a přední mlhová se dají zapnout jen při spuštěných obrysových,případně i v kombinaci obrysových a tlumených a zadní mlhová se dají zapnout jen s tlumeným nebo předním mlhovým,které může svítit samostatně nebo v kombinaci s tlumeným.
Takže se nesprávně zapnout moc nedají. Hlavně se v noci nesvítí zbytečně mlhovkami (bez mlhy) k vůli oslnění (i tou zadní) a když musím svítit předními, tak s nimi zacházím jak s dálkovími, tedy jen v případě, že nikoho neoslňuji (je pak lépe vidět na díry v silnici, protože mlhovka má dost velký rozptyl světla).
doplněno 23.03.12 19:28:Hlavně si tím zbytečně nemotat hlavu . Někdo tlumené nazývá potkávacím, stejně tak je tomu i u obrysového, kterému se hovorově říká parkovací.
doplněno 23.03.12 19:36:Ještě jsou na voze varovná světla, kdy blikají všechny směrovky (oranžově) a slouží pro případ, kdy vozidlo dělá na silnici překážku (při poruše), aby do nás někdo nenaboural. Pak je tam ještě takzvaná "světelná houkačka", což je dálkové světlo, které se dá zapnout i s vypnutým klíčkem a všemi světli. Zapíná se přitažením levé páčky k sobě (takové to signalizační probliknutí).
mondea to umi pepínacem na svetla a craftter to umel packou na blinkry a vypnout zapalovani
Věř, že autoškole jsi zaplatil, aby ti to vysvětlila, naučila..., tak se ptej a pak záákon a vyzkoušet na autě.
No, já mám pcit, že dneska se autoškolám platí spíš za účast. Zvlášt co se praxe týká. Když si vzpomenu, jak mě před cca 40 lety instruktor buzeroval třeba kvůli parkování (půl metru před i za autem a muselo se to povést maximálně na 2x, navíc v dost prudkém kopci), několik hodin praktické základní údržby (výměna žárovek, oleje, rezervy...) ...
Ano, to je bohužel pravda. Dnes je myslím (už si to nepamatuju, protože to je nějaká doba, co jsem dělal autoškolu) 20 hodin jízd. Tam se opravdu naučí člověk akorát tak točit volantem a cvakat blinkry. Nějaké správné parkování či správné předjíždění? O tom už žádná Potom tolik mladých řidičů bourá, protože si myslí, že všechno je naučili v autoškole. Realita je bohužel odlišná a statistiky to jen potvrzují. Pamatuju si, jak jsem měl první hodinu autoškoly a instruktor měl ani nenechal nastartovat a nic. Ale byl moc hodný a neměl ke mně výhrady, protože jsem jezdil bez chyb, jelikož jsem se celý dětství koukal z autobusů a tramvají z prvních míst u řidičů, jak jezdí oni a jak se chovají ostatní. No, jenže přišly zkoušky a já nastoupil s jedním kolegou, který taky dělal zkoušky do auta. Já za volant a on dozadu a já nevěděl, jak se zapínají světla. Naštěstí si komisař ještě vyměňoval pár slov s instruktorem před autem a my na to naštěstí přišli Člověk, který má autoškolu musí počítat s tím, že zdaleka neumí za těch 20 hodin to, co by umět měl a to, co umí ostatní kolegové na silnici a musí se podle tak zařídit. Bohužel tomu tak často není...
Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.
Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.