Nejste přihlášen/a.

Přihlásit se do poradny

 

Jak dávat meziplyn?

Od: cobrak* odpovědí: 31 změna:

Dobrý večer všem, můžete mi někdo prosím říct, jak mám vysvětlit, proč se meziplyn nedává se sešpláplou spojkou, ale musí být spojka nahoře? Kamarádovi říkám pořád, at to tak nedělá, ale nedokážu mu vysvětlit, proč. Poraďte mi prosím. Děkuju.

 

 

31 odpovědí na otázku
Řazeno dle hodnocení

 

 


2x

Důvodem meziplynu , u moderních převodovek synchronizace je: Pří řazení na nižší rychlostní stupeň se mění převodový poměr ozubených kol pro nižší rychlostní stupeň , v porovnání s původně zařazeným rychlostním stupněm ( tudíž i jejich otáčky jsou rozdílné vzhledem k otáčkám hřídele převodovky). Chceme-li bezhlučně a bez případného poškození ozubených kol převodovky , zasunou (zařadit _ pevně neotáčivě spojit ozubená kola nižšího rychlostního stupně s hřídelí) ozubená kola pro nižší rychlostní stupeň , která mají jiné (rozdílné) otáčky , musíme je přizpůsobit otáčkám hřídele převodovky (roztočit) a to meziplynem a nebo sesouhlasit synchronizací. Synchronizace je v podstatě brzda , která před zasunutím ozubených kol do záběru při řazení , při vypnuté spojce , nejprve přibrzdí (sesouhlasí otáčky ) hřídele s ozubenými koly a teprve až dojde k synchronizaci je rychlostní stupeň zařazen. Omlouvám se za krkolomnost popisu. Chce to jen si představit , jak ovlivňuje různý převodový poměr , otáčky hnacího a hnaného hřídele . Otáčky hnaného hřídele jsou při řazení vždy stejné a jsou dány , rychlostí jízdy vozidla. Otáčky hnacího hřídele převodovky (předlohy) , jsou odvozeny od otáček motoru. miro

doplněno 19.03.12 19:55:

Mám za to , že to s terénními vlastnostmi PV3S přeháníte. Daleko nejlepší terénní jizdní vlastnosti v té době měla T 805.

Je pravda,že u V3S se mi řadilo nějak lépe než u T 815 S 3 také bez synchronu,nevim jak je to možné ale jeto tak i když si řeknete nesynchron jako nesynchron.

Je to možné a je to také o cviku. A také tím , že T 805 měla asi méně přesný a delší , dálkový převod řadícího mechanizmu.To vyplývá z uspořádání karoserie Trambus. miro

des*

Cit miro:"Mám za to , že to s terénními vlastnostmi PV3S přeháníte. Daleko nejlepší terénní jizdní vlastnosti v té době měla T 805." Jsem pamětník a uživatel obou aut na vojně.A proto mohu tvrdit! ŽE?TAM KUDY PROJELA PV3S,NEMĚLA T805 NÁROK.Měli jsme T805 radiovozy a ty se zahrabaly téměř všude.Kdo měl na vojně "KAČENU" tak to dobře ví.

Souhlasím. Jezdil jsem s radiovozem RAL - T805. V terénu jsem na V3S neměl, bylo částečně také obutím. V náročném terénu jsem měl strach, že kačenu převrátím (torzní tyče). Ovšem na silnici to bylo jiný kafe. V zimě, kdy bylo 20 st pod nulou měly V3S velké problémy při startování. Někdo z vás si to jistě pamatuje - pod vanou se rozdělával oheň, do sání hořící noviny, bombičky s éterem. Jak jsem jen dvakrát protočil motor klikou, tukl na startér, a motor vždy naskočil.

des*

My jsme měli v parku jedno auto u KTS které se startovalo po 3hodinách a třeba při poplachu ,roztahovalo nestartující auta.Dělal to dozorčí.

 


1x

meziplyn se dávál u starších aut jejíž převodovky ještě neměli synchrony šlo u to aby se otáčky motoru srovnali s otáčkami převodovky a šlo lépe řadit a nešlo to přez zuby u moderních aut kde je převodovka plně synchronizována je řazení s meziplynem blbost a pokud někdo dává meziplyn s vyšláplou spojkou je umělec který si koleduje o předčasnou GO převodovky

 


1x

jednoduše mu vysvětli, že to co dělá, není meziplyn ale nějaký pomatený zlozvyk tuningových motoristů. nejlépe mu dej přečíst tyto odpovědi, vše již bylo řečeno.

 

jabraka*

1x

Při tomto způsobu řazení je ale spotřeba asi o třetinu vyšší!

JABRAKA

Jardo, nevím zdali o třetinu, ale máš naprostou pravdu, spotřeba se určitě zvýší...

a pak že je benzin drahý...

Taky se mě zdá třetina dost přehnaná, ale že spotřeba stoupne je jistá věc. Hlavně to nemá žádného významu pokud se při přidání plynu nepustí spojka. Ovšem to je na některý šoféry holt vyšší dívčí.

pecenkav*

Jo, kde jsou ty casy, kdyz jsme jezdili s V3Skou, tam to bez meziplynu neslo, tam se to clovek naucil, a jak rychle.

Pane Pečenko, musím s Vámi souhlasit a ještě dodat, kde cokoliv zapadlo, V3S projela... jen v zimě zima, v létě teplo...ale je to vozidlo vymyšlené z roku 1949-1950?

gumidek*

Jo a nikdo nepokračuje v osvědčené koncepci náprav a podvozku V3S a v nedostupném terénu stále tyto vozy jezdí...

doplněno 19.03.12 19:32:

proč zas neprodukujeme kvalitu? Vše je na úkor peněz a jdou sem k nám od žlutech věci na hov...o... a tak to dnes je,bohužel...

Milane nelze než souhlasit.

V zimě to ještě někdy jakž takž šlo, když tak si člověk vzal o vaták navíc, ale v létě to byl fakt očistec. Otevřený přední okno, poklop ve střeše a hubu plnou much. Venku hic k padnutí a člověk seděl na rožhaveným motoru.

Jedinou chybu bych u V3S viděl v tom neštastným bateriovým přepínači. To at jsem jezdil s jakoukoliv, tak každou chvíli se hrabat pod sedačkou a dávat to dohromady. Ale ano, je to vozidlo udělatý těsně po válce.

Známej s tím vozil materiál na stavbu sjezdovky na Černou horu, jiný auto tam nahoru nevyjelo, jen naložená vejda na malou jedničku. Vždycky u toho koukal z okna nebo šel vedle ní a hledal houby.

cobrak*

Přesně tak Zítra to takhle kamarádovi vysvětlím a snad to pochopí Díky

 

k2

0x

Seslapnete-li spojkovy pedal, odpoji se prevodovka od motoru-turujete samotny motor-efekt nulovy. Spojka seslapla neni-je spojen motor s prevodovkou-roztacite hridele (kola) v prevodovce.

Radit s meziplynem u modernich aut (Skoda 1000MB a mladsi) je ale v pripade neznicene prevodovky (respektive synchronu) zbytecne...

 

exar

0x

Zjednodušeně řečeno, meziplyn se dával u aut kde nebyla převodovka vybavena synchrony a dával se kvůli tomu aby hřídele v převodovce mněly stejné otáčky a šlo přeřadit. Dávat myziplyn s vyšlápnutou spojkou je jen "machrovinka" a jediný výsledek toho bude , že dříve odejde spojkové ložisko. U převodovky se synchronama je meziplyn zbytečný.

 


0x
Pokud si ještě pamatuji správně, tak meziplyn se dával hlavně při řazení rychlostí směrem dolů. To bylo dávno, když převodovky ještě neobsahovaly synchronizaci, která vyrovnávala - synchronizovala otáčky ozubených kol hnaných motorem s otáčkami ozubených kol hnaných od nápravy pohybujícího se auta.
Při sešlápnuté spojce jsou některá ozubená kola oddělena od motoru. Teda meziplyn je nemůže roztočit.
A dnešní auta už mají všechna synchronizaci. Meziplyn se zřejmě používá jen ve zvl. případech.
doplněno 17.03.12 23:56: Než to člověk na mobilu nasmolí, už je plno odpovědí... Život...

 

minolto

0x

pretoze ked ma vyslapnutu spojku, tak je motor vpodstate odpojeny od prevodovky a ked potrebujes podradit, tak musis zosynchronizovat otacky v prevodovke a to takym sposobom:

1. ze vyradis do neutralu - tym padom sa aj prevodovka akokeby rozdeli na dve casti jedna hnana od motora, a druha hnana od kolies a kedze sa obe tocia rozdielne, tak nastava krok cislo 2

2. pridas adekvatne plyn - ak si v tom zbehly, tak podla zvuku (otacok) motora a rychlosti vozidla, tym padom sa v prevodovke obe casti roztocia na priblizne rovnaku rychlost a umoznia namkrok cislo 3

3. stlacis spojku a zaradis rychlostny stupen

nieco je aj tu, ale asi to pisal clovek s vedomostami, no bez skusenosti

minolto
cobrak*
17.03.12 23:59

Díky

 

cobrak*

Já dávám meziplyn při řazení dolů při akceleraci (např. při předjíždění) dost často. Jdnak je akcelerace rychlejší a hlavně není pro posádku vozidla snížený komfort jízdy tím, že je auto kopne do zad. Ale děkuju za odpovědi a vysvětlení, jak to funguje Jinak, každý má svůj názor a buďme na něj hrdí. Každá pravda je dobrá Hezký večer.

gumidek*

Převodovka, jak už bylo psáno je zasynchronizovaná, takže meziplyn k vůli přizpůsobení otáček zubů, co zapadají do sebe při řazení obstarávají ty synchrony. Jedinná zpátečka synchron nemá a ani tam nejde k vůli otočení směru. U Favoritů a Felicií se někdy stává, že se dojíždí k parkovacímu místu s dvojkou,sešlápne se spojka a brzdí se do zastavení. Pak se pustí brzda a spojka je stále sešlápnutá a ejhle, zpátečka tam nechce zapadnout. Stačí tu spojku v neutrálu pustit, motor pořes puštěnou spojku otočí hřídelem v pořevfodovce na jinou stranu a zpátečka tam naráz jde. Stejné to je u meziplynu na nezasynchronované převodovce (viz Praga V3S). Je potřeba se se spojkou dostan na neutrál,tam jí pustit a roztočit motorem tu převodovku a pak hned řadit. Když se to dělá se sešlápnutou spojkou, tak se s převodovkou nic neděje a motor se točí sám osobě a nic nedělá. Jen na efekt řve. Pokud se přesto řadí s meziplynem u převodovek zasynchronizovaných, tak se začátečníkům nikdy nepodaří zjistit, kolik otáček tam mají na meziplyn dávat a synchroni se silně přetěžují, protože musí chybu přispůsobt, aby šlo vůbec zařadit.

doplněno 18.03.12 11:21:

To je zas čeština ... omlouvám se

cobrak*

Bezva, díky moc

blackflamesiczi*

tomu nejak nerozumim, jestli spravne chapu tak podrazujete

1, zmacknete spojku a vyndate kvalt

2, pustite spojku a pridate plyn a pustite plyn

3, zmacnete spojku a zaradite rychlost a pustite spojku a pridate plyn

tak nevim jak zvysite komfort za predpokladu ze nedrzite plyn kdyz v bode 3 poustite spojku coz je hovadina

doplněno 18.03.12 18:30:

nehlede na to ze akcelerace bude vzdy pomalejsi o ten cas straveny timto pokusem o sportovni jizdu ale Rychle a zbesile nehlede na to ze vetsina novych aut se temto pokusum brani , to je jako z normalni autem brzdit pod plynem , to uz jsem vydel i na octacii a pan nepochopil ze pri kombinaci brzdy a plynu mu RJ nedovoli uelat tyhle 2 veci soucasne ale delal to porad nez to narval do svodidel

robin1*

Přesně takhle se řadilo u V3S, a přesně takhle já musím podřazovat u Transita r.v. 2004 když vylezou teploty nad 30 st C. Jinak tam ten kvalt prostě nedáááááááám. Už to bylo ve třech autorizovanech servisech a jediný co mně řekli bylo až Vám to bude dělat tak s tím rychle přijeďte. Nejvíc mě pobavil přijímací technik který se mně zeptal co je to meziplyn.

 

cobrak*

No jo no Občas ani odborník nerozumí odborným věcem

 


0x

Ještě bych k původní otázce dodal zajímavost , že i při řazení na vyšší rychlostní stupeň se dával "meziplyn" , ale bez plynu. V podstatě za stejným účelem , jako klasický meziplyn k vyrovnání otáček mezi ozubeným soukolím , nižšího a vyššího rychlostního stupně. Při řazení na vyšší stupeň bylo pro hladké řazení nutno vymáčknout spojku dvakrát. Tedy : Ubrat plyn , vypnout spojku a vyřadit rychlostní stupeň , pustit spojku do záběru (nepřidávat plyn) , opět vymáčknout spojku a zařadit vyšší rychlostní stupeň - pustit spojku do záběru a současně přidávat plyn.

Pro porovnání terénních vlastností vozidel , což se zde objevilo , by bylo vhodné otevřít novou otázku pro ty , které to zajímá. To proto , abychom si ujasnili a upřesnili některé subjektivní , mnohdy nepodložená tvrzení a názory. miro

blackflamesiczi*

v terenu bude vzdy lepsi v3s uz jen kvuly vaze, ja mam osobne 1 ofroada v kterem je nasypano hodne LOVE a ze svejma 3 tunama se nemuzu v bahne rovnat lehlemu samuraji a to same je tatra a v3s , neco jineho jsou upravene vozy na extremni offroad tam zase kraluje tatra ale ta ze serii nebo vojenskym autem nema spolecneho skoro nic (obrazne)

Abychom mohli objektivně porovnávat , tak bycho si v prvé řadě měli ujasnit , která a jaké konstrukční prvky vozidla a jak ovlivňují průchodnost vozidla v terénu.Hlavně co a jak ovlivňuje valivý odpor kol vozidla a další. miro

 

 


 

 

 

Přihlásit se k odběru odpovědí z této otázky:

Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.

Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.

Copyright © 2004-2025 Poradna Poradte.cz. Všechna práva vyhrazena. Prohlášení o ochraně osobních údajů. | [tmavý motiv]