Nejste přihlášen/a.
debry den potrebuji planek na zapojeni pridavnich dalk.svetel na favorita v el.se moc neviznam nejake rychle řešení predem všem dekui
Je to jednoduché. Narychlo jsem to nakreslil (nic moc, ale je to v principu OK). Spočívá to v napojení od svorky + akumulátoru nejprve na pojistku (měla by být pár centimetrů od akumulátoru - myslím délku vodiče). Z ní vede na relé (jeho hlavní spínací kontakt a z něj přímo na dálkové lampy, které ve finále ukostříte na karoserii nebo zase vodičem na - akumulátoru. Relé dokáže opakovaně spínat velké proudy bez opotřebení kontaktů. Když místo nej dáte jen spínač, tak Vám budou svítit hned po sepnutí (toho spínače) nezávisle na autě a jeho stavu (zapnutý klíček,světla,apod..). To je v rozporu s legislativou a zdravím rozumem. Takže dálky se nyní zapnou, jak na relé přivedete napětí. Do teď je potřeba tahat vodiče nejméně průřezu 2,5mm. Pojistku dáte podle žárovek v lampách.
Teď je potřeba dořešit zbytek. Jeden konec cívky relé ukostříte (karoserie, -akumulátoru). Nyní přichází test. Pokud druhý kontakt relé připojíte na + akumulátoru, tak relé sepne (cvakne) a světla se rozsvítí. Takže teď ten volný konec od relé dáte na konektor od jedné lampy hlavních světel (najdete pin, na kterém je napětí po zapnutí dálek.
V tento okamžik po každém stisknutí dálek se rozsvítí i ta přídavná. Někdy to není dobré (slabí akumulátor,ve dne,...) a tak mezi relé a výstup na konektor hlavních světlometu vřadíte spínač, a tím ovládáte přidání dálek přídavných,nebo jejich nečinnost při puštění normálních dálek v hlavních světlometech. Spínač si vyvedete někam na palubku. Je dobré použít volnou pozici pod potkávacími světli (na levé straně jsou tři spínače a jede je volný). Koupíte si třeba spínač mlhovek a ten použijete do té volné pozice (takto je to elegantní. Jinak je v té pozici pro Favority 1994 tlačítko ostřikovače světel.
Ovládací okruh na relé je možné táhnout vodiči minimálně 1,5mm. Používejte lankové a nepoužívejte rychlospojky. Spíše je dobré konektory krimpovat nebo pájet. Hlavně izolovat holé konce do smrštovacích bužírek. Pozor na skraty, ale k vůli nim tam je ta pojistka. Pokud jí tam nedáte, tak těch 400A s akumulátoru vyhoří vodič a něco zapálí, nebo aku bouchne!
doplněno 12.03.12 22:21:Na + akumulátoru si koupíte očko pod šroub (je to takový faston na vodič s okem). Na hlavní + se nesmí nic pájet nebo řezat izolace! Výhodou pak je, že se tohle celé dá s motorového prostoru odstranit bez následků.
doplněno 12.03.12 22:25:Pojistka se počítá dle vzorce výkonu P = U * I (P výkon, u napětí,i proud)
I = P / U takže I = 55 + 55 W (žárovky) / 12V
I = 9,16 A (ampér)
Pojistku bych volil 15A (modrá) nebo 20A (bílá). Větší ne, at včas reaguje na případný skrat.
doplněno 12.03.12 22:56:Ještě k tomu jištění, jak jsem psal. Pojistka musí být co nejblíže ke zdroji (ke svorce + akumulátoru), protože ten kousek drátu, co vede od svorky akumulátoru na pojistku, je nechráněn! Nejkratším přívodem se tak zamezí možnost skratu na tento kousek drátu (izolace se může časem narušit, nebo zařádí kuna, apod...). Samozdřejmě je ideální cca 10cm, aby to bylo pohodlné a slušně to vypadalo. Rád bych to vyfotil v praxi, ale přídavné dálky nemám.
Proč to dělat jednoduše, když to jde i složitě? Nestačilo by pouhé propojení základních a přídavných světel?
Mohl byste tedy sdělit na jakou konkrétní proudovou zátěž je zmiňovaná elektroinstalace (vodiče a pojistkovka) stavěna? Děkuji.
Systém Cyril šel použít u starších vozidel, kde se ještě používaly pořádné kabely. Ty nitky, které se používají dnes, z důvodu úspory mědi, tak ty by ten proud, bez citelné ztráty napětí a tudíž svítivosti, nepřenesly.
Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.
Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.