Nejste přihlášen/a.
Trochu přemýšlím, prohledat jsem internet a všude se jenom hádali a jednožnačná odpověď žádná. Tedy, například. Jedu 50km/h na trojku při 2200ot. Poté jedu 50km/h na čtyřku při 1700ot. V prvním případě se plynu skoro nedotýkám a v druhém je trochu více sešláplý. Kdy je spotřeba menší?
Ještě jednou jednoznačná odpověď. Ne že neexistuje. V prvém případě se plynu nedotknete ,jelikož máte 2000 ot/min při zařazení 3 rychl.stupně , tedy otáčky při kterých motor dává vyšší výkon . Motor v tomto případě , překonává také menší odpor (což je optimální pro stávající jízdní podmínky) , než při otáčkách 1700 ot/min. (není tedy nutno tolik přidávat plyn , jako při nižších otáčkách ( při zařazení čtverky při stejné rychlosti vozidla) , pro zdolání stejných jízdních podmínek = nižší spotřeba).V neposlední řadě na vyšší rychlostní stupeň potřebujeme od motoru vyšší kroutící moment , takže se mu výkon nedostává při 1700 ot/min na 4 rychl.stupeň . Řidič to zpravidla řeší přidáním plynu, tím dochází k ochuzení směsi pro motor a k dalšímu snížení výkonu. Na to nezkušený řidič reaguje dalším přidáním , místo aby přeřadil na nižší rychl.stupeň ( zvýšil otáčky na oněch 2000 ot/min ) , = zvýšení spotřeby. Dalo by se diskutovat ještě o dalších důvodech . Nepoužívejme ale individuální a náhodná přirovnání apod . Uvažujme při naprosto stejných podmínkách provozu , pro oba případy..miro
No samozřejmě, že když se plynu nedotýkáte vůbec, tak je spotřeba téměř nulová. 0-.000,1 %. Pokud to jde, nešlapat tolik na ply n a pokud možno nevyřazovat rychlosti, když jedete např. z kopce. I když nešlapete na plyn a přesto vyřadíte rchlost, je spotřeba vyšší. Za to, když jedete s rychlostí, a byt i Vám motor trochu "řve" a nešlapete na plyn, nesežere Vám to vůůůůbec nic. Samozřejmě nemůžete mít pedál pynu sešlápnutý až na podlahu, to tam pak teče, jak do záchodu
Řekl bych že největší vliv na spotřebu má plynulost jízdy. Proto je ve městě největší, protože se pořád rozjíždíte a to je největší zátěž protože při zvyšování otáček se musí přidat nejvíc.Vemte si, že když jedete plynule po dálnici 130 tak máte třeba (jak u kterého auta) 3500ot a žere vám to stejně nejmíň protože jedete plynule tot můj názor..
Dobrý den. Trochu teorie . Benzinový motor aby optimálně pracoval , musí dostat do válců složení směsi 1:16 (1:15) = 1 díl benzinu a 16 (15) dílů vzduchu v každém režimu provozu , kromě startování a razantní akceleraci.. Při tomto složení směsi ve válci , se nejefektivněji využije energie utajená v palivu. K tomu aby to tak bylo , slouží nasávání přes karburátor , nebo vstřikování paliva a jejich technická úroveň. Pokud dojde k narušení složení směsi , vždy to má za následek nevyužití vlastnosti paliva = nižší výkon = vyšší spotřeba - musíte více přidat , zvýšit otáčky. Z této teorie vyplývá , že pokud jsou vyšší otáčky musí být logicky i vyšší spotřeba. Nyní už je na řidiči , aby např. při jízdě, optimálně využíval převodové stupně tak , aby na ujetou vzdálenost motor natočil co nejméně otáček = nižší spotřeba. miro
doplněno 23.02.12 09:25:Doplňuji , že motor musí mít vždy počet otáček , aby lehce zvládal jízdu v daných provozních podmínkách . Jak uvádí "jabraka".To se u motorů uvádí v diagramu , který znázorňuje pri jakých otáčkách vykazuje motor nejvyšší výkon.
doplněno 23.02.12 09:32:Ještě jedno doplnění . Pro ekonomický provoz je potřebné , vždy využívat výkon motoru jen tak , jak je nezbytné pro dané provozní podmínky, To doplňuji proto , aby nevzniknul dojem , že při jízdě z kopce bude nejnižší spotřeba , pokud bude řidič udržovat otáčky na úrovní nejvyššího výkonu motoru.
Najdi si v jakém rozmezí otáček má tvoje auto největší krouticí moment. A v tom rozsahu jezdi vetšinou to býva kolem 2000-3000 ot. U nafty níž. Nadruhou stranu motor který se občas nevytočí pořádně ztrácí výkon a je zanesený výfuk a dusí se. Já bych spotřebu zas tak razantně neřešil. Znám lidi kteří jezdí v nizkých otáčkách a mají vyšší spotřebu jak ti co jezdí ve vyšších na stejnem typu auta.
>>>všude se jenom hádali a jednožnačná odpověď žádná<<<
To je samozřejmé, protože jednoznačná odpověď prostě neexistuje.
Jednou z vlastností spalovacého motoru je, že jeho termická účinnost je závislá na zatížení. A to tak, že účinnost se se zatížením zvyšuje.
To znamená, že nejvyšší účinnosti a tím i nejnižší spotřeby dosahuje při zařazeném vyšším rychlostním stupni a nižších otáčkách.
Samozřejmě to platí v rozumném rozmezí otáček, obvykle v okolí maxima kroutícího momentu, nikoli v oblasti, kdy řídící jednotka přidává plyn, aby motor nechcípnul.
Pokud řešíte momentální spotřebu, tak ta je určitě menší při 1700 otáčkách a vyšší rychlosti, ale spotřeba se udává v litrech na 100 km, ne v otáčkách ani zařazených rychlostních stupních, musíte tedy vycházet z toho, jakou vzdálenost ujedete...
Samozřejmě že těch 100 km nepojedete jen na trojku, nepojedete pořád jen do kopce, jízdu zahájíte se studeným motorem a ukončíte s provozní teplotou atd...v běžném provozu je to tak, při laboratorních měřeních je předepsána i teplota, respektive čas po který musí být automobil v prostředí s předepsanou teplotou než jsizu zahájeny měření...takže otáčky jsou vzhledem ke spotřebe na 100 km jsou jen jedním z faktorů , který má na spotřebu vliv...
Jinak oficiální metodiky měření spotřeby popisují detailně jakým způsobem se provádí měření či zkoušky, můžete se podívat na nějakou českou nebo evropskou normu...
Takže důležitý je KOMPLEXNÍ přístup a zohlednění všech faktorů, jak objektivních, tak subjektivních
doplněno 23.02.12 18:32:Nebo můžete navrhnout jinou metodiku výpočtu
doplněno 23.02.12 18:34:často je číslo příslušné české nebo evropské normy zapsáno ve vekém TP, vedle údajů o spotřebě
jinak na mondeu jsem prisel na presne otacky kdy zere 4,8-4,9 l na 100 a je to presne 1900 byo to strakonice praha a to jen kvuly totalne zamrzle nafte ktera rozmrzala skoro 70 km a pri 2100 otackach spadl motor do nouzaku takze jsem jel pomalu a kdyz uz to rozmrzlo tak me nastvaly v jedne firme a nastvanej jezdim pomalu (radsi) takze jsem jel zbytek dne max 130 a kdyz jsem dotankovaval nadrz tak me vysla spotreba 4,85 (tankoval jsem po hrdlo stejne jako den predtim). Jinak hodne pomaha u modernich dieslu obcas procistit saci potrubi od egr k hlave , mel jsem to ucpane takovym stylem ze tam nesla prostrcit 5kč a a po vycisteni spotreba o 1 litr dolu. EGR mam ted vypnuty a to sani jsem vycistil nekdy v prosinci a spotreba okamzite dolu
Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.
Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.