Nejste přihlášen/a.
Přihodil se mi smyk na dálnici, jedu na rovném úseku vozovky, která neni zasněžená po celé ploše, jsou "vyjeté koleje" předemnou automobil rychlost téměř stejná jako mám já zaním zezadu mne dojíždí další vozidlo, jenže najednou chytnu přetáčivý smyk a otočí se mi zadek auta dopředu- vyrovnal jsem kola a jedu tak vpodstatě jakoby na zpátečku, tzn. jsem natočený do protisměru jedoucích vozidel, nevím co mám dělat abych se zastavil nebo zpomalil případně to otočil čumákem na správnou stranu. A tak se zlehka dotknu brzdy a hned další přetáčivý smyk a jdu čumákem dopředu jenže už to nezvládám dorovnat a tuknu o svodidla. Můžete mi prosím poradit co jsem udělal špatně? Rychlost vozidla byla dle mého pohledu přiměřená stavu vozovky, i ostatní vozidla jely stejně rychle.Zřejmě jsem jen já vjel na nesprávné místo cesty s kouskem námrazy..
teorie je uplne k HOVNU(pardon) pokud premyslite pri smyku co delat uz jste udelal chybua ztratil cenne sekundy, to ze nekdo radi tohle a tamto je hezke ale popravde k nicemu, uz jsem to tu psal jednou pockejte na snih a vyrazte na nejakou velkou plochu (ne parkoviste supermarketu ale letiste atd) a zkousejte to tak dlouho nez na to prijdete a budete to delat automaticky, pak to ma nejaky vyznam
prosla tim moje manzelka i dcera a ja si pri tom i zablbnul, jde o to ze ja sam nevim co presne udelat ani to neumim popsat ale udelam to instiktivne, nejhorsi je zvyknout si na to nedotknout se brzdy a docela ucina je rucni brzda ale jak kdy neexistuje uni rada pokazde je to jine.
Jj, chce to cit, ja nejradsi jezdim RWD, protoze to je na snehu ve smyku skoro stale a cloveku to prijde naprosto samozrejme, jezdit zatacky bokem napred. Taky mam zkusenost, ze FWD na spatnych gumach srovnat prakticky nelze, nechyti se to ani naznakem kdyz uz se to urve... Jestli to nebylo dost o kvalite a sjeti gum (zimni 4 roky stare se vzorkem 3-4mm jsou prakticky nanic - teda na leto a opatrnou jizdu v desti)
njn měl jsem to udělat dříve než jsem boural tím firemní vozidlem, je ale fakt že to bylo poprvé na takových podmínkách D1čky...
No v každým případě musíš točit do protisměru otačení smyku (když se auto točí doleva točíš volant do prava ) hlavně ve smyku razantně nebrzdit spíš vyšlápnout spojku a jemně přibrždovat hlavně nesmýš začít zmatkovat a vždy vědět najakou stranu se auto točí a tošit volantem do protisměru točení. jestly to není odpověd na dotaz pak jsem nepochopil dotaz?
náprava je přední hnaná
smyky byly celkem tři
přetáčivý přesně o 90stupňu (následek čumák dopředu) pak nedotáčivý několik desítek metrů a pak přetáčivý cca80st ve kterém jsem měl asi přidat více plyn aby mne to tak hned nenasměřovalo do svodidla
se smyky na dálnici je to vše nějak rychlejší a dramatičtější(vzhledem k ostatním vozidlům..) ale i tak se mi při prvním podařilo točit volantem tak abych vyrovnal kola a jel jsem pak vpodstatě smykem rovně, jenže pak jsem nevěděl jak zpomalit nebo zastavit když jsem jel už přímo čumákem dopředu, možná jsem měl šlápnout na plyn třeba by to zpomalilo ten nedotáčivý smyk - když jsem jel naněm čumákem ve směru jízdy, místo toho jsem chytnul další dotáčivý smyk.. souhrně byl na mne - řešení druhého smyku moc - byl jsem asi vynervovaný - více jsem si uvědomoval vážnost situace, když jsem na dálníci víděl přes čelní sklo jak na mne jede vozidlo a jel jsem tím smykem čumákem ve směru
asi by to chtělo vážné začít chodit pravidelně trénovat na školu smyku at to člověk dostane do krve
Rada točit volantem na druhou stranu je vražedná bez toho o jaký se jedná náhon . S předním náhonem ubrat plyn, nechat volant v původním směru, odvážní mohou srovnat do přímého směru a pak teprve jak se auto chytne pomalu natočit volant do původního směru, stržení je sice běžnou reakcí, ale chybnou, a nebrzdit. U zadního náhonu se točí proti pohybu a vyšlápnout spojku, trénovaný místo spojky můlže trochu přidat plyn. Brzděním se jde do smyku. Když už brzdit, tak volant přímo, kola nezablokovat. Nebrzdit v zatáčce.
Nemyslim si, ze to mate spravne, co se tyce pretaciveho smyku pri jizde relativne rovne... U FWD bych doporucil vyslapnout spojku, protoze jak se ubere plyn, bude to brzdit predek a zadek to predbehne jeste rychleji. Naopak, zkusenym pouze primerene plyn pridat a tahem to srovnat. U RWD naopak spojku neslapat a jen ubrat plyn, zase to zacne brzdit vzadu a ma to tendenci auto srovnat. Slapat na brzdu je samozrejme nesmysl dokud se to nesrovna do smeru, o tom zadna. U AWD je to v podstate ztraceny, protoze to se urve pri zaberu az pozdeji a s tim se vetsinou neda delat nic, zvlast v zatacce
no nejduleži tější je nebrzit pouze spojka volant opravdu točit do protisměru ale mužeme to tu napsat všici mužeme to popsat ale to je naprd když vám to někdo řekne tady teda napíše tak s toho nic nemáte sice tak nějak víte ale nedokážete si to představit asi nejlepší radou je ta škola smyku skusit si to to je nejlepší to vás nejvíc naučí ne teorie ale praxe řekně ježíškovy at ještě někam skočí a sežene školu smyku .
Hlavní chyba byla při prvním smyku. Přetáčivý smyk se musí rovnat hned jak začne utíkat zadek do strany (Přední kola proti smyku tak, aby mířily do směru jízdy, nebrzdit, spíš lehce přidat plyn). Musí to být reflex - na přemýšlení není čas, pokud vymýšlíte co s tim tak rovnáte pozdě = přetočení a ztráta kontroly nad autem, hranice je natočení tak 45°, pokud je to víc tak to už se rovná blbě.. Po otočení o 180° jak to otočit zpátky - to už je pro mistry. Dát autu rotaci a pak po 180°to zase zastavit, to už je vyšší škola. Bez tréninku na první pokus to je jen o náhodě, a štrejchnutí o svodidla bez vážných následků je určitě úspěch.
Proč se to začalo přetáčet je otázka. Ledovka v kolejích (vyšší okraj koleje) strčí zadek auta do strany, nebo jedna strana auta jede v hlubším sněhu (přibrzdí to jednu stranu auta), přední kola vyjedou z kolejí a zadní v nich zůstanou - těch možností je víc.
Při srovnání přetáčivého smyku pozor - auto se srovná ale pak pokračuje dál = přijde hned další smyk na druhou stranu a bývá výraznější než ten první, musí se to rovnat ještě před úplným srovnáním auta. Těžko se to učí na papíře, chce to zasněžený letiště a cvičit s někým kdo umí vysvětlit jak to dělat a opravit chyby. Navíc každé auto chce něco jiného, univerzální rada pro všechny auta je jen hodně hrubý návod...
díky pánové za náměty
člověk se snaží zachovat správně, ale vše to je nějak zrychlé, obzvláště pokud to nečekáte
no já jsem hlavně rád, že do mne nenapálilo to auto co mne dojíždělo, myslím že kdybych jel pomaleji než jsem jel tak to auto co mne dojíždělo hned jak bych šel do smyku by mne napálilo a asi by to dopadlo ještě hůř
první smyk byl hodně rychlý, nic jak je vidět třeba na tomhle videu:
školu smyku doporučuji užijete si plno zábavy těd po vanocích jsou velké slevy. skuste si to.
No, nechci dělat chytrého,ale většina zde míněných rad (převážně správných) včetně rady školy smyků je při velké rychlosti (dost relativní pojem, ale řekl bych, že na dálnici za těchto pomínek 80 km/hod. a více) houby platná,protože když se již dostanete do hodin a i když máte zkušenost se smykem, tak s tím těžko něco uděláte.Snad jen ke konci hodin, pokud jste duchapřítomní a zkušení, nechá se z toho vybruslit-ke konci přetáčivého smyku dát plné kontra, lehce přidat plyn a dát malé protikontra, aby auto nešlo do dalšího smyku a znovu se nedostalo do hodin.Ale opravdu záleží na podmínkách a na okolním provozu-dá se to zvládnout na sněhu, břečce, ale již těžko na hladkém ledu.Věřte, že vím o čem píšu.Je mi 50 let a vždy jsem jezdil dost rychle jak na suchu, tak na sněhu a ledu, kde bylo vidět (nikdy jsem neriskoval v nepřehledných místech) jsem jezdil kontrolovanými smyky dle vzoru soutěžních jezdců a nechci se chlubit, úspěšně.A po tolika letech praxe a trénování, když jsem si myslel, že mám všechny smyky pod kontrolou, mne to tak vyškolilo, že jsem se nestačil divit...Jel jsem po rovné okresce, kde byly nerovnosti asi 80 km/hod na morém ujetém sněhu (nyní již vím, že rychlost byla nepřiměřená ještě vzhledm k sjetým pneumatikám) a myslel si že mne nemůže nic překvapit.Najednou auto dostalo na jednom hupu smyk a šel jsem do hodin-dal jsem hned plné kontra, ale auto si dělalo co chtělo.Třikrát jsem se otočil o 180 stupňů, vlétl do příkopu, kde jsem se otočil ještě jednou a skončil v poli, kde byl bohužel na kraji velký kamen.Dopadlo to ještě velice dobře-odnesla to obě přední kola, nápravnice a přední nárazník.A seběhlo se to tak rychle,že jsem si to ani vše neuvědomoval.Z toho mi vyplynulo poučení, které dodržuji, že vždy kvalitní zimní gumy se vzorkem více, než 4 mm a na rovném úseku jet "hlavou", protože při větších rychlostech na rovném úseku s tím většinou moc nenaděláte.Takže hlavně domýšlet, že fyzikální zákony zkušenostmi v extrémech nepřekonáte a navíc je dobré,vždy zkusit přibrzděním (když nic nejede) jak to klouže a podle toho měnit rychlost jízdy.Říká se, že rovně umí jezdit každý, ale jak sami vidíte, na sněhu a ledu to neplatí.Proto na rovině ani v zatáčkách nepřeceňujte své síly a pamatujte na pravidlo štastného návratu.A smyky trénujte na volných plochách nebo na louce a potom teprve na silnici, ale abyste nikoho neohrozili.
Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.
Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.