Nejste přihlášen/a.
Zdravím, potřeboval bych poradit se stavem autobaterie. Je to starší Banner 12V 69 Ah.
Momentálně jsem ji dvakrát vybil na 10,5V proudem 8,75A (2x 55W žárovky H4). První otázka zní, mám ji vybíjet na těch 10,5V měřeno v zátěži (stále se žárovkami), nebo bez zátěže (po odpojení v klidu 10,5V. Vybíjel jsem ji tak, až měla samotná bez zátěže v klidu 10,5V Dělal jsem to správně a nebo špatně. Tuším, že by se měla jen dobíjet a tohle je její hranice, ale jak jsem psal, je starší a kolega ji vybil v autě a tuhle mi dal, takže ji chci co nejlépe oživit a zjistit stav.
Při prvním nabití mi vydržela na těch žárovkách svítit cca 2 hodiny. Teď se oněco drží lépe, ale zajímá mě její skutečná kapacita, kterou bych spočítal v závislosti proudu,napětí a čase. Jenom nevím jak.
Mohl by mi někdo poradit, popř nejlépe sestavit vzorec pro takový výpočet. Ve škole nám takové praktické výpočty nikdy nedávali a abych řekl pravdu, ve výpočtech jsem měl vždy trochu problém ohledně zlomků a převodu, tak se nezlobte, kdybych někoho s tím obtěžoval. Budu moc rád za radu.
P.S.: Nosit to někomu na zátěžové měření nechci. Je dle mě krátkodobé a málo přesné. Chtěl bych se do toho zabrat sám.
U nového olověného akumulátoru běžného typu jsou naměřeny tyto parametry:
Maximální vybíjecí proud 400A (5 sek.)
Charakteristika vybíjení konstantním proudem(A, 25°C):
5min 10min 15min 30min 60min 3h 5h 10h 20h
___9.6V 126 84.0 66.0 41.6 25.2 10.4 7.31 4.06 2.13
10.2V 120 79.8 63.4 39.9 24.2 10.2 7.20 4.02 2.11
10.8V 113 75.0 60.2 37.9 23.0 10.0 7.06 4.00 2.10
Charakteristika vybíjení při konstantním výkonu(Watt, 25°C):
___ 5min 10min 15min 30min 60min 3h 5h 10h 20h
9.6V 1323 907 725 467 287 122 86.4 48.5 25.6
10.2V 1257 862 696 448 276 120 85.1 48.0 25.4
10.8V 1181 810 661 426 262 118 83.4 48.0 25.2
Podle této tabulky lze porovnat vlastnosti tvého aku.
JABRAKA
Podle té tabulky bych typoval akumulátor 50 - 55Ah (Max proud 5s 400A). Tedy 10A budu odebírat 5hodin z 55Ah baterie?
Takže pokud je ta moje 69Ah ve 100% stavu (což není :D), měl bych odebírat 10A skoro 7 hodin (6,9hodiny). Ale já odebírám 8,75A a čas měřím (zatím ještě není vybito...stále svítím 11,68V). Potřeboval bych to nějak dosadit, fakt nevím, jak to odvodit.... Potřeboval bych takový vzoreček, abych ho mohl použít i později u jiných aku.
já bych připojil nějakou 12 V 5-10 W žárovku a nechal ot vybít, a pak to nabilů kvalitní nabíječkou a neřešil bych vzorečky, jinak doporučuji učebnici fyziky pro SŠ
Vždyt to dělám . Baterii párkrát nabiji a vybiji. Pozoruji, že se mi prodlužuji délka doby, po kterou je baterka stále schopna svítit. Jen mě zajímá trošku víc. Kvalitní nabíječku mám (řízenou procesorem a s proudy 4A počáteční,08A dokončovací,0,02A udržovací). Ke konci chvíli šumí a pak se nabíječka odpojí a přepne na 0,02A. Jen by mě zajímalo z výpočtu, jak na tom je. Většinou vše testuji v praxi zkoušením a měřením, ale teoreticky ne. A zkusit to v praxi v autě a pak trčet na mrazu nechci (i tak se na ni nebudu v zimě spoléhat). Spíš ji vozit jako rezevrní a plně nabitou se startovacími kabely na propojení.
Nabijte baterii. Připojte zátěž, nějaký "parní" odpor, reostat, z nouze i ty žárovky, ale není to tak přesné. Zaznamenejte čas T1 a změřte počáteční vybíjecí napětí U1 . Bylo by dobré, kdyby se dal měřit i proud. Ale z nouze se dá spočítat i z výkonu a napětí. Vybíjte baterii na konečné napětí - třeba těch vašich 10,5V. Změřte skutečné U2(opravdu změřené napětí) a poznamenejte si čas. Tak tolik praxe.
Teď nastává ta teoretická část. Spočítejte si celkovou dobu vybíjení Tv = T2 - T1. (odečíst jeden čas od druhého, výsledek je asi nejlepší převést na minuty).
Spočítejte si střední vybíjecí napětí Us. A to tak, že vypočítáte rozdíl napětí U1 a U2, podělíte dvěma a přičtete k U2.
Us=U2+((U2-U1)/2).
Dvě Vaše žárovky mají dohromady 110W při napětí 12V. Odpor žárovky R vychází 1,3Ohmu.
Nyní si spočítáte střední vybíjecí proud Is. Is=Us/R
Střední výkon Ps spočítáte tak, že vynásobíte Us a Is Ps=Us.Is.
Nyní vynásobíte střední výkon časem v min. a vyjde Vám kapacita v ampérminutách. Vydělením 60 získáte kapacitu v Ah.
Doufám, že jsem na něco nezapomněl. Jaké má tohle měření nevýhody, tady nebudu rozvádět, abych to nedělal ještě složitější. Ale s dostatečnou přesností se to dá takhle změřit. Teda pokud jsem něco nevynechal.
doplněno 15.11.11 22:32: První renonc vidím sám, hi:Petapeta: máte pravdu. Děkuji za upozornění Opravdu tam mám chybu.
Získaným časem je potřeba vynásobit střední proud tedy Is.Tv=kapacita v Ampérminutách. Vydělením 60 získáme Ampérhodiny.
Ta změna odporu žárovky v závislosti na teplotě, je jedna z nevýhod, kterým jsem se chtěl pro jednoduchost vyhnout. Ale ještě jednou děkuji za opravu. Někdo kdo čte a přemýšlí při tom. Pochvala. .
A k těm ostratním výtkám? Proč ne jednodušeji? Na to lze odpovědět následovně: Buď chceme získat nějaké exaktní hodnoty, pak měříme, anebo odhadujeme a pak nám stačí žárovka a hodinky. Záleží jen na tom, co chceme získat. Jestli čísla nebo hrubý (chcete-li kvalifikovaný) odhad. Obě metody mají své místo a záleží jen na tazateli, kterou si vybere.
Je-li u aku přístupný elektrolyt jednotlivých článků, tak jej po plném dobití a ustálení změřit hustoměrem a víte na čem jste bez dalších zbytečných pokusů a výpočtů. Pokud měřit hustotu nejde, tak jedině změřit spec. měřícím zařízením. Jeví-li se i tato možnost jako neschůdná, tak si pořdte rovnou akumulátor nový a je po starostech.
Dobrý den. Proč nevyzkoušíte jednoduchý test baterie v autě při startování. V noci postavte auto proti zdi, rosvitte světla a startujte. Pokud skoro nepohasnou, tak je baterie OK. Pokud znasnou více a třeba i motor se při startování bude slyšitelně pomaleji otáčet, je baterie již špatná a může Vás někde auto nechat. To samé lze vyzkoušet i třeba ráno po delším odstavení auta při mrazu a studeném motoru. Pokud v mraze startér točí výrazně pomaleji, tak je již baterie horší a bude na čase ji vyměnit. Pokud na auto musíte spoléhat a potřebujete, aby bylo vždy funkční, tak jakmile zaregistrujete pomalejší starty tak kupte novou. Pokud ale vyjíždíte třeba jen na nákupy nebo někam, co můžete odložit, tak ji tam nechte, dokud auto bude startovat.
Tuhle baterii spíše mám jaksi navíc. Startér mi na ni docela slušně točí a světla pohasnou jen asi o 10%, takže OK, ale je to stav, kdy je baterie čerstvě odpojena z nabíječky. Ve Favoritu odpojím zapalovací cívku a točím startérem (max. 6s) a sleduji napětí na baterce. Zkusím ji nechat přes noc. Spíše uvažuji ji vozit sebou jako záložní. Odhadnout stav dokážu, zajímalo mě přesné měření jejího stavu. Jinak si stím hlavu nelámu
Zdarvím, já jen napíši, že vybíjet baterii(aku) pod 12V je risk, při 12 V je kapacita na nule a začíná proces sulfatace, takže bacha na to.
Jj, sulfatace je nebezpečná. Velice malá sulfatace se dá rozpustit pomalým nabíjením, ale s větší již nic nehne. Sulfatace způsobuje pokles vybíjecího (startovacího) proudu, který baterie dokáže vyvinout.
Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.
Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.