Nejste přihlášen/a.
Dobrý den. Poradil by mi někdo, že jak nejlíp by jsem mohl povolit (jestli to vůbec půjde) již "rozžvejkanej" šroub? Ten šroub je šestihran, resp. byl, teď už skoro nemá hrany, protože můj bratránek se snažil povolit nějakou nekvalitnou gola sadou (oříškem) a rozžvejkal i ten oříšek, i ten šroub.
Napadá mi už jenom rozříznout flexou. Nebo něco jinýho? Protože flexu doma nemám.
Zalezi, jak je to pristupne - pokud se da odvrtat, je to nejjednodussi, vetsinou se pri tom uvolni a jde povolit, nebo zvysovat prumer vrtaku az tak zavit-3mm aby se neposkodil. Nejvic hardcore je navarit na zbytek sroubu matku, to je tutovka, ale chce to slusnou svarecku...
Nj, takto to funguje. Navíc to teplo při svaření pomáhá k uvolnění šroubu.
Také záleží, co je důvodem proč nejde šroub povolit. Někdy to mohou i být lepicí přípravky na bázi Loctite pro zajištování šroubů, zde pomůže šroub pořádně ohřát. Někdy je šroub zase tak zarezavělý, že se spíše utrhne. V tom případě pokud nepomůže uvolnění pořádným poklepem, nezbývá než odvrtat. Je to ale choulostivá operace, aby se neponičil původní závit.
V dílně mám i sadu vytahováku na zalomené šrouby, abych se ale přiznal, tak úspěšnost není moc slavná. Pokud se vyvrtá do zbytku šroubu menší dirka, tak se spíše ulomí ten vytahovák, pokud je dírka větší, tak se zase roztahuje zbytek stěny původního šroubu a ještě více se upevňuje v otvoru se závitem.
Různé zalomené šrouby doluji po kutilech dost často a vždy si u toho ze srdce zaklnu.
Je otázkou v čem ten šroub je našroubovaný. Mám doma ze starých zásob plechovku červené brzdové kapaliny, tím hned v začátku se snažím závit prolít, což samozřejmě nejde u slepé díry. Ale i pod hlavu šroubu může trochu prosáknout a sníží se tření. A také dám neposlušnému šroubu pořádné rány svrchu na hlavu, sníží se tím trochu předpětí šroubu a může i povolit rez. Také se někdy hlava trochu vykove do šířky a zdravý oříšek se může ještě chytit.
Když brzdovku nemám po ruce, používám wdéčko.
Jak jsem již zmínil, záleží v čem je. Zručný člověk umí flexkou s malým kotoučkem i poupravit na oříšek o číslo menší. Často se ale potom i překroutí šroub a je nutné jej potom odvrtat a upravit závit a to je docela alchymie pro zručného řemeslníka.
Já jsem shodou okolnosti nedávno povolaval na staré cisterně šrouby které měly šestihrany skoro uhnité rezem a docela jsem si u nich máknul.
Mě jednou nepomohlo níc s toho co je zde uvedeno, ani samosvorné kleště. Nakonec jsem vzal už ze zofalství malou brusku a vybrousil opatrně nový menší šestihran a vzal jsem menší kvalitní očkový klíč.
jediným funkčním způsobem je použít tzv.frézu-je to zvenku klasický ořech(černý)-zevnitř je jakoby levotočivý závit s drážkama-ty si torzo hlavy šroubu "chytí" a povolíš s tím vše(i imbus-čili kulatou hlavu)-jenže ta sada(od 10" do 19") stojí asi 3500,- takže, zkusit někde v nějaké autodílně domluvit zápůjčku-bez tohodle se dnes již auta dost dobře opravovat nedají,takže jí jistě budou mít...
Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.
Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.