Nejste přihlášen/a.
Dobrý den, chci se zeptat, zda může jet cyklista v pruhu před autem, a nebo musí jet těsně při krajnici. Děkuji
Stačí nahlédnout do zákona o silničním provozu, kde se píše: Na pozemní komunikaci se jezdí vpravo, a pokud tomu nebrání zvláštní okolnosti, při pravém okraji vozovky, pokud není stanoveno jinak.
Takže nikoli středem pruhu, nýbrž při okraji silnice.
a řekněme z pudu sebezáchovy dodržovat jednoduchá pravidla jízdy na kole-opravdu při krajnici-(bez ohledu na kanály,díry apod.)ony všelijaké "myšky",co cyklisté s oblibou vyrábějí-(právě třeba před autem jedoucím za nimi,o tom v protisměru nemluvě,aby náhodou nepřejeli poklop kanálu a neměli bebí na zadečku...)mohou obzvlášt na užší silnici znamenat,že chtě nechtě je někdo srazí-protože prostě nemá kam se vyhnout-a raději než čelně narazit do protijedoucího auta,tak většina zvolí "menší zlo"(pro sebe a svou rodinu v autě)a narazí do cyklisty...Další věcí je být vždy viděn("blikátka",refl.vesty, atd.-stojí to pár desítek korun,ale je to k "nezaplacení")a hojně rozšířeným nešvarem je i ono "najetí si" doprostřed,jakože bude cyklista odbočovat vlevo-často si bohužel neuvědomuje,že na tom kole jestli hodně ,tak jede třeba 10 km/h a auto třeba 50-no a když se takhle rozhodne odbočit(často se ani nepodívá za sebe) tak s tím těžko řidič může něco dělat,jede-li auto naproti...Prostě at už sedím za volantem nebo řídítky-vždycky u toho musím přemýšlet-fyzika platí pro všechny stejně a auto i při rychlosti 45 km/h nezastaví na dvou metrech...
doplněno 05.09.11 21:41:are-zdravím,na kole jezdím dnes a denně do práce-pokud není průtrž mračen nebo -25 stupnů,a právě proto,že vím jaké to je z pohledů za volantem,tak prostě na kole jedu tak,abych "nevyčníval"-i za cenu,že prostě přejedu nějaký hrbol apod.(není to problém,pravda někdy je to nepohodlí,ale nic víc)-hlavně tedy z důvodu své vlastní bezpečnosti-protože nějaký kličkování ,natož tradá jet na kruháči prostředkem,je mírně řečeno o ústa...Bohužel třeba u nás v Krkonoších si to stále spousta lidí neuvědomuje a pak se na nemocničním lůžku(v těch lepších případech)hrozně diví...
Erikchu s tvé odpovědi je jasné že jsi na kole seděl naposledy ještě s pomocnými kolečky a víš o jízdě na kole celkem málo, jinak bys nepsal takovýto blábol. On totiž, když ten kanál vymete tak pod ty kola s největší pravděpodobností vlítne, tam nejde o bebíčko na zadečku. Možná by to chtělo někdy na ten "bajk" vlézt a odzkoušet to na vlastní kůži.
Z odpovědí je celkem jasné kdo na tom kole jezdí ( honzek®, dzordz® a dokáže předvídat co cyklista muže (musí) udělat nechce-li přijít k úrazu. Na plyn umí šlapat každý. Ze zkušeností vím, že nejhorší jsou majitelé velkých černých aut a kupodivu maminky z dětí na zadních sedačkách. Jejich bezohlednost právě nutí jet cyklisty dále od krajnice, pokud nechtějí skončit v pangejtě přemetem přes hrazdu.
doplněno 05.09.11 21:48:na kole jezdím dnes a denně do práce-pokud není průtrž mračen Erikchu prostě tomu nevěřím ani náhodou. Bajker by toto v životě nenapsal. Mám jednoho známého , který měl stejný názor jako Ty. Letos ho změnil když se mnou parkrát na tom kole vyjel a konečně pochopil.
Tam, kde je okraj silnice hrbolatý nebo u zastávek vyjetý od autobusů, jedu trochu víc vprostřed. Když jede něco proti, tak se auto vedle mě nevejde, ale ve městě mezi křižovatkami jim snad nemusí vadit, že místo padesátky chvilku pojedou jenom 35.
V některých místech pak jedu úmyslně prostředkem, zejména na kruháčích nechci, aby mě někdo předjížděl a pak mě zavřel, když bude vyjíždět, nebo když odbočuju doleva na křižovatce v prudkém kopci, kde se rukou nic signalizovat nedá.
tak přesně s takovýmhle přístupem brzy skončíš(v lepším případě)někde ve škarpě...Ony vozovky-už ze samotného názvu,jsou pro vozidla,nejedná se o cyklostezky...,prostě svým přístupem,cituji:" tak se auto vedle mě nevejde..." si koleduješ(jen doufám,že nebudu mít tu smůlu a nepotkáme se-žádný cyklista mi svou nezodpovědností a sobeckostí-teď jedu já na kole a všichni se pos...rte),za průser nestojí... Dokud nepochopíš výše naznačené základy fyziky(auto je podstatně těžší,rychlejší a nemá,a ani nemůže mít,takové reakční schopnosti jako ty na kole-až se takhle jednou budeš vyhýbat "boulím na zastávce",tím,že se vecpeš do jízdní dráhy třeba právě projíždějícího kamionu,kterej bohužel nebude mít jak a kam se vyhnout,natož aby stihnul zabrzdit,pak ti to třeba dojde,budeš-li mít to štěsti a přežiješ-li...)-jezdi raději po cyklostezkách a nelez na silnici-a pokud na ní chceš jezdit,přijmi fakt,že je určena především pro silniční dopravu a hřbitovy jsou plné "hrdinů" co se zkoušeli v autě "přetlačovat" třeba s nákladákem,nebo řidičů,co si mysleli,že ten přejezd stihnou projet(nestihli) a stejně tak i cyklistů,co si mysleli,že k odbočení vlevo stačí ukázat levou ruku(nestačí)...
"Ony vozovky-už ze samotného názvu,jsou pro vozidla" Je mi celkem jasné jak se dokážeš na silnici chovat.
chovám se slušně-ale totéž očekávám i od ostatních-no a když mi(a zdakleka nejen mě) už kolikrát cyklista vjede skoro pod kola(Krkonošská specilalitka),tak je to přinejmenším na pár facek...je to stejný jako v autě,když něco jede,tak třeba než objedu nějakou překážku u krajnice si holt musím přibrzdit,případně zastavit a prostě se tam nevecpu(a tím nikoho,a ani sebe,neohrozím nebo neomezím)-totéž platí i pro cyklisty-akorát,že někteří to pořád nechápou,nebo nechtějí pochopit...to je celé co chci na toto téma naznačit...
Podivejte. Ridit automobilu musi pocitat s tim, ze cyklista muze vybocit z nejakjeho duvodu ze smeru (at uz poriv vetru, kameni na silnici). V tomto pripade, kdyz cyklista bude objizdet toto "kameni" a auto ho srazi, tak si to vyzere ten ridic ktery ho smetl, jelikoz nepredvidal.
Proto je dobre jako ridic, pocitat s takovou situaci a nedelat kolem cyklisty nebezpecne tesnotky.
Ono je tezke se o tom bavit, kazdej si ted predsavujeme jinou situaci a kazdy ma ted treba pravdu. Kazdopadne, kdyz ja jedu na kole, a vidim pred sebou kameni, zavcas vybocim od krajnice (v mezich zdraveho rozumu a take tak, aby ridic automobilu byl schopny zareagovat) a toto kameni bez dalsich "mysek" objedu. Pokud me v tomto pripade srazi automobil, vina je na ridici automobilu.
Oby by meli jezdit s rozumem a predvidat
Pokud me v tomto pripade srazi automobil, vina je na ridici automobilu.
Tohle vědomí Vás určitě 2m pod zemí zahřeje
Erikchu občas si dám 25-30km na kole, ale raděj v lese nebo nějaké cyklostezce, protože na silnici je to někdy o hubu a čím víc člověk uhýbá na krajnici, tím je to horší a pak stačí malá klička a na neštěstí je zaděláno. Když uděláš šoférovi místo, tak se tam prostě vecpe a na tom kole už moc prostoru člověk nemá, takže někdy je fakt lepší, hlavně pokud jedou auta v protisměru jet s tím kolem víc od krajnice a přinutit šoféra za tebou zpomalit. Z pohledu řidiče je mi vcelku jedno, jak jede kolo na kruháči, stejně nevíš, na kterém výjezdu chce vyjíždět a je lépe, když ho vidím před sebou než v zrcátku pod zadním kolem.
Tvuj pristup plati pouze pro dalnice a SILNICE PRO MOTOROVA VOZIDLA. Cyklista ma stejne naroky jako ty v aute.
Ono ridici jsou kolikrat taky pekne bezohledni a nedrzi se pravidel silnicniho provozu, ikdyz je to kolikrat nelogicke. Vsadim se, ze kdyz objizdite cyklistu, ze nedate znameni o smeru jizdy - prvni pri vyboceni a druhy pri zarazeni.
Nekdo to povazuje za zbytecnou vec, podle meho je to ovsem nezbytne z toho duvodu, ze o tom cyklistovi bezpecne vedi auta pred Vami a auta za Vami.
doplněno 05.09.11 21:54:A tudis ohrozujete cyklisty. Pri vsi ucte panove, nedovolil bych si Vami opovrhovat, protoze ze skoly znam takove vrstvy jako jste vy, opravdu Vas obdivuji, ale s timto s Vami moc nesouhlasim. Kdo nejezdi na kole, neni prilis v obraze. Ridici za volantem cyklisty kolikrat ohrozuji uz vlastnim predjizdenim. Nevidi za zatacku, nevidi pres horizont, pritom nezpomali ani o trochu a mysli si, ze se tam za kazdou cenu musi vejit.
Ja, jakozto cyklista jedu autem, tak cyklisty pokud to jde, objizdim velkym obloukem, a pokud to obloukem nejde a je treba udelat nejaky tesnejsi objeti, rozhodne pustim nohu z plynu a kolikrat pribrzduji. Pricemz tedy davam levy blinkr.
Cest a uznani pro vsechny ridice, kteri to takhle praktikuji.
doplněno 05.09.11 21:58:Hold nekteri ridici, ikdyz maji pul metru pred sebou motor, sou lenosti slapnout na brzdu, zpomalit a cysklistu zbytecne neohrozovat. Achjo achjo
Honzku a víš co to těm chudákům dá práce malinko s tím volantem pohnout. To si radějí sklopí zrcátko o tvoji hrazdu. Přece vozovka patří jim.
Prostě pokud to nepocítí na vlastní kůži tak to nepochopí. Do té doby budou přesvědčeni, že jsou ohleduplní řidiči. Člověk, který jezdí jak autem tak na kole na to kouká zcela jinak a ví, co může v určité situaci očekávat a jak se zachovat.
Presne tak. Naprostou souhlasim. Opravdu jsem ale alergicky, kdyz automobil zamnou v neprehledne zatacce, nemuze ani malinko pribrzdit a snazi se tam za kazdou cenu nacpat a predjet - a to jeste bez blinkru.
No jo no, hold musime doufat, ze nas nekdo lenosnej pribrzdit a bezpecne objet, neprejede...
Ja jezdim na kole a proto vim, ze se na to neda odovedet jednoznacne. Zalezi na situaci a na bezpecnosti. Nekdy si vyzada jet uplne u kranice, jiny je lepsi jet vice od krajnice, zalezi na rychlosti cyklisty a soucastne aut.
Chce si rict, co je v danou situaci nejbezpecnejsi
doplněno 05.09.11 20:49:oprava: * zalezi TAKE na rychlosti cyklisty a soucastne aut
Ono po frekventovanejsich silnicich je lepsi vubec nejezdit a brat to po mensich okrskach.
Ja jezdim tak, ze nejedu uplne u kraje, aby me auta za vcas zahledli a dali si pozor, a jakmile me auto dojizdi, tak vjedu nakraj.
Neprijemne je, kdyz jedu uplne po kraju a auto dela tesnotku - to tedy opravdu nesnasim, jelikoz kdybych mel nejaky problem, treba neco na vozovce, nemam kam uhnout. Proto si pred autem udelam mirnou rezervu a jakmile se priblizuje uhnu.
Já osobně si přibrzdím a tu chvilku si počkám, než abych předjížděl cyklistu milimetr vedle něho a snažil se abych se vlezl do 2 pruhů já, auto vprotisměru i ten cyklista... Ale co nechápu jsou cyklisté sezonní nebo amatéři. Ti nejsou na silnici vůbec vidět. Zvlášt v noci nějaký červený blikátko vubec nepomůže. Co takhle si přibalit i nějakou odrazku na oděv nebo nejlépe reflexní vestu? Takhle jde cyklista vidět na hony daleko a řidič má dostatek času si rozmyslet co udělá než to udělá. To blikátko teda pomůže, ale z mé vlastní zkušenosti ta malá červená tečka nic neřekne jak se cyklista pohybuje a v jakým místě silnice se nachází ona alespoň ta odrazka na rameni hned napoví kde asi se cyklista nachází. Nevim je to těžký posuzovat, každopádně každý řidič by uvítal aby cyklista ZBYTEČNĚ neodjížděl od pravé strany pruhu. Ty důvody proč se od krajnice odlepit chápu proto zdůrazňuji zbytečně. A hlavně buďte vidět nepodceňujte to!
Ale mnohem horší zkušenosti mám s bezohlednými řidiči, kteří si klidně jezdí po čáře někdy nepochopitelně i za čárou v protisměru a ne a ne se vyhnout, takže já musím riskovat defekt v krajnici až silnější brždění zatímco on si jede plnou rychlostí...
doplněno 08.09.11 12:16:Ještě bych doplnil, že někteří cyklisti mají tendenci zrychlit aby zbytečně nezpomalovali auta zasebou. To je sice hezké, ale často zrychlí tak, že potom hůře zvládají ovladatelnost kola. No a někteří zase přibrzdí což je horší. Prostě nejlepší je udržovat svoje tempo možná svižnější tempo, každopádně ne aby se cyklista zbytečně unavil. Každopádně dobrý cyklista toto musí sám vědět. Štastnou cestu a snad to nebude nikdo z vás na koho si občas zanadávám:D
Edge, "kaskadéři" se najdou na obou stranách to je jasný. Ideální stav je když člověk za volantem má papíry i na auto a obráceně. To pak opravdu ví, co se nechá očekávat a jak se nejlépe zachovat. K těm blikátkům, já osobně si myslím, že je to výborná věc a jako řidič mám raději blikátko než jen odrazku. Přeci jen je vidět na delší vzdálenost. Jen bych se přimlouval, aby se vozily i přední blikátka, nebo baterky. Sice od té baterčičky není mnoho vidět a jsem na kole vidět. Ono pro řidiče je hodně nepříjemné a pro cyklistu nebezpečné, když jedno auto předjíždí druhé a najednou se před předjíždějícím řidičem objeví bajker na pár metrů, je to šílené. Je to zase jen o používání mozku a ohleduplnosti. Nechápu kluky, jak můžou za šera anebo v noci na silnici bez "světel". Při dnešních cenách těch levnějších to je fakt nepochopitelné.
Někdy je zavádějící i vodorovné dopravní značení. Minulý týden v centru města nakreslili na asfalt něco, co nemá snad jinde obdoby. Na křižovatce řízené semafory nechaly do pruhů těsně před semafory nakreslit na červený podklad kolo tak, že zabírá celou šířku pruhu. Takže v praxi to vypadá tak, že na cyklisté mohou legálně předjíždět a podjíždět auta čekající na semaforu, řadí se před ně vedle sebe. A při zelené cyklisté vedle sebe zdržují rozjezd aut za sebou...
Tak aby se to trochu vyrovnalo, nabízím pohled od volantu.
Podjíždění před křižovatkou - je to pěkná hovadina. Když se Vám povede předjet cyklistu, tak dojedete v koloně na semafory, všichni cyklisti se nahrnou dopředu a celá kolona jede dál 20km/hod jeden po druhém je předjedete, a oni Vás na dalším semaforu dojedou a udělají Vám to samé. To jsou okamžiky, kdy jsem rád, že nemám v autě ani klacek.To je na zastřelení. Kdo si to nezažil, neuvěří.
Tady v Jablonci, pověstné "zelené žabičky", arogantní, po třech-čtyřech vedle sebe jezdící, v zelených dresech, závodníci z místního cyklistického oddílu, A šlapou si svých dvacet třicet, po silnici vedle které je cyklistická stezka, ale běda jim něco říct. To jsou schopni Vám bušit nebo kopnout za jízdy do auta. Na sestřelení.
Arogantní party radobycyklistů, po dvou po třech vedle sebe. K vidění denně o prázdninách. Zkuste jim něco říci. Se zlou se potážete. Budete rádi, když vyváznete zdraví a vaše auto bez úhony.
A takový příkladů by se našlo, ale proč? Jak vidíte, není to jen jednostranná záležitost. Ona totiž se ohleduplnost dnes nějak nenosí. Není v módě. Ani z jedné strany. Abych to neházel jen na cyklisty.
ještě se připojím-lui, "bohužel" souhlas(je to smutná realita)-to jsem se i snažil naznačit ve svých výče uvedených příspěvcích...Bohužel cyklisti si leckdy neuvědomují,že na tom kole se "nelze přetlačovat" s auty...píšu shválně v úvozovkách,ale tak to prostě je-osobně z nich mám vcelku strach-žádný rádoby cyklista mi nestojí za průser,pokud by mi nedejbože vlítl pod auto-a s tím vědomím je míjím v "uctivé vzdálenosti"-jenže ani to bohužel někdy nemusí stačit...v Krkonoších jsou i takoví magoři,že drandí na sněhu a ledu-a to už je fakt o hubu(nejen jejich-do té mi ostatně nic není)-jenže člověk neví okamžiku,kdy jim to "ustřelí"a je po ptákách... Pravidlo "většího a rychlejšího" má něco do sebe-stejně jako v jihovýchodní Asii-a paradoxně tam je mín nehod-při podstatně větším provozu...
chlapi nebuďe hňupové a zkuste se podívat někdy na mapu světa. Jen proto, že jsou milinony motoristů, nepatří silnice jen jim. Silnice patří všem tj. i nemotorovým vozidlům, a jen proto, že je Vás většina si myslíte že jsou sillnice jen Vaše, ale kdybyste byli trochu světaznalí tak zvláště ve městech a ve větších městech byste pochopili, že auta na silnicích nemají co dělat a cyklista nejen že přispívá k bezpečnosti, čistému vzduchu a sám si zlepšuje zdraví, a navíc zabere 10x méně obecného životního prostoru než ty VAše hovadský 5m dlouhý káry bmw audi hamry a pod. Mj.průměrná rychlost jízdy ve městě autem je cca 25km/h a kolik myslíte že dá cyklista hm... někdy i 27! to ste nevěděli co. naopak motorista aniž by za cokoli platil zabírá obrovský prostor svým plechovým více jak tunovým vozem zatímco cyklista má svých 13kilo kostru a nevotravuje nikomu životní prostředí zplodinama. Víte na věci, se dá koukat většinou ze dvou stran, a jen ti méně chytří to nepochopí. Sám mám auto a kolo, oboje se snažím využít v rozumné míře a pokud nutně nemusím jedu kamkoliv na kole, na němž jsem najezdil již zhruba odhadem 20 000km. zrovna včera asi 30. Víte auta na benzín a naftu v brzké době budou odsouzeny k zániku, ale kola ty zůstanou myslím ještě stovky let. Tak o tom přemýšlejtemilí motoristé. :D
Ano, přiznávám, jsem bezohledný, méně chytrý-tedy hlupák, který ve svých 54 letech v kopcovitém Jabloneckém terénu, nejezdí na kole, ale autem. Dobře jste mě vystihl, děkuji.
Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.
Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.