Nejste přihlášen/a.

Přihlásit se do poradny

 

Začátečník řazení a rozjíždění se

Od: entropic odpovědí: 47 změna:

Zdravím,

jsem řidič amatér (mám řidičák asi 7 dní) a chci od Vás slyšet na mě kritiku ale především rady jak se zlepšit. Jedá se hlavně o řazení a rozjíždění se.

Když se rozjíždím tak sešlápnu spojku zařadím první stupeň pomalu uvolňuji spojku do záběru poté přidávám plyn a stále uvolňuji spojku.

Řazení dělám úplně stejně zmáčknu spojku zařadím např. třetí rychlostní stupeň pouštím spojku a zároveň přidávám plyn. Řadím správně? Nebo je lepší zmáčknout spojku zařadit vyšší rychlostní stupeň pustit spojku a až pak přidávat plyn.

Předem díky za odpovědi.

 

 

47 odpovědí na otázku
Řazeno dle hodnocení

 

 


3x

časem se to naučíte nejlépe. Páč všechny teorie jsou dobré, jen se musí správně pochopit. Těžko Vám sdělím že to musíte přidat tak akorát...

schovejte si dotaz do historie a vratte se k němu po roce. uvidíte jak jste vyhrál nad teorií.

Přeji mnoho klidných kilometrů...

doplněno 18.08.11 18:30: entropicu, ještě mě napadlo:
Kritiku Vám nemůže me dát, páč nikdo nesedíme vedle sebe. Pamatujte, že každý Čech je dobrý trener a řidič. Neznám špatného řidiče.
Když se rozjíždím tak sešlápnu spojku zařadím první stupeň pomalu uvolňuji spojku do záběru poté přidávám plyn a stále uvolňuji spojku.
ta je naprosto správně.
Řazení dělám úplně stejně zmáčknu spojku zařadím např. třetí rychlostní stupeň pouštím spojku a zároveň přidávám plyn. Řadím správně?
Jistě děláte to opět správně, protože vše se odehraje ve zlomku vteřiny.
Čas ukáže že jste dobrý, a nepodpoříte ty, co to již nemůžou dokázat...nevěděli, že jedou rychle, až strom jim to sdělil.

 

skokycz*

0x

spíše než tohle řešit, dávejte raději důraz na příliš zbytečné vytáčení motoru nebo podtáčení motoru. Nejen když se chcete rozjet, ale v momentě když už máte zařazeno a zrychlujete, platí zbytečně motor netůrovat ...tedy podkud nechcete předjíždět, nebo jedete těžký do kopce , tak na řazení nahoru musíte více motor vytočit. Co se týká ustálené jízdy, platí, že je z hlediska spotřeby raději držet motor v "zeleném "poli (optimální cca 2500-4000 ot/min) záleží dle typu motoru a kubatury

doplněno 18.08.11 16:35:

Ještě doplním, z kopce jestli to půjde jezděte se zařazeno rychlostí...jestliže máte stříkačku, tak při zařazené ryhclosti bez sešlapování plynu, bude spotřřeba nulová...protože stříkačka není karburátor.

 

entropic

Díky moc za rady ani nevíte jak ale moc mi pomáhají . Jinak jedna se o starší vůz Mondeo 1996 1,8 TD

davidnemecek

Nejlépe se to naučítě na parkovišti třeba ráno když nikde nejsou auta, sešlápněte spojkiu zařadte jedničku pomaličku pouštějte spojku a jak ucítíte že zabírá tak dejtre plyn...

entropic

A takhle přidávat plyn i při řazení vyšších stuňů? Např.: z 2 na 3 a poté co přidám plyn už mohu spojku rychle pustit nebo zase plynule pouštět?

entropic

Ještě jsem zapoměl dodat že když řadím stylem jaký jsem uvedl v prvním příspěvku tak se mi auto po každém zařazení škube kde dělám chybu? Pouštím rychle spojku či přidávám málo plynu?

entropic, obojí je možné...ale to se naučíte. klídek hlavně pomalu

janmega*

Můj názor : přemýšlet, a naučit se cítit s autem. Přece po druhém - třetím řazení poznám jak jsem to udělal, jestli to škube, nebo nějak bouchne. Při dalším řazení si dát pozor a pochopit co to chce. Někdo to má vrozené a pokud ne, tak se to dá naučit. Zásada je v tom, že splujezdci by neměli poznat jestli jsem přeřadil a taky aby se nemuseli v zatáčkách držet všeho možného. Prostě pokud nejedu závod, tak má být jízda plynulá a klidná i ve vyšších rychostech. .

Nesouhlasím, že Češi jsou dobří řidiči. Říkalo se, že každý je řidič, ale málo kdo šofér. Většina neustále hejbá s plynem i po rovném úseku, nebo jede sám a po rovné dálnici a najednou se mu rozsvítí brzdová světla, vidí že má červenou a drtí to na plný plyn, potom plná brzda. Po dálnici jede 80 a ve vesnici také. Poslední dobou mě vezlo několik kamarádů, známých, jel jsem do Itálie autobusem, taky taxikem, ale být to moji zaměstnanci tak bych je ihned vyhodil. Po 12 hodinové jízdě Evropou potkám tak maximálně tři dobré šoféry s kterými nebo za kterými se dá jet. Ostatní se pouze nějak dopravují do cíle. Jet po dálnici opatrně-tedy pomalu je spíš o život.. Všichi by se měli snažit přizpůsobit provozu a ne že já dnes pojedu jak se mi zlíbí.

Čau Honza

martina4*

Hlavne jak je studeny motor moc nevytacet do otacek

 

gumidek*

0x

Při těchto úkonech je nejdůležitěší levá noha (cit na spojku). Není to jen o tom pouštět jí s citem a pomalu, ale i o přizpůsobení otáček motoru vůči převodovémů stupni a rychlosti kol auta.

Dám příklad:

Jedu 50km/h na 4 a mám 1500ot. , chci předjíždět, dám spojku otáčky klesnou na volnoběh, dám 3, a pouštím spojku (max. pouštět 2 sekundy - spíše nejlépe), tím, jak jsem si dal 3 a jedu stále 50km/h, teď asi 46km/h, začnu roztáčet od kol motor až na 3000ot, což tak asi odpovídá při této rychlosti a tomuto řazenému stupni (jen příklad +/-).

Problém je, že to roztáčení motoru udělala spojka.

Spojka je vlastně setrvačník a přítlačný talíř (obojí má při řazení různé rychlosti a při parkování třeba setrvák točí - motor a talíř stojí - kola což je vlastně případ rozjezdzu. Ale zpět:

V okamžiku podřazení je dobré, aby spojka nepomáhala roztáčet motor (v tom momeňte vlastně auto přibrzdíte,jak přesunente energii z kol do motoru,který má volnoběh), ale před finálním puštěním spojky motor plynem roztočit a pak tu spojku pustit.

A tady to je. Naučte se odhadovat, při jaké rychlosti má motor otáčky vůči kterému koliv zařazenému stupni. Aby jste při podřazení na okamžik lehce nepřibrzdil.

Někdo tam dá plný plyn a rve to a někdo naopak žádný plyn a tím naokamžik přibrzdí. Jde o zlatou střední cestu.

Mě pomohlo, jak to celé pracuje od motoru po kola a tím, jak jsem si to představil, tak jsem velmi rychle pochopil ten efektivní princip.

Při rozjezdu z místa a popojíždění je dobré se naučit spojku co nejrychleji dávat do záběru a pak si sní hrát do rozjetí. Ale ne zas dlouho, aby se nespálila (v místě záběru vzniká na spojce tření)

Při couvání třeba v úzkém prostoru,kde nechcete aby se auto moc rozjelo a tudíž máte furt záběr je dobré získat rychlost (příklad 5km/h) a vyšlápnout spojku. Pak ji zase dát do záběru a opakovat. Tímto se nemůže dlouhým záběrem spálit. Příkladem je úzký vjezd mezi domem a plotem 25m dlouhý.

Časem si vše osvojíte a budete to dělat automaticky. Na většinu věcí příjdete sám.

entropic

Díky moc za odpověď opravdu doufám že na to příjdu. Co jsem si přečetl Váš pšíspěvek, tak jsem usoudil že moje couvání stylem pravé noha na zemi, levá noha drží spojku v záběru bych měl co nejrychleji odstranit. Protože o spálenou spojku opravdu nestojím.

Co se týče toho podřazování tak na tom budu taky muset hodně zapracovat protože většinou mi auto při podřazování přibrzdí.

etropic...
tak jsem usoudil že moje couvání stylem pravé noha na zemi, levá noha drží spojku v záběru bych měl co nejrychleji odstranit
takže jak teď budete couvat? kam dáte levou či pravou nohu?
Spojku nespálíte, to nejde jen tak jí spálit...
Podřazování,,, záleží co tím myslíte...
doporučuji jezdit podle vlastní hlavy a sluchu. mě v autoškole (před asi 35 lety) učili, že řidič má volant v pr...tam co se sedí a podle toho má pak rukou točit tím kulatým...
cyril*

"Spojka je vlastně setrvačník a přítlačný talíř (obojí má při řazení různé rychlosti " pevně doufám, že tento nesmysl není myšlen vážně!

 

entropic

Ještě dotaz když mám první rychlostní stupeň a chci zařadit na druhý tak taky až při +- 2500 otáček nebo na prvním stupňi je lepší řadit při menších otáčkách?

Dvojku je možno na rovině dát ihned, jak se auto trochu rozjede. Rozhodně nemá cenu jet delší dobu na jedničku nebo vytáčet jedničku přes 2200 ot. za min. Měl jsem to Mondeo také a byl jsem s ním moc spokojen. Chce to nevytáčet motor přes 3000 ot. za min./kvůli spotřebě), 5 dávat na rovině už v rychlosti 70 km za hod. a s kopce brzdit co nejdéle motorem. Já jsem ještě hodně využíval setrvačnosti poměrně těžkého vozu a po rozjetí na 100 km za hod. jsem vyřazoval na neutrál a v 8O zase řadil 5. Tak jsem např. vyřadil na rovině za Černým Volem a dojel jsem na neutrál až do Turska k těm světlům, kde jsem měl akorát těch předepsaných 5O km za hod. a tak mi stále svítila zelená (kdo jede rychleji, tak mu tam vestavěný radar hodí červenou).

gumidek*

Řadí se i podle toho, jak moc je auto naložené (v pěti lidech, s nákladem, s vozíkem). To pak tu jedničku necháte při rozjezdu zařazenou déle (až motor dosáhne dobré otáčky - aby pak na dvojce normálně pokračoval a nezadusil se). To jsou ty správné otáčky. Stejně tak je i rozjezd do kopce.

gumidek*

...tak jsem usoudil že moje couvání stylem pravé noha na zemi, levá noha drží spojku v záběru bych měl co nejrychleji odstranit...

Pokud máte spojku v záběru, tak samozdřejmě při couvání je plyn dost důležitý, ale stačí trochu 1500 - 1800ot. Až spojku vyšlápnete, tak povolte i plyn, at motor zbytečně neřve naprázdno (to dá rozum). Hlavně neparkovat jen se spojkou (pokud to motor vůbec utáhne) na volnoběh. Zbytečně by se dusil a špatně pak spaluje. Poznáte, jestli při parkování ovládat vozidlo spíš plynem a spojkou v záběru nebo plynem dáte stálé otáčky a pohybujete vozem jen spojkou. Obě možnosti se prostřídávají během parkování. Poznáte to, jak si řízení osvojíte. Spojka se opravdu jen tak nespálí. To má pan Cukrář pravdu. Jen se chybami opotřebuje víc než u někoho zkušenějšího. Proto se také auto víc huntuje s více řidiči ((každý má jiné zvyklosti). Však si asi pamatujete stav vozidel v autoškole.

entropic

Přesně takováhle rada se mi dost hodí díky. Stav vozidla v autoškole si pamatuji přece jen není to tak dávno (hehe :D) jezdil jsem s Oktavkou 2,0 Diesel která byla ve velmi dobrém stavu teda až na převodovku.

 

entropic

Díky moc všem za rady moc jste mi pomohli teď už je jen na mě to zdokonalovat ale díky vaším radám se mi to určitě podaří .

skokycz*

Aha 1.8 TD ... takže nafták.. toho moc nevytáčet do maxima. U naftovejch aut bejvá jednička hodně krátká, takže tu vytočit tak, aby vám motor v pohodě vzal dvojku a jede se dál. S řazením je to tak jak to tu už někdo napsal, časem odhadnete při jaké rychlosti auta a momentálně zařazeném stupni motor má určitý zvuk, takže když dojde na podřazování či přeřazování, tak to chce odhad, jak moc motor vytočit (nebo jen maličko přišlápnout) ...to se děje bud sluchem, nebo pokud máte otáčkoměr, tak můžete vypozorovat otáčky pro skoky z převodových stupnů. Dám příklad, budete mít otáčkoměr a zjistíte, že když vytočíte jedničku na 3000 ot/min, tak když dáte dvojku, tak tam bude najdenou jen 2000 ot/min, ale motor už má sílu a táhne. takže je to ok. Ale kdyby jste řadil při 2500 a po přeřazení motor točil 1500 a pomalu chcípal, tak to nebude to pravé ořechové...Máte starší auto, nechal jste udělat výměnu provozních kapalin,filtrů a celkově od nějakýho zkušenýho mechanika nechal prohlédnout celé auto? Většinou vás teď může upozornit na závady, které pak v zimě moc dobře nejdou odstranit, nebo by mohly auto znepojízdnit (např.prodřený lanovody...zamrzly by...). V kolika km (event. jak je to dlouho) mělo auto dělané rozvody? Kdyby vám rupnul rozvoďák, tak můžete počítat s drahou opravou...většinou v háji ventily, hlava...

PS platí že naftový motory se nemají moc točit, ale občas autu pořádně naložte (třeba do kopečka)... jeďte ostře, at turbo může spálit usazené saze. ...aspoň nějkou tu chvilku :D . Protože TD motory jsou silné díky turbu, tak o turbo se musí pečovat...musíte to dostat pod kůži. Jak budete zacházet s motorem a turbem, tak auto bude jezdit, nebo stát v servisu. Takže po každé jízdě před vypnutím motoru nechte motor v klidu pár desítek sekund vychladnout.. tedy pokud je to možné...

entropic

Díky za rady mco se mi hodí. Většinou řadím okolo 2500 otáček kerý pak spadnou na 2000 otáček což pocituji na autu že mu to svědčí. Jinak auto mám od táty a ten samozřejmě chce aby to bylo co nejvíce bezpečné takže poslední týden stálo auto skoro jen v servisu prováděli se různé opravy atp.. Vše je zkontrolované jedinné co je potřeba ještě vyměnit je výfuk protože je děravý.

Jinak co si mohu představit pod pojmem ,,pořádně auto naložte, jeďte ostře"? Jak říkáte o turbo se musí počevoat a já o něj samozřejmě pečovat chci.

S tím výfukem poradím výhodný nákup. Uprostřed Jeremenkovy ulice v Praze 4 - Podolí je prodejna ND, kde seženete levně potřebný díl výfuku do 2 dnů. Mají tam i dvojspony na jeho spojení se zdravou částí.

skokycz*

"pořádně autu naložte, jeďte ostře" tzn, dej mu pořádnej céres, přišlápnout plyn a nechat ho běhat v jindy zakázaném pásmu otáček :D ... takže něco kolem 3500-4000 otáček. Jde o to že u td se saze moho usazovat na lopatkách a stěnách turba... takže občasné řádné protočení motoru a turba turbu, pokud není už na to zle, neublíží a pomůže mu očistit spalinové cesty. Já bydlím v Teplicích a takhle dávám Fiatu Palio 1.7 TD zakouřit , když jedu k ségře do Bíliny... ne vždycky, ale když se naskytne příležitost a nestojej policajti, tak mu šlápnu na krk..no nad 120 na povolené 90-ce ... při 120 motor točí u toho fiatu cca 3500 ot/min. Tak snad mu trochu pomůžu. Je moc dobře že jste s tátou nechali auto opravit a můžete jezdit bez obav!

A co takhle místo toho vytáčení motoru použít jednou za čas tu přísadu do nafty, která čistí palivové cesty a snad i to turbo? Já jsem to už dvakrát udělal a zdá se mi, že šel motor lehčeji do otáček.

skokycz*

bohužel ta přísada čistí "jen" palivový systém...tzn hlavně především trysky. Turbo takhle potřebuje občas profouknout...pak samozřejmě tohle s turbem (to spálení sazí) se dělá při teplém motoru.. a poté když budete sjíždět nějaký kopeček, tak nechte rychlost a turbo by mělo zchladnout...nebo to pak nechat chvíli stát s nastartovaným motorem na volnoběh

 

martinhobbyrally

0x

Nejlepe kdyz se naucis rozjizdet bez plynu a radit take bez plynu a pak uz to chytnes muzes si pridavat a ubirat jak se ti zlibi :D znamto ze skusenosti ale to mas taky podle auta je dobre se naucit jezdit podle spotreby auta

 

entropic

Tak se snažím naučit dokonalé řazení ale pořád mi to často cuká. Rozjed se s autem nemám problém zmáčknu spojku zařadím za jedna pouštím spojku a v záběru spojky začnu přidávat plyn a stále pouštět spojku to je bez problému, ale při řazení na trojku či čtyřku ba dokonce pětku se mi auto často škube a já nemohu přijít na ten správný způsob řazení.

Zkoušel jsem přidat plyn a zárověn rychle pouštět spojku nebo pidat plyn a zárověn pomalu pouštět spojku nebo nejdríve přidat plyn a pak rychle pustit spojku atd.. Ráno nebo pozdě večer mám nejplynulejší jízdu ale odpoledne když je venku 30 nad 0 což znamená že mám puštěnenou klimatizaci která si u našeho auta vezme velmi znatelný výkon to je docela škubací jízda.

Doufám že jednou budu mít nonstop plynulou jízdu.

to chce čas a určitě to půjde...

 

entropic

Tak už se konečně v plynulém řazení zlepšuji. Špatně jsem pouštěl spojku a t otak že jsem jí pouštěl celou nohou takže to nebylo tak plynulý když jí pouštím s patou na podlaze tak je to daleko více plynulý a je v tom více citu.

Ale ještě se chci zeptat při rozjíždění často vidím auta jak trochu popojedou dozadu než se rozjedou což mě se nestáva protože v kopci držím brzdua když se chci rozjet tak dám spojku do záběru pustím brzdu a přídávám plyn a zárověň pouštím spojku takže se při rozjezdu auto ani o kousek nehne do zadu.

Což mě přivádí k otázce proč ostatní auta sjedou trochu do zadu škodí nějak hodně spojce když jí pouštím a stále mám sešlápnutou brzdu? Je lepší při rozjezdu hned pustit brzdu a až poté dát spojku do záběru a přidávát plyn a zárověn pouštět spojku?

Ještě k té rychlosti řazení. Když vytočím ten nižší rychlostní stupeň do vyyších otáček, tak řadím s krátkou přestávkou na neutrálu ( říkám si v duchu - raz (vyřadím) - dva (zařadím vyšší stupeň). Když však řadím ze 4 na 5, tak se snažím zařadit co nejrychleji, protože rozdíl otáček není tak velký a navíc jsou tam synchrony, které ho chytí (vyrovnají). A je to bez cukání! )

skokycz*

to že auto trochu v kopci sjede dozadu a pak se rozjede není nic špatného, jen to svědčí o tom, že řidič nepoužívá ruční brzdu, ale šlápne na plyn, začne pouštět spojku a v podstatě by měl v ideálním případě sjet dozadu max o pár centimetrů. Kdo nemá cit pro spojku, tak raději by měl zatáhnout ručku, přišlápnout plyn začít povolovat spojku a v momentě kdy začínají klesat otáčky motoru , protože se spojka dostává do záběru, tak ruční brzdu povolovat a současně s tím povolovat i ručku...pak se plynule rozjede. Takže k vaší otázce, spojce by to rozhodně nějak škodit nemělo... to že pustíte brzdu, šlápnete na plyn a současně povolujete spojku...to fakt nevadí, jen bych poradil v takovém případě se maličko na spojce sklouznout a hned jí dál po jejím šoupnutí do záběru nepovolovat, aby vám motor nechcípnul, nebo jste nezačal hrabat...zkrátka takové maličké časové visení na spojce v záběru tak , aby jste necouval.

janmega*

Couvá jim to, protože to neumí.

 


0x

Všechno jsem to nečet, tak se omlouvám, jestli budu něco opakovat.

V podstatě to děláte dobře. Mezi rozjížděním a přeřazováním je rozdíl jen v rychlosti, jakou celou operaci děláte. Jinak je to stejné. Přesně se poradit nedá, každé auto (i stejné značky) se chová trochu jinak. V to Vám pomůže jen praxe. I když jsem jezdil s celou řadou aut , pokud přesednu do jiného, chvíli mi trvá, než si zvyknu. Moje rada je: jezdit, jezdit a zase jezdit. Jen tak se to naučíte a časem zjistíte, že je to vlastně jednoduché. Žádná písemná rada Vám v tom nepomůže.

 

entropic

Tak jsem tu s dalším dotazem. Chci se zeptat co žere více paliva jestli když např.: z kopce vyřadím a brzdím a nebo nebudu sešlapovat brzo a nechám to brzdit motorem.

Na tohle téma tady už byla diskusí řada. Zkuste si to najít. V zásadě lze říct, že novější auta (vstřiky) mají při brzdění motorem prakticky nulovou spotřebu. Starší auta (karburátor) určitou spotřebu mají. Je jen na řidiči, čemu dá přednost. Někdy je výhodnější vyřadit (motor ale nevypínat!) a brzdit jen brzdami, někdy je lepší brzdit motorem. Záleží na konkrétní situaci. Rozhodně bych ale neupřednostňoval menší spotřebu (ona ta úspora není zas až tak závratná) před bezpečností.

 

entropic

Ještě otázka asi blbá ale je lepší jezdit 50 na trojku s 2000 - 2100 otáček nebo 50 na čtyřku s 1400 - 1500 otáček?

Záleží na tom, jaký máte motor. Třeba diesly bývají nízkootáčkové, takže snesou při při těch 50 km/h i těch 1500 o/min, s benzíňákem by Vám to asi už vůbec nejelo. Záleží taky na okolnostech (rovina, do kopce, z kopce). Chce to cit a poznat sluchem, co tomu motoru už nedělá dobře. Ale myslím, že obecně je lepších těch 2000 o/min.

 

entropic

Díky moc za odpovědi a ještě jedna poslední (zatím). Při dlouhé pomalu pohybujíci se koloně aut je lepší stát na spojce a stále se rozjíždět a zastavovat nebo po každé vyřadit ap oté znovu zařadit?

I o tom se tu už docela dost diskutovalo. Spojka je už ze své podstaty určená ke krátkodobému odpojení motoru od převodovky. Její vypínací mechanismus není stavěný na dlouhé držení rozpojené spojky, takže trpí (i když dnešní spojky leccos vydrží, ale dobře jim to nedělá). Takže spojku sešlapovat jen na dobu nezbytně nutnou k rozjetí, či přeřazení (zase podle okolností, mohou to být 2 vteřiny, ale také třeba 10 vteřin).

 

entropic

Mohu ale mé auto z roku 1996 považovat za dnešní?

Ale jo, moje auto se narodilo 1995 a do veterána mu ještě dost chybí. Prostě o tom moc nepřemýšlejte a na spojku šlapte co nejmíň. O to dýl Vám vydrží.

doplněno 08.09.11 19:46:

Jo a pozor na jeden častý zlozvyk. Když zrovna nešlapete na pedál spojky, odložte si levou nohu někam vedle na podlahu. Nemějte jí opřenou o pedál. I ten malý tlak totiž způsobuje sice mírné, ale dlouhodobé namáhání spojkového ložiska, na které není dělané.

 

entropic

Jsem tu s dalším dotazem a ten je okolo předjíždění. Když jedu cca.90km/hod, zařazenou mám pětku a chci někoho předjet tak se mám dostat dostatečně blízko za něj a podřadit dát blinkr pedál na podlahu a předjet ho? Když v 90km/hod z pětky zařadím čtyrku neprotočím tím moc motor?

wheeler*
Ano, takhle by to slo. Nevim, co mate za auto, ale klidne by to sneslo i trojku. Akorat pokud nemate moc zkusenosti, nepoustejte se do nejakych zbesilosti, napr. pokud neni dostatek mista na predjeti! J.

 

entropic

Z pětky na trojku? To nevím jestli by bylo dobrý... Mám Ford Mondeo Diesel 1,8 1996

tr

Zdravím, předjíždění je jedna z nejvíce riskantních akcí, kterou je třeba mít dobře zvládnutou a procvičenou, že šance na opravu již většinou není. Já osobně moc nepředjíždím, pokud se to teda moc neštosuje a nebo se na mě někdo nelepí.

Jinak principielně je to asi takto, dojet předjížděné vozidlo, ale pořád zachovávat bezpečnou vzdálenost. Pokud možno vyvarovat se předjíždění v místě odboček doleva, ono se občas stane, že si to někdo střihne bez blinkru a je po srandě. Teď zpátky k předjíždění. Tedy vozidlo dojedeme, zkontrolujeme prostor za sebou a v protisměru, tak dáme blinkr doleva, znovu zkonterolujeme prostor vzadu a v protisměru v té chvíli podřadíme a jdeme na předjíždění, ale pořád kontrolujeme prostor za sebou a prostisměru. Jakmile jsme v protisměru, tak platí co nejrychleji pryč, takže plyn docela razantně, předjet vozidlo o takovou vzdálenost, aby se dalo plynule a bez nějakého škubání volantem zařadit se směrovkou doprava zpět a byla za vámi zachována min bezpečná vzdálenost.

Pokud jste četl pravidla, tak je tam napsáno, že vozidla na 3.5 tuny a délky nad 10 m je mimo obec povinen zachovávat vzdálenost pro předjetí. Tak to je sice pravda, ale nevěrte v to, počítejte s tím, že nebudete mít kam.

Takže když předjíždět, tak bezpečně. Může se ovšem stát, že se stane něco nepředvídatelného a Vy budete muset brzdit razantně tak, aby Vás předjížděné vozidlo opět předjelo a Vy se vrátil za něj.

Jinak během předjíždění obecně nesmíte překročit max povolenou rychlost, ale pokud by šlo o kejhák či by předjíždění trvalo hrozně dlouho, tak je dle zákona možno porušit toto ustanovení.

Nejlépe uděláte, když budete jezdit s někým, kdo to umí, ale zase nehazarduje. Dále doporučím si vyhledat tabulku s údaji o předjíždění. Ono auto, které jede 60 km/h se v 65km/h špatně předjíždí.

skokycz*

No já volím taktiku při předjíždění následující: Blížím se k vozu, který hodlám předjíždět. Zdálky už kontroluju, jaký je předn ním provoz, jak po směru (jestli bude kam se zařadit zpátky... jestli se před ním nerozsvícejí brzdová světla aut jedoucích před ním, event. jestli někdo nedává před ním blinkr doleva) tak v protisměru (abych odhadl, kdy bude mezera k předjetí) . Pokud to jde, tak předjíždím jakmile se pro to rozhodnu, pokud je to možné, tak ani nezpomaluju a pro 80% mých předjíždení platí, že si to vypočítám tak , že s přebytkem rychlosti dojedu auto přede mnou a zároveň při dojezdu k němu už mám v protisměru volno a hned předjíždím. Samozřejmě vždy po celou dobu jízdy kontroluju zpětný zrc. abych se s někým nepotkal. Předjíždět je nutno razantně tak, aby se to dloho nevleklo. Pokud je nemožné touhle taktikou někoho předjet, tak jedu za autem, a pozoruju provoz v protisměru. Jestli vidím blížící se mezeru, tak maličko zpomalím, nechám auto poodjet a podřadím zpravidla o jeden stupen a opět zrychlím a začínám auto přede mnou dojíždět tak, abych po jeho dojetí už měl v protisměru volno . Téměř nikdy nepředjedu stylem jízda za zadkem a když je volno tak podřadit, mrknout do zrcátek a prošlápnout pedál... myslím že je lepší zahájit předjíždení s větším rozdílem rychlosti.. eliminujete tak třeba slabší nebo línější motor. Nespoléhám na akceleraci vozu jako takovou.

 

entropic

Ještě jednou chci poděkovat za všechny rady . Moc jste mi všichni pomohli . Opravdu se vše člověk časem naučí nejlépe sám z praxe . Mám najeto něco málo přes 5,500 km a už je to vše v pohodě .

 

 


 

 

 

Přihlásit se k odběru odpovědí z této otázky:

Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.

Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.

Copyright © 2004-2025 Poradna Poradte.cz. Všechna práva vyhrazena. Prohlášení o ochraně osobních údajů. | [tmavý motiv]