Nejste přihlášen/a.

Přihlásit se do poradny

 

Odpojovač autobaterie

Od: vs* odpovědí: 19 změna:

Dobrý den, mám Škodu Favorit a neustále se mi vybíjí autobaterie. U elektrikáře nic nezjistili, takže bych si chtěl namontovat vypínač autobaterie. Můžete mi někdo poradit, co se dá koupit a jak se to namontuje? Předem děkuju.

 

 

19 odpovědí na otázku
Řazeno dle hodnocení

 

 

cepagis*

2x

Myslím že se uživatel neptá co má kde měřit, shání odpojovač a zkušenosti s ním. Kdysi jsem řešil ten samý problém - Š120, ježděná 1-2 do týdne, občas se mi stalo, že jsem nenastartoval. Akumulátor v pořádku, dobíjení taktéž. Můj problém ovšem byl, že se závada vyskytovala nahodile, někdy jsem stál týden a nastartoval v pohodě, pak jsem stál jen přes noc a ráno jsem nerozsvítil ani světla. Měřeno všechno možné, ale buď byly někde prodřené kabely ve svazku, nebo zkrat jinde. Přesně jak říká tazatel, hledat chybu u takového auta znamená generálku elektroinstalace a to se nemůže vyplatit. Takže jasná volba, odpojovač. Já ho tenkrát asi za stovku koupil v mototechně (teď se to tuším jmenuje Autoforum v Pardubicích, ale stačí vyhledat "odpojovač autobaterie" na googlu či nějakém aukčním serveru), jelikož jsem měl škodovku na LPG a tím pádem baterku v motorovém prostoru, padla volba na zadní čelo, do kterého jsem navrtal díru a odpojovač byl normálně odpojitelný zvenku. Kupodivu ani na STK nic nenamítali. Odpojovač je vlastně robustní spínač (musí vydržet desítky A při startování) s vysouvací kličkou. Tu jsem nosil normálně s klíči od zapalování, přišel k autu zapojil proud a odemknul. De facto má mechanický odpojovač ještě další výhody - eliminuje riziko požáru stojícího vozu (kór když uživatel ví, že tam zkrat je) a odpojovač slouží i jako imobilizér. Nevýhody: při opuštění vozu máte práci navíc (ale co, někdo zase zamyká pákou volant) a především, pokuď máte jakoukoliv elektroniku (alarm, hodiny, rádio), tak to samozřejmě nepůjde. Ale tohle jsem já u stodacítky neřešil. Takže jediný problém který zbývá řešit - kam s ním. Ideálně co nejblíže akumulátoru a startéru, ale do motorového prostoru bych ho nedával (i když i to jsem viděl, ale to pak člověk rovnou může vozit desítku klíč a pokaždé odpojovat svorku). Stodvacítky a podobné jej zase hojně měly v zadním papundeklovém platě příručního zavazadelníku, já bych se v případě Favorita přikláněl někam k prostoru spolujezdce.

buss

Aha, takže jezdit s vadou a když hořet, tak i za jízdy. To tak dělám na chalupě, vypnu jistič a kdy něco, tak ... až příště. S pocitem, že to jednou někde vyletí úplně. Zapřemýšlet, algoritmus vyhledání, postupně větve po pojistkách, pokud je aku a nabíjení dobré.

 

stirecek*

1x

Koupit se dá všechno, zapojit mezi kostru a mínus pól baterie. Já osobně bych ale raděj hledal důvod, proč se baterie vybíjí. Jestli se vybíjí při stání,nejde zrovna o malý proud, který se ztrácí. Při denním jezdění bych spíš viděl probém v tom, že dobíjení nepracuje správně.

buss

no joo, to denní svíceníi při krátkých jízdách, proto jedu jen na parkovačky pokud to jde. Dát LEDy.

stirecek*

Přesně tak, krátké jízdy, svícení a stará baterie je špatná kombinace. Ledkama jsem to řešil nasvém bývalém fokusu a pomohlo to,baterie jinak v létě v pohodě, v zimě už nestíhala.

 

buss

0x

Pokud to ještě existuje ... Pokud tomu tak je, tak snad lze změřit zda při vytaženém klíči skutečně něco od baterie teče a kolik.
A co když je po ní? Dávalo se to na -, takže odpojit od kostry a bývalo to u spolujezdce nad nohama, prostě blízko aku a řáádný kabel.
Napřed bych ale zkusil jen odpojovat kabel co to udělá.

 

technoman*

0x

Jak je ta baterie stará? Jestli ano, může mít slabou kapacitu. Měřil autoelektrikář proud když je všechno vypnuto ( sejmout svorku AKU a připojit ampérmetr)? nebo stačí když sejmete jednu svorku z baterky a škrtnete s ní lehce o pól baterie, a pozorujte jestli nejiskří. Jestli máte ručičkové hodiny vedle tachometru tak ty baterii můžou vybíjet. I moderní autorádio to může dělat.

Odpojovač baterie koupíte normálně v mototechně. Do auta se namontuje mezi kostru vozu a kabel vedoucí k mínus pólu baterky.

Jestli máte moderní rádio tak se vám mohou vymazat všechny předvolby a nastavení.

Pokud je baterka v pořádku, tak jsou dúvodem vybíjení spotřebiče. I vypnuté radio má v pohotovostním stavu určitou malou spotřebu, alarm, dálkové zamykání, hodiny atd. Když se to vše sečte, tak se člověk diví. Nejčastěji bývají příčinou amatérské elektronické doplňky.

stirecek*

To jsou řádově setiny, možná desetiny ampér, takže tyhle systémy by baterii vybíjely měsíce. Dokud tazatel nenapíše, za jak dlouho se baterie vybije, jak je stará a jakým stylem auto používá (časté, krátké jízdy po městě, několik startů za den atd - pak je odpojovač zbytečný) tak nemůže čekat solidní odpověď.

 

vs*

Napřed jsem myslel, že je to autobaterií, ale mám novou a pořád se to vybíjí. Elektrikář šel zprvu hlavně po rádiu, proměřoval snad všechno a na nic nepřišel. Jinak jezdím jenom po městě. Když nechám auto týden stát, tak je baterka vybitá. Elektrikář mi poradil baterku vypínat, protože oprava elektroinstalace starého favorita by mě přišla zbytečně na hodně peněz. Akorát mi ten vypínač nenabídl, že ho nemá. Něco jsem objevil na internetu, ale nevím, jestli to není nějaká Čína, abych si tím auto třeba nespálil. Potřebuju s tím jezdit ještě tak rok, max. dva, takže se mi nějaké velké investice dělat nechtějí.

stirecek*

To samé jsem kdysi řešil na svém bývalém escortu - nová baterie a dvakrát jsem ji reklamoval, že nedrží kapacitu, poněvadž elektrikář řekl, že je vše v pořádku. Po třetí reklamaci jsem jel k jinému elektrikáři, zapnul motor, rádio, větráky, vyhřívání okna, všechny světla a naměřil jen 12,2V - špatný didodový můstek na alternátoru! Po opravě kolem 14,5-14,8. Při startování jsem měl strach, že vyhodí motor z auta. Nejprv si to změř jak psali kluci, jestli máš čím, ale myslím, že problém bude jinde.

 

jabraka*

0x

Zázraky se nedějí.Pokud odpojím u baterie - pól a propojím měřidlem(proud) a nic neteče,nemusím nic odpojovat,baterie se nevybíjí do auta.Pokud přesto ztrácí energii a jsou problémy se startováním,je příčina ve způsobu jízdy,dobíjení či jiné.

JABRAKA

 

buss

0x

Jednoduše a prostě, odpojit aku, jedno či + nebo - vložit ampérmetr a měřit (od vyššího rozsahu dolů). Pak ještě zkusit voltmetrem, zda při zvýšení otáček se zvýší napětí, tedy zda dobíjí (to již pochopitelně aku po měření ampérmetrem připojený). Též změřit napětí jen na aku při vypnutém klíči pro sichr.

 

jabraka*

0x

To Cepagis.

Máš obrácené myšlení,nezlob se,pokud auto má někde to,co máš na mysli,tedy zkrat prodřených kabelů,musí honem do servizu a opravit to!Nebo taky už nemusí mít žádné auto,když mu časem chytne plamenem.Najít takový zkrat je vcelku levná záležitost ,žádný odpojovač mu nepomůže.

JABRAKA

cepagis*

Já netvrdím že je to nejsprávnější, ale dle mého názoru nejschůdnější. Tazatel se ptal na zapojení odpojovače, který mu sám autoelektrikář doporučil. Takže předpokládám, že autoelektrikář ví co dělá, změřil jištěné i nejištěné okruhy a závadu (unikající proud) nenalezl. Postupoval jsem kdysi stejně, změřil baterku, dobíjení, pak spouštěč, vyndával pojistku po pojistce - a nic. Servis ten samý výsledek. Pro jistotu jsem povyměňoval všechny žárovky, očistil patice, vyměnil spouštěč... a závada se pořád nahodile opakovala. V případě staršího auta, bez řídící jednotky, rádia s digitálním tunerem a dalšíma vymoženostma se daná možnost s odpojovačem jeví jako optimální. Pokuď teda nechci dělat generálku elektriky. Naopak předpokládám, že když autoelektrikář doporučil odpojovač, nebude unikající proud tak velký, aby mohl způsobit požár. A mimo jednoho jsou snad všechny okruhy ve Favoritu jištěné.

 

vs*

Já bych tedy nebyl moc rád, kdyby mi auto shořelo. Jenomže, když autoelektrikář nic nenašel a problém s baterií pokračuje, tak jaké jiné řešení zvolit, než odpojovač. Já jako laik těžko najdu závadu, když ji nenašel elektrikář a přijít k autu s rizikem, že je zase vybitá baterka a tudíž nikam nedojedu, už mě nebaví. Nějaké odpojovače jsem našel na netu, ale nevím, jak si poradím s montáží. Asi nejlepší umístění by bylo umístění někde vevnitř u spolujezdce. Prodává se odpojovač i s kabely, nebo je nutné je dokoupit. Nejsem elektrikář, tak ani nevím, jaké k tomu koupit. Bohužel s prodejnama autodílů moc štěstí nemám, když mi neporadili ani ten odpojovač.

V dobách, kdy jsem jezdil legendární W353 jsem odpojovač také používal, tam šel krásně nainstalovat tak, že se dalo u spolujezdce sáhnout pod palubku a zapnout, nebo vypnout jej. Nejlépe je přerušit ukostřený pól. U Favorita asi už nebude tak dobrý přístup pod palubku, takže to bude muset být někde u akumulátoru. Důležité je použít dobře dimenzované kabely a oky, aby dokázaly přenést startovací proudy v řádu stovek Ampérů.

doplněno 05.07.11 15:03:

elancar.cz/...

cepagis*

Jabraka a spol. mají samozřejmě pravdu, neřešíme příčinu, ale hledáme řešení, jak problém obejít. Taky nejsem příznivcem polovičatých řešení, ale když si s tím autoelektrikář hrál a závadu neobejvil, nezbývá než změnit autoelektrikáře (když píšeš, že jseš laik) a vyhazovat třeba další peníze a nikam se neposunout. Anebo ten odpojovač. Favorit je po elektroinstalační stránce primitivní auto, na 99% procent závad se musí přijít, my dva jsme svědky toho zbylého procenta Já jsem s odpojovačem jezdil cca 5 let a plná spokojenost. Do starých škodovek se celkem běžně montovaly právě kvůli zbloudilým proudům, méně už kvůli zlodějům (klička je jedna a ta samá, shovat se to taky moc nedá, musí být blízko spouštěče a baterky).

S čím ale musím souhlasit, jestliže jsi laik, přenech montáž radši autoelektrikáři. Práce je to sice na půl hodiny, ale jelikož kabelem tečou velké proudy (při startu desítky ampérů a okruh není jištěn), je krajně nežádoucí jakékoliv jiskření např. při dotyku s kostrou. Jinak odpojovač se prodává samostatně, radši než moderní "automarket" vol nějaký menší, třeba i nějakého autoelektrikáře na vesnici. Cena cca 100-200Kč, klidně použitý (mimo pružinky se nemá co zničit). Kabely budou buď stačit původní (záleží na úmístění) anebo elektrikář dodá svoje. Podle mě se i s prací musíš do 400Kč vejít.

na Já s tím odpojovačem jezdil asi pět let,

buss

No tož co
1 vyměnit toho elektrikáře
2. vyměnit auto
3 vyměnit vlastníka, který po závadě pojede jak ...

někde ta porucha je a musí být nalezitelná, Pokud kabely, tak nejspíše někde kolem motoru, kde je pohyb. A co tak nějaký živočich? Měl jsem přežrané kabely od ABS a požranou izolaci. Nezaseklý stěrač? Něco co se nevrátí do původního stavu. Palubka je zřejmě na pl. spojích ... Prodřený(né) kabel(y) ve svazku ...? I zaseklý starter může být ...
Jistě, beru, že tomu nerozumíte, ale je třeba pátrat. Sama ta elekrika nevyprchá z aku... Kdyby to byl klasický zkrat, tak nepoteče jen pár mA. U toho auta zase není tolik elektroniky. Měl jsem ŠF s katalyzátorem z Germanie s ŘJ.
Po odstavení auta změřit jaký je stav aku. Jak je dobíjen. A pak bych šel po okruzích, hýbat čím se dá. Jestli je vybití přes noc, tak teče ne malý proud. Popř. postupně po odstavení vyměnit pojistky na pár mA, která odejde a nic by tam nemělo téct. Nebo nějaký přípravek ... Prostě jet od aku po celé cestě ke každému spotřebiči. Tak bych to udělal.
No, místo odpojovače, kdysik jsem oddělával svorku z baterky, aby se někdo neprojel ...

doplněno 05.07.11 15:43:

.. první auto byl KdF 82 a na tom jsem dělal novou elektriku, protože se drolila, lámala některá izolace. Ten oměl dpojovač vedle aku.

 

 


 

 

 

Přihlásit se k odběru odpovědí z této otázky:

Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.

Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.

Copyright © 2004-2025 Poradna Poradte.cz. Všechna práva vyhrazena. Prohlášení o ochraně osobních údajů. | [tmavý motiv]