Nejste přihlášen/a.
Ahoj vysvětlete mi prosím proč se vyplatí diesel jen pokud najezdím mnoho tisíc kilometrů ročně, všude to čtu, ale vysvětlení nikde.
Nevěř všemu co se kde píše. Není důležitý roční nájezd, ale celkový nájezd. Pokud tedy ujedeš 15tis km ročně a auto za dva tři roky prodáš, tak tě vyjde nastejno jako benzínový vůz, protože má menší spotřebu. Pokud plánuješ, že si auto necháš delší dobu, vyhrává jasně nafta. Takže není důležitý nájezd za rok, ale za celou dobu. Taky není pravda, že diesel je víc poruchový nebo nákladnější na provoz než benzín, to jsou jen řeči a když si projdeš tohle téma, tak zjistíš, že většinu poruch mají právě benzínové auta. Taky není podstatné, jestli s dieslem jezdíš kráté trasy ve městě, to možná byla nevýhoda u starých litinových, protože se nezahřály a netopily, ale paradoxně více se na krátké trasy opotřebovává právě benzínový motor. Co se týká účinnosti, spotřeby, životnosti a spolehlivosti, nic lepšího než diesel zatím není. Tak a teď mě tady ukamenují
Picmis, mezi řidiči panuje mnoho mýtů a polopravd. To že se vyplatil diesel pokud se hodně jezdilo a na delší trasy to platilo před 30 lety, kdy byl benzinový motor daleko jednodušší než dieselový. Tím pádem vyšla levněji i údržba. Při dnešní koncepci motorů je to jedno jestli benziňák a nebo "naftu" , údržba přijde zhruba na stejně a jediné co je dražší, jsou emise. Ten finanční rozdíl v pohodě dorovnáš spotřebou. Dnes se i mini městské autíčka dělají dieselová.
Pokud člověk koupí ojetého diesela se starým komůrkovým motorem, tak tam je "motor" jednodušší než modernější benzíňák.
Jinak doporučuji nečíst české časopisy zaměřené na auta a motorizmus. Je to vyloženě škoda peněz, některé články jsou snad psané před 50 lety.
doplněno 20.04.11 20:41:Axus, já tvůj názor respektuji, ale tvoje porovnání 1.2 TSI a 1.6 TDi mi spíše připomíná staré pořekadlo "kdo chce psa bít . . "
Jen otázka proč neporovnáváš alespoň 1.4 TSI s 1.6TDI. Sám moc dobře víš že kroutící moment u 1.2 je ubohých 175 Nm a u 1.6 TDI je to 250 Nm. Ona ani ta 1.4 nedosahuje točivý moment dieselů ( 200 Nm) ,ale rozdíl 5000 Kč v pořizovací ceně, to už moc nejde tvrdit že návratnost je po až 5 letech a to ani neberu vyšší spotřebu u 1.4
Je to stejné jako když tady čtu o náhradních dílech a poruchovost u dieslů a benziňáků Jako kdyby u benziňáku nebyly katy, vstřiky, čerpadla,turba atd. Jak jsem psal už na začátku, před 30 lety to byla pravda, když ještě většina benziňáků byla vybavena jen karburátorem a žádná elektronika. Dnes je to jen mýtus
doplněno 20.04.11 20:45:Tak pokuď to ještě bereš podle povinného ručení, tak to rovnou porovnávej 1.8 TSI aby to byla stejná kategorie. No a náhle je diesel levnější už při samotném nákupu.
Pokud muzu uvest priklad a to, proc tvrdim, ze zalezi na rocnim najezdu. Je to samozrejme pouze muj nazor, ale podlozeny jednoduchymi kalkulacemi, ktery si dokaze spocist kazdy.
Aktualni nabidka Skoda Auto dle jejich WWW stranek:
Zakladni Octavia:
1.2TSI 77kW, cena 374000Kc ,kombinovana spotreba 5,7L/100km
1.6TDI CR DPF 77kW, cena 419000Kc ,kombinovana spotreba 4,5L/100km
Rozdil v cenach 45000Kc ve prospech benzinove verze.
Rozdil ve spotrebach 1,2L/100km ve prospech naftove verze.
Soucasna cena nafty i benzinu rekneme 35Kc.
Tedy 42Kc/100km v neprospech benzinove verze.
Tedy, rozdil 45000Kc, se vrati po ujeti 107143 kilometru. Sto tisic kilometru.
Pokud najedu rocne treba 50 tisic nebo vic, pak se to vrati za dva roky a jednoznacne se to vyplati.
Pokud najedu rocne 20 tisic, pak se to vrati za pet let, kdy uz se
1) rozdilna cena znackovych pravidelnych servisu se zacne projevovat,
2) mnoho lidi zacne pokukovat po novem aute.
Pokud najedu s autem 10 tisic rocne, cenovy rozdil se vymaze po deseti letech.
V te dobe uz
1) po novem aute bude koukat opravdu velke mnozstvi lidi, nebudou-li jiz nove davno mit,
2) rozdilna cena znackovych a po skonceni zaruk i neznackovych servisu bude velmi znatelna.
I kdyby nakonec ty servisy vysli nastejno. Furt je to pri malem ROCNIM najezdu velmi dlouha doba, nez se ceny srovnaji.
Proto je dulezite pocitat ROCNI najezd. Malo kdo bude dnes vlastnit auto treba 15 let, jen aby se mu nejak vyznamne vratili vyssi naklady.
doplněno 20.04.11 20:03:Tot muj nazor.
doplněno 20.04.11 20:10:A to sem jeste zanedbal rozdilne ceny povinnych ruceni ruznych objemu, jak tak na to ted koukam.
Zkratka, pokud o to nekomu skutecne jde, tak musi umet pocitat.
axus: to máš sice pravdu, ale porovnáváš neporovnatelné, protože TSI pod zátěží konzumuje i trávu kolem cesty. Na udávanou spotřebu se dostane opravdu jen šetřílek, který vynechá městské krátké trasy, zatímco s tím TDI se na tu udávanou spotřebu v klidu dostaneš. U toho TSI v praxi počítej do sedmi litrů.
Teď jsem se díval na ceník ford a 1,6Ecoboost má sice větší - 110kw - výkon oproti 1,6tdci 85kw, ale krouták je 270/250Nm ve prospěch dieslu - rozdíl v ceně pouhých deset tis Kč. Papírový rozdíl spotřeb je dva litry na sto. Atmosfér motor je fakt levnější, ale je to vždy něco za něco. V reálu srovnatelné motory budou mít rozdíl ve spotřebě vždy cca 2-2,5 litry, návratnost tedy nějakých 50tis km (3-4roky) a prodávat auto s padesátitisíci na tacho udělá jen ten, kdo na to má a ten si klidně ten benzín může koupit a zbytek projezdit. Kdo plánuje nějakých 100-120tis km (běžně 6-8let) ušetří s dieslem.
Ten kdo koupí benzín se stejně dřív nebo pozděj bude zabývat přestavbou na plyn a pak je pořizovací cena srovnaná, ale stejně ani s tím plynem levněj jak s nafotu jezdit nebude.
V podstate presne na tuto reakci jsem cekal.
Podle meho nazoru porovnavam naprosto porovnatelne a ten naftak pod vysokou zatezi na tech 4,5 take rozhodne nezustane.
O tom by se ale dalo diskutovat do nekonecna.
Naopak Ty skutecne neporovnatelne porovnavas. Sam rikas, ze rozdil ve vykonech je 25kW.Co je na tom k porovnavani?
Nicmene. Ja se nezastavam benzinaku. Jen konstatuji, ze neni jedno, jaky je rocni najezd auta a proto existuji nazory nafta vs. benzin - tedy odpovidam na puvodni otazku.
LPG uz je uplne debata o necem jinem, ale samozrejme, ze pri cene nafty 35Kc a LPG 16Kc levneji jezdit bude (opet plati pri porovnani srovnatelnych automobilu)
p.s. Ja kupuji benzin a myslenkou prestavby na plyn sem se nikdy nezabyval ani na deset sekund. Takze nepausalizovat.
V podstatě ti jen uvádím fakta z reálného provozu. Když tedy chceš porovnat porovnatelný motor dle výkonu, tak kamarád z Brna má - měl stejného maxe jako já, pěkně si ho vyšperkoval, folie, kola, snížený podvozek a vybral si motor 1,8benzín 92Kw ale točák 165Nm - reálná spotřeba 9,5litru. Po roce ho dal pryč i přesto, že si ho plánoval nechat déle, proto do něj tolik investoval. Další případ c-max 1,6benzín 74kw reálná spotřeba ve městě plus nějaké popojížďky po okrese - 11litrů - koupený nový u nás v rašínu, po roce šel pryč s podstatnou ztrátou. S 1,6 tdci jezdím v průměru od doby co ho mám za 5,7litru - převážná většina město, krátké trasy, několik startů denně. Dálková kolem čtyřech litrů, klidně i pod. Podle předpisů 3,7litru. Za tolik nejezdí ani kluci s hybridním benzínovým priusem. Soused má focus combi rok 08 1,6 benzín 74kw, ve městě pod desítku nelze, když se moc snaží, možná 9-9,5. Dálková přes sedm, s dětma na výlet vyhlídková jízda 6,7litru na sto. Takže ten uvedený rozdíl jak jsem psal 2-2,5litru ve spotřebě je minimální, v praxi je to daleko víc. Nehledě na to, že atmosfér odspodu nejede. Co sem se dnes díval, tak benzín je zhruba o 0,70-1kč dražší než nafta, jak která čerpačka. Co se týká plynu, včera jsem jel do Brna a plyn stál 18,40Kč, nejlevnější jsem někde viděl cestou za 17,90Kč, takže i kdyby plyn jezdil za nějakých deset litrů (v praxi spíš 11-12), pořád je to dražší než nafta, a nepočítám servisní výdaje. Jenže ten plyn je ošemetný a mnoho lidí si to vůbec neuvědomí, každý jen řekne, kolik mu to žere plynu, ale benzín musí tankovat taky. studený motor jede pořád na benzín, na plyn jede teprve až je motor teplý, takže v praxi takové auto jezdí po městě pořád na benzín.
No a ten kdo má kamaráda šoféra nebo sám jezdí profesně tak se diesel zaplatí už v době nákupu, ale samozřejmě každý takové možnosti nemá. pak se tedy vyplatí počítat.
Are. Tveho dpolneni sem si vsiml az ted, takze jeste zareaguji, ale uz naposled.
Prave, ze jsem hledal obdobne motorizace. Na spotrebu motoru ma vliv vykon motoru, ktery je tvoren tocivym moment a otackami. Tedy ne samotny tocivy moment a proto si myslim, ze v debate o spotrebe je potreba porovnavat vykonove stejne motory. Nikoliv srovnatelne jejich silou.
Urcite bych tento fakt zamerne nezakryval (jak pises Kdo chce psa byt...) a prave naopak sem si pro ten priklad peclive vybyral stejny vykon.
Stejne vykonnne motory budou se stejnyma autama podavat obdobne vysledky (ted nemluvim o tahani privesu, na coz tu silu potrebujes). Pokud pouziju 1.4 TSI 90kW, tak ta naftova 1.6 pro to proste neni konkurence. Nezavisle na jeji sile motoru. Vzdyt si v takovych autech musel jet nescetnekrat, tak to musis vedet
To pak plati i pro to povinnem, i kdyz o tom sem puvodne pasat vubec nechtel. Zkratka z mensiho benzinoveho motoru dostanes obdobny vykon jako z vetsiho naftoveho. Tak to vzdy bylo je a bude.
Viz napriklad zrychleni 0-100km/h.
1.2TSI 10,9 sekundy
1.TDI 11sekund
Tyhle cisla sem teda ted nasel rychle na Googlu, ale i kdyby byla trochu jina, je videt, ze jsou velmi podobna.
Podle mne srovnavam dva srovnatelne motory.
doplněno 20.04.11 22:21:Mi tam vypadla ta sestka. Samozrejme 1.6TDI 11sekund
Ještě zareaguju na větu: "Zkratka z mensiho benzinoveho motoru dostanes obdobny vykon jako z vetsiho naftoveho. Tak to vzdy bylo je a bude."
To máš pravdu, ale už to tak nebude, platí to jen teď. Možnosti benzínového motoru jsou prakticky vyčerpané, důvod je v tom, že benzínový motor musí pracovat s určitou směsí paliva a vzduchu, takže výš hnát kompresní poměr nebo tlak turba už nejde z důvodu samozápalů. Motory s přímým vstřikem dokážou ještě kompresní prostor vstříknutým palivem ochladit, takže hranice samozápalů je dál. U diesla tlak turba nebo teplota spalování dále poroste, už teď jsou na stole litrové díslové 100kilowatové motory, problém je v odfiltrování emisí dusíku a sazí. Takže možnosti dieslového motoru ještě nejsou zdaleka vyčerpané, to že jsou zatím hodně přidušené je vina emisních limitů. Norma euro6 už přiškrtí i benzínové motory s přímým vstřikem, navíc taky dostanou filtr pevných částic. Sám jsem se nedávno vezl s 1,6tdci 85kw novém c-max a grand c-max euro5, krouták 30Nm navíc je znát, má boží perfektně odstupňovaný šestikvalt, ale co mě zlamalo, odspodu nejede tak dobře, jako starší verze euro4 a ve městě nutí častěj řadit. Vina není v motoru, ale emisní normě. Zatím chybí účinější filtry.
Kvuli porizovaci cene a kvuli cene oprav a bezne udrzby.
Pri vysim najezdu je vyhodnejsi pomer mezi temito naklady a celkovymi naklady na provoz (vcetne paliva samozrejme).
Benzinove motory maji tyto naklady zpravidla nizsi, na druhou stranu je to kompenzovano vyssi spotrebou, tedy od urciteho rocniho najezdu se benzinovy motor prestava vyplacet.
Nehlede na fakt, ze velky najezd obycejne znamena dlouhe cesty. Tedy to, co naftovym motorum vice vyhovuje, oproti malemu najezdu, ktery mnohdy znamena i velmi kratke cesty, ktere naftaky snaseji mene, nez benzinove motory.
p.s. Matematicky to urcite jde ve prospech nafty nejak spocitat, nicmene benzinak je furt benzinak.
obecně platí, že na krátký jízdy, k "nesmyslmarketům", pro poskakování po městě a podobně je lepší benzín,klidně malý objem. Diesel je dříč, co při jízdě kontinuálně 5hodin v tahu spotřebuje na dálnici (120KM/H) 5L paliva na 100KM. Obvykle mívá vyšší ručení a složitější opravy zvláště u provedení TDi (turbo). Ano i pořizovací cena je o docela dost vyšší.
Tak novy, proc ne, ale u ojeteho dyzlu je problem, ze zivotnost modernich motoru uz neni co byvala, u vstrikovaciho zarizeni, turba a nedej boze filtru castic je to az prusvih a ceny dilu zavratne... Takze pokud nekdo kupuje novy na 5 let a najede 150000km, pak pujde do sveta, neni problem, ale koupit to starsi stoceny z 250 na 100 si brzo vyzada investici dalsich 50-100 litru.
Po zkušenostech s benzíňákama a i s velkýma obsahama jsem přešel na naftu a jsem nad míru spokojen.Je to ovšem podmíněno tí že bydlím na vesnici.Už 3roky mám Kiu Carnival 2.9 tdi naj.180tis rok 2000,závěs na 2tuny brzd. a spotřeba se mě pohybuje kolem 8lit.ale odvozím kde co i na káře a můžu říci že s benzínem by to bylo kolem 10-12 kdyby to byl stejnej typ auta.Daleko delší životnost motorů jsou nízkootáčkový na otáčkách 2200 a jedu 120km/h.Mám ještě Citroen XM rok 93 1.9 tdi a ten má 480tis spotřeba kolem 6lit/100km a je v pohodě.Opravdu nejvíce záleží kde bydlíš k čemu budeš to auto nejvíce používat a td..!
doplněno 20.04.11 20:32:Ještě k pojištění.Na tu Kiu mě finanční poradce udělal super cenu z původních 7,400kč ročně ted platím 4,200kč ročně.
Možná jiné porovnání nafta versus benzin. Nejmodernější diesely jsou dost náročné na kvalitu nafty. Záleží kde ji berete. Odstranění následků natankovaného sajrajtu jsou značné. Od kluků z Čepra vím, že zvyšování biosložky v naftě nepůsobí problémy jen v zimě. Pokud se jezdí jen krátké trasy a není v nádrži dostatečná obměna dochází k usazeninám. Ucpávají se filtry i vstřiky. Když vás zastihnou silné mrazy a zůstane dost letní tak je problém se startováním. Benzín v mrazech nemívá tolik problému se starty. Špatný benzín se taky přihodí, ale nebývá tak častý. Nechci se zastávat ani benzínu, ani nafty. Chtěl jsem jen podívat se na problematiku z jiné stránky.
zde souhlasím, v zimě a krátké jízdy studeny motor, studene starty, stani v kolonách, kvalita nafty, pro diesel 1.9 nevidim jako optimalni. Na to mi stačí 1.2, 47kw.
proč DIESEL?
Sám najezdím cca 20 tkm ročně, ale naftu mi platí zaměstnavatel, takže bych klidně mohl mít benzín. Přesto mám naftu.
Rozdíl je v pocitu při jízdě. Mám citroen s motorem 2,0 HDi 66kw (tedy slabý motor). Přesto v porovnání s první octávií 1,8 benzín 92 kW je při běžném způsobu jízdy HDi stejně svižné, protože benzín se musí hnát do otáček, aby jel rychleji. Spotřeba v praxi dlouhodobá nepatrně pod 5l na 100. U benzínu 7,5 při stejném rychlostním průměru. Povinné ručení platím ne podle objemu, ale podle výkonu a jsem na hodně nízké sumě.
Onehdy jsem se bavil se známým, který vyměnil svou vectru 2,2 92kw diesel za Insignii 1,8 benzín 103kW. Říkal, že auto je parádní, ale měl si koupit silnější motor. Diesel (přestože byl slabší a pomalejší na zrychlení 0-100) byl oproti tomu benzínu hotová raketa.
Jezdím denně a bydlím v horách, takže někdy v zimě zatoužím po benzínu s rychlejším topením, ale to rozhodně není důvod kvůli kterému bych se zbavil všech příjemnějších vlastností naftového motoru.
Jen tak na závěr - motor HDi (první generace z r.1998) je v autě tišší než např. 1,6 benzín v Roomsteru nebo i 1,8 ve zmiňované octávii.
doplněno 21.04.11 09:34:Ještě ke kvalitě nafty:
Pokud budete kupovat naftu na prověřených benzínkách, tak budete jezdit bez problému v létě i v zimě. Já už mám s HDi najeto přes 160 tkm a vše ohledně vstřikování funguje bez problémů. Ale je pravdou, že benzíny jsou na kvalitu paliva obecně méně náchylné.
Kamarád má taky 2,0HDI peugeot ale tuším 80kw nebo kolik. Kupoval ho jako tříletý/120tis na tacho a už s ním jezdí šest let a bez problémů. Nevím kolik už má najeto, ale přes dvěsta to bude. Nedá na něj dopustit, hdi platí za symbol spolehlivosti a tichosti a to topení zase tak nevadí, sám jsem jezdlil s litinou a dalo se to vydržet. Dnes mám defato stejný motor od stejného výrobce spolek PSA a nevím jestli do všech nebo jen některých modelů přidávají elektrické vyhřívání chladící kapaliny, auto v podstatě za 1-2minuty topí, bez ohledu jestli jede nebo stojí na volnoběh. S naftou nebo biopřísadou jsem ještě problém neměl. Biopřísada má i svoje plus, hodně dobře maže, takže není třeba se obávat špatné mazivosti nafty a co je důležité, biosložka nesnižuje výhřevnost nafty, přidávaný etanol do benzínu výhřevnost snižuje, takže i to malinko zvyšuje spotřebu. U dnešních benzínových turbomotorů už ale taky platí, že jsou na palivo hodně citlivé.
Dobře - malá úprav:. PALIVO mi platí zaměstnavatel, přičemž se neřeší spotřeba ani najeté km. Jenže auto je moje a v dnešní době člověk nikdy neví, jak dlouho v zaměstnání bude, takže i proto je pro mě diesel jakási "jistota" nízkých provozních nákladů.
Ale ještě zopakuji - s dieselem se mi prostě lépe (příjemněji) jezdí než s benzínem. Takové TSI nebo THP (ne HTP!) by mě jistě nadchlo, ale výrazný nárůst spotřeby by mě zase vrátil zpátky na zem.
Mně taky platil naftu zaměstnavatel, jen o tom nevěděl asi čtrnáct let a bez ohledu na ujeté km, ještě zbylo i pro kamarády, takže diesel už mám předplacený do smrti. TSI, THP, EcoBoost je v podstatě to samé co diesel, jen má větší rozsah použitelných otáček. Nevýhoda ale je, že spotřeba roste dá se říct skoro úměrně se zatížením, u diesla se zvedne tak o litr litr a půl při závodnických choutkách. Kdo ale jezdí hodně málo, může i s benzínem ušetřit a těch padesát tis ušetřených při nákupu projezdit, tj nějakých 1400litrů paliva při současných cenách a při navýšení spotřeby oproti dieslu o 2,5-3litry na sto, to dělá nějakých 45-50tis km. Kamarádka která najede pět tis ročně, spíš míň, tak se jí benzín vyplatí až do rozsypání auta, tedy napořád. Druhá otázka ale je, jestli má smysl kupovat nové auto při tak malém městkém nájezdu. Když se starší auto pokazí, nechá se stát na křižovatce a domů se dostane pěšky
Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.
Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.