Nejste přihlášen/a.

Přihlásit se do poradny

 

Velikost kol vs vyšší spotřeba

Od: drakek* odpovědí: 27 změna:

Dobry den.

Rad bych se zeptal zkusenejsich ridicu na nasledujici problem. Pred tydnem jsem menil kola, zima/leto. Zimni kola jsem mel 15" a letnaky jsem si koupil 16" Po vymene mi vyrostla spotreba skoro o 1.3 litru nafty! coz mi prijde dost! Pres zimu jsem jezdil se spotrebou 5.8 - 6 a ted najednou 7 - 7.3

Nekde jsem se docetl, ze by mohl byt nejakej "odpor" nebo co. Je s tim mozny neco delat?

Auto je Octavia, 1.9tdi, 81 kw 2003

 

 

27 odpovědí na otázku
Řazeno dle hodnocení

 

 


2x

Domnívám se , že kola (pneumatiky) o větším průměru , při stejných podmínkách - motor , převody a požadovaný jízdní výkon vozidla , vyžadují větší sílu na větším poloměru kola.Pokud hodláme využívat stejných jízdních parametrů , musíme v každé situace více přidat na pedálu akcelerátoru = vyšší spotřeba. Výkon motoru , převody vozidla a velikost kol , jsou konstrukčně optimalizovány. Při jejich změně (kola většího průměru) kladou na motor jiné požadavky , což má rozhodně vliv na spotřebu. miro

 

wazi*

2x
Sice jste vymenil kola za kola s vetsim prumerem rafku, ale obvod kola by mel zustat stejny, tedy pokud jste obul pneu, ktery jsou pro dany typ vozidla povoleny. Radeji to zkontrolujte ve VTP. Totiz kdybyste obul pneu s vetsim prumerem nez je povoleno tak vam bude tachometr lhat (bude ukazovat nizsi rychlost mez skutecne jedete) a i palubni pocitac tak bude mit nespravna data (bude si myslet, ze jedete pomaleji a tak bude vypocitana spotreba vyssi). Dalsi moznost je,ze ste mohl mit zimni gumy s mensim rozmerem, nez ma byt. Ten narust spotreby je fakt veliky. Zkuste na to mrkmout. Tusim, ze standard na Oktavku je 195/65 R15 a pokud jste dal R16 tak by mely mit rozmer odhadem 205/55.

 


1x

Já si pravidelně měřím spotřebu benzínu a můžu stoprocentně říct, že vliv velikosti pneumatik na spotřebu je tak minimální, že ho ani nepoznáte. Já mám na svém autě zimní 14 " a letní 15 " kola. Teď na těch 15 " kolech jezdím za 7 litrů a na 14 " zimních jsem jezdil za 7,5 litru. Pokud máte vůz v pořádku, tak si myslím, že to chce "lehčí " nohu a snažit se jezdit ekonomicky.

 


0x

v tomto případě by na spotřebu mohla mít vliv spíše šířka pneumatik než průměr. jsou správně nahuštěné?

kažpopádně 1,3 l je docela dost...

 

drakek*

pneu jsou nahusteny na 2.0 tak ze podle papiru by to melo byt ok. Jsou o neco sirsi a s vetsi spotrebou jsem pocital, ale ne s takovou. Tak maximalne 0.5 l

 

rv*

0x

Jen si ověřte, že vnější průměr zimních i letních pneumatik je stejný, jinak to bude případným rozdílem.

 


0x

Tenn tlak 2,0 bar je malý. Mám také 205 x 55 x R16 a hustím je na 2,5 bar - zkuste to a uvidíte, jak auto poběží!

ten tlak 2.0 mi také nesedí, co znám pár aut, tak snad všude bývá 2,2 - 2,4 bar...

 

stirecek*

0x

Na spotřebu má výběr pneumatik výrazný vliv, každá má jiný valivý odpor, i když je rozměrově stejná. Šířka pneu ovlivňuje spotřebu nejvíc, tím se nejvíc zvyšuje valivý odpor. Větší průměr kola zase mění převod, ztrátový výkon se zvyšuje. Další vliv má správné nahuštění, podhuštěná spotřebu zvyšuje, přehuštěná lépe jede, ale zase je nebezpečná, špatně brzdí, sjíždí se jen střed pneu, špatně sedí na silnici a zkracuje se životnost pneu.

 

drakek*

0x

Dekuji za rady.

Zimaky byli 195/65 R15 a letni jsou 205/55 R16. Styl jizdy jsem nezmenil, jezdim porad stejne. Zkusim jeste zvysit tlak v pneu na 2.4 a uvidim.

erikch*

pokud máte podhuštěno je jasný,že valivý odpor bude řádově vyšší-a tím spotřeba,jinak průměr kol o cca.2 cmm větší a 1cm širší při správném nahuštění je zcela zanedbatelný(nemluvě o změně směsi letní,zimní pneu-a tím jiném koeficientu val.odporu-zimní má větší odpor,trošku jiná obvodová rychlost atd-je toho víc,ale v kontextu zanedbatelné)...)-prostě v součtu to těžko může hodit 1.5 litrů zvýšené spotřeby...Tam bude trošku problém jinde...-začal bych určitě tedy tím dohuštěním,bude-li spotřeba stále vyšší je špatně něco jiného(jen tak namátkou-jak jsme na tom třeba se vzd.filtrem...?)

 


0x

Pokud nepomohlo to správné nahuštění, tak ověřte, že auto po zastavení na nepatrném sklonu vozovky a odbrždění se dává do pohybu. Pokud ne, tak je některé kolo stále přibržďováno (zaseklé čelisti nebo i ruční brzda).

doplněno 11.04.11 22:21:

Já jsem měl zaseklou ruční brzdu na levém zadním kole a při jízdě se mi silně zahříval celý disk! Samozřejmě, že dojíždění setrvačností bylo slabé a spotřeba šla nahoru!

 

drakek*

erikh: Vzduchovy filtr a vsechny ostatni jsem menil pred vanocema, tak ze v tom problem nebude. Zvyseni spotreby prislo ihned po vymene kol.

Dneska jsem zvysil tlak v kolech na 2.4 ale nestihl jsem to poradne otestovat, vypada to ze se spotreba snizila na 6.2 L to uz by me tolik nestvalo. Zkusim jeste zkontrolovat celisti a rucku ( i kdyz ta je hodne volna)

Dekuji za rady.

stirecek*

Ono těch pár deci navíc to bude papat víc, protože jek jsem už psal, širší kola mají větší valivý odpor. Tím tlakem se dá spotřeba taky snížit, ale zase je to na úkor životnosti pneu a bezpečnosti, takže ve finále ušetřené peníze zase vydáš na gumy. Doporučuju tlakovat tak, jak předepisuje výrobce vozidla nebo mírně nad než míň. Testovali - svět motorů -na válcích dva stejné motory 1,6psa v mazdě a pneu 195/65 15 měla ztrátový výkon 16,5kw; pneu 205/50 17 už měla ztrátový výkon 28kw. Je to jen jeden cm šířky, ale projeví se to.

xxx*

Mám OII 77kw na zimních 195/65r15 najedu za 600,- 300km na letních 225/45r17 najedu totéž +/- 5-10km.

xxx*

Nezáleží na tom jak je brzda volná. Zvedněte kola a zatočte musí jít zlehka. Pokud bude některé přibrzďovat našel jste problém.

 

buss

0x

Šířka, valivý odpor i průměr, mění se převodové poměry, zatížení soustavy.

 


0x

Dobrý den. Stále se nemohu ztotožnit z tvrzením , které se objevuje i v této diskusi , že širší kola mají větší odpor proti valení , posuzováno při všech ostatních stejných podmínkách , a proto ovlivňují více spotřebu než větší průměr kola jak uvádí např. p. "stirecek . Myslím si , že to je právě naopak. Šířka kola neovlivňuje velikost valivého odporu vůbec , při tom poloměr (průměr) kola ano. Tudíž větší průměr automobilového kola , ovlivňuje spotřebu a šířka kola ne. Výpočet pro případ deformace podložky i pro případ deformace kola je na tomto odkazu . cs.wikipedia.org/... . Valivý odpor je podle těchto výpočtů ovlivňován: - 1. kolmou tlakovou silou (hmotností vozidla _ větší hmotnost vozodla = větší odpor ) , 2. poloměrem kola ( čím je poloměr větší je valivý odpor menší) a 3. součinitelem tření ( viz tabulky _ čím je tento koeficient menší je valivý odpor menší). Nikde se ve výpočtu neuvádí vliv parametru šíře kola. A nebo je to jinak? Miro

buss

A není to schováno v té tlakové síle, přenos síly? Proč např. pro dosahování rychlosti jsou u vozítek úzká kola? Též kola - závodní, se širšími pneu by se závodník udřel.

A u F 1 šíroká kola?

doplněno 13.04.11 13:52:

Laicky asi takto: Šířka kola se vyeliminuje prostřednictvím menšího specifického tlaku na podložku = menší deformace kola nebo podložky - tedy vytvořením menší překážky před kolem pro jeho odvalování po podložce .Proto se asi zřejmě s šířkou kola nepočítá.Úzké pneumatiky a pneumatiky o menším průměru , bývají lehčí a jsou lépe ovladatelné pokud se týká akcelerace a pod., naproti tomu se více opotřebovávají a to zase je důvod pro široké pneumatiky u F1.

u F1 je velký nadbytek výkonu, který nutně potřebuje přenést na povrch vozovky a udžet vysoké tření v zatáčkách...

To se ale zabezpečuje hlavně aerodinamickou přítlakovou silou vozidla na vozovku a pneumatikami , které mají velký koeficient tření , vykoupený jejich velkým opotřebováváním.

stirecek*

Pro upřesnění je to svět motorů speciál jaro 2011. Musí se brát v úvahu styčná plocha s vozovkou, čím větší styčné plochy jsou, tím větší je tření, prostě fyzikální zákony. Třeba modely eHDI se testují na úzkých pneu s nízkým valivým odporem, aby pak mohly splňovat ty emisní podmínky a vylepit si známku E5, ale styl jízdy, použité pneu, střešní nosiče nebo otevřené okna, zapnuté spotřebiče vždy spotřebu zvýší a ve skutečnosti jde ven mnohem víc škodlivin. Samozřejmě že i ten průměr kola jak píšeš má vliv, ale zase větší disk má nižší pneu, rozdíl tam sice nějaký bude, možná 1cm, ale zase je třeba brát v úvahu, že větší a širší kolo znamená vyšší neodpruženou hmotu a změnu převodů do těžka, takže ten výkon navíc je potřeba a výkon=spotřeba. V neposlední řadě má na spotřebu vliv použitá směs gum, protože každá je jiná, podle testů v tomto směru jsou na tom dobře michelinky. Třeba taková saver má při stejném rozměru zhruba o kilo míň než konkurenční a to se projeví. Taky saver je tužší, takže se tolik nedeformuje. Taktéž hmotnost disku je důležitá, čím míň neodpružené hmoty, tím líp. Říká se, že jedno kilo ušetřené na kolech, je zhruba 5-10kilo ušetřených někde v autě. Další věc může být v rozdílně ojetém vzorku, jetá guma ztratí cca 10% hmotnosti. Je toho samozřejmě víc, záleží na mnohem víc věcech a když se sejde víc nepříznivých věcí najednou včetně nesprávného nahuštění rozdíl ve spotřebě je vždy.

 

p."stirecek" uvažujete široce. V této mé námitce , ale šlo a jedině jde , o vliv jen šířky kola (pneumatiky) a nic víc. Ostatní vlivy a parametry , které uvádíte , uvažuji naprosto stejné , při použití úzké a nebo široké pneumatiky. To znamená jako by nic neovlivňovaly a nebo ovlivňovaly oba případy (široké nabo úzké pneumatiky ) naprosto stejně. Proto jejich vliv , pro toto posouzení můžene vyloučit .O nic víc ani méně nejde. S pozdravem mirodoplněno 13.04.11 14:38:Ještě jednou p. "stirecek" - fyzikální zákonem hovoří , že velikost tření není závislé na velikosti třecích ploch.doplněno 13.04.11 14:41:Srozumitelněji :Velikost tření není závislé na velikosti třecích ploch.
stirecek*

Ano, pokud budeme uvažovat jen o šířce, právě proto jsem uvedl to měření identických aut a rozdíl ve ztrátovém výkonu mluví za vše. Dávno bych měl na svém autě 18tky, ale pozitivum je jen ve vzhledu, negativa převažují. U toho tření samozřejmě ještě záleží na použitých materiálech, i kvalita asfaltu, betonu, kostek je různá, takže jízdní podmínky se mění. Co se týká nízkoprofilových kol nebo pneu s pevným kordem jsou na tom lépe ve valivém odporu, protože se tolik nedeformují. To se dá samozřejmě upravit i na klasické pneu úpravou tlaku, přefouklé kola pojedou lépe, styčná plocha se snižuje, snižuje se tření a tím, že se tolik nedeformuje, se sníží i valivý odpor, ale má to své negativa.

Naprostý souhlas. Použité materiály pneumatik , vozovky , ale také profil pneumatik (níkoprofilové) , musí být brány v úvahu ve je vyjádřeno v koeficientu tření. Je uváděn v tabulkách) , stejně tak jejich huštění - (vše co ovlivnuje velikost jejich deformace a vlastnosti styčných ploch).

Děkuji Bohu, že mám na svém Mondeu 16´´ kola. Jezdím na chalupu silnicí č. 240 a ta je tak za Roudnicí rozbitá, že s malými koly bych zapadal do děr a urazil nápravy )

 

 


 

 

 

Přihlásit se k odběru odpovědí z této otázky:

Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.

Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.

Copyright © 2004-2025 Poradna Poradte.cz. Všechna práva vyhrazena. Prohlášení o ochraně osobních údajů. | [tmavý motiv]