Nejste přihlášen/a.
Dobrý den, obracím se sem s dotazem na způsob sjíždění prudkých zledovatělých kopců v autě. Někteří známí tvrdí, že je dobré tyto kopce sjíždět celé se sešlápnutou spojkou se stálým používáním brzdy a někteří tvrdí že je to nesmysl.
Já jako začátečník nevím co je správně a velmi rád bych se to dozvěděl.
Děkuji.
To bude zalezet na tom, jake mate auto - hlavne pohon prede/zadek/4x4 a jestli ma ABS nebo dalsi stabilizaci...
U predniho pohonu to muze byt uzitecne, pokud neni treci sila ani k roztoceni motoru, zase brzdeni motorem trochu simuluje ABS, to se musi vycitit a vyzkouset, co je zrovna lepsi. Taky jsem uz parkrat brzdil bokem o snehovy mantinel, protoze se jinak proste zastavit nedalo.
Dekuji za odpovedi. Slo mi spis o to, jestli je tento zpusob adekvatni a abych pak nebyl za blbce, kdybych rekl, ze timto zpusobem sjizdim ledové kopce. A také, jestli se dlouhým stáním na spojce (ikdyz je sešláplá uplně), neničí...
proto sem doporucoval zvolit vhodnou rychlost... protoze pokud byste jel na jednicku a auto se rozjelo, vy pak spojku pustil, ma to podobny efekt jako byste dupnul na brzdu ...
Co se tyce spojky, tak misto jejiho dlouheho vyslapnuti muzete samozrejme vyradit a spojku pustit.
Co se tyce sjizdeni zledovatelych kopcu, tak se zarazenou rychlosti a brzdit pokud mozno co nejmene.
Pokud je to natolik zledovatele, ze i pohym odporem motoru se kola zacnou smykat, tak pak uz je stejne vsechno jedno a doklouzete tam, kam bude gravitace chtit.
Koukám že tu je sraz odborníků na ježdění po ledu... Dlouho vyšláplá spojka je špatně, pokud to není jen na okamžik, tak je lepší vyřadit a jet na neutrál. Ale v podstatě souhlasim - odpojit motor a pořád lehce brzdit. Opravdu prudké s ledem (glazura) - pokud si nevěříte, tak je lepší tam nejezdit a počkat do jara . Na normální sjíždění je nejlepší jet pomalu (někdy je i 20 hodně) a brzdit hlavně motorem, brzdama jen lehce přibržďovat. Brzdí se daleko před zatáčkou, pak je dost času na překvapení (občas to klouže nečekaně moc a metry navíc na brzdění se fakt hodí). Pokud při brzdění motorem kola začnou klouzat, tak není konec jak tvrdí Axus, ale dá to řešit několika způsoby. Kola kloužou = motor je brzdí víc než guma přenese = brzdit míň = lehce přidat plyn nebo vyšlápnout spojku. Pokud motorem neubrzdíte (prudký kopec, kola kloužou), tak je lepší vyřadit a lehce brzdit - motor brzdí jen přední nápravu, ale brzdy brzdí všechny kola = brzdí o dvě kola víc "Dělat ABS" ve smyslu střídavě dupat na brzdu "zahamovat - odbrzdit" je dobré pro blondýny, lepší je s citem zvyšovat tlak na brzdy, pokud cítíte že se kolo/a blokují/e, tak okamžitě ubrat, ale jen tolik aby se kola/o zase chytly/o a hned potom zase zvyšovat - tj. pořád udržovat intenzitu brzdění na hranici blokování kol. Celé to probíhá hodně rychle = není čas myslet, probíhá to podvědomě = musí se to natrénovat (naprogramovat do hlavy). Rytmicky dupat na brzdu je něco jiného a brzdí to o hodně hůř. Někdy je lepší nechat auto klouzat (např. pravá strana jede po ledu a klouže, levá po sněhu a docela drží = brzdit na hranici blokování levých kol a pravé nechat klouzat, auto má snahu stáčet se doleva to se koriguje volantem). Pokud je problém dobrzdit např. před zatáčkou, tak se brzdí do poslední chvíle před zatáčku, pak se odbrzdí (to platí i pro ABS), začne zatáčet a hned potom znova začne brzdit (velice jemně) - pokud se nechá odbržděno celou zatáčku, tak se to rozjede a na konci zatáčky to může vysáňkovat ven. Je to celé o zkušenostech, takže cvičit cvičit cvičit - je dobré brzdění zkoušet co nejvíc, nejlíp z kopce na rovném úseku bez hlubokých příkopů, stromů a auta za váma. Až zvládnete brzdit rovně, tak se cvičte i v zatáčkách. Kopec se rovným parkovištěm moc nahradit nedá. Nejdřív cvičit v malé rychlosti, po zvládnutí přidávat. Kromě brzdění s tím souvisí i zvládnutí smyku, jak nedotáčivého tak přetáčivého - pokud chcete jezdit po sněhu bezpečně, tak je to nutnost, při brzdění na kluzkém se to do smyku stáčí prakticky pokaždé a je třeba umět smyk korigovat (platí pro auta bez ABS). Co mám zkušenost, tak ABS na sněhu je neštěstí, s ABS na ledu z mírného kopce z 50 kmh zastavíte o 10 metrů dál než bez ABS (stejné auto i gumy, jen odpojena ABS). Sice se nezablokujou kola = dá se řídit, ale pokud není kam, tak o těch 10m nedobrzdíte. Můj názor - ABS je dobré leda pro začátečníky, kterým když to trochu klouzne tak se leknou, dupnou na brzdu a bez ABS udělají z auta sáňky a šup do pangejtu (v horším případě do auta v protisměru). Někdy je led v kolejích a okolo je sníh, pak je lepší z kolejí vyjet a brzdit na sněhu (při vyjíždění z kolejí pozor - přední kola vyjedou, zadní zůstanou v koleji a mají snahu auto roztočit)
Dopravní "experti" mě asi pošlou do motoristického pekla ale mě s felicií nejvíc vyhovuje když zařadím jedničku, ruční brzdu cvaknu na první zoubek (nemám ji nějak natvrdo tak se zadní kola trochu přibržďujou) a se sešlápnutou spojkou a jemným případně přerušovaným přibržďováním nožní brzdou jedu dolů. Když se auto vymkne stačí pustit spojku a protočením kol si trochu pomoct. Ale je to trochu alchymie kdy co udělat. Záleží na kopci, autech okolo, povrchu silnice...těžko radit. Nejlepší je přezout auto, s prvním sněhem vyrazit někam na velký parkoviště a dostat to do ruky jak se auto chová.
naopak pri vyjizdeni ledoveho kopce je taktika nasledujici - zaradim takovou nejvyssi rychlost, na kterou sem si jist, ze auto vyjede kopec bez razeni, pokud citim, ze prokluzuji kola a otacky se zvysuji, uberu plyn, kola se chytnou a nacez znovu pomalu pridavam... dale - pokud kola stale prokluzuji, tocim volantem stridave doprava - doleva - cimz docilim toho, ze diferencial bude prenaset silu - kdyz uz ne souvisle na obe - tak alespon stridave jak na jedno, tak na druhe kolo...
Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.
Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.