Nejste přihlášen/a.
Ehm, mám poněkud blbou otázku, ale prosím, až se vysmějete, poraďte.
Zjistila jsem onehdy při kontrole, že si potřebuju trochu dolít nemrznoucí směs do chladiče. Protože doma už nic nebylo (většinou tam otec má těchhle fujtajblů plno), příležitostně jsem si jednu koupila. Tak nějak instinktivně jsem mezi přehršlí flašek v obchodě popadla Fridex - z těch dvou typů co měli to byl G Plus (Antifreeze typu D/F, G12), což by mělo být pro moje auto. (Mám 10 let starý Fiat Punto 188).O všem ouha, já blbec jsem si nějak nějak nezkontrolovala, jakou to má barvu - fridex je růžový a v autě mám něco modrého a teď nevím, jestli se to vůbec může mísit. Že by se mi to teď v zimě chtělo celý vypouštět, to zrovna ne. Problém je, že vůbec nevím, jakou značku/typ nemrznoucí směsi to tam vlastně mám (něco dolíval tatík ze své pochybné zásoby, něco mi dolili v servisu když jsem tam byla naposled a servisák je nerudnej, tam se mi volat nechce).
Tak co s tím? Může se to míchat? Nebo si to mám jít do obchodu vyměnit za nějakej modrej sajrajt aby to bylo alespoň opticky stejný? Ne že bych na svém autě nějak lpěla (je to krám), ale přece jen ho budu ještě chvíli potřebovat a nechci ho dorazit.
Děkuji za rady a prosím, žádné sprostárny.
I když se to některým puritánům nebude líbit,jsem přesvědčen,že je to jedno.Žádný typ Antifreze neobsahuje složky,které by střevům motoru mohly uškodit.V zásadě je to destilovaná voda s určitým obsahem etylen glykolu.Případně i propylenglykolu.Malý obsah protioxidačních přísad a barvičky odlišuje jednotlivé výrobce.Ti si samozřejmě doporučují svůj výrobek,protože zisk z prodeje vody si nechtějí nechat ujít.10 let starému autíčku už taková maličkost nemůže uškodit.
JABRAKA
No tak tohle jsem právě myslela, že by ta barva mohla být jen odlišením výrobce, ale člověk nikdy neví...kdybych to teď slila, výsledná barva bude něžně oranžová, to nemá nikdo!
V zásadě platí rozdělení chladící kapaliny pro motory s hliníkovou hlavou a pro motory s hlavou litinovou. Jen v tomto rozlišení je rozdíl.
doplněno 13.02.11 14:49:Ještě bych doplnil,že modrý fridex G48 podle normy VW TL 774/C se doporučuje vyměnit za 3 roky,a ten růžový podle normy VW TL 774/D stačí vyměnit za 5 let.
Toto se tu řeší po několikáté. Fridex 48 a Fridex G Plus se liší takzvanými Inhibitory koroze, pokud smícháte tyto kapaliny tak tyto inhibitory strácejí svojí pravou funkčnost. Převedeno do řeči blondýnek, pokud smícháte slivovici a whiskey tak z j toho zlatou slivovici taky neuděláte , byt bude mít podobnou barvu a základ bude alkohol.
Proto je lepší držet se pokyny výrobce. To že má kapalina jinou barvu není výrobcem (oba Fridexy vyrábí Velvana) ,ale právě proto aby tyto dvě kapaliny byly rozeznatelné na první pohled prokaždého a nemíchaly se. I růžová kapalina některých výrobců, může být 2-3 letá.
Takže jak psal Axus a Jarda3 nemíchat. A jen tak naokraj 10 leté Punto má jestě ještě původní nápln Antifreeze že. Doporučuji výměnu kapaliny chladícího systému. Všechny kapaliny ve voze stárnou a je poteba je měnit. Ani filtrace kapaliny přes cokoli nepomůže.
Děkuji za odpověď nebudu si tedy hrát na alchymistu a vyměním růžovou vodu za modrou. A co se týče stáří kapaliny - mám ji tam od loňského června, měnili mi pumpu. Možná radši budu za blba a zavolám servisákovi, co že to tam vlastně lijou, snad mi to mezi výčtem domácích zvířat prozradí .
Souhlas s panem Jabrakou, jinak všechno lze řešit mávnutím ruky a nebo udělat ze všeho vědecký problém.Skončí se u barvy fridexu a pak dále ještě u odstínů těchto barev.Co toho už člověk za život viděl-v praxi to fungovalo a teoretici přímo omdlévali. V letech 60.tých jeden drsňák jezdil s ruským buldozerem Stalinec 100. A víte co v zimě použil místo fridexu? Normální naftu. A odjezdil s ní celou zimu, akorát smrděly ty naftové páry. A teoretici taky tenkrát omdlévali...
no teoretika by taky trefil šlak,když jsme cestou z rakouska do prasklého chladiče u favorita nalili celkem asi 15 piv...sice i po opravě a naplnění fridexem ještě týden pěnil a opojná vůně piva se linula autem ,ale dojeli jsme...ještě že nás nestavěli ochránci zákona,to by nám asi neuvěřili že nikdo nepil...
ahoj,když to tam dáš a bude se jednat o množství cca 0,5l tak se rozhodně nic špatného nestane.Je třeba jen v brzké době nechat zkontrolovat únik té chladící kapalina a odstranit příčinu.Ty různé druhy zbarvení mají výrobci proto,aby se úniky této kapaliny daly lehce lokalizovat.hlavně odstranit příčinu,netěsnost.To je vše.Nedolívat přes max rysku na nádobce,spíš trochu méně,po ohřátí se kapalina roztahuje a pak to někde "foukne".Horší případ by byl,kdyby to teklo do oleje,ale to něco jiného,pokud auto jezdí normálně,nic nehrozí.Ahoj.Kalda
Ahoj, nemyslím si, že by snad to někde unikalo. Dolívalo se to asi 2x poté, co mi měnili vodní pumpu - trochu si to sedlo. To je ovšem již asi 3/4 roku, takže tady asi problém nebude. V zimě moc nejezdím, protože v Liberci v tom sajrajtu ze soli a sněhu je s tím víc starostí, než užitku, takže teď, když jsem po skoro 2 měsících stání kontrolovala auto před vyjetím, přišla jsem na to, že by bylo dobré dolít tak 1-2 decky (pořád nejsem pod značkou Min). Nebo myslíš, že i ta troška chybějící kapaliny bude problém, resp. začínající problém? Jak a kde nejlépe zjistím, jestli to teče? Vím že u mého starého Kadeta chladící kapalina malinko utíkala a smrdělo to jak psí kšíry, tady jsem si ničeho nevšimla...neděs mě!
Když to není pod rysku, tak se nemusí nic dolévat.
Když tam schází decka a bylo to správně namíchané, tak klidně deci destilky. Normálně se to stejně míchá na - 25 až 30 a letos už taková zima nebude.
Čau Honza
Pokud máte v soustavě fridex neředěný,pro klid duše jej můžete doplnit destilovanou vodou.A jak píšete,že by stačily 2decky,tak se sníží odolnost kapaliny vůči mrazu jen nepatrně.
Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.
Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.