Nejste přihlášen/a.

Přihlásit se do poradny

 

Regulace, omezení nabíjecího proudu

Od: es5* odpovědí: 30 změna:

Zdravím, mám takový dotaz. Mám baterii do motorky Varta YTX7L-BS a nabíječku Deca Matic 116. Chci se zeptat jestli, a jak by šlo na nabíječce omezit nabíjecí proud. Chtěl bych ho snížit na max. 0,6A. Děkuji za každou radu.

 

 

30 odpovědí na otázku
Řazeno dle hodnocení

 

 

hop®

0x

Souhlasím s volbou nabíjecího proudu, nemohu souhlasit s volbou nabíječky. Ta je určena pro 12-tivoltové akumulátory.

Do nabíječky bych nezasahoval, jako nejjednodušší řešení vidím do série s baterii zapojit rezistor. Ten se v době nabíjení bude chovat jako topení, takže bych pro tento účel použil nějaký výkonový reostat, případně otevřenou topnou spirálu (za starého teplometu), kde lze regulovat odpor a tím nabíjecí proud.

 

es5*

Děkuji za odpověď, ale nevím, proč vidíte problém v nabíječce. Baterie je 12V a nabíječka taktéž.

hop®

Omlouvám se, napětí baterie jsem přehlédl. Nicméně nabíječka je určena už podle neregulovatelného nabíjecího proudu spíš pro autobaterie s kapacitou okolo 60Ah. Pokud se Vám podaří zregulovat nabíjecí proud na rozumnou hodnotu pro tento akumulátor, podařilo by se Vám to i pro 6-tivoltovou baterii, v tom už pak není větší rozdíl.

cyril*

Kde berete ty informace o nabíječce?

MATIC 116 _ plně automatická nabíječka s elektronickou ochranou proti zkratu, proti přepólování a proti přetížení
- Optimální pro všechny typy 12V akumulátorů o kapacitě 5-90 Ah
- Vhodná pro olověné baterie s tekutým, zasáknutým a rovněž gelovým elektrolytem
- (Pro bezúdržbové gelové baterie je nutné vždy použít automatickou nabíječku) MATIC 116 je nabíječka s plně automatickým provozem, lze ji ponechat v provozu (nabíjet akumulátor) několik dní až týdnů, bez rizika poškození akumulátoru či nabíječky
- Během třístupňového režimu je připojený akumulátor nejprve testován, po vyhodnocení stavu akumulátoru začne nebo pokračuje nabíjení, během nabíjení je průběžně sledován stav a po úplném nabití se přístroj přepne do udržovacího režimu

es5*

Já koupil tuto nabíječku s tím, že když je určena pro baterie 5-90Ah, tak s nabíjením 6Ah baterky nebude problém a nabíjecí proud se bude sám regulovat. Po pár hodinách nabíjení jsem ale změnil názor. Baterie se začala rapidně zahřívat. Vyzkouším ten rezistor a uvidím.

hop®

Nabíjecí proud se bude určitě "regulovat", na to by stačilo trafo s jednou diodou. Ovšem pokud bude autobaterie s kapacitou totálně vybitá a nabíječka do ní bude cpát svých 6A, tak je to v pořádku. Ale pokud budete mít totálně vybitou baterii s kapacitou 6Ah, tak je proud 6A docela velký. Tato nabíječka není zase až tak inteligentní, aby dokázala rozlišit kapacitu akumulátoru a podle toho zvolit maximální nabíjecí proud.

(Parametry jsem našel na baterie-shop.cz/... )

cyril*

Inteligenci k efektivnímu nabíjení má dostatečnou, na to nemusí umět rozeznávat kapacitu.

. nabíjecí charakteristika: WU (proud klesá, napětí stoupá, přidosažení 14,7V dojde k přepnutí do režimu udržování)

hop®

Nevím, kde jste čerpal info, v mém odkazu je uvedeno:

Automatický nabíječ- dobíječ. Koncové U = 14,4 V
es5*

Na stránce, kterou jste zde uvedl, jsou chybné informace. Na mé nabíječce je uvedeno, že dává 4Ah.

hop®

Asi 4 A, ne 4Ah, ale to není důležité.

Na stránkách výrobce je uveden efektivní nabíjecí proud 6A.

decaweld.com/...

4A je pravděpodobně nějaký průměrný proud během nabíjecího cyklu, což ovšem není proud, který teče vybitou baterií na počátku nabíjení...

cyril*

Zkuste čerpat z více zdrojů a pokud možno z takových, které uvádějí relevantní technický popis.

 

cyril*

0x

Jak víte jakým proudem je baterie nabíjena a co Vás vede k nastavení Vámi uvedeného proudu? Tím vlastně uděláte z automatického systému hybrid v ceně nabíječky telefonu (Asi 150,-Kč).

es5*

Nevím přesně, jakým proudem je nabíjena, ale moc se mi nelíbí, že se baterie zahřívá tak, že na ní skoro nejde udržet ruka! To asi nebude správně.

cyril*

Vyloučit vadu nabíječky na dálku nelze, ale příčinu bych viděl spíše v baterce. Jak je stará, jak je používána, jak moc byla vybita?

doplněno 06.01.11 20:41:

Na druhou stranu je faktem, že automat by takové zahřívání neměl dopustit. Je však potřeba nejprve měřit a pak konat.

es5*

Baterka je stará cca 3 měsíce, byla nabíjena po druhé, vybita byla uplně - nechal jsem zaplý klíček. Klasické autobaterky nabíjí nabíječka v pořádku.

 

buss

0x

To jsou vstupní informace víte k čemu? Vy nutíte toho, kdo chce poradit, aby šmejdil po intu.
Jestli nabíječka umí od 5 Ah a aku je 6 Ah/12 V, tak v čem vidíte problém, jde-li o automatickou nabíječku?

doplněno 06.01.11 20:54:

Pokud jste chtěl nabíjet jen aku do moto, tak jste mohl nějaké Kč ušetřit a koupit levnější automatickou. Pokud je aku vybité, tak do ní zprvu valí téměř maximum a postupně proudu ubývá, jak se nabíjí. Tudíž zahřívání je možné, nechte ji ležet tak, aby byla ve volném prostoru a chlazena.

 

es5*

Tak když bych tedy zapojil ten rezistor, tak snížím i napětí, nebo se mýlím?

hop®

Nabíječka bude pravděpodobně přizpůsobovat výstupní napětí odebíranému proudu. Vy musíte regulovatelným rezistorem průběžně přizpůsobovat proud zvolené hodnotě. Znamená to mít v sérii s baterií zapojený ampérmetr. Napětí na nabíječce, rezistoru čí akumulátoru Vás v podstatě v tomto případě nemusí moc zajímat. Až se proud ustálí a přestane klesat, je baterie nabitá (velmi zjednodušeně řečeno)

lui*

Radím nedávejte tam žádný odpor. Jestli má ta nabíječka nějakou vlastní inteligenci, tak ji jenom zblbnete.

hop®

Lui, toto je AUTOnabíječka, a je třeba ji záměrně zblbnout na to, aby aspoň zpočátku nabíjení vybitého MOTOakumulátoru nedávala tolik ampér...

cyril*

Je to jen nabíječka. O autě nikde ani slovo.

lui*

To je přeci jedno. Pokud má ta nabíječka nějaké vlastní měřící a testovací obvody, tak nikdo nemůže bez znalostí vnitřního zapojení odhadnout jak se zachová, když bude mít při testování akumulátoru místo vnitřního odporu aku ještě do série nějaký odpor.

doplněno 06.01.11 23:24:

buss u hop: slyšeli jste určitě o možnosti měřit vnitřní odpor akumulátoru. Na to potřebuju znát dvě napětí. Jedno v nezatíženém stavu a jedno když ten akumulátor zatížím. V okamžiku kdy bude zapojen do série jakýkoliv odpor, dá mi takovéhle měření naprosto zkreslené situace. Proto jsem upozorňoval na to, že bez znalosti jak ta nabíječka měří je připojování odporu blbost. A za tím si stojím. Nikdo z Vás, ani já neznáme jak ta nabíječka funguje, pokud to není ten nejlevnější šmejd s pevným konečným napětím a jednoduchou ochranou proti nadproudu, kdoví jestli.

hop®

Zachová se tak, že nastaví výstupní napětí a bude ho "nějak" korigovat podle proudu.

Na dobití motobaterie s desetinovou kapacitou (oproti autobaterii) asi fakt není vhodná.

Kdyby byla opravdu inteligentní, tak si akumulátor otestuje závislostí proudů na napětích v různých časech krátkého časového úseku (který by aku nepoškodil) - podle toho by šlo odhadnout kapacitu aku, nebo ne? Ale v této cenové relaci?

 

buss

0x

Kdyby to měla být i n t e l i g e n t n í nabíječka, tak by si napřed musela zjistit kapacitu aku, a to by pak stála majlant.
Nic vám nebrání vzít ampérmetr a měřit, co do ní teče. Pak začít spekulovat.

 

lui*

Nevím co je vevnitř, tak následující je jen můj dojem. Nejlevnější šmejd, s konečným napětím. To je ten udržovací proud kterým se chlubí. Ale třeba se pletu. Dneska jde udělat řízení nabíjení tak malé, že může uvnitř klidně být.

 

 


0x

Zkuste dát do serie jednoho kabelu např. 12 V asymetric. žárovku do reflektorů a měřit proud. Žárovky mají vynikají samoregulační vlastnosti, při velkém rozdilů napětí se nažhaví a výrazně se zvýší jejich odpor, při zmenšujícím rozdílu napětí ( nabíječka - aku) vlákno chládne a odpor žárovky se zmenšuje. Tímto dokáže omezit a částečně regulovat proud. Takhle mi mi fungovala první nabíječka.

doplněno 07.01.11 00:05:

Pokud má nabíječka automatiku, tak tímto nebude omezena, jen konečný čas úplného nabití se prodlouží.

doplněno 07.01.11 00:14:

Asi vás nepotěším, dival jsem na několik nabidek této nabíječky. Žádné vyhodnocení kapacity, žádná možnost manuálního nastavení, jen natvrdo nabíjení 6 A. A je 2x dražší než jiné automaty. Sorry - jen pro auta

janmega*

1 / baterie se nesmí nabíjením ohřívat tak jak je popsáno. Max. může být vlažná. V knihách se píše kolil stupňů. ale takhle to stačí.

2 / nabíječka asi není tak inteligentní, jak udává výrobce.

3 / Poslední rada je dobrá, zapojit do série žárovku. Podle mého odhadu by měla stačit 12 V 15 W. Je nutné změřit kolik teče proudu do baterie a podle toho vybrat slabší, nebo silnější žárovku.

Ahoj a at se daří.

rabas

nějak si protiřečí.

V nabídce je uvedeno:nabíječka olověných, bezúdržbových (MF), AGM, gelových akumulátorů.

a uvnitř PDF návodu je : Nabíječ akumulátorové baterie je vhodný pouze pro nabíjení akumulátorů s volným elektrolytem

 

jabraka*

0x

Spousta názorů,ale jen jeden je správný.V žádném případě se akumulátor nesmí zahřívat.Tato nabíječka má jednu vlastnost.Vyhodnotí počáteční napětí a nabíjí.Správně by měl nabíjecí proud být 1/10 kapacity akumulátoru.Tato nabíječka to ale neví,ani to neumí zjistit.Takže proud je omezen jen vnitřním odporem baterie.Velký proud nezaručí postupnou rekrystalizaci elektrod a vyloučené soli olova nemusí mít správnou strukturu.Dojde k poškození článků.Proud lze omezit seriovým odporem,ale jak někdo uvedl,omezí se vyhodnocení konečného napětí a nabíječka bude nabíjet dál,přesto že baterie má už plné napětí a měla by vypnout..

Tohle ale je spekulace,nevím,zda to nabíječku tak ovlivní.

JABRAKA

 

 


 

 

 

Přihlásit se k odběru odpovědí z této otázky:

Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.

Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.

Copyright © 2004-2025 Poradna Poradte.cz. Všechna práva vyhrazena. Prohlášení o ochraně osobních údajů. | [tmavý motiv]