Nejste přihlášen/a.

Přihlásit se do poradny

 

Po přezutí pneu auto táhne na stranu

Od: noemi* odpovědí: 19 změna:

V čem může být problém, když mi po přerzutí nových zimních pneumatik začalo autíčko táhnout šíleně doprava? ...děkuji za reakce, co dělat...nikoli ten zbytek .

 

 

19 odpovědí na otázku
Řazeno dle hodnocení

 

 

mil®

0x

Nejsem odborník, ale stalo se mi to, že byl rozlámaný bok u pneu nebo jsou podhuštěné.

noemi*

Jsou nové...a nafoukání provedl znovu synovec a nepomohlo to ;-(...navíc - podhuštěná byla pneumatika přesně na opačné straně - tedy vlevo...pomůže seřízení geometrie?

mil®

Nejsem profík nevím co na to geometrie, ale tady na Poradně ti určitě nekdo poradí. Zkusils vymněnit kola pravá-levá? A co to dělá.

celp*

Jo pomůže.Kontrola je vhodná po každé větší ráně.Zvláště u starších vozítek.

noemi*

Autko má 7 roků...jsem docela naštvaná...protože jsem v zimě nechtěla jezdit...nakonec jsem byly "donuceny" k nákupu zimní výzbroje ...a jsou z toho jen komplikace ... začíná se to projevovat tak nad šedesátkou, při pomalé jízdě se to dá zvládnout...juj - jsem docela naštvaná

Určitě nebude na škodu podívat se na ty vyzuté pneu, jak vypadají. Pokud jsou sjeté nestejnoměrně, může to být známka špatné geometrie. Její kontrolou nic nepokazíte, při dnešním stavu silnic je spíše kumšt neurvat rovnou celou nápravu

noemi*

Můžu mrknout...ale určo to nedělalo...spíš úplně malilinko vlevo...teď ale nemůžu vůbec pustit volant, okamžitě zahýbáme vpravo...dlouhou pravotočivou zatáčku jsem projížděla včera s volantem narovno, nebo jak to přesně napsat...prostě k zbláznění...děkuji za rady...napadá vás ještě nějaká příčina?

marabu*

nechat vyvazit pneu.

nebo pokud to byly nejake tescopneu nebo nejaky trayal, tak ani nevyvazovat...

 


0x

Příjemný zbytek svátečních dnů.

Vracení rejdových kol do přímého směru a udržování přímého směru při jízdě zabezpečuje geometrický prvek , zvaný "ODKLON REJDOVÉHO ČEPU". Tento prvek se neseřizuje je dán konstrukcí přední nápravy. Porušit jej lze v podstatě jen deformací přední nápravy. Další častou příčinou vašeho problému bývají brzdy , že pravá kola vozidla (zejména přední) více a nebo stále mírně brzdí (zkontrolovat zda se po jízdě bez brzdění nezahřívají). Mohlo by být i přidřené ložisko kola. O některých možných příčinách je zde hovořeno. Dalšími může být , boční vítr , sklon vozovky atd. miro

zoklik

omyl! odklon rejdového čepu posouvá teoretický bod otáčení kola kolem rejdové osy do příslušného příčného místa pneumatiky na styku s vozovkou. Vracení vozidla do přímého směru má na starosti ZÁKLON REJDOVÉHO ČEPU! Takže když se pokazí odklon, pozor, u některých starších aut se seřizuje! tak auto táhnoe do strany tím, že teoretická osa otáčení kola kolem rejdového čepu tvoří rameno, na kterém vzniká jízdními odpory moment, který se snaží rejdem oáčet. Ony tam jsou ty ramena stále, ale jsou na obou stranách a proti sobě, tak se to nyvzájem ruší. Ale je-li jedno kolo rozhozené, tak se to nevyruší úplně a může nastat tento případ. ale s ohledem na intenzitzu potíží bych se přiklonil k tomu, že někde něco dře. buď ty brzdy, nebo třeba pneumatika o něco. není jiná (širší, vyšší) než byly ty letní?

Pane " zoklik" příjemný den ale mílíte se! Vracení rejdu do přímého směru , ač je to nepochopitelné , způsobuje nadzvednutí přední části vozidla při natočení kol do rejdu , vlivem právě odklonu rejdového čepu , nikoliv jeho záklonem. Hmotnost přední části vozidla má svojí hmotností , tendenci zaujmout vždy nejnižší polohu nad vozovkou. Kromě této funkce odklonu má ještě za účel , zmenšit rameno mezi osou tohoto čepu a bodem styku pneumatiky s vozovkou , což má příznivý vliv ne menší namáhání čepu kola , ale hlavně zmenšení síly potřebné k zatočení kola do rejdu , kdy se kolo musí při natáčení do rejdu nepatrně odvalit po vozovce Toto ještě zlepšuje odklon kola.Na přiloženém schématu se pokusím moje tvrzení dokázat. miro
zoklik

ale pane, já se s váma nemíním hádat. jen se podívejte jak je provedena přední vidlice na kole nebo u motocyklu, jako jsou provedeny obyčejné vozíky v obchodních domech, vozíky pro invalidy atd atd. Záklonem rejdového čepu vzniká rameno, tedy místo, kde myšlená osa čepu proniká do vozovky se posune před místo kde do něho proniká kolmice v místě skutečného styku kola s vozovkou. Tady vám to kreslit nebudu, ale na motocyklech a mnou vyjmenovaných zařízeních je to naprosto přesně patrno. a ta vzdálenost mezi těmito body tvoří rameno které se snaží zaujmout virtuálně polohu s nejmenší energií. A ta je právě když jsou tyto dva body v zákrytu, tedy jejich spojnice je právě ve směru pohybu . Posaďte se na jízdní kolo a přestaňte držet řídítka. A tam uvidíte jak to funguje. Nemusíte mne poučovat, jsem inženýr.

noemi*

Přiznávám se, že tohle mě napadlo...ve velkém techničáku je předepsáno 145/70 R13...jako další varianta 155/65 R13 - to byly ty letní Barumky...v pneuservise mi namontovali 155/70 R 13...že prý to je v normě...nejsem zrovinka hádavý a vyřizovací typ na své věci...navíc, když vím, že tomu vůbec nerozumím a můžou mi tedy nakecat cokoli budou chtít...žádného ochotného chlapa, který by s nimi vedl diskuzi na "úrovni" kolem sebe nemám .

zoklik

no, tak s tím opatrně. na STK by asi protestovali. nemíním to počítat, ale pokud máte předepsáno 145/70 nebo 155/65 a vy tam máte 155/70, tak máte obvod kola větší (kolo má větší průměr) a na jednotku vzdálenosti se otočí méněkrát. Tak se stane, že kolo se točí pomaleji než by mělo a od toho se odvíjí údaj rychloměru. Pak vám rychloměr ukazuje hodnotu nižší než ve skutečnosti je a mohlo by se stát že byste měla při měření rychlosti radarem problém. V obci na padesátce by to nemusel být zase až tak velký rozdíl, ale někde na devadesátce už bych "stříhal ušima". Já na Vašem místě bych jim to šel vrátit. A pokud se s tím smíříte, jezděte raděj v obci do 45 a mimo obec 80. Bude to jistější.

 

davidk

0x

Pokud to auto dřív nedělalo tak je to pneumatikama nikoli geometrii... koukně e se na pneu jestly jsou dobře směrově nasazeny pokud ano a stale to děla jedte do servisu a řekněte, že auto tahá ke straně a oni Vám přehodí pneu na rávku (vnitrek ven, vnejsek dovnitr) a problém by měl být vyřešen

 

noemi*

Dnes jsme tam byli, prý je z jejich strany vše v pořádku.

 


0x

Pane "zoklik " omlouvám se za moje nedomyšlené tvrzení o záklonu rejdového čepu. Ano záklon rejdového čepu plní zcela stejnou funkci , jako příklon rejdového čepu , pokud se týká samovolného vracení rejdových kol , za jízdy , do přímého směru . Tento prvek geometrie řízení je viditelně patrný , jak uvádíte u jízdních kol , motocyklů , koloběžek a dalších. Pokud se ale také týká vámi zmíněních vozíků u supermarketů , invalidních vozíků a podobně se nejedná o záklon čepu , ale o prvek geometrie řízení " závlek kola " -nevím zda-li jsem to správně pojmenoval. Pane inženýre upřímně Vám děkuji , že jste mě donutil k hlubšímu zamyšlení a návrat do mých již zapomínaných znalostí.

Pokouším se připojit zřetelnější grafickou přílohu než byla ta předcházející , doplněnou o schéma závleku kola , ze které vyplývá jeho funkce. Nejsem si zcela jist zda se povede , nemám s tím zkušenosti.

Příjemný poslední den roku 2010 a mnoho úspěchů v roce 2011 přeje . miro

zoklik

vážený pane, vůbec nezáleží na tom jak to nazýváte, nebo nazýváme. Podstatou je to, že se vytvoří rameno mezi středem (těžištěm) plochy kde se kolo s vozovkou stýká a místem, kde ji protíná myšlená osa otáčení. jestli jde o závlek, nebo záklon, to na věci nemění nic jiného, než to, že u závleku je rameno stejně dlouhé jako délkový rozdíl mezi osou otáčení rejdového čepu a místem styku kola s vozovkou (osa otáčení je svislá, tedy kolmá k vozovce) a u záklonu rejdového čepu se rameno malinko zkrátí, protože osa otáčení rejdového čepu není kolmá k vozovce a je potřeba délku ramene otáčení pomocí goniometrických funkcí přepočítat a brát za rameno vzdálenost kolmou k ose otáčení rejdového čepu. Tady kolmá není. Jinak ovšem principiálně to je naprosto stejný případ. Pokud se týče Vašeho tvrzení o tom že příklon rejdového čepu má tuto funkci také, ano, má. Ovšem jen za klidu. pak se, vlastní vahou vozidla, snaží systém zaujmout polohu s nejmenší virtuální energií a opravdu se kolo otočí tak, aby bylo co nejvýše a auto co nejníže (auto je mnohem těžší než kolo) a v této poloze má systém nejnižší virtuální energii. Kdybychom auto nadzvedli, otočí se vlastní vahou kolo kolem rejdového čepu přesně naopak. Ale za pohybu, kde působí jízdní odpory je situace mnohem, mnohem složitější, musí se brát celý systém, obě kola + jejich spřažení. Ale vidím že přemýšlíte, tak Vám to asi dojde. Jinak, hezkého Silvestra.

Mám dojem , že oba řešíme tuto problrmatiku z jiného pohledu - pozice . Neodvolávám! Děkuji za oživení a rozšíření mých znalostí. miro

 

 


 

 

 

Přihlásit se k odběru odpovědí z této otázky:

Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.

Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.

Copyright © 2004-2025 Poradna Poradte.cz. Všechna práva vyhrazena. Prohlášení o ochraně osobních údajů. | [tmavý motiv]