Nejste přihlášen/a.

Přihlásit se do poradny

 

Autobaterie 12 V - 50 Ah.

Od: oziveniautobateriejak odpovědí: 24 změna:

Mám takový dotaz a pokud někdo ví a bude ochoten poradit předem děkuji. Mám olovnatou autobaterii - 12 V - 50 Ah - dva roky starou, od letošního léta mimo provoz. Protože ze zdravotních důvodů jsem nemohl jezdit, v létě byla dobitá na 100 % stav, aby přes zimu přežila zimu. Před týdnem jsem ji chtěl znovu nabít ( vědom si častečného vybití - což je přirozené ) a připravit na jaro, ALE SVĚTE DIV SE! Při proměření elektrolytu vykazovala jen 50 % nabití. To není nic zvláštního. Zaráží mne však, že když ji dám na nabíječku ( nab. pr. 5A ), ampérmetr ani po delší době nezaznamenává žádný odběr, což by v praxi znamenalo plné nabití, ale já vím, že tomu tak není! Takto by se chovaly i jiné tzv. inteligentní nabíječky, kdy zelená kontrolka by signalizovala plné nabití. Můj osobní názor je: v akumulátoru za dobu odstavení došlo k sulfataci olov. desek. Chci se sulfatace zbavit ( aspoň v mezich částečné možnosti), což dle mého názoru mohu docílit jen dvěma způsoby. Autobaterie musí projit krátkodobě šokem - procesem zplyňování - t. zn. do baterky krátkodobě hodlám napumpovat cca 12 A z nabíječky, nebo baterku zatížím co možná největším odběrem ( světla + ventilátor + atd ) za účelem částečného vybití. Mám však obavy, že baterku už nikdy nedobiji ani na těch původních 50 %, což by pro letní provoz ( s odřeným hřbetem ) stačilo. Za totáčů se daly koupit spec.tablety ( jednalo se v podstatě peroxid ) . Pokud máte s tímto problémem nějaké zkušenosti, prosím poraďte. Dvouletá životnost baterky se mi zdá moc krátká, když mi na staré škodovce vždy vydržela cca 6 -7 let bez jakékoliv speciální údržby. Za každý nápad a ochotu se s nim podělit předem děkuji!

PS: Potřebuji vědět odborný názor, protože hodlám zakoupit novou nabíječku s pomocným startem ( za účelem Ampérového šoku kterého se od mé slabé nabíječky nikdy nedočkám ).

 

 

24 odpovědí na otázku
Řazeno dle hodnocení

 

 


3x

Hezkou mezisváteční pauzu přeji.

Zajímavá diskuse se rozproudila okolo této problematiky. Já bych pokus o oživení řešil - vybitím akumulátoru na přípustnou mez a poté opět dobít, Toto bych i několikrát opakoval. Běžně dostupnou metodou v domácích podmínkách , jak zjistit stupeň nabití je hustota elektrolytu . Proto není přípustné v průběhu provozu tento vyměňovat , když už , tak elektrolytem stejné hustoty jaký měl původní elektrolyt , ale jen doplňovat dest. vodou. Odstranit sulfataci lze asi jen pomalým , dlouhodobým a opakovaným nabíjením. Prudkým nabíjecím šokem se odstraňuje zkrat mezi deskami , způsobený nečistotami _ někdy úspěšně. Zkrat a vadný článek se pozná , že v článku je malá (žádná) hustota ellytu a nebo že při nabíjení velmi brzy plynuje a nezvyšuje se hustota. Postup : Když máte problém obratte se na servis je sice nejjednoduším řešením , ale zpravidla příliš zbytečně drahý , zdytečná investice ,což si ne každý může v každé maličkosti dovolit. miro

lopikj

Jen doplním, že ta hranice je 10,5V a nesmíte jít níž, jinak hrozí otočení polarity u některého z článků nepo přímo poškození jednoho z článku.

cyril*

Otočení polarity? Nějaký v převrat v přírodních zákonech, který jsem zaspal?

bono*

Otočení polarity článku při napětí pod 1v je zcela reálným nebezpečím.Asi jste opravdu zaspal.Tak to trochu nastudujte na netu.

cyril*

Vybitých i totálně, jsem viděl akumulátorů poměrně dost, ale ani jeden z nich nedokázal otočit vlastní polaritu článků. Kolik takových názorných případů jste již viděl vy?

oziveniautobateriejak

To: cyril Totalno vibitich akumulatoru sem taki viděl hodně ale bes tvyho titulu sem taki na nich nic nepoznal.

lopikj

Ano, v plném rozsahu souhlasím. Pan cyril je knihomol a v praxi se s tím nesetkal, ale vždy odpoví

lui*

Já bych to jen doplnil pro úplnost. Desulfataci, neboli obnovení kapacity malým proudem(cca 0,01A), je třeba dělat po vylití kyseliny, a naplnění baterie destilovanou vodou, a to několikrát po sobě. Pokaždé znovu je nutno vyměnit vzniklou kyselinu za destil. vodu.

doplněno 06.01.11 20:28:

Cyril: Důvod?

cyril*

Pro naprostou úplnost chybí dodat jen to, že po absolvování této Vámi popsané procedury je třeba akumulátor ekologicky zlikvidovat a koupit nový!

 

stenly*

2x

Na tu sulfataci se používal ruský přípravek Mečta super nebo švýcarský Amper plus.Ale jestli se to dá ještě někde koupit ,tak to nevím.

 

lui*

1x

Nejlepší odpověď Vám zatím podle mě dal miro. A že Vám někteří radí aby jste dal baterii do servisu? Nedivte se. Jako laik toho asi moc nedokážete. Proč? Třeba: Jak jste přišel na to, že má ta baterka jen polovoční kapacitu, že jsou zasulfatované desky? Jak víte, že není nabitá? Zkusil jste zjistit její opravdovou kapacitu? Zatížit, ji třeba dvěmi žárovkami z dálkových světel, zkusit jak dlouho vydrží a zároveň na ní měřit napětí, aby se nevybila pod přípustnou mez? Máte čím měřit napětí baterie a proud při nabíjení, příp. vybíjení? Teprve až budete mít skutečnou jistotu v jakém stavu ta baterie je, tak hledejte co s ní, kudy dál. Do té doby jsou to opravdu jen Vaše dohady, ale žádná jistota o skutečném stavu baterie.

janmega*

Jedině lui to vidí normálně.

Renovace akumulátorů se mi nikdy nepodařila. Škoda práce.

Nechte ji na nabíječce jestli se chytí, popřípadě zkusit jinou nabíječku. Vyhodit se dá vždycky.

Ahoj.

 

 

jabraka*

1x
Já jsem jednou zkoušel starou baterii renovovat DESULFÁTOREM.
Ten pracuje na principu obnovy povrchu elektrod.Je to ovšem způsob velmi nákladný a s nejistým výsledkem.
K pochopení problému trochu rozvinu chemizmus snížování kapacity článků.Akumulátor(olověný)má desky vyrobené z čistého olova,proti zkratům je na povrchu aplikován vápník.Při prvním nabíjecím cyklu se na jedné z elektrod utvoří PbO2 a takto pak vypadá plně nabitá baterie.Tomu odpovídá i hustota elektrolytu (1,25g/cm3)Pokud není baterie dlouho v provozu,část kyseliny zreaguje s olovem a jeho oxidem na PbSO4.Ten se postupně rekrystaluje a zpětné reakce není schopen.Pokud se přece jenom chemicky přemění,nezmění už slitou strukturu a povrch ztratí původní pórovitost a tím i schopnost vést proud.
Zasulfátované elektrody způsobují mimo jiné i snížení hustoty elektrolytu až na 1,1 g/cm3 což i při plynování je zdánlivě vybitá baterie.
Kromě těchto neduhů je po desulfaci pod elektrodami spoustu vodivého kalu,který způsobuje samovybíjení baterie.
Proto je nutno celou náplň vylít,aku vypláchnout destilkou a nalít nový elektrolyt.Pokud při vyplachování uvízne kousek vydrolené elektrody mezi články,aku se okamžitě po nabití zase zkratuje a kapacita je zanedbatelná.
JABRAKA

 


1x

Musím jednoznačně podpořit p. " cyrila " ale také p. "bono" , p. "lopikjů o převrácení polarity akumulátoru - jednotlivého článku. Příkladným vzorem se svými diskusními příspěvky je pro mě p. jabrak" . Pokuste se nabíjet vadný a nebo zcela vybitý akumulátor opačnou polaritou a po změření se přesvědčte. K podobnému jevu dochází i při provozu akumulátoru je-li zcela vybit npř. jen jeden článek. V tom případě vybitým článkem , při činnosti akumulátoru , z ostatních dobrých článků , prochází proud opačným směrem a dochází k jeho nabíjení opačným proudem, k přepólování. Jisté je , že takto přepólovaný článek - celá baterie , nebudou mít dostatečnou kapacitu, ale toto je reálnou skutečností.

Jen je mě líto , že se v této rubrice AUTO , vyjadřují i ti , kteří poukazují na okolnosti , které nesouvisí s odborně technickým pohledem na předložený problém , předložený dotaz bagatelizují poukazováním na pravopis , titul a podobně , při čemž ani slovo neutratí k oné odborně technické problematice. Bohužel se tohoto zřejmě dopouští ti , kteří jsou bez odborné orientace v dané problematice , často nevědí ani jak zjistit _ změřit _ např. polaritu akumulátoru atd. , a mají velké nutkání také něco říci. Nebo tací , kteří mají dostatek prostředků , do mnohokrát zbytečných investic. Myslím si , že pro tyto diskutéry by byla vhodnější jiná oblast, než AUTO , i když nepodceňuji způsoby vyjadřování se apod. Krásný den přeje . miro

doplněno 30.12.10 10:14:

Ono také jde o to , aby někdo z nás nečerpal prostředky , ve svůj prospěch , z důvodů našich neznalostí. I to neni z mnoha příspěvků asi jen fóbie.

 

kramarju

0x

Asi nevíte nic o elektronice. Napumpovat 12A je jako kdyby jste na mě mluvil (vaše nabíječka 5A) a pak skusil řvát (12A vaše pumpování) a já stále nic neslyšel, protože bych byl hluchý .

Baterie má totiž jakýsi vnitřní odpor (pokud je malý a nabíječka je schopna dodat 12A, tak tam klidně potečou a pokud je velký (muže být i tak velký,jako má rozpojený vodič - odpor vzduchu nekonečně velký), že nabíječka schopna dodat 12A tak tam zkrátka nepotečou (není uzavřený obvod a máte tam maximálně přiložené napětí.

Spíš až se během obnovy desek trochu akku zpamatuje a třeba i krátkodobě mu klesne odpor, tak může rázem téct těch 12A a to to aku nahodí, Pokud budete na nabíječce sledovat ampérmetr,tak uvidíte kolik tam zkutečně teče.

Opatrně akumulátorem protřepejte do stran a zkontrolujte stavy hladin elektrolytu (případně dolejte destilkou)

Prodává se i něco takového na oživení:

autodoplnkyfro.cz/...

Nebo zkuste opatrně přes hadičku a injekční stříkačku každý článek vyčerpat (elektrolit) a dát bokem do 6 kádinek nebo flašek. Pak do každého článku nalít do poloviny destilku a třepat, až vám upadnou ruce .Pak tam vrátit zase zpět do každého článku elektrolit a snažit se ho trochu odkalit (pokud je tam nějaká šupinka,tak ji nenasát tou stříkačkou). Zkontrolujte stav hladin (dolejte případně destilkou a začněte nabíjet (pokud poteče proud,klidně i 0,5A - 1A pomalu nabíjejte. Rychlé nabití velkým proudem se vám nevyplatí (pozor akumulátor bude vypouštět jedovatý plyn, tak ho mějte ve větrané místnosti a nabíjejte s otevřenými zátkami).

Závěrem: Napřed zkuste dát akumulátor na nabíječku a připojte přitom na svorky žárovku 12V/10W nebo 21W. Těsně u svorek poteče proud a mohl by oživit akumulátor. Někde jsem vyděl i takovou krabičku s vodiči, co se připojí stejně jako ta žárovka a krátkodobě zatěžuje vodiče nabíječky. Tím se dá také oživit akku, ale s tímto nemám zkušenost. Co se týče té práce s elektrolitem, musíte mít ochrané brýle a gumové rukavice (hrozí poleptání). Berte to jako poslední možnost. Napřed zkuste nabíjet. Až ho nabijete,pořádně ho zatěžte spotřebiči )dejte ho do auta a zapněte dálková světla,mlhovky a vše co vás napadne (nestartujte). Pak ho nabíjejte nabíječkou na větší proud a několikrá to zopakujte. Akku bude OK

 

kulich5

0x

Pokud vám nabíječka neukazuje odběr, neznamená to jednoznačně, že je akumulátor nabit.

Při nabití nabíječka omezí proud na nějakých 100mA a udržuje tím akkumulátor nabitý (pokud máte na nabíječce ukazatel 0A - 5 nebo 10A, tak těch pár mA nepoznáte, ale mohou tam ke konci nabíjení téc právě pro to udržování v kondici.

Pokud nic neukazuje a víte, že akumulátor je na 50% znamená to, že proud neteče vůbec kvůli zanesení desek. Možná teče jen málo - zjistíte multimetrem na přepnutí měření proudu.

Stav nabití bych neměřil hustoměrem, ale orientoval bych se podle napětí.

Jaké máte napětí na akku? Rozsvítí vám to třeba žárovku (nechte připojený voltmetr a sledujte,jestli neklesne napětí na 0V)

 

cyril*

0x

Odborný názor se poskytnout nechá, je však na Vás zda se jím budete řídit.

V první řadě je důležité vědět co je pro Vás důležité a co vlastně chcete podniknout. Máte-li zájem o zjištění skutečného stavu akumulátoru a případné jeho znovuzprovoznění, pak jej svěřte odbornému pracovišti, které si bude vědět rady a nebude vymýšlet žádné šokové terapie.

Máte-li však zájem stát se v první řadě domácím kutilem, pak je každá rada zbytečná, nebot v tom případě nechcete poradit, ale jen vyjádřit podporu Vašemu mylnému osobnímu názoru.

 

oziveniautobateriejak

Pane Cyrile...!

Reaguji tímto na dotaz pisatele ohledně oživení autobaterie. Tak, jako reagujete vy by reagoval každý pohodlný něco udělat, finančně dobře zajištěný, který o problému moc neví ( třeba ani vědět nechce, protože to nikdy nepotřeboval... ). To si myslím ( prosím nezlobte se ), že je to i váš případ. Kde to žijete?! V dnešní době a finanční situace se ani v servisu nikdo nebude pozastavovat nad osudem vaší baterky, se kterou ste se plahočil tam nějak dostat . Už u samého příjmu ze zištných důvodů vás přejímací technik přesvědčí, že je neopravitelná a vy s radostí, že ji znovu nemusíte tahat zpět i spotěšením ochotně zaplatíte i za ekologickou likvidaci,

která by vám stejně zůstala na krku. O ni projeví zájem jen obyčejný řadový zaměstnanec, který ví jak na to, aby ji dále zpeněžil ( se slevou ), někdy stejně neštastnému zakazníkovi, zvláště pokud nese vizuální parametry ,,nové ,, baterky, jak pisatel uvádí. Uvádím jen jeden z příkladů z praxe, se kterými jsem se v poslední době setkal. Jinak dál lobujte pro takové firmy - Dalibor.

lopikj

Pan Cyril je totiž, jak jsem zjistil ze statistiky uživatelů člověk s titulem PaedDr což velice napovídá o charakteru. :D

Upozornění od sys 29. 12. 2010 13:12:16
lopikj, věnujte se prosím raději zadané otázce, tazatel nežádal ohodnotit charakter toho PaedDr... Někdo by to mohl považovat jako porušování pravidel...
lopikj

Zadané otázce se věnuji admine. Je to zdravá rozepře

polda2

Pane autore dotazu i reagující v jedé osobě. Pokud máte problém s baterií, kupte si novou. Pokud málo jezdíte, kupte si konzervační nabíječku, která udržuje baterii stále nabitou. Všechno ostatní jsou blbosti.

lopikj

Na to už je pozdě, autor chce baterii zachránit, protože ji na tu konzervační nabíječku nedával. Jinak souhlasím s koupí baterie nové a pravidelně ji udržovat nabitou. Skuste ten přípravek Amper plus (prášek,tablety) a zkuste ji nabít.

cyril*

Je od vás hezké, že dokážete reagovat sám na sebe!

 

hop®

0x

Vážený tazateli, baterii vyhoď, kup si novou a hlavně přestaň řešit tituly (když se neumíš ani zaregistrovat) a názory rádců. Jednotlivé rady jsou tu proto, abys měl z čeho vybírat, nikdo není neomylný a nikdo (tedy nikdo rozumný) Ti nebude zaručovat 100%-ní funkčnost a účinnost své rady. A, BTW, vzdávám se komentáře k Tvému pravopisu... Díky za pochopení, Hop.

 

 


 

 

 

Přihlásit se k odběru odpovědí z této otázky:

Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.

Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.

Copyright © 2004-2025 Poradna Poradte.cz. Všechna práva vyhrazena. Prohlášení o ochraně osobních údajů. | [tmavý motiv]