Nejste přihlášen/a.
Ničí se auto, jestliže držím sešláplou spojku a nemám zařazeno a jestli se nicí auto, jestliže mám spojku sešláplou a mám zařazeno. Nebo když brzdím, tak sešlápnu spojku a brzdím a podle toho kolik jedu tam po brždění dám rychlost?
Auto se neničí, ale spojka se opotřebovává při každém použití. Spojka je k tomu, aby umožnila řazení a rozhodně ne k tomu, aby se používala bezdůvodně. To znamená, čím méně budu spojku používat, tím déle vydrží.
Jen bych to malinko upřesnil, ničí se axiální ložisko ve spojce. Není dělaný na delší dobu činnosti, jen na okamžik při přeřazení .
obecně ložisko(dle typu,specifikace ap.)je stavěno na určitý typ pohybu,namáhání,oděru atd-tímto se zabývá tzv.tribologie a je to poměrně složitý tech.obor ,takže nelze obecně říci :"vydrží tolik a tolik...",prostě jakékoli namáhání (nejen)ložisko opotřebovává,čili není-li to nezbytně nutné(pře-zařazení,rozjezd atd.),nebudeme si jej zbytečně opotřebovávat...
Nejsem autor otázky, ale chtěl bych se zeptat na jednu věc. Jezdím s naftovým motorem (tedy takovým, který sám táhne když je zařazeno, nevím ja se té vlastnosti říká). Nemám sice řidičský průkaz dlouho (cca rok), ale jak se dá vyřešit situace například když mám zařazenou čtyřku a jedu 70, blížím se ke kruhovému objezdu, kde budu muset zpomalit na 30:
1/ pokud zmáčknu spojku a začnu brzdit a např po 4-6 vteřinách přeřadím tak podle vás (možná, pokud jsem správně pochopil) "ničím" spojkové obložení, ale nepodtáčím motor
2/ pokud zbrzdím na 30 a pak až přeřadím tak určitě podtočím motor, ale zase nezponičím spojkové obložení tak moc ...
tak jak je to správně? ví to někdo?
70, brzdit, spojka trojka, stále mírně brzdit, a podle situace přeřadit i na dvojku. Šetříte tím hlavně brzdy.
Podpořím v odpovědi Jenyka.Skutečně se při sešlápnutí spojky opotřebovává jen to axiální ložisko.Spojkové obložení není v kontaktu,spojka je odpojena od motoru,nebo přesněji ,hnaná část agregátu je odpojena od motoru.
JABRAKA
Nejde jen o cenu ložiska, problém je v tom, že spojka je mezi motorem a převodovkou, takže jedno z toho musí z auta ven. Což je poměrně složité (závisí od typu auta) - tudíž oprava cosi stojí. Je tudíž určitě lepší, při stáni na křižovatce vyřadit a pustit spojku.
Ne, že by se zrovna spojka ničila, ale rozhodně se opotřebovává nejen ložisko, ale i obložení. Při sešlápnutém pedálu se sice uvolní sevření spojkového kotouče, ale k určitému tření přece jen dochází. Nehledě na to, že při každém sešlápnutí, či uvolnění dojde k prokluzu a tím i kodírání obložení.
Jo a můžete mi prozradit, jak vyndám spojku, aniž bych vyndaval převodovku? (Motor se většinou vyndavat nemusí, ale i taková auta znám).
...třeba,kdybys měl spojku instantní-tak jí jenom vyplavíš...-ale vážně,převodovka u něčeho ani zcela ven nemusí,záleží na místě,přichycení,přístupu atd.Ale vesměs skříň ven-motor kvůli spojce ven-nevím teda u čeho konkrétně myslíš,ale příjde mi to trošku(víc) "přitažené za vlasy..."Podstatně jednodušší-a to jak časově,tak mechanicky,je vyndat převodovku-poloosa,řazení,čidla,náhony,silenblok apod.+asi 50 kilometrových šroubů po obvodu skříně k bloku(jak u čeho)hups a je venku...U motoru je toho podstatně víc+stejně rozpojit skříň(čili oněch asi 50 šroubů kolem dokola)...
No u zadního náhonu jednoznačně ven převodovka. Nevím, jak u novějších předních náhonů (případně 4x4), ale u takového Wartburga bylo mnohem jednoduší vyndat motor. Dokázal jsem to sám, téměř holýma rukama a trvalo to cca 1 hodinu.
Ahoj, když už se bavíte o ničení spojky - mám otázku, jestli můžu: když se popojíždí v koloně hodně pomalu, mačkám a povoluju spojku s jedničkou, tím ji taky ničím...? - ale jak teda jinak? max. trochu rozjet, vyřadit, kousek to jede samo, zas zařadit, vyřadit... ale to mi přijde taky blbý, pořád s tím tak rumplovat... co je ke spojce šetrnější?
Ke spojce je nejšetrnější jí používat co nejméně a nedržet nohu na pedálu, pokud ho zrovna nesešlapuju. To rumplvání, jak píšete, je rozhodně ke spojce šetrnější, než noha trvale na pedálu. Ale zas je to na palici. V koloně, víc stojící, než jedoucí ovšem moc na výběr není.
Dobrý den, můžu se zeptat, jak to mám udělat při couvání, to přeci pustit spojku nemůžu, nebo bych musel jet tak rychle, abych mohl spojku nchat, nebo jak? Jak dlouho je optimální držení spojky při rozjezdu, aby mi neodešla?
Už to tu někdo psal - cca 2 vteřiny. Ani při couvání není dobré nechat spojku prokluzovat. Někdy ovšem není vyhnutí, ale snažte se prokluzování omezit na minimum.
Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.
Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.