Nejste přihlášen/a.
DObý den,
je mi 17 let a učím se řídit s tátou v naší Audi A4, 1.9 TDi, r.v. 2004, ještě před autoškolou, abych tam nevypadal jak blbec, který neví ani jak se řadí ale to naštěstí není můj problém. Chci se zeptat n´a něco jiného, jak poznám, že auto neničím - třeba spojku, motor atd. Je mi jasné, že když mi to chcípne, tak se to auto ničí, ale mě to naštěstí nechcíplo, pouze dvakrát...?
Předem díky za rady
S pozdravem Lukyno
já jezdil na motorce a v zásadě se naučil jezdit podle hlasu motoru. U nov. aut je to těžší . . .páč jedou v zádsadě tiše! Poslouchejte vždy motor jak "vrní", motor ničíte když jej podtáčíte u TDi to jsou otáčky pod 1500 (možná i malinko méně) vždy je lepší jet nad 1500 (i 1750) otáček a zase je dobré v pravou chvíli řadit nahoru-nevytáčet zbytečně motor, ale toto DTi myslim zkousne hravě. Já mám šéfa a on dostal TDi 6-ti kvalt nadupanej motor a jezdil s tím asi půl roku na 5tku než se naučil že to jede i jinak... prostě hluchej řidič špatněj řidič (pokud mi nevěříte ani se nedivím..je to nepochopitelné ale realita). Auto je jak kůň, je jistě potřeba poslouchat a vnímat co v jakém režimu dělá a co potřebuje. Turba se nemají vytáčet a tůrovat dokud není zahřátý motor na provozní teplotu-za studena dochází k jeho značnému opotřebení. To platí i pro motor. Mám naježděno několik desítek tisíc KM a občas mi auto taky chcípne, to se stane. Chce to cvik.
Díky za radu! Jo jasně, takže jezdit nad 1500 otáček. A když auto rozjíždím, tak je ale lepší, když pouštím spojku, aby tam bylo pod těch 1500, ne?
no to nevim! při rozjezdu je zapotřebí přidávat plyn v souladu s postupným zátahem spojky: prostě při rozjezdu zásadně nekoukejte na otáčkoměr, ale před sebe a musíte se naučit přídávat plyn podle sluchu. Ručička na rychlost1 stejně lítá od 1000 do 2000 až třeba na 2500 nic Vám to nepomůže. Zde je to právě o těch uších a citu. Motor nemá řvát a nemá se dusit a ještě musejí plynule stoupat otáčky motoru směrem k zařazení dalšího stupně. A těch režimů je více ... Rozjezd z kopce dolů=skoro bez plynu, rozjezd na rovině = více plynu, proti kopci=ještě více plynu, rozjezd s plným vozem proti kopci=použití více plynu a při stání i užití ruční brzdy. podobně rozjezd proti velkému kopci např. s velkým zatížením na přívěsném vozíku. Nejlépe se naučíte rojíždět na mírňounkém klesání, kdy necháte vozidlo velice pomaličku se rozject samo a pak hned pomalinku pouštíte spojku a přidáváte úměrně mírně plyn a auto se plynule pomalinku rozjede. Pak zastavte a zkuste to stejné o něco rychleji, Až Vám to jde zkusíte to po rovině nebo proti mírnému malému stoupání, tam už to bude o tom mírně větším přidání plynu. No... ono se to radí. Snad pomůže.
A couvání to samé, že jo? Při rozjezdu(couvání), taky otáčky od 1000 do 2200, abych motor nedusil ani zbytečně nepřetáčel?
Jo i při zpátečce, ale jedí se na zpátečku pomaleji, v zásadě se vůbec neakceleruje. Asi neznáte ještě jednu zajímavou vlastnost TDi motrů.Když stojíte na rovince a nepřidáváte plyn (vůz není moc zatížen nákladem) lze se rozject i bez přídání plynu, opravdu, pokud pomalu spouštíte spojku automatika dieselu přidá čerpadlu naftu, aby se motor neudusil a auto se při pomalém spouštení spojky bez přidávání plynu pomaličku rozjede SAMO. Nezkoušel jsem to nikdy s plyným obsazením osob nebo s nákladem, ale když jsem sám na křižovatce prázný auto a na relativní rovince /není kopec/ tak to používám -např. pro popojíždění v koloně voidel. Tím se myslím nic neničí. Vozidlo je tedy ovládáno pouze spojkou,příp i v součinnosti s brdou při potřebě opětovně zastavit. Autoškole zdar
...ona zajímavá vlastnost motorů TDi je doménou především benz.motorů(s ŘJ)- rozjede se téměř každé,a čím větší objem,tím může být i větší zatížení auta,případně stoupání vozovky...
no to záleží na objemu a síle motoru. Já jezdím s 1.4 tdi (slabší) a je to dobrý tak od 2200 až 2400 otáček. U Vašeho nadupanějšího motoru Audi by mělo 2000 stačit. Ale tomu motoru Audi je to v zásadě jedno. Když jedete sportovně řadíte třeba ve 3000 až 3500. Projeví se to pak nárůstem spotřeby paliva. Omezení je buď omezovačem nebo červeným polem otáčkoměru...tam nesmíte zasáhnout.kAždý motor má tzv maximum kroutícího momentu v určitých otáčkách motoru (může to být i širší rosah otáček). To znamená, že za tímto otáčkami již motor nevyvine větší sílu, ale zrychluje jen nárůstem otáček, tudíž není nutné jezdit ve vyšších otáčkách, než je právě vrcholek kroutícího momentu. Ta 1.4 ka fabia TDi 59kW to má ve 2200 ot.min. 1.9ka TDi při 1900ot.min. Pro Vás odhaduji 1.900 až 2.000 ot.min. Pozor na to, že u každého motoru je to různé a např. koukám do knížky kde 1.4 Tdi PD 51kw (asi trojválec) má maximum kroutáku psaných od 1600 do 2800 ot.min. Tak a teď se v tom vyznejte.
Zase děkuju za radu, aspoň někdo v této poradně radí podle toho co se ptám, zato máte od mne palec, takže ještě pro upřesnění přeřazovat například z jedničky na dvojku v tom rozmezí 1.900 až 2000 otáček, že jo?
spíš jedničku vytočte i přes 2000 at se auto rozjede. Těch 2000 platí lépe/reálně mezi vyšími stupni. Není však dobré se přílišně soustředit na otáčky, palubní desku, případně šatlpáku vočima.Opravdu nejdůležitější je koukat před sebe a taky kolem sebe na vozovku. Nováčči často koukají co tam dole řadí,to je v zásadě nepříliš bepečné. Kolikrát si hraju s nastavením teploty ve voze a zjištuju, že nekoukám před sebe...to je chyba.
Záleží, zdali se rozjíždíš po rovině nebo do kopce. Po rovině těch 2000 ot/min stačí, ale do kopce musíš přidat! Se studeným motorem bych ale přes 2000 ot/min nešel ani na 2. nebo 3. rychlostní stupeň!
A na kolik by jste šel v těch otáčkách se studeným motorem? Myslím po rovině i do kopce.
Mám FORD Mondeo TDDI a se studeným motorem držím otáčky při všech rychlostních stupních na hodnotě 2000 (vytočím jedničku na 2500 a dvojka už jede na 2000, na první čárce teploměru vytočím dvojku na 2500 a trojka pak jede na 2000. Teprve když mám teplotu na provozní hodnotě (uprostřed teploměru), řadím 4 a 5. Motor si jen pobrukuje a turbo se šetří, protože chladný olej ho špatně maže!
pokud tátovi důvěřuješ a tak nějak podvědomě víš,že zvládá-nech se jím v klidu vést a poslouchej jeho rady-bohužel instruktoři autoškol,sice majíc atesty apod.,ale leckdy,i jak píše Milan,by jim člověk dal přes ruce-co učí své žáky za zlozvyky...Počínaje nucením blikat v rozporu s dodatk.tabulkou tvaru křižovatky(jak sleduji denodenně u nás)a konče třeba nesmysly jízdy na sněhu(od spousty známých z doslechu)-pak se absoloventi "divý",že končí v lepším případě ve škarpách...Prostě abolování autoškoly není zárukou naučení se jezdit-stejně jako vzdělání není zárukou inteligence...
Erikchu musím jen a jen souhlasit,.
Znám několik případů a nejen z doslechu, jel jsem s nimi. Na sněhu třeba neumí jezdit vůbec, dají za jedna a plnej a diví se, že to nejede... Podřadit při předjíždění? Jéééé proč? To nás neučili...
A tak bych mohl pokračovat ještě dlouho. Pravda, není to všude v každý autoškole, ale ani to není žádná vyjímka.
Jak píši, jak poznám, že se auto ničí. Rozjezdy a couvání mi jde bez chcípnutí i plynule, ale přesto se ptám, jestli se auto nějak jinak neničí? Jinak otec najezdil tisíce km nebo dokonce miliony km bez bouračky, tak si myslím, že řídit umí s takovou praxí bez bouraček...
Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.
Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.