Nejste přihlášen/a.
Zdravím, mám měsíc po autoškole a jelikož zatím nemám vlastní auto, tak jsem nucena jezdit v autě partnera. No ovšem ten mi zakázal se rozjíždět tak, jak mě to učili v autoškole (jen přes spojku, když se dalo auto do pohybu, tak přidat plyn), protože se tím prý ničí auto a to co mě naučili si mohu dovolit jen v malých lehkých autech, ale ve větším autě, které má slabý výkon už jen spojka nestačí a už vůbec ne do kopce.
Na rovince jsem se naučila rozjíždět, tak jak to po mě chce, ale do kopce mi to moc zatím nejde, protože mi bylo řečeno, že se mám vykašlat na nějaký bod záběru, jak mě to učili v autoškole a jen přendat nohu z brzdy rychle na plyn, nebo přes ručku. Ale přeci když se rozjíždím do kopce, tak ta spojka do záběru jít musí ne?
Vím, že je lepší si to jít někde trénovat, ale úplně v našem okolí není kopec, kde by to bylo možné a bohužel při cestě do obchodu se s rozjížděním do kopce setkávám často, pokud nemám štěstí na zelenou (což mi zatím krom 1 jízdy vyšlo), ale náhoda je blbec.
Nevím jak jinak chcete auto používat, než rozjezdy přes spojku. Snad mít automat. Co se týká kopců a vozidel nemajících asistenta rozjezdu do kopce - jsem-li v kopci, zabrzdím ručkou, začnu se rozjíždět, pouštět spojku, když vidím že se auto začíná hýbat (tj. má tencenci se rozjet dopředu a nerozsekat předek vozidla za mnou), pustím ručku a jedu. Jednoduché.
Úplně si to představuju, "přes spojku a přidat plyn" znamená vylítlé otáčky a spojka držená v prokluzu, což ji enormně opotřebovává a lze to poznat i po zápachu. Řešení je nechat si to mockrát předvést a naučit se to dělat správně (otáčky nesmí "vylítnout"). Stejně tak nechat klouzat spojku při přeřazování z 1. rychlostního stupně na 2. je špatně a mnoho čerstvých držitelů řidičského průkazu to dělá, spojka na to není stavěná a nedává to.
bez použití spojky se v podstatě nedá rozjet, ale je třeba se naučit používat oba pedály (plyn+spojka) naráz a vychytat ten moment rozjezdu. to přijde časem, u někoho hned, i jiného později. netrápil bych se tím tolik.
bear - jak s čím. Měl jsem Jeep 2,5 TD a ten se bez problému rozjel bez plynu na volnoběh (cca 700 otáček).
Bez spojky se nejen že nerozjedu, ale ani nezařadím.
Přes spojku se rozjíždí standartně, ale tady bude myšleno, že se zřejmě rozjíždíte dlouho, že držíte motor zřejmě dlouho na spojce .. Prostě třeba když už jedete, tak šlapete mírně na spojku a ta není v plném záběru... A tím se opotřebovává... Potom nevydrží třeba 200.000 km, ale jenom 70.000.. Nebo jsem viděl už i jen 40.000 km...
Rozjezdem pouze spojkou se auto opravdu ničí. Motor ve volnoběžných otáčkách nemá potřebnou sílu a rozjezdem bez plynu mu ještě otáčky krátkodobě snižujete uvedením auto do rozjezdu pod zátěž. Spalovací motor má nerovnoměrný chod tím, jak ve válcích směs vybuchuje v čtyřdobém cyklu. Tento trhavý chod do velké míry stabilizuje těžký setrvačník, což je masa železa uvedené motorem do rotace a vyžší otáčky motoru. Čím jsou otáčky vyžší, tím je motor hladší v chodu.
Takže vaším rozjezdem mu uberete otáčky, roztřesete ho díky tomu a vibrace ničí rozvodový řetěz či u řemenu napínací kladky, dochází ke špatnému spalování a trhavé vibrace ničí i gumové zavěšení motoru v karoserii auta.
Blbě se to vysvětluje, pokud nejste technický tip, takže autoškoly toto neřeší. Většině populace to totiž v hlavě technicky vůbec nemyslí a pro autoškolu je stěžení žák, kterého párkrát nechají vyhodit a opakovat zkoušku a případně doplňkové jízdy, což autoškole přinese další finance. Takže nějak naučí rozjezd, aby to pochopilo i tele, ale proč a co se děje s motorem vůbec nevysvětlují a netrápí se s tím.
Vaše návyky jsou opravdu špatné, jak popisujete a tímto postupem nedokážete ani bezpečně rychle přejet v hustém provozu do křižovatky. Prostě budete pomalá díky takovému návyku a k vůli Vám bude čekat fronta aut, aby jste se zařadila v hustém provozu třeba z vedlejší na hlavní.
Nejvíc se u auta ničí spojka právě v prokluzu, kdy máte záběr k rozjezdu. Sešlápnutá (rozpojená) nebo nesešlápnutá (sepnutá) se proti tomu neničí vůbec.
Pokud při tom prokluzu budete zbytečně dlouho na rozjíždění nebo dáte zbytečně mnoho plynu (otáček motoru), tak se spojka začne tepelně namáhat a pálit, jak jí dávate velký rozdíl v otáčení kol (setrvačníku a lamely, tedy malé otáčky rozjezdu pneumatik, které se sotva odvalují a velké točky motoru).
Pokud nepochopíte princip, tak nikdy nebudete dobře řídit, aby se auto neničilo. To je holý fakt. Pro takové je snad automatická převodovka nebo elektromobil.
Zkrátit rozjezd a prokluz spojky lze jen s přiměřenou dávkou plynu jednou nohou dle situace a rychlým najitím místa záběru spojky, krátkodobým dávkováním a setrváním na onom místě do srovnání otáček kol a motoru a pak včasným puštěním spojky ze záběru prokluzu do trvalého pevného sepnutí, kdy se už noha pedálu nedotkne.
Teprve pak se spojka hřeje skluzem minimálně, nejste brzdou provozu při rozjezdu na semaforech a auto má vyžší životnost.
Zkus naučit ovládat auto někoho, kdo má humanitní či umělecké zaměření. Naučit řídit takové pitomce je notná dávka nervů a hledání příkladů k pochopení a to spousta učitelů autoškol nedělá, protože by musela být placená zlatem jako kompenzace za ty nervy.
km... Je to jako hra na klavír. Pokud tě naučím postup, které klávesy po sobě mačkat, tak zahraješ skákal pes přes oves i hluchej. Kdo má hudební sluch, tak se neučí postup mačkání, ale hraje podle sluchu a citu.
U ovládání auta je to stejné, at se chytáš za hlavu či ne. Někdo se naučí postup a někdo získá cit a zná princip fungování. Pak veškeré situace při ovládání auta očekává (vibrace, otáčky, atd..)
Můj případ, proto ze mě nikdy pianista nebude, ale zamachrovat ve společnosti, kde je klavír mohu
Každý jsme na něco pitomci a na něco odborníci. Ta pestrost je nutná.
Škoda jen, že z textu nejde vyčíst emoce a tak někdo má zdraví nadhled a někdo si to bere moc osobně i když to tak není myšleno. Ale někoho to nakopne k lepším výsledkům. Proč tedy nezvolit i tento styl podání informací. Možná nevolím vhodná slova, protože nemám to humanitní vzdělání, ale technické a věda je přímočará bez emoční
Nic se neničí. Každé auto se musí rozjíždět přes spojku. Rozdíl je jen v tom, že u starších aut bylo nutné současně se záběrem spojky přidávat plyn, protože jinak by motor chcípnul. Současná auta si umějí přidat plyn do volnoběžných otáček sama. Chcípnutí na rovině je tím prakticky vyloučené a učení je tak významně jednodušší. Ostatní je praxe.
Obecně dodávky a silné motory s velkým kroutákem mají větší spojky. To na životnosti přidává a mnohé odpouští. Stejně má vliv na životnost případ, kdy vlastní auto jeden řidič a né dvacet zaměstnanců na jedno auto s firemní flotily.
Kdo tahal Favoritem pravidelně přeloženej přívěs z lesa, tak dělal spojku určitě dřív, protože tam je jen 180mm lamela jak pro děti . Ale primárně to nebylo na tahání a stejně to byl držák. A nemuselo to být TDi s velkou lamelou a silným přítlačákem.
Ale konkrétně máš ten správný způsob. Zbytečně nevytváříš velký rozdíl otáčení setrváku s přítlačákem proti stojící lamele. Tím se méně pálí a TDi to pochytá na rozjezd i z malých otáček k vůli síle co nafty mají odspodu. Benzín naloženej do kopce se slaboučkým motorem takto nerozjedeš. Tam je potřeba trošku víc otáček, aby jsi dosáhl bodu maximálního kroutáku motoru i za cenu velkého rozdílu otáčení na spojce a většího pálení. Jen k vůli motoru...
V soutěžích BOAS bylo jedním z prvků jízdy zručnosti rozjetí do kopce bez použití ruční brzdy s tolerancí couvnutí 10 cm. Patou se brzdilo, špičkou se přidával plyn.
Jo? Tak kde to potom vzali. Jinak to AŠ houpání na spojce a jízda úplně bez brzdy, tím jsem prošel taky, volovina.
To rozjíždění pata->špička do kopce bez použití ručky jsem se učil už v roce 1989 v autoškole.Dá se tak rozjet i s naloženou dodávkou bez popojetí dozadu.Ale chce to natrénovat.
mnd - Mě to učili už v roce 1974. Rozjíždění do kopce bez ručky a bez couvnutí bylo dokonce i součástí závěrečné zkoušky.
Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.
Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.