Nejste přihlášen/a.

Přihlásit se do poradny

 

BLOW OFF 1.9tdi

Od: j3ss3p1nkman odpovědí: 13 změna:
Zdravím,
uvažuji o instalaci blow off ventilu, protože se mi líbí ten zvuk při přeřazování. Mám ale 1.9 TDI a nejsem si jistý, jestli je to technicky možné nebo vhodné.
Slyšel jsem, že blow off ventily jsou hlavně pro benzinové motory s turbodmychadlem, ale jak je to u dieselů?
Může to mít nějaký vliv na výkon, spolehlivost nebo turbo? Případně je nějaká alternativa, jak dosáhnout podobného efektu u dieselu?
Díky za rady!

 

 

13 odpovědí na otázku
Řazeno dle hodnocení

 

 


2x

Zda to je technicky mozne? Zcela jiste je ho mozne fyzicky namontovat, ale nebude mit zadny efekt. A to ani zvukovy, natoz funkcni.

Zda to je vhodne? Je to k nicemu.
---

Zazehove motory pouzivaji narozdil od vznetovych motoru kvantitativni regulaci. To znamena, ze je predem znama kvalita spalovaci smesi (stechiometricky pomer) a rizeni se provadi mnozstvim teto smesi, ktera se do motoru privede. Tedy kvantita smesi.
Toto mnozstvi se ridi pomoci skrtici klapky, pres kterou se saje vzduch a kterou jsou tedy benzinove motory pro tento ucel v sani vybaveny.
Kdyz dojde k jjejimu uzavreni (napr. pri pusteni pedalu plynu), tak u motoru s turbodmychadlem dojde v sani za dmychadlem k narustu tlaku (dmychadlo se stale toci a pumpuje vzduch, ale vzduch nema kam jit). To muze vest k pretlakovani a zpetnemu tlakovemu razu do dmychadla, ktere ho ho jednak brzdi = zvysuje turbo lag (to je dulezite hlavne u motorsportu) a jednak ho muze i kompletne (vetsinou postupne) znicit. Jednoduse se vylagruji ulozeni hridelky nebo se hridelka ukrouti.
Proto se u benzinovych motoru instaluje za dmychadlo ventil, ktery pri pretlaku upusti, aby se temto negativnim efektum predeslo.
Vznetove motory na druhou stranu jsou regulovany kvalitativne. Mnozstvi nasavaneho vzduchu se nereguluje, je zavisle pouze na zdvihu (a tlaku turbodmychadla) a reguluje se pouze mnozstvi paliva, ktere se do nasateho vzduchu v motoru prida. Tedy kvalita smesi.
Jak je patrno, vznetovy motor zdnou skrtici klapku nepotrebuje a ani nema.
Pri pusteni pedalu plynu se pouze prerusi dodavka paliva, ale vzduch proudi motorem naprazdno dal.
Jak je patrno, nedochazi tedy v sani za turbem k zadnym narustum tlaku a tedy instalovany ventil by ani nikdy neotevrel. A tedy ani nedojde k pozadovanemu zvukovemu efektu.
Mel-li by byt nalazen na nejaky nizsi tlak, aby otviral pri mensich fluktulacich v sani, pak si bude nahodne popiskavat a bude akorat snizovat ucinnost/
---
Lze si zcela jiste instalovat nejaky elektronicky zvukovy efekt s reproduktorem, ktery pri seslapnuti spojky bude znit jako odfuk z turba, ale to je pouze k smichu a uspokojeni ega.

Škrtící klapku už nějakou dobu mají i diesely, ale slouží k jemnějšímu chcipnuti motoru a možná i jako součást EGR okruhu, ale jestli se používá i k regulaci tlaku v prechodovych režimech nevim.

Ja vedel, ze to nekdo zmini. Jeste je tu jedna vec, u ktere cekam, ze se po ni zacne nekdo vozit.
Bery.
To ale neni skrtici klapka, o ktere je rec, ktera ma vliv na proudeni vzduchu motorem pri pusteni plynu, ze?

j3ss3p1nkman

Děkuji za vysvětlení, já se toho o BOV na dieselovych moc nedozvěděl tak jsem se zeptal tady.
vernon
Diesely žádnou škrtící klapku nemají! Ta klapka v sání je tam z úplně jiných důvodů a u turbodieselů je za běhu motoru neustále naplno otevřená.
Blow-Off ventil u naftáku je nesmysl...
Ano, má jinou funkci, to měkký vypnutí motoru, ale jinak je to normální klapka jako u benzinaku, aspoň co jsem viděl.
Jen jak jsem psal, nevím, jestli, když už tam je, se nepoužívá nějakým způsobem i během přechodových režimů, ale nenapadá mě, proč by tomu tak bylo.
vernon
U turbodieselů se za jízdy nepoužívá. U atmosférických naftáků ano. Kvůli recilkulaci přes EGR. U takového motoru je při volnoběhu docela dost přivřená a motor saje jen málo vzduchu a hodně výfukových plynů.

 


0x

Najideálnejšie si bude kúpit sluchádka a ten zvuk si púštat do nich. Aspoň nebudete otravovat nelegálnym zvukom okolie.

 

vernon

0x
U dieselu je to nesmysl. K žádnému odfouknutí by nedocházelo, nemá se kde hromadit tlak...

 

bear

0x

A k čemu má diesel škrtící klapku s regulací elektroservem jako u benzíňáku snad většina nebo všechny motory se systémem common rail?

Proč má klapka složitou regulaci a hlídání úhlu polohy dost napřesno?

Jen na chcípání motoru? To snad ne...

To je právě důvod, proč píšu, že mě nějak nenapadá proč, ale možná se ta klapka účastní i třeba přechodů.
Čekal bych tam pro to chcipani prostě nějakej "chcipak", jenom elektroventil on/off. Ale měnil jsem to před lety známýmu, tuším na Ducatu, a překvapilo mě právě, že to byla normální klapka jak z benzínu a asi ji tam nedávají zbytečně místo nějakýho "špuntu s elektromagnetem".
Ale moc si z toho nepamatuju, všechno přebila náhrada za druhovýrobu s trochu jiným tvarem krytu, která jako ježek v kleci neprošla na místo, takže po rychlé demontáži původního kusu následovalo cca 60 šroubů nárazníku, masky, světel, chladicovky ... aby tam tu o centimetr jinačí náhradu bylo kudy dostat.
bear

Pochopitelně, že se ta škrtící klapka u dieslů common rail účastní celého chodu motoru. Nejen přechodů nebo dokonce měkčího chcípnutí. Dohnat EURO4,5 nebo 6 jen regulací dávky paliva nebo lepší spotřeby při zachování výkonu jinak prostě nelze dosáhnout (stejně tak chod správné regenerace DPF filtru).

Proto tam ta regulační klapka je.

Nežijeme v době rotaček a komůrkových dieslů. Spousta asi zaspala dobu.

bear

Doplním, že i u staré Fabie 1 SDi bez turba má tato elektronická regulační klapka opodstatnění pro správný chod motoru při správné funkci EGR.

 

 


 

 

 

Přihlásit se k odběru odpovědí z této otázky:

Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.

Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.

Copyright © 2004-2025 Poradna Poradte.cz. Všechna práva vyhrazena. Prohlášení o ochraně osobních údajů. | [tmavý motiv]