Nejste přihlášen/a.
Každým startem se baterka trochu vybije, při jízdě se zase dobíjí. Při spoustě startů a krátkých jízd v zimě se baterka vybije tak, že nenastartuju (už se párkrát stalo). Ale neumím to nějak líp odhadnout.
- Nabíjí se baterka při jízdě (=když se točí kola), nebo při běžícím motoru (tedy i na volnoběh)?
- Kolik je tak potřeba ujet/jak dlouho točit motor, aby se tím dobilo jedno nastartování?
- Kolik pro plné dobití baterie ze stavu, kdy právě nenastartovala?
Je mi jasné, že to vše závisí na spoustě faktorů, teplotě, stavu baterie (nová/před smrtí), puštěných spotřebičích atd. ale rád bych měl alespoň nějaký hrubý odhad.
Auto je benzíňák Ford B-Max, motor 1.0 EcoBoost
Předem díky za všechny věcné rady
Mám voltmetr do zásuvky pro zapalovač, podle pár náhodných měření multimetrem ukazuje asi tak o 0.1V méně, než je na baterce.
Auto nešlo nastartovat, vybitá baterka, ukazoval 11.5V "naprázdno" při pokusu o start padnul někam k 10.2V (ale měří jen párkrát za sekundu a se zpožděním, takže nic přesného) a motor se ani neotočil.
"Naprázdno" - když odemknu auto, tak zabliká, rozsvítí nějaké potkávačky či co, osvětlení kabiny a přehrávač, čili nějaká zátěž tam je, ale míň to neumím.
Koupil jsem startovací powerbanku, doma nabil naplno, připojil, voltmetr ukázal 12.3V a podařilo se mi auto nastartovat na první pokus bez problémů. Tak jsem ho odpojil a auto pořádně projel (asi 45minut). Když běží motor, tak ukazuje 14.9-15.0V bez ohledu na otáčky/volnoběh/zařazenou rychlost/rychlost auta, pořád stejně, žádné výkyvy. Takže se dobíjí i na volnoběh, i na pomalou jízdu, i na rychlou jízdu zcela stejně a nemá cenu počítat kilometry, stačí počítat minuty.
Když jsem vypnul motor, tak se po chvíli usadil na 12.2-12.3V. Po nastartování (bez problémů, následně 14.9V) a ujetí dalších asi 20km, 30 min ve městě a zaparkování opět 12.2V po hodině odpočinku opět 12.2V.
Můj odhad je, že je teď baterka plně nabitá, ale o víkendu jedu něco jako 4x100km, tak uvidím, jestli i po dojezdu bude napětí stejné, tak je jasné, že lepší už to nebude. Těch 12.2V v zapalování by mělo být asi tak 12.3V na baterce, nabitý stav nové baterky by snad měl být 12.6V, takže jsem o 0.3V níž ("naprázdno").
Powerbanka má sice uvedené nějaké mAh, ale dopočtem asi pro napětí 3.3V, kapacitu (Wh) má tak o dva řády menší než autobaterie, takže nějaké dobíjení baterky z ní asi vůbec nehrozí a její vliv na dobíjení lze zanedbat.
Hrubý odhad si můsíš udělat sám. Já bych si třeba před startováním připojil k baterii voltmetr a sledoval bych, jak moc klesne napětí při startování. Taky hodně záleží na délce startování. Když otočíš klíčkem a motor hned naskočí, tak je pokles v baterii minimální. Když musíš točit startérem 10sekund, tak to už baterii přivede na hranici. Takže po delším startování musíš dělat přestávku, aby se "baterie vzpamatovala".
Já třeba jednou za měsíc baterii v autě připojím na nabíječku a nechám ji nabít. Tím chci omezit možnost, že auto při ježdění krátkých tras někdy nenastartuje.
A teď v zimě taky záleží, jak moc velký je mráz a jestli je auto v garáži nebo venku. Takže v zimě při silných mrazech můžeš připojit nabíječku i častěji.
Auto parkuju venku před panelákem, takže v zimě na mrazu a elektřinu tam nedotáhnu.
Motor normálně naskočí hned, ale zase jezdím převážně kratičké trasy, takže se to pořádně nedobije.
Budu muset nějak vymyslet, jak to udělat s tou nabíječkou, aby se to aspoň někdy pořádně nabilo. Rozhodně jsem dnes objednal startovací powerbanku (kvůli těm startům) a s trochou štěstí tam půjde takhle i něco málo doplnit.
Stopstart naštěstí nemám, ale problém je, že teď jezdím převážně kratičké trasy (do 5km), občas proložené o něco delšími (do 15 km) a víc jen párkrát do roka. (Dřív byly dlouhé trasy celkem běžné, takže se ty krátké pod ně schovaly.)
Motor je malý 1.0 litru benzínový, chytá okamžitě na otočení klíčků.
Baterka se dobíjí alternátorem, kterým otáčí motor. Takže už při volnoběhu. Říká se obecně, že jedno nastartování = 20km. Ale opravdu je to velmi orientační.
Tak tady je asi jádro pudla, spoustu jízd mám tak na 3-5 km a 5-10 minut - nastartovat studené auto, přejet, nechat motor půl hodiny vychladnout a znovu - přeprava příbuzných k doktorovi a zpět (a auto k nim a zpět), takže většinou tohle 4x - 5x po sobě v jednom dni a příště zas, bez něčeho delšího mezi tím. Plus v zimě ještě vyhřívání klimatizací...
Powerbanka je naprosto skvělá a přesně to, co jsem potřeboval, protože v případě potřeby nastartuju, dojedu kam potřebuju a následně/průběžně můžu baterii opět dobít.
Jízda taxíkem vychází tak na 40 Kč/km u takto krátkých tras, auto asi 3 Kč/km na benzínu a asi něco podobného na pneumatikách? Navíc na taxík musím čekat a pro převážení podivných nákladů taky není vhodný (např. vánoční stromeček).
Jestli se točí kola není podstatné, musí běžet motor. Pokud máte v pořádku baterii i nabíjecí soustavu a motor chytá na 1. otočení, nemělo by ani při velmi častém startování k většímu vybití baterie dojít.
Baterie se sice nabíjí i na volnoběh, ale je to prakticky zanedbatelné.
Motor chytá na první otočení, ale jak píšu výš, tak hodně jezdím extra krátké trasy. (Rodiče už skoro nechodí, ale k doktorům, na odběry a kontroly a zpět je potřeba je nějak dopravit.) A i ty delší trasy v létě jsou krátké (12 km 20 minut). Opravdu dlouhé trasy (typu Praha-Brno a tak) jezdím málokdy (párkrát do roka).
Pánové.
Auto které má dálkové ovládání když vyndám baterku tak ho nezamknu.
To jsem ještě dělal u žigulíku který dálkové neměl.
A když to auto má navíc start-stop tak když bych odpojil baterku která je navíc EFB abych ji dobil doma a navíc na sídlišti to ani není možné odpojit jedině oma v garáži - vozidlo nebude zamknuté tak nevím co by se stalo při opětovném připojení akumulátoru.
Naštěstí s sebou vozím startovací zdroj ve formě powerbanky z jejíž pomocí bych to nastartoval.
Startovací zdroj ti ale nevyřeší sníženou životnost baterky, která je málo dobitá malým provozem. Zdroj řeší jen nouzový odjezd.
Zkus:
To Slavo. Jde to ale musí se vědět jak na to. otevře se kapota, zamkne auto vyjmě AKB zavře kapota (kdo se nebojí klidně nechá pootevřenou) Opačně -klíčem se odemknou dvěře řidiče, otevře se kapota vloži , zapojí ALKB a jede se. Pokud se nechá nezaklapnutá haupna pak se jen ootevře zapojí AKB a dálkou se pak autí odemkne. Pokud máte s kurvítky jako bezklíčový vstup, a pak ještě další kurvítka, pak to takto opravdu asi nejde!
@bery právě naopak startovací powerbanka zajistí nastartování po vybití autobaterie, takže odjedu, vyřídím potřebné a autobaterii nabiju. Prodloužení jejího života je vedlejší v porovnání s tím, že mám auto k dispozici přesně ve chvíli, kdy ho potřebuju. A protože se powerbanka normálně při jízdě nevybíjí, tak je k dispozici plná právě když autobaterka dojde.
Pokud jste panelákovej, auto venku, zásuvka daleko a demontáž baterky z auta + přenášení je zkrz věk i diskofort nemožná, tak je tu řešení.
CTEK dělá nabíječku na baterie (CTEK CS FREE). Nabíječku s jejími bateriemi nabijete doma a pak ji nabitou připojíte k vozu a dobijete vůz. Zavřete pod kapotu a jdete pryč. Nebo přes 12V zásuvku (CL) pokud ji Ford má stále pod proudem i při zamknutí auta.
Zde možno koupit:
Zde článek a jak to vypadá uvnitř, kde je LIion Baterka:
No problém je že uvnitř je 6Ah akumulátor takže se započtením ztrát při napůl vybité 50Ah autobaterii to do auta ponesete alespoň 5krát aby jste ji dobily do plna.
taalla... A v čem je problém? Lidé z paneláků jdou kolem auta každou chvíli. Půjdu z odpadkama, tak si powerbank nabíječku vezmu domů, pak na nákup, tak jí donesu nabitou, atd...
Jde o pokrytí ztráty při delším odstavení. Ne jako sport/výzvu nabíjet téměř mrtvou baterku s 10V. To už se vyplatí demontovat a nabíjet třeba v koupelně nebo na balkoně.
Navíc všechna auta zvládnou kvalitnější EFB akumulátory a většina i AGMka.
Není důvod kupovat malé (Ah) a neznačkové šmejd baterky, co se musí pořád hlídat a stejně nedají víc jak 3 roky.
Tři z mých lidí mají Exide a ty největší co se vešli do kastlu. Startují bezproblémů a nešaškují z nabíječkama. Jeden jezdí obden, druhý a třetí cca jednou za týden delší trasu z vesnice k doktorům a k děckám do rodin).
Baterky stáří 6 - 7 let.
Moje zkušenosti praví, že rychle odchází ty malé baterečky do 50Ah. Mráz jim sežere 5Ah, stáří 10Ah a 35Ah aby nastartovalo nějakou 1.2jku HTPčko vydrží tak rok. Ale lidi stále věří blábolům, že alternátor velkou baterku než byla od výrobce nenabije doplna nebo že je nesmysl vozi o 4kg těžší váhu, že je pak velká spotřeba na 100km paliva. A podobné blábolení. Pak koupí pidi Vartu Blue a mají radost, že je "česká"
Tak s tímhle naprosto souhlasím, dát největší baterku co se vleze. To co jeden start vezme z 50Aa nebo z 70Ah baterky je stejné. A alternátoru je jedno jestli to dobije do 50Ah nebo do 70Ah baterky on na ní nekouká co je na ní napsáno Jediný malý rozdíl bude v tom že ta větší baterka bude mít trochu větší vnitřní odpor díky velikosti desek a dobití bude trvat o malinko déle ale ten rozdíl je zanedbatelný.
při volnoběhu sice kontrolka zhasne ale nenabíjí to -začne to až při zvýšení otáček-taková laická kontola-zapnete si světlo v kabině -dáte volnoběh-žárovka svítí ale při určitých vyšších otáčkách jas /síla svícení se zvedne-takže od toho okamžiku to začlo nabíjet...samozřejmě lépe je to zkontrolovat měřákem ale pro takovou laickou kontrolu to stačí...kdysi nás učili že stačí na dobití ujet asi těch dvacet km-jenže v té době nebylo povinné svícení-a teď v zimě kdy si ještě přitopíte,stěrače... takže to bude těch km určitě více...taky se dají z Číny koupit koupit takové rúzné digitální měřáčky které dáte do zásuvky zapalovače a hned vidíte co se děje...je určitě dobré a ničemu neublížíte když si baterku pravidelně po pár týdnech provozu připojite a oživite nabíječkou...pěkný den
To připojení dobíječky je na sídlištním parkovišti docela problém a odtáhnout baterku domů už začíná být problém taky (protože váha a vzdálenost a zdraví a věk)
Měřák nějaký pořídím a budu muset nastudovat, co vlastně říká a ukazuje. (Jasně ukazuje volty v palubní zásuvce, ale co to pro mě přesně znamená a jaká čísla značí, že už to musím zachraňovat a co znamená, že je to skoro perfektní).
To svícení a zimní topení tomu taky nepomůže a trasy nad 15 km jezdím jen párkrát do roka ...
S tím volnoběhem je to blbé, pokud nějak nevyřeším nabíječku, tak to prostě znamená jezdit nazdařbůh ...
---
Edit: S tím volnoběhem uvidím, co řekne ten měřák ...
s každým startem ztratí baterka kolem 3 procent kapacity, někdy i víc, je nutné jet tak dlouho dokud se ta 3 procenta nevrátí dobíjením
Hmmm ... To jste napsal krásně. Takže vybitou baterii je nutné zase dobít. Kdo by to byl řekl, že? Tazatele ale zajímá, jak dlouho to nabíjení trvá.
Plná 14,6 platí pro odpojenou batereku. Ale auto má minimálně klidový odběr a po odemčení jsou aktivní jednotky, tak to napětí je nižší. U mně má plně nabitá baterka při uspaných jednotkách 12,5, ale po odemčení 12,2, při startu padá na 10 - 11 v mrazech 9,5, a okamžitě po startu 14,3 - 14,5 podle teploty..
Tazatel - praktické je pořídit voltmetr do zapalovače, tam 1. vidíš napětí baterky, pokud vlezeš do auta a je pod 12,0 tak je nutné dobít. (voltmetr stačí z číny za dva dolary, jen ověř přesnost, některý jsou mimo třeba o 0,2V, ta chyba je ale pořád stejná tak jí jen pokaždé přičteš/odečteš; dále pokud má zapalovač opálený kontakty takje na nich přechoďák a voltmetr ukáže míň, opět ověříš porovnánímm napětí na zapalovači a přímo na baterce.
2. vidíš pokles napětí při startu, to je hlavní ukazatel stavu baterky; nemělo by padat pod 10V (ale spousta při startu zásuvku zapalovače odpojuje, tak nevidíš nic
3. hned po startu vidíš jestli auto dobíjí, taky pokud je chytrý dobíjení tak vidíš kdy dobíjí a kdy ne.
4. bývá tam i teploměr, USB konektor apod..
Nebo dobastlíš voltmetr přímo do palubky.
Dobrá nabíječka je Lidlovka za 400,-
Za jak dlouho po startu se dobije na původní stav - do toho kecá spousta proměnných, musel bys měřit. Tedy změřit napětí baterky, nastartovat, ujet třeba 5 km, počkat pár hodin až se napětí ustálí a znova změřit. Pak uvidíš jestli stačilo nebo ne. Při dostatečným množství pokusů z to ho jde přibližně určit za jak dlouho se dobije. Osobně bych řekl že pokud startuje na drc litrový motůrek, tak už tak za 5 minut běhu alternátoru..
asd1. máte dobrý nápad, měřit napětí v zásuvce pro zapalovač. Dal bych vám bod. Ale kde sehnat vhodný konektor, aby se při měření měřicími šňůrami neudělal zkrat? Asi by byl nejlepší konektor i s kabelem pro připojení k voltmentru.
Ještě jeden otazník: například ve škodovce je mezi sedadly za ruční brzdou nějaký "špunt" se nápisem 12 V, ale jak ho otevřít? Tahem to nejde, odšrobubovat také ne, nebo zatlačit? Netuším.
Ještě lepší by bylo, kdyb výrobce aut dali na palubku nebo na displej infotainmentu voltmetr, který by ukazoval i napětí baterie, Nemusí to být stále jako ukazatel paliva, ale pouze po aktivaci v nějakém menu.
Když auto v zimě dlouho stojí a nejezdí se s ním, energie v baterii klesá a pozná se to pouze tak, že při startování má trochu práci naskočit, u starších vozů se startovalo bez světel, protože ty pohasínaly, nebo autorádio na tu chvilku zmlklo.
"Ale kde sehnat vhodný konektor, aby se při měření měřicími šňůrami neudělal zkrat?"
Tak třeba v prodejně GM electronic - hledej pod názvem autovidlice / napájecí autovidlice.
Konektor na co? Pokud nejsi lama tak si dáš pozor abys to při měření hrotama nevyzkratoval.. Nebo použiješ nevodivou trubičku jako izolaci aby to propojit nešlo..
A klidně si to můžeš vytáhnout přímo od baterky (dop. zařadit hned k baterce pojistku)
Pokud nemáš v kabeláži přechodový odpory, tak napětí na baterce a v zásuvce zapalovače je prakticky stejný..
Si změříš rozdíl baterka - zásuvka a víš o kolik je rozdíl a příště s nim počítáš. Nebo snad pokaždý polezeš do motoru měřit baterku?
Jaký je úbytek napětí na dvou metrech drátu při odběru voltmetru? Pokud tam je rozdíl několik desetin V tak je tam přechoďák jak prase (často opálený kontakty v zásuvce nebo třeba u baterky lisovanej spoj koncovka - kabel..)
Blbost je hledat jak to nejde a dělat si pakárnu..
Co jsem měřil tak nepřesný byly max. o pár desetin V. Ale ta chyba byla pořád stejná, neměnila se že by ukazoval jednou víc jednou míň. Takže když udával např. o 0,2V víc, stačilo těch 0,2 odečíst a měl jsi skutečnou hodnotu s přesností na desetinu V
Jasně že k voltmetru vytáhnout extra vodiče přímo od baterky je nejlepší. Ale čínskej voltmetr do zapalovače účel splní taky.
I bez multimetru si ho ověříš nabíječkou, chytrá napětí ukazuje a u blbý to vidíš podle nabíjecího proudu.
Dobrý den!
Dovolte, abych zde, pro inspiraci uvedl vlastní zkušenosti s řešeným problémem. Také jezdím málo a krátké trasy /nákupy, lékaři a pod./
- při letním pobytu na chalupě akumulátor cca 1 x za měsíc dobijím "chytrou" nabíječkou z Lidlu
- při pobytu v "zimovišti" /byt ve městě/ je auto v garáži bez elektřiny, využívám toho, že bratranec zde provozuje truhlářství ráno přijedu, připojím nabíječku, odpoledne auto odvezu.
Originální, v novém autě prvotně osazený akumulátor /Citroen/ vydržel po výše uvedeném druhu provozu a nabíjení v autě 10 let, kdy byl "preventivně" , odavy selhání vyměněn před zimní cestou na 1 měsíc do lázní. Pak ještě dva roky "dosloužil" v "samodoma" malotraktoru./také občasný provoz a dobíjení/
Tazateli navrhuji prošetři možnost zajet někam s autem a tam připojit na nabíječku: Vím že automechnik kam s autem jezdím službu dobití akumulátoru v autě umožní. Ráno přijedete, odpoledne zaplatíte stovku a odjedete s nabitým akumulátorem... a je to
Proud berou hlavně ty starty. Zvýšení kapacity baterie na principu nic nemění, pokud se to nedobije krátkýma jízdama dost, tak ta baterka jednou dojde a nenastartuju. Předminule mi došla při kratičkém zaparkování na 10 minut.
Řešení je vozit ssebou startovací powerbanku, která to v takovém případě nahodí, a mít voltmetr do zapalovače, který bude varovat, že napětí je malé a chtělo by to už brzo dobít.
S tou větší baterkou sice máte pravdu, ale mě netrápí to, kolikrát můžu nastartovat, než musím nějak dobíjet.
Mě trápí to, že se mi občas stane, že nenastartuju, když zrovna potřebuju někam jet.
Takže řešením je něco, co by mi aspoň zhruba ukazovalo, jestli mám ještě dost startů (řekněme 5) k dispozici, nebo už musím nutně to dobíjení řešit.
Stejně jako mi to u paliva řeší palivoměr a když je packa už hodně dole a svítí žíznivé oko, tak vím, že je nejvyšší čas zajet k pumpě, i když se mi to zrovna moc nehodí (ono se to nikdy zrovna moc nehodí). Pak je mi celkem jedno, jak velkou nádrž mám, protože díky varování to natankuju vždycky včas a nikdy mi to palivo nedojde. Velká nádrž jen sníží frekvenci těch tankování.
Takže tady mi to bude řešit ten voltmetr. Když vypnu motor a spadne to dost nízko, budu vědět, že to musím nějak doplnit co nejdřív.
A místo druhé baterie v kufru prostě mám tu powerbanku. Pokud prevence selže a nedotankuju baterku včas a nenastartuje to, tak připojím powerbanku a nastartuju to přez ní. Powerbanka je menší a snáze manipulovatelná než druhá baterie, snadno ji nabiju doma, nebo kdekoliv a startování s ní znamená jen zvednout kapotu, nacvaknout tam krokodýly, otočit klíčkem, vycvaknout krokodýly, zavřít kapotu a jet. V analogii s palivem je to zásobní kanystřík tak na pohodlné dojetí k pumpě.
S tím, že pokud musím použít tu powerbanku, tak to znamená pak udělat delší cestu, nebo po dojetí nechat motor ještě chvíli běžet, nebo nejhůř se spolehnout, že powerbanka zvládá alespoň 4 starty a tak se nouzově dostanu i zpátky a dobití zajistím až pak, nějak.
2. doplnění
Ona se nevybila za několik týdnů, ale spíš za několik měsíců, protože cestu delší než čtvrt hodiny jsem měl naposled někdy začátkem léta, o dobíjení baterky ani nemluvě. Takže ten trvalý malý proud je dost malý na to, aby nebyl kritický.
"Předminule mi došla při kratičkém zaparkování na 10 minut."----
Pokud jste měl těch 10 min. vyndaný klíček a zhasnutá světla, tak vaše baterie je po smrti. Není možné aby teplý benzinový motor po 10 min. nenastartoval. Proč se trápíte a nekoupíte novou startovací autobaterii? Tohle vám žádná power banka nevyřeší!Málo objemový benzín musí ten start dobít i při 5 km jízdě bez problému. Něco je špatně. Stačí, že jste nechal auto baterii delší dobu vybitou nebo pod nabitou, už je zničena a samotné nabití ji nepomůže! Trochu to může zvrátit regenerace.
@mne měl jsem vytáhnutý klíček a puštěné blikačky. Těch 5 km by to možná dobilo, ale několik po sobě jdoucích 2-3 na to asi prostě nestačilo. Už je to skoro rok a baterie dál fungovala bezproblémově až do tohoto týdne, takže žádné velké trápení se nekonalo.
Nemyslím si. Ale tím sníženým napětím sůlfatovala, a pak už se nemá šanci vzpamatovat v autě, Je třeba provést refresh
@stir ta powerbanka není na prodlužování životnosti, ale na řešení problémů, kdy potřebuju prostě nastartovat hned (a několikrát v krátkém intervalu) a zbytek řešit někdy později.
Voltmetr do zásuvky už taky mám a uvidím, jak se osvědčí.
Voltmetr do zásuvky je dobré řešení, problém ovšem je, že ta zásuvka musí být pod stálým proudem, nikoli až se zapalováním. Jde to předělat, udělat napájení natvrdo. Já to tak mám na všech autech.
Potom je potřeba zkontrolovat napětí ještě před tím, než dálkou (nebo klíčkem) odemknete, skrz okénko. Jakmile je tam pod cca 12 V (v klidu!) je potřeba baterku dobít. Možnosti vám tady přednesli, to už je na vás, jakou variantu zvolíte.
Odběr je zanedbatelný, to nestojí vůbec za řeč.
@tomkk: Pokud je to otázka na mě, tak jak jsem psal, už ano, abych mohl případně nabíjet i v zamčeném autě. Mimochodem - i zásuvka v kufru byla původně se zapalováním, což u lednice nevyhovuje... Pokud na něj, tak asi ne, B-Max standardně se zapalováním.
Problém je, že ten voltmetr má odběr (zejména pro LEDky) a pořád zapojený by mi tu baterku vybíjel pořád. To už je lepší když ukáže hodnotu v nízké zátěži. Navíc tu baterku na sídlišti na ulici stejně nedobiju. Ale, jak tu píšu, i když to mělo už jen 11.5V, tak s powerbankou to nastartuju a můžu dobít při jízdě, nebo to někam odvézt.
Ten voltmetr nic nebere, to bys musel nechat auto odstavený měsíc, Ale já ho vyndám a zandám, anebo se ti zapíná zásuvka sklíčkem, to záleží.
V utery jsem si zregeneroval jednu baterku která držela 12,1 tak už 3. den má 12,7 Tak tam ten voltmetr vozím a sleduju jestli bude padat
Při 11.5 nestartuj a vyndej baterku s dobij přes noc doma.
Tuhle baterku věnují někomu do fotovoltaiky na hraní, kup si pořádnou novou, a udržuj plné napětí za každou cenu, pak ti ta startovací vydrží 10 let...
Ale jestli chceš šaškovat s nějakou power bankou, Která bude pravděpodobně stejně drahá jako nová kvalitní autobaterie, tak proti gustu...
@tomkk Já mám tu zásuvku "za klíčkama", napětí tam je jen když auto "zapnu".
Reagoval jsem na @genehawkins, který psal, že ten voltmetr musí být pořád pod proudem, abych to mohl kontrolovat před odemčením auta. Což pro mě nemá moc smysl, když to mám k autu kus cesty pěšky a nemám ho tam jak dobíjet.
@mne Já mám asi prostě jiný model používání. K autu jdu, když potřebuju někam jet a v takovém případě potřebuju jet hned, ne až zítra. Takže powerbanka mi dá jistotu, že odjedu (protože tu v pohodě dobiju doma kdykoli a k autu ji teda ponesu vždy nabitou). Když nastartuju, tak motor poběží, dokud ho nevypnu. Buď přitom baterii dobije pro další start, nebo to budu řešit až na to bude čas, přinejhorším to nastartuju právě tou powerbankou. Naopak pokud nepotřebuju nikam jet, tak k autu nechodím, což může být třeba druhý den, nebo taky třeba měsíc. Takže voltmetr mi ukáže stav při odchodu (teplá baterie hhned po dobíjení), nebo až při příchodu (baterie studená kdoví jak dlouho) a pokusu o nastartování.
Samozřejmě, že se budu snažit mít tu baterii spíš nabitou, pokud to rozumně půjde, ale dobíjet ji můžu buď spuštěným motorem (ale na to taky není vždy čas), nebo velice nepohodlně, složitě a problematicky.
Celkem často jedu v režimu, že po delší době potřebuju udělat pár krátkých přískoků po pár kilometrech, kdy mezi nima stojí auto někde na blikačkách zavřené, zatímco já vyběhnu někam do patra, pomůžu dobalit staroušky a dopravit je s věcma k autu, naložím, nastartuju, odvezu 2-3 kilometry k doktorovi, zaparkuju, vyložim a auto zamknu a dovedu je do čekárny/ordinace a až s nima doktor skončí, tak je zase dopravím k autu, nastartujeme a jedem zpátky (ty 2-3 kilometry), kde to zase nechám na blikačky, než je dovedu do patra a vybalím a pak sednu do auta a jedu kus k nám, kde se aspoň dá zaparkovat normálně. Čili 4 kratičké jízdy krátce po sobě bez šance cokoli mezitím dělat. Někdy taky teda těch jízd výrazně víc, pokud jedou na oslavu a svážím tam i jejich známé. Pokud mi mezitím "dojde" baterka, tak je to problém, protože oni už ani takovéhle vzdálenosti prostě neujdou. Možnost "nouzového startu" dá šanci to nějak vyřešit a odsunout problém s baterkou o pár hodin na dobu, kdy s tím půjde něco udělat (třeba to dobít tím motorem).
Je mi jasné, že to tu baterku nepotěší, ale pro mě je to auto nástroj na řešení důležitých věcí, nikoliv modla. Takže i když jsem té baterii už párkrát ublížil, tak má prostě smůlu a dokud funguje rozumně, tak prostě bude trpět dál a až už to nepůjde rozumně, tak ji vyměním za novou. (Tahle už slouží aspoň 5 let a "chcípla" teď, před rokem a před dvěmi léty, ale po dobití fungovala zase dál. Pokud mi přez zimu chcípne ještě dvakrát, tak koupím novou a nebude mi to líto, pokud to s ní nebude až tak špatné, tak prostě bude sloužit dál. Ale raději budu kupovat obyčejné baterky na 5 let, než super extra, u kterých vím, že se k nim budu chovat úplně stejně, takže si to asi taky odskáčou předčasně. Nejde o tak strašné částky, abych je musel zachraňovat "za každou cenu" průběžně, pokud by to omezovalo účel toho auta.)
Z hlediska ekonomiky provozu máš naprostou pravdu, ale pro mě ty výdaje nejsou tak podstatné, jako mít možnost mobility pro sebe a své blízké, takže optimalizuju na jiné cíle.
Pokud jsi nechal baterii vybít, tak už je poškozená. S každým dalším vybitím je poškozená víc a víc Až jednou prostě už nebude startovat.
Podle technických listu výrobců startovacích autobaterií má startovací autobaterie životnost 20 cyklů.
Základem je autobaterií nikdy nevybíjet bez nastartovaného motoru, A když už v zimě jezdíš krátké trasy tak používat co nejméně spotřebičů (Nejvíc vezme elektrické topení, Vyhřívání zadního skla a sedaček, ventilátor, autorádio), teoreticky těch 5 kilometrů by mělo stačit na dobití jednoho startu, Případně nastartuješ, a jdeš oškrábat námrazu.
Kup jednoduchý voltmetr do za 3$, stále vidíš napětí akumulátoru které by nemělo klesnout pod 12,6 V
ps: Dokonalé zničení akumulátoru resp. vysoké opotřebení je při nastartování přes startovací kabely, kdypak silný alternátor třeba 120 A valí plným výkonem do baterie obrovský proud a ne c0.1. No Ale důležitější je odjet, že? Jenže ta baterie zkrátka už pak nemá parametry, které potřebujete k bezpečnému startu v zimě
@mne až bude poškozená tak, že nebude startovat, tak ji vyměném. Dokud je poškozená jen tak, že když se jednou za rok sejdou okolnosti a nenastartuje a pak to zase rok nějak zvládá, tak ji ječtě měnit nebudu.
Voltmetr jsem koupil, uvidím jestli se osvědčí.
Při startu přez kabely tam není výrazně větší napětí než při dobíjení při běžném provozu, takže se baterka nenabíjí větším proudem, než by se nabíjela při běžném provozu, čili nemá problém, ty megaampéry jdou do startéru, tolik, kolik si řekne (a ten to schytá stejně jako to schytával dokud byla baterka nová).
Když jsem startoval přez powerbanku, tak vytáhla napětí na baterce na asi 12.3V, ke startu to stačilo, energie má asi 100x míň než autobaterka, takže ji přebíjet nezvládne.
Ale opravdu nejdůležitější je odjet. Jestli v průběhu desítek let zaplatím za předčasně opotřebené autobaterky dvakrát tolik, než bych zaplatil za excelentně udržované, mi bohatě stojí za uživatelský komfort a možnost auto používat podle potřeby mojí, nikoli podle nabíjecích potřeb baterky
Trošku si protiřečíš, říkáš že bys měnil preventivně a přitom máš 10 let starou Měnit preventivně je nesmysl.. Náhle chcípnout může i nová, takže preventivní výměnou nezískáš žádnou větší jistotu.. Servis nepotřebuješ, stačí aby při běhu motoru bylo palubní napětí 14 - 14,5 V (pokud auto nemá chytrý dobíjení kdy ale dobíjí jen někdy, mmch. dost kurvítko) a aby při startu napětí nepadalo pod 9V (odběr startéru = zátěžový test)
Dobíjet nutné když je pod 12V, jestli jízdou nebo nabíječkou, příp. i powerbankou je celkem jedno. Prostě zajistit aby baterky nebyla vybitá pod 50% kapacity.
Tabulky stavu podle napětí platí pro ustálenou baterku a bez odběru, pokud je auto aktivní tak je nižší = plná baterka neni 12,6 ale o něco míň, ca 12,4 (podle auta a aktuálního odběru)
Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.
Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.