Nejste přihlášen/a.
Dobrý den
Nedávno jsem udělal zkoušky z autoškoly. Víceméně mi ale nejsou jasné ještě 2-3 věci které jsem zažil (nejen na závěrečných jízdách) a chtěl bych se na ně zeptat:
1) Jak se dává přednost při výjezdu z místa ležícího mimo pozemní komunikaci (např. parkoviště)
A) Obecná situace:
Chci vyjet z parkoviště (nebo obecně z "nějakého místa ležícího mimo pozemní komunikaci") ale výjezd je moc "úzký", spíše jen na 1 auto než 2. Zároven když já chci vyjet, tak tam chce ale vjet nějaké auto ze silnice... Kdo má přednost? Předpokládám že ON (protože by jinak musel "zbytečně dlouho" stát na silnici a blokovat dopravu). Takže já bych mu měl uhnout (případně i za couvat zpět) a dát prostě "přednost", on napřed vjede (já mu to umožním) a pak teprve já vyjedu... Ano?
B) Specifická situace:
Stalo se mi zrovna na závěrečných zkouškách . Vyjíždím z parkoviště (kde je autoškola), místo spíše pro 1 auto (brána je spíše úzká) naproti mně je silnice kam chci odbočovat (doprava) a přes silnici je nějaké další místo ležící mimo pozemní komunikaci (ani nevím co... nějaké další firma a nějaké její parkoviště asi)...? Já chci vyjet z parkoviště autoškoly (není to jen pro autoškolu), ale z místa přes silnici ZROVNA v ten samý okamžik taky vyjíždí auto (zrovna sanitka lol, vůbec nevím co tam dělala, NEhouká ale) Já myslel že chce jet a odbočovat taky na silnici (ani nevím jestli ale dávala blinkr), ale ona namísto toho jede rovně a silnici jen přejede rovně a jede do parkoviště ze kterého já vyjíždím. Prostě jede z jednoho parkoviště (nebo co to bylo( prostě místo ležící mimo pozemní komunikaci)) hned na další místo (parkoviště) hned přes silnici... Tak jsme se tam zasekli v bráně, nebo spíše před bránou a já docela hleděl a nevěděl moc co dělat, jestli jsem ji já měl dát přednost a umožnit jí vjet. Zkušební komisař jen řekl že si musím trochu popojet vpřed ještě abych ji umožnil vjet , tak jsem tak udělal a pak normálně odbočil na silnici a jelo se, komisař to dále nijak nekomentoval.
A tak moc nevím kdo a jakou udělal chybu... Měl jsem mu dát přednost při výjezdu z parkoviště? (ale on taky ZROVNA vyjížděl z parkoviště přímo naproti tomu mému a já myslel že bude odbočovat na silnici, ale on jí (silnici) jen rovně přejel a chtěl jet do mého parkoviště ze kterého jsem já zrovna vyjížděl)...?
Jak se řeší taková situace? Kdo má přednost když jeden vyjíždí z místa ležícího mimo pozemní komunikaci (já) a druhý taky vyjíždí z místa ležícího mimo pozemní komunikaci PŘÍMO NAPROTI mě a chce jet do místa ze kterého já vyjíždím?
(snad to nepopisuju moc zmatečně...?)
Díky
Mám i další 2 dotazy ale ty položím asi až později, at to není moc dlouhé ...
Jen k bodu A
představte si, že nevyjíždíte z parkoviště, ale z jednomístné garáže. Zároveň do té garáže bude vjíždět jiné auto. Kdo pojede první ?
Z telefonní budky bude vycházet občan. Jiný si bude chtít zavolat. Myslíte, že se do budky má ten druhý nacpat ještě před odchodem prvního ?
Že je to přehnaný příklad? Možná, ale v podstatě je to totéž.
Popisujes to hlavne zbytecne ze siroka.
Pravidla provozu zdaleka nepodchycuji co Te muze potkat na kazdem metru tve cesty. Je potreba pouzit zdravy rozum. Vyhodnotit situaci a zachovat se nejlepsim moznym zpusobem. Na to snad zadnou skolu nepotrebujes. Kdyz dva jedou proti sobe a nemuzou se vejit, musi holt jeden pockat nebo uhnout. Kdo to bude zavisi vzdy na okamzite situaci v kazdem jednotlivem pripade.
Sam pises, ze Ti komisar rekl, ze mas popojet a dal to neresil = vyresil situaci vhodnym zpusobem. Urcite ale ne podle nejakeho neexistujiciho paragrafu, ktery by mel nabiflovany.
No já se právě ptal jestli na to neexistuje nějaký zákon/nařízení kterým se to řídí...? O žádném jsem nevěděl ale myslel jsem že prostě existuje, jen ho j áneznám... Takže tato situace není nijak právně upravena, to je dobrý no.
Jinak já se řídil podobným způsobem uvažování - je to jako když se dva střetnou ve dveřích budovy... to byla paralela ze které jsem vycházel. Když se dva střetnou ve dveřích (jako dvě osoby, jedna vychází z budovy a druhá tam chce jít), tak se říká že správný postup je že napřed vyjde ta jedna osoba a teprve pak ta druhá má vejít... Důvod je ten že kdyby to bylo naopak, tak by teoreticky mohli do budovy neustále vcházet lidé až tak dlouho až by tam pro ně nebylo místo... Tím jserm se řídil... Jenže taky mi dává smysl opak u aut- co když někdo chce vjet, ale já vjezd blokuju protože se prostě nemůžu zařadit, protože je hustý provoz. Tím to auto musí čekat co chce vjet a vytváří se kolona i v jeho pruhu... Tady mi zase dává smysl že bych auto měl napřed dovolit VJEZD a teprve pak já výjezd... Vím že jsem jednou tuto situaci zažil a instruktor mi říkal at zajedu k boku a nechám auto vjet predtím ještě než já budu vyjíždět... Ale je možné že jsme byli ještě dále od brány a auto co chtělo vjíždět bylo blíže, tak jsme mu prostě dávali přednost...
Každopádně prostě zrovna tato záležitost NENI právně nijak upravená a prostě je to individuální podle situace a "domluvit se očima"...
A ještě se teda zeptám na další dotaz jak jsem psal na začátku (pak mám ještě jeden, ale nechce se mi k němu dělat obrázek).
Brždění motorem - jen když na to mám "vhodnou" rychlost? Komisař mě seřval že brzdím motorem - v 50 kmh (on říkal, podle mě to bylo méně, 45 i možná méně)...? Jel jsem na 4, rychlost nevím (70 asi?), před sebou dále viděl auta co stojí, že budu muset zastavovat. Tak jsem sundal nohu z plynu a podřadil na 3, spojku pouštěl, auto začalo brzdit motorem... Tak jsem to chvilku nechal a pokračoval v podřazování dále - na 2 (protože jsem se blížil ke stojícím autům), podřadil jsem na 2 a pouštěl spojku... Komisař na mě začal úplně z ničehonic nepřirozeně řvát, že co to dělám. Nechápal jsem. (řval na mě jakobych někoho srazil )V autoškole mě učili že nejdříve brzdit motorem a pak až brzdy. NIKDO mi NIKDY neřekl že k tomu (brždění motorem) musím mít i "vhodnou rychlost" (!). Jasně, ve 100 kmh bych z 5 rovnou na 2 nepodřazoval (napřed na 4, pak na 3, pak na 2). Nikdo mi ale neřekl, že mám nějak hledět na rychlost (!). Jak to mám vědět když mi to nikdo za x jízd v autoškole neřekl?
Řval na mě naprosto nepřirozeně (a to jsem udělal i jiné, skutečné chyby, za které na mě ale naopak neřval pro změnu vůbec, jen normálně upozornil). (Jednou se automaticky nevypl blinkr při výjezdu z kruháče a já ho zapoměl vypnout "manuálně"; a jednou jsem se nepodíval do pravého zpětného zrcátka při přeřazování (sbíhání?) pruhů vpravo (ale byl tam vyhrazený pruh pro autobusy a celou dobu jízdy tam jsem viděl že vpravo nic nejede, ale prostě měl jsem se podívat i tak, ok). Ale proč na mě proboha řve zrovna tak moc za takovou "blbost" s tím podřazováním?
Takže prostě při brždění motorem a podřazování k tomu musím mít "vhodnou rychlost"... Tzn. když jedu na 4 třeba 70 kmh, podřadím na 3, auto začíná brzdit motorem, já se blížím ke stojícím autům, ale ještě mám čas - můj "dojem" byl ten že tam mám pořád ještě narvat 2 a stále a více pokračovat bržděním motorem (protože jsem ještě dostatečně daleko), tak jsem to udělal na zkoušce, ale on začal řvát a já naprosto nechápal proč...
Já to pochopil tak, že jsem měl pořád velkou rychlost a měl jsem to proto nechat na 3 a začít brzdit brzdovým pedálem ( i když jsem byl ještě podle mě dost daleko, takže ČAS na brzdění motorem (podřazením na 2) byl, ale RYCHLOST na to nebyla)? Takto to chápu, ano?
To mi ale nikdo neřekl v autoškole... Asi jsem se do té situace nikdy nedostal a vždy měl už dostatečně nízkou rychlost když jsem podřazoval na 2 (při brždění motorem)...? Nebo na to instruktoři sra*y mi to říkat/vytýkat...
Já měl prostě z jízd zafixováno že POKUD MAM CAS (jsem ještě daleko), tak podřazovat a brzdit vždy napřed motorem, až tak do té dvojky a PAK TEPRVE začít brzdit brzdovým pedálem...? A brzdový pedál obecně používat jen když nemám ČAS na podřazování...
Chapes, ze jednu vec staci napsat pouze jednou a ne sestkrat dokola v sesti odstavcich?
Rekl bych, ze mas problem s utridenim si myslenek a moc vsechno resis. Takovy neprakticky mudrlant.
Tezko se vyjadrovat k tvemu podrazovani a brzdeni motorem, kdyz jsme u toho nikdo nebyli. Kazdopadne podrazovat na 2 je otazka pro uz hodne pomalou jizdu, takze pokud si zbytecne vytacel motor...
Kazdopadne komisar by kricet nemel. Mel by byt profesional.
A Tobe bych pouze doporucil si najit nekoho, s kym se budes moct vyjezdit. Neni nad praxi.
Díky za odpovědi.
Takže ten poslední dotaz co mám:
Při odbočování doprava dávám přednost (mimojiné) cyklistům ve vyhrazeném jízdním pruhu.
ALE, dávám tuto přednost i v případě A (viz obrázek níže)?
Tato situace se mi stala při jízdách (jen jednou jedinkrát) a instruktor mi říkal, at dám přednost cyklistovi zleva... Toto mě překvapilo, protože jsem to z teorie nevěděl, respektive z teorie jsem chápal jen situaci B (viz obrázek)
V situaci B chápu že dávám přednost cyklistovi ve vyhrazeném jízdním pruhu B (když já v autě odbočuju doprava).
Ale u situace A jsem myslel, že mám přednost já... Jde o křižovatku, kde se dává přednost zprava a čekal jsem, že tedy VŠE po mé levé straně dává přednost mě (protože mě má zprava (z jejich pohledu)) a já zprava nic nemám, takže můžu jet. Ale instruktor mi říkal, že mám dát přednost cyklistovi (zleva). Je to skutečně tak...?
(Byly to mé první jízdy, takže nevím jestli to instruktor nemyslel tak, že viděl že jede cyklista, tak mi říkal, že mu mám PRO JISTOTU dát přednost i když nemusím, taky to už je déle a já tam cyklistu snad ani neviděl (?) (možná zabočil jinam mezitím)). Prostě tato situace mě tenkrát úplně překvapila, už si na ní moc nepamatuju a nevím jestli se i v případě A má dávat přednost cyklistovi, když já v autě odbočuju vpravo...?
Díky
Muzes, prosim, dat souradnice, kde je vyhrazeny jizdi pruh veden skrz krizovatku rizenou prednosti sprava?
Protoze pokud to tak skutecne je, pak je to totalni prasarna. Ale treba je to jinak.
Kazdopadne prednost sprava nemuze byt ovlivnena zadnym vyhrazenym pruhem. To nema zadnou oporu v zakone.
Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.
Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.