Nejste přihlášen/a.
Ahoj, se zimou se mi vrátil můj klasický problém - venku 9 stupnu a motor ohřeju za 7km za předpokladu, že mám vypnutý topení a fukar...do té doby mrznu. Myslel jsem, že je to zaslepeným EGRem který je nefunkční, chtěl jsem koupit nový Abakus za 7kil, že dám přednost komfortu a brzkému topení a at se mi sání klidně zase*e bordelem, protože v březnu stejně hutě nebo at si to dojezdí otec jestli si udělá další TK.
Ale měl jsem ohledně toho debatu s ChatGPT a ta mi tvrdí, že pokud mám zaslepený EGR ventil tak by se naopak měl motor ohřát rychleji...což je tvrzení které jde proti proudu všech tunerů na diesel fórech. Umělá inteligence tvrdí, že je to termostat. Ten bude mít 8 let. Jde sehnat za 500 asi taky ale výměna je horší. Proto bych si to rád ověřil. A nebo to nebudu řešit.
Má ChatGPT pravdu? Problémek je ten, že těch 7 km než se motor ohřeje dost závisí na trase a na stylu jizdy, občas je to řekněme za 7 minut ale jinou trasou i za necelou čtvrt hodinu a do té doby je v autě zima. Kdybych zapl topení tak motor snad neohřeju vůbec, respektive za hooodně dlouho. A já bych byl rád kdyby auto třeba po 2km začalo topit a po těch 7 se dokázalo i normálně zahřát. Řeším to jen kvůli svému komfortu a spotřebě paliva.
Ještě doplním, že jak dosáhne ručka na 90tku tak teplotu udrží. Tak by mě zajímalo, jestli starší termostat může mít vliv na pomalejší ohřívání. Moje dosavadní zkušenost s vadným termostatem na autě je taková, že prostě těch 90 stupnu ani nedosáhne a nebo když už jo tak ta teplota kolisá a je to spíš v závislosti na zátěži motoru.
Díky
Může trochu propouštět a pak ohřívání trvá dlouho.
Jistota je rukoměr - až do ohřátí na provozní teplotu musí být hadice k chladiči úpně studená. Pokud je teplá tak termostat propouští.
Jestli to je 1,9 JTD, tak 7km na ohřátí na provozní teplotu neni zas tak moc, po rovině OK do kopce by to mělo být po ca 4km, z kopce nejmíň 15 - přeci jen to je masa litiny a ohřátí bloku trvá dlouho...
Když ručička teploměru z kopce na volnoběh padá pod půlku, tak to už je termostat úplně v hajzlu..
Na JTD jsem měnil, Calorstat a po dvou letech/ 30kkm už za studena netěsní dokonale, ohřev se posunul po rovině o 2 km později. Měnit znova se mi ho taky nechce protože to je jak Fero a Lakatoš
Právě jsem taky dával Carolstat s tím, že je to kvalita...a ejhle. Teď mi nejde o těch 500 co bych dal do nějaký číny nebo poláka ale ten porod..přitom na 1.4 Mpi jsem měl ten termostat vyměněnej za 5 minut. Ach jo no. :D
Jak píšeš o tom kartonu před chladičem...to mě napadlo jako první nejjednodušší řešení, ale mám strach aby když se dostanu do kolony, což se stává poměrně často, aby se nezačal motor přehřívat...
Přehřívání se neboj - sepne sahara a v pohodě to uchladí. Stačí karton z krabice a zdrhovačky neob drát. Taky jsem si myslel že Calorstat je kvalita ale nic moc... Ale může to být i bordelem v okruhu, typicky kus silikonu z těsnění vodní pumpy... Takže termostat mže být kvalitní ale propouští kvůli bordelu v sedle...
Na FIRE 1,2 jsem dával Magnetti Marelli a ten je OK i po 100 kkm, ale ten je úplně jinej. Výměna jinej level, sundat cívku, stahnot hadice, dva šrouby a je venku. Na JTD voser na půl dne
Diagnostikou najdeš kdy otevře, ale mírný propouštění ti to neukáže, musel bys měřit teplotu v hadici k chladiči... A i minimální propouštění dobu ohřevu prodlouží o hodně..
Pomůže clona na chladič a nechat ca 2/3 původní díry, omezí to průtok nejen přes chladič ale i kolem celýho bloku motoru - ten ledovej průvan chladí docela dost.
Tak jsem to předevčířem při vypnutém topení a ventilatoru to dostal na 90tku za 4,7 km přesně. Na palubáku bylo 8 stupnu. Jel jsem trošku svižnější jízdu, netočil jsem to ke třem tísícům ale ani jsem to nějak nepodtáčel. Karton před chladič jsem nedal protože tam není žádný prostor, vše je tak natahnaný na sebe, že by musel nárazník dolů. Miluju to!
No a teď jestli je to tím EGRem nebo lehce propouštějícím termostatem. Klidně bych do EGR Abakusu šel, ale četl jsem, že se někomu stalo, že mu ten ventil z toho EGRu levnýho uletěl a potkal se mu motor. Může se to stát? :D
Karton zvenku na nárazník.
Termostat ověříš viz výše.
EGR bych řešil originálem z bazaru, shodný se může vyskytovat ve víc autech/ verzích motoru.
Honit to za studena aby ti to dřív topilo je kurvení. Pro rychlejší ohřev netopit = OK.
Jestli chceš dřív teplo tak pořiď vyhřívanou dečku, stojí ca pětikilo a topí to slušně, např. Lidl.
Mě by zajímalo zrovna co je to za auto. Za model... Některá auta mají "přitápění " chladící kapaliny elektricky žhavičem ve vodě, tak třeba nemusí být funkční. Je to jak u koncernových aut, tak i u jiných značek. Nebo mají "řízené" čerpadlo chladící kapaliny, kde je takový mechanicky ovládaný lem aby bránil oběhu vody do motoru, toto čerpadlo je taky v mnoha modelech aut jak koncernových tak třeba i u Fordů... Druhá věc je, že mnohá modernější vozidla i pokud mají ukazatel na palubce, tak ukazuje teplotu co je imitovaná řídící jednotkou a ve skutečnosti je jiná... Tak na dieselový motor je 7km docela krásná hodnota... Znám diesely, že při nižších teplotách se ani neohřejí na 70°C..
Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.
Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.