Nejste přihlášen/a.
Mohu se představit i jinak,
1 - Vozidlo zastaví policie a žádá po řidiči doklady, ale podává jim je osoba sedící vedle osoby za ovládacími prvky s tím, že ona řídila vozidlo, protože řidičem je ten kdo řídí vozidlo a ne ten kdo sedí za ovládacími prvky - při malé rychlosti to bylo zkoušeno a lze to. Sice posed je prapodivný ale jde to.
za řízení vozidla se považuje ovládání směru a rychlosti jízdy a ne sedění za ovládacími prvky.
zajímá mě jak by v tomto případě reagovala.
2 - Vozidlo zastaví policie a řidič z nějakého důvodu má zákaz, takže mu zakáže další jízdu.
Chápu to, že to vozidlo dále nesmí řídit, ale může se v něm vézt když to bude řídit někdo jiný.
A když ta osoba nastoupí do toho vozidla ale na jiné místo než seděla předtím a to vozidlo se rozjede a policie tam neuvidí další osobu nastupovat - rozjede se za tím vozidlem?
co když to vozidlo bude řízeno dálkově a nebo nebude řídit někdo ale něco. ( viz auto Jamese bonda a nebo KITT ).
3 - až bude vyvinuto vozidlo mající plnou automatizaci kdo bude řidičem?
ten kdo vyrobil hardware a nebo ten kdo vyvinul sofrware a nebo ten kdo ho tam nahrál?
A jak se pak bude provádět silniční kontrola?
ad1) Pokud nesedíte za ovládacími prvky, nemůžete se řádně věnovat řízení. Krom toho se asi sezení za ovládacími prvky považuje za dostatečný důkaz toho, že řídíte.
ad2) Pokud je vozidlo schválené pro provoz s dálkovým ovládáním (já takové neznám), pak je řidič ten, kdo auto ovládá dálkově.
ad3) Až bude autonomní řízení na takové výši, že výrobce bude ochoten převzít odpovědnost za řízení, řidič nebude nikdo a odpovědnost ponese výrobce. Takové auto ale asi už ani nepůjde ovládat ručně.
Odpověď na 1)
Podle zákona 361/2000 Sb. §2
d) řidič je účastník provozu na pozemních komunikacích, který řídí motorové nebo nemotorové vozidlo anebo tramvaj; řidičem je i jezdec na zvířeti,
I když to není explicitně uvedeno, každý soud by z logiky věci dovodil, a správně, že řidič musí ve vozidle sedět (nebo stát-či jinak být přítomen, podle druhu vozidla) na místě řidiče. Jenom natvrdlá Kelišová to nechápe.
Tím pádem otázky 2) 3) jsou záležitost legislativy.
Ve skutečnosti tam sedět nemusí, lze to i demonstrovat. Taková jízda sice nebude praktická, ale uskutečnitelná je, zvláště pokud to má automatické řazení.
Pokud na sededle řidiče bude sedět figurýna, na sedadle jezdce někdo, kdo levou rukou mačká pedál plynu a pravou kroutí volantem a vzadu někdo, kdo pokřikuje "doleva", "teď trochu doprava" a tak, tak se to vozidlo bude pohybovat, třeba i po silnici, samozřejmě to poruší spoustu věcí, ale pojede to.
A žádný soudce asi nerozhodne, že řídila ta nehybná figurýna za volantem, co se ani nedotýkala řídících prvků, a že ti šašci se "jenom vezli"
Nebo míň obskurní případ - po silnici se pohybuje motorka s vypnutým motorem, na ní v sedle sedí malá holčička, co na pedály nedosáhne a oběma rukama se drží toho sedla. Za řidítka tu motorku vede její otec, majitel motorky a řidičáku. Takhle vpochodují do křižovatky na červenou a způsobí tam hromadnou havárii. Přijde o řidičák holčička, která ho nemá, nebo otec, který tu motorku řídil, aniž by byl na místě řidiče?
(Eventuálně může otec sedět na jiné motorce, tu řídit jednou rukou a druhou táhnout tu motorku s holčičkou. Technicky to proveditelné je, předpisy/nepředpisy.)
IMHO by každý soud dovodil, že řidičem byl(i) ten(ti), kdo to vozidlo řídil doopravdy, bez ohledu na to kde přesne seděl nebo stál. (Také viz mr Bean s křeslem na střeše).
TVL, já nemůžu. Soudce by mimo výkladu jiných souvisejících zákonů zbavil tyto "řidiče" odborné zůsobilosti a navrhl by ústavní léčbu.
@ernie to je jiná pohádka, ale asi by těžko soud prohlásil, že vozidlo se pohybovalo samovolně a nikdo ho neřídil, protože u toho dělal šaškárny.
Pokud za řidiče považuje i osobu bez papírů v ukradeném voze (a napaří za to obecné ohrožení), tak zjevně je pro rozhodnutí, kdo řídil důležitější faktický stav, než papíry na auto, na hlavu, nebo zaujímání nějakých podivných poloh a jiná akrobacie
Ještě si přidáme další příklad. Vozidlo tlačí asi 4 lidi, volantem točí ten u levého okýnka. Najednou se vozidlo rozjede a vrazí do jiného.
Tak to již dávno soud řešil.
Bod otázky první jsem kdysi dávno probíral s příslušníkem krajské dopravky. Nebylo to žádné jednání, ale pouze zamyšlení se nad otázkou, kdo je řidič, resp. kde je jeho místo ve vozidle? Není specifikováno, není stanoveno! Řidič ve smyslu pravidel silničního provozu je osoba řídící motorové nebo nemotorové vozidlo nebo tramvaj. O tom kde je jeho místo zákon nehovoří. Ano, budete-li tvrdit, že sedí vedle nebo je dokonce zavřený v kufru, budete pravděpodobně za blbce a vystaven šikaně ze strany Policie. Nicméně i pojem bezpečně ovládat vozidle nijak nesouvisí s polohou či místem toho údajného řidiče. Nedostatků v našich zákonech a daleko významnějších jsou miliony.
Myslím, že bohatě stačí určení, že řidičem je ten, kdo to řídit. Protože ten, kdo to řídí je zodpovědný za to, kam a jak to jede. Pokud někdo tvrdí, že vozidlo řídil kdosi, kdo nebyl na místě řidiče, tak je na něm, aby prokázal, že to tak bylo. Udělat si pár hejblat, se kterýma to vozidlo půjde řídit na dálku (ze sedadla spolujezdce, ze zadního sedadla, z kufru, ze střechy, z míst mimo vozidlo a tak není v dnešní době problém.
Zbavit se řidičské odpoovědnosti jen tím, že si jen v autě přesednu, ale stejně budu řídit já, by byla dost nesmyslná díra v zákonech.
Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.
Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.