Nejste přihlášen/a.
Ahoj, příjemné dopoledne.
Nedávno jsem projížděl tudy rovně a syn, který dělá právě řidičák mi vynadal, že neblikám...
Podle něj a jeho instruktora při jízdě rovně se bliká vpravo, protože opouští hlavní silnici. Znejistil mne - považuji za logické, že blikám, pokud jedu vlevo. Blikání vpravo bych chápal jako dobrosrdečnou informaci případnému protijedoucímu autu čekajícímu na křižovatce...
Kdo v takových případech blikáte? A pár erudovaných může i napsat, jak to má být dle zákona :D
čekejte prosím, probíhá přenos dat...
blikám vždy
Ze zákona rovně blikat nemusíte, ale většinou považuji za vhodné blikat, abych zdůraznil, že nepojedu jako všichni po hlavní doleva. Hlavně pokud někdo z té vedlejší chce vyjet. Jde i o to, že spousta lidí na blikání kašle i při tom odbočení vlevo, protože "jedou přece po hlavní", takže pokud neblikáte vůbec, ten na vedlejši nemá jistotu, že pojedete rovně. Takže mi přijde ohleduplné mu takto pomoci a sám podobné chování vítám. Tu jistotu sice nemá, ani když mu budete blikat, ale spolu s vaším chováním už si to většinou dá dohromady. Toto je můj důvod, proč v podobné situaci většinou blikám, abych dal ostatním lépe a jasněji najevo své úmysly.blikám vždy
Poslední zmatlanou větu raději znova:Dělat připojovacímu místo v pruhu neni slušnost, ale nebezpečný zlozvyk. Je to jedna z častých příčin nehod a ne náhodou mívají např. němci v místě připojováku mezi pruhama plnou čáru. I u nás to je přestupek.
Jednoduše najíždějící si na pouštění zvyknou, pak s tím počítaj, i si to vynucujou a pustí to tam i když je v levým plno nebo mu ten v průběžným neuhne. Nebo pouštějící jednou zapomene kouknout do levýho zrcátka a vjede do dráhy rychlíkovi v levým.
Najíždějící nepočítejte s tim že vám ten v průběžným automaticky uhne do levýho. A v průběžným pokud nepředjíždíte, tak neuhýbejte do levýho. Pokud dělat místo, tak zrychlením/ zpomalením tak aby na připojovacího vyšla mezera. Obvykle na to stačí lehounce přidat/ ubrat plyn
Já při najíždění srovnám rychlost s auty na dálnici, lehkou úpravou rychlosti se srovnám do mezery a pak se tam relativně pomalu nasunu bokem.
(Při napojování jsou důležité vzájemné (relativní) rychlosti a když jedu stejně rychle jako ti na dálnici, tak jediný relativní pohyb je právě ten boční posun stejně jako při zipování)
Naprosto souhlasím se vším tím co píše asd1.
Tahle ohleduplnost k těm vpravo za cenu ohrožování těch vlevo je opravdu hrozný mor. Těch nebezpečných situací, které jsem při těchto manévrech už viděl...
kdosi: Pokud se tam takhle řidič vsunuje, když tam není dostatečné místo, ale je tam minimální bezpečná vzdálenost, jedná se přesně o vynucování si přednosti, což je agresivní chování. Zde neplatí pravidlo zipu!
Taky jsem nemluvil o pravidle zipu a vynucování, ale o principu božního pohybu.
Už když se nájezdem blížím k dálnici, tak vidím, jak velký provoz tam je a jestli se rozumně vejdu nebo ne. Takhle jasně vidím, jestli se vejdu bezpežně a bezproblémově (čilii s dostatečným odstupem jak vpředu, tak vzadu), nebo jestli to nejde.
Protože mojím cílem je především dojet bezpečně do cíle.
Takže si samozřejmě nevynucuju, aby kvůli mě někdo uhýbal, at už doleva, nebo dozadu. A taky zbytečně nezdržuju.
Bliká se a) při změně směru jízdy - ta vedlejší je rovně, směr neměníš = blikat nemusíš.
nebo b) pokud to je nutné pro bezpečnost provozu - spousta lidí naopak nepředpisově nebliká pokud jede doleva po hlavní (a mění směr vlevo tj. blinkr vlevo být musí), takže pro zdůraznění že budeš odbočovat blinkr dát můžeš a není to porušení předpisu.
= povinnost dát blinkr není, ale dát ho můžeš. Osobně konkrétně tady bych ho nedával - při opuštění hlavní nezpomaluješ, tak tomu za tebou žádné nečekané "vybrzdění" nehrozí.
Tvrzení instruktora že blinkr dát musí nemá oporu v předpisech, je to jen jeho osobní názor. Pokud by ho za to při zkouškách vyhodili tak by to mohl úspěšně napadnout.
jedu vlevo, blikám vlevo, rovně bez blinkru
jedu vlevo, blikám vlevo, rovně bez blinkru
V této situaci bych při jízdě rovně neblikal, blikal bych při pokračování po hlavní.
informaci případnému protijedoucímu autu čekajícímu na křižovatce
To občas dělám podle konkrétní situace, ovšem podle mých zkušeností se stejně to druhé vozidlo rozjede až když zahájím odbočování a já to dělám taktéž pro případ, že dotyčný pojede jinak než podle blinkru (i to se stává).
syn, který dělá právě řidičák mi vynadal,*** co si to dovolil
Takže Vám synek jistě předložil předpis, který hovoří o změně směru jízdy..
Odbočujete doleva, blikáte, jedete rovně neblikáte, odbočujete doprava blikáte..
Něco jiného je předpis, něco jiného zkušenost z provozu. Pokud pojede proti mě vozidlo z vedlejší na hlavní, tak mu zablikám, ještě ukážu rukou, že jedu rovně a klidně může jet.
Právě mi jen řekl, že mu to tak nařídil instruktor - ne předpis nebo důvod... Tak jsem se začal zamýšlet nad novými variantami zákona, směrnic,...
Když tam někdo stojí, můžu na něj bliknout pravým blinkrem, abych mu udělal radost.
Když ale já stojím na té křižovatce, prostě čekám, protože o chlup před touto křižovatkou je vpravo benzínka a jsou lidé, co jedou z benzínky vpravo a blinkr jim zapomenutě bliká, ale jedou vlevo po hlavní silnici...
blikám vždy
Přesně z tohoto důvodu se snažím ten blinkr (obecně, nejen této situaci) zapnout až v okamžiku, kdy mě dotyčný dávající přednost už pravděpodobně viděl. Tedy aby viděl auto bez blinkru a potom s blinkrem. Protože jak píšete, trvale zapnutý blinkr může znamenat zapomenutý blinkr.nařídil instruktor***nebo mu instruktor poradil ze života, že je dobré bliknout, aby ten dotyčný věděl...
A synek to pochopil jako příkaz.
----jedou vlevo po hlavní silnici.****proto musí být i ohleduplnost k jiným.
Kdysi to tak bývalo, že se blikalo při opouštění hlavní i když se jelo rovně, ale to už je hodně dávno. Dnes se při jízdě rovně nebliká, ale pozor, směrodatný je tvar křižovatky na dodatkové tabulce, nikoliv skutečný tvar.
Blikání vpravo chápejte jak chete, ale blikat se má, není to dobrá vůje, je to povinnost.
jedu vlevo, blikám vlevo, rovně bez blinkru
Nebývalo.
Na ten nesmysl, že "platí tvar na dodatkové tabulce, nikoli skutečnost", jste přišel jak?
Blikání vpravo na této křižovatce rozhodně povinnost není. Samozřejmě, pokud by proti jelo vozidlo a já bych mu chtěl dát dříve najevo, že mu nebudu překážet, je to možnost.
jedu vlevo, blikám vlevo, rovně bez blinkru
Kdy to je to kdysi? I dle vyhlášky 100/75sb o provozu na pozemních komunikacích platná od 1975 se blikalo dle změny směru jízdy nikoliv při přímé jízdě byt to bylo na vedlešjí!
jedu vlevo, blikám vlevo, rovně bez blinkru
Ani dle 80/1966, ani 141/1960, ani 145/1956, prostě je to urban legend.
Skutečný tvar křižovatky určuje dodatková tabulka před křižovatkou. Pokud tam je nakreslená nějaká komunikace doleva tak je doleva, pokud je nakreslená rovně tak je rovně. Nezáleží jak je "fyzicky" ale co je na ceduli (přičemž cedule by měla odpovídat realitě). Obvykle mírný oblouk, někdy je vedený jako "rovně" a někdy jako "mění směr" Co z toho platí určuje cedule.
tuším to mají v Rakousku - dodatková tabulka o tvaru křižovatky velmi často neodpovídá tvaru skutečnému, je tam jen počet hlavních a vedlejších. Ta, na které jste, vede od spodu nahoru prostředkem značky, ale nějaký oblouk - to ani náhodou.
jedu vlevo, blikám vlevo, rovně bez blinkru
Použití znamení o změně směru jízdy se řídí tím, jestli při jízdě křižovatkou měním směr jízdy nebo ne. Jestli mění směr jízdy nechám na posouzení každého řidiče a následně případně kontrolního orgánu.
To, co dodatková tabulka považuje za "skutečný tvar křižovatky", na to nemá žádný vliv.
Podívej se na noty k té tabulce a vysvětli jak rozumíš větě "Určuje skutečný tvar křižovatky".. Že by existovala cedule která nemá žádný význam?
Podle tvojí teorie by na nic neměla vliv ani značka "hlavní silnice" a ve skutečnosti by byla hlavní ta která je širší nebo jak to každý posoudí podle sebe... To je v Indii, u nás to je podle značek.
jedu vlevo, blikám vlevo, rovně bez blinkru
No a teď se zase ty podívej do zákona, kdo a kdy je povinen dát znamení o změně směru jízdy, a řekni mi, jak to souvisí s nějakou malůvkou na značce.
Ta malůvka určuje skutečný tvar křižovatky, tedy hlavně to která komunikace mění směr a která ne. Je to proto, aby bylo jasné jestli "trochu do oblouku" je ještě rovně nebo už změna směru - na tabulce to je vyznačené schematicky aby to bylo jednoznačné... Ta tabulka tam neni na okrasu, ale právě z tohoto důvodu...
Myslíš odbočování? To je vlevo nebo vpravo, nevim o výkladu že rovně z hlavní do vedlejší je definované jako odbočení...
Kdy to tak bývalo? Nevím, já dělal řidičák za vyhlášky 100 a to už platilo - blikám kam jedu, ale lidi ve věku mých rodičů a prarodičů mi říkali (špatně), že bilkat musím když sjíždím z hlavní, i kdyby to bylo rovně. Jelikož mi to říkalo víc lidí, tak usuzuju, že to v té vyhlášce kdysi bylo (před více než 40 lety).
Kdo mi říkal, že tvar křižovatky platí ten co je na dodatkové tabulce? Učitel v autoškole. Autoškolu jsem dělal 2x (osobní a pak po cca 10 letech rozšíření na nákladní) a tvrdili to oba. Správně by to samozřejmě mělo být stejně na zemi i na tabulce, ale pokud je to jinak, platí tabulka.
makk, ale pokud je to jinak, platí tabulka. tak jedete podle značky, i když vozovka vede jinak?
Děkuji a přeji úspěšný víkend.
Tak asi podesátý.. Skutečný tvar křižovatky určuje dodatková tabulka. Je na tom snad něco nejasného?
teda Milane - dát takovou značku 350m před křižovatku u silnice v takovém stavu ... to je dle mého názoru prasárna ...
A je vidět, že "rakouský" typ značek přišel i do CZ lokalit...
Ale to není prasárna, páč blíže být nemůže, páč je tam přistávací plocha letiště...
Proto je v souladu s vyhláškou uvedena vzdálenosz k místu. Vše legálně, až na ten tvar dodatku.
jedu vlevo, blikám vlevo, rovně bez blinkru
Tak asi podesáté:
"Při odbočování na křižovatce nebo na místo ležící mimo pozemní komunikaci musí řidič dávat znamení o změně směru jízdy"
"Znamení o změně směru jízdy musí řidič dávat kromě případů uvedených v jednotlivých ustanoveních také vždy při změně směru jízdy, vybočování z něho, nebo jestliže to vyžaduje bezpečnost provozu na pozemních komunikacích."
Kde se tam píše o "skutečném tvaru křižovatky" na nějaké informativní značce?
Milane 11:52 značka, můj odkaz samotná křižovatka - podle značky je hlavní rovně a vedlejší doleva. Jedeš po hlavní = neměníš směr = neblikáš, jedeš doleva do vedlejší = měníš směr + odbočuješ = blikáš.
Znova, co na tom neni jasné? Nevim jak ty, já jezdim podle předpisů a ne podle toho co si myslim že by to mělo být...
geneh tvar křižovatky má vliv na to jestli měníš směr jízdy nebo ne, tvar je určený značkou.
asd,
podle značky je hlavní rovně***tak klidně jeďte podle značky rovně, já vím, že na té křižovatce musím zatočit volantem doprava. Klidně i podesáté, jeďte rovně do trávy, já zatočím doprava a jako bliká autobusák, autoškola, tak blikám i já..
(jezdím tak několikrát denně.)
jedu vlevo, blikám vlevo, rovně bez blinkru
@asd1: Ne. Dodatkovou tabulkou je určen "skutečný tvar křižovatky", at už se tím myslí cokoli. Jenže "skutečný tvar křižovatky" nemá žádný vliv na to, jestli jsi povinen použít směrovky. Ty jsi povinen použít tehdy, pokud měníš směr jízdy.
Není žádná zákonná korelace mezi "skutečným tvarem křižovatky" a změnou směru jízdy při průjezdu křižovatkou.
Když na té vedlejší bude někdo stát a bude chtít vjet na tu hlavní silnici rovně, tak pokud pojedete proti němu po té hlavní a nebudete "blikat", tak se může domnívat, že jedete té křižovatce také rovně a že můžete jet současně. Pokud potom dojde v křižovatce ke střetu, protože jste pokračoval po té hlavní bez "blinkru", tak jste jednoznačný viník nehody.
tak jste jednoznačný viník nehody***
je to Váš názor, ale určitě to tak není. Ten z vedlejší porušil závažné pravidlo.
blikám vždy
Bez kamery nebo svědků by ten z velejší měl smůlu. A i pokud by důkaz byl, tak samotný blinkr není jedinou indicií, podle které se máte rozhodovat. Soud by pravděpodobně vinu rozdělil v nějakém poměru.Zákon 361 hovoří jasně:
q) dát přednost v jízdě znamená povinnost řidiče nezahájit jízdu nebo jízdní úkon nebo
v nich nepokračovat, jestliže by řidič, který má přednost v jízdě, musel náhle změnit směr
nebo rychlost jízdy,
Nic o blikání tam nerozhoduje.
aloisb jestli byl nebo nebyl blinkr na přednost nemá žádný vliv. Do křižovatky můžeš vjet až když není pochyb že auto z nepokračuje doleva po hlavní ale jede rovně do vedlejší, "není pochyb" není že nedává blinkr, ale až když tam skutečně jede. Předpis totiž počítá s omylem, jak puštěným tak i nezapnutým blinkrem. Ten co nedal blinkr a jel doleva po hlavní není jasný viník nehody, ale jasný poškozený protože vozidlo z vedlejší mu nedalo přednost.
* všiměte si, že rovně (ne dle doplňkové tabulky informující o tvaru křižovatky, ale podle skutečného tvaru) není ani jedna cesta z křižovatky
Podle pravidel ve vámi popisovaném případě blikat nemusíte, respektive nesmíte, a blikat by měl ten, kdo pokračuje po hlavní a to levým blinkrem. Praxe je trochu odlišná...
Ono je to krapet zavádějící...podle mě ta značka je docela daleko usazená než by měla logicky být...ale neznám normu vzdáleností...zároveň ten obrázek na té značce nemůžče 100% vystihnout tvar křižovatky a je to schéma...ale když se podívám na tu 3D fotku a vidím reálně jak ta cesta vede a jak jede to červené auto, ta vedlejší je připojená k hlavní a rozchází se v tom oblouku...jak bych to popsal, hmm...je to oblouková hlavní cesta s připojenou vedlejší "rovně", není to hlavní rovně a k ní připojený oblouk....takže v této konkrétní situaci já osobně bych blikal doleva na hlavní i doprava na vedlejší ...
Při psaní totoho přispěvku mě napadlo, že u nás máme podobnou situaci v Lověšicích u skládky. Je to tato situace maps.app.goo.gl/... a všichni včetně mě blikají jak doleva tak "rovně"doprava
Blikám vždy.
I když pojedu rovně a třeba auta za mnou pojedou taky rovně, tak díky blikání tam doprotivky člověk nemusí stát jak tutan a čekat na nás. Do té doby totiž nebude vědět, kam jedem a musí na nás čekat, protože co kdyby někdo jel zatáčkou po hlavní a taky neblikal
Stejný případ kruháče. K vůli lidem, kteří neblikají (baby, důchodci a BMW), tak zbytečně musíme čekat, protože nevíme, zda jede stále po kruháči nebo kruháč opouští a můžeme konečně najet.
Pak plynulost dopravy vázne a všude jsou zácpy.
Na to velký pozor, stát jak tutan nesmí jen dokud neuvidí blinkr, ale až to okamžiku když je jasný že opravdu jede tam kam ukazuje. Když bude ukazovat doleva a pojede rovně, tak viník nehody neni ten co blikal blbě, ale ten co mu vjel do cesty (nedal přednost)
- předpis počítá s omylem puštěným nebo nezapnutým blinkrem, to kam ukazuje na přednost nemá žádný vliv. Je to jen nápověda že nejspíš pojede tam kam ukazuje, ale kam pojede platí až když tam opravdu fyzicky jede.
Aby tě u nás nepředjížděli natěsno, tak bys musel vozit klacík doleva a na něm cihlu.. Zlatej dojčland kde auto jede v klidu za kolem a předjede až když má opravdu volno a může objet obloukem (Němci maj odstup od kola/ chodce 1,5m město a mimo město dokonce 2m).. Až je mi to blbý tak jak to jde tak uhýbám a pouštim je.. Podobně na dálnici když kysnu předjíždí pomalejší auto doporučených 130 - zezadu přilítne Porsche, v klidu s odstupem počká až ten pomalík předjede a zas odfrčí do dáli. Žádný lepení na prdel, problikávání atd. To tam dělá jen pár exotů který jsou celkem rychle vychytaný policajtama, podobnou agresivitu trestaj dost tvrdě (zákazy řízení na měsíc atd.)
ano, tato křižovatka je také vyhlášená... - je tam každý měsíc nehoda. Omezení na 70 nedodržuje polovina řidičů vč. nákladních aut, ostrá zatáčka pak neumožní dostatečně včas zabrzdit, aby nenabourali do aut stojících za zatáčkou kvůli autobusu...
Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.
Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.