Nejste přihlášen/a.

Přihlásit se do poradny

 

Proč při měření kompresního tlaku vyskakuje víčko oleje?

Od: zdenek2® odpovědí: 30 změna:

Prováděl jsem dnes měření kompresních tlaků uvnitř válců za studena u dvou vozů Felicia monovstřik 50 kW.

Postup je jednoduchý. Odpojit relé palivového čerpadla (aby nestříkal benzín), odpojit konektor trafa (aby neházel jiskru), vyndat svíčky, namontovat místo svíčky do válce měřidlo. Potom zmáčknout plyn na doraz a startovat asi 5-6 sekund. Měřidlo zaznamená nejvyšší naměřenou hodnotu tlaku uvnitř válce během roztáčení motoru. Měřidlo jsem koupil na aliexpresu za cca 300 korun. Má to koncovku 14 mm, která se hodí na svíčky felicie.

Tady jsou výsledky v barech. První vůz: 9,83 9,20 9,51 9,79

Druhý vůz: 9,93 10,27 10,14 10,14

Je vidět, že druhý vůz má hodnoty lepší, což je zvláštní, protože jsem tady očekával spíš nějaký problém nebot motor nemá výkon.

Naopak u prvního vozu mi vždy při měření vyskočilo víčko oleje. U druhého vozu je to víčko nějaké těsnější, nebo co tak nevyskakovalo.

Dotaz. Proč vyskakuje víčko oleje? Změní to hodnotu měření? Kdybych to víčko zatížil nebo držel rukou, byla by naměřená hodnota jiná?


doplněno 22.01.24 19:25:

Víčko nevyskakuje způsobem, že by úplně vyletělo někam na zem. Povyskočí a zůstane šikmo v otvoru. Jestli to dělá i při jízdě? Nejspíš ano. Minimálně jednou jsem si všiml, že po zaparkování v garáži je víčko povyskočené. Ale zatím jsem to víčko při jízdě neztratil.

Mně jde o to, zda to víčko vyskakuje jenom vibracemi anebo zda to víčko tlačí ven nějaký tlak z olejového prostoru? A pod víčkem je vyústění hadice ze sání vstřikovací jednotky. Nemůže odsud vznikat nějaký tlak, který to víčko tlačí ven?


 

 

30 odpovědí na otázku
Řazeno dle hodnocení

 

 


1x
A při normálním chodu víčko drží? To se mi skoro nechce věřit. Teď je vhodné zkusit tu kompresi s troškou oleje ve válcích, jestli je ten druhý válec horší kvůli netěsnosti ve válci, nebo je podpálený ventil.

 


0x

Nemáte náhodou upchaté potrubie odvetrávanie kľukovej skrine?


doplněno 22.01.24 19:43:

Inak normálny tlak je 11 až 15 barov a min. je 9 barov. Ak zoberieme v úvahu odchílku merania ttak ten prvý je vybehaný a tlaky utekajú do kľukovej skrine a vyhadzuje víčko.


Hodnota 9 bar je u motoru starého 28 let dobrá. Obecně se udává, že benzínový motor s kompresním tlakem 120 psi je "dobrý".

Pokud ale opravdu ten tlak odchází z válce do klikové skříně a nadzvedává víčko, neměl by tím pádem vystřikovat olej? Já jsem nic takového nepozoroval.

bery*

A těsnění víčka je v jakým stavu? Víčko drží pevně, nebo je tam spíš už jenom tak položený?


Víčka mám dvě (a s tím druhým vozem tři). Na jednom je těsnění z boku v té boční drážce a na druhém je těsnění na spodu. Nevím vlastně kam to těsnění správně patří, ale možná je to jedno. Těsné není žádné z víček, ani to víčko na druhém voze není kdovíjak těsné. Můžu víčka mezi vozy prohodit jestli se něco změní.

Není to jedno a ani není jedno, jak se v drážce nasadí. Má tvar písmene "V".

Možná proto vyskakuje, protože blbě nasazené těsnění brání odfuku kliky do sání do filtrboxu z víčka na boku víka.

To bude ono. Černé správně a červené špatně! Asi to výrobce tak dává k vůli jednoduchosti při výrobě, protože nasadit správně gumu musí dělat člověk a o to by se asi víčko prodražilo, takže to stroj jen tak nasadí blbě, aby to nespadlo a po koupi si to nasadí správně každý sám a když na to kašle nebo neví, tak pak víčko vyskakuje. To je podle mě tahle teorie.

Nikdy jsem neviděl víčko ani na Fabiích co by mělo těsnění dole. Vidím poprvé.


Ano mám oboje tyhle víčka. Ale upřímně, v čem spočívá rozdíl v jejich funkci? Když se podíváš na obě těsnění, tak oboje přesahují plastový okraj víčka jen nepatrně. To spodní těsnění možná dokonce o trochu víc. Proto jsou víčka v otvoru vlastně jen volně zastrčena. Jestli je ale funkcí víčka umožňovat odchod něčeho kolem těsnění z otvoru ven, tak potom by tam ani těsnění nemuselo být.

To ovšem neřeší můj problém, jaký tlak a od čeho nadzvedává víčko tak, že se v otvoru vzpříčí?


Hodím tam to s těsněním na boku, ale mám dojem, že jsem ho tam už měl a právě proto, že se nadzvedávalo, tak jsem tam dal to spodní v domnění, že to bude lepší.

Podívej se na to hliníkové víko. Na tu díru, kam liješ olej. Je tam udělané jakoby bludiště. Není to jen díra, ale právě to mezikruží s vyústěním do otvoru z boku do hadice co vede k filtrboxu je odvětrání se separátorem oleje. Separátor oleje jsou ty překážky to mezikruží.

Tlak jde nalévací dírou na dno víčka nahoru, pak dolů do mezikruží prostoru a z něj do bočního otvoru do hadice.

Když dáš gumu do nesprávné polohy, tak to přestane fungovat a motor přestane pulzace tlaků z kliky odvětrávat.

Tlak tam vzniká normálně, jak dna pístů stlačují vzduch z druhé strany v prosotru bloku. V bloku se honí vzduch s olejovými paramy.

Moderní auta mají PCV ventil.

Tahle jako Felicie mají jen speciální konstrukci tvaru víčka oleje. To složité protahování vzduchu přes víčko a hranu nalévacího hrdla uvnitř je k vůli tomu, aby se odloučil olej od par. Separátor.

Kdyby to bylo napřímo, tak olejové páry strhávají kapičky oleje přímo do sání a motor pak spaluje olej.

Takto ze dna víčka skondenzuje zpět do bloku přes hlavu do vany.

Proto při ježdění krátkých tras je na dně víčka emulze vodní páry a oleje jako kávová kaše.

Takže špatně nasazené těsnění toto fungování odvětrání totálně znefunkční!

Už chápeš, co jsem nakreslil?

Modře hliníkové víko

Černě víčko

Žlutě těsnění víčka

Oranžově olejové páry

Červeně olejové kapky

Na odvětrání a separaci oleje se používají i sofistikovanější řešení. To, co má Felda je to nejzákladnější co může být. A můžeš jí dokoupit oil catch tank. Takový tuning. Pak se ti nebude špinit vstřikovací jednotka od oleje, ale ona se stejně dobře meje, když tam stříká ten vstřik přímo na klapičku.

google.com/...


Jestli nemám ten otvor s hadicí na boku někde ucpaný, když mi test komprese nadzvedl víčko a páry tam žádné nebyly? Dám tam to druhé víčko a uvidíme.

23.01.24 20:12

Gumídku -

@diesel

@zdenek

Pokud je motor OK, tak na klice vždy dva písty jdou nahoru a dva písty dolů. Takže i vzduch co dna pístů tlačí dolů, přeberou písty další dva co jsou nahorů a víčkem téměř žádný tlak neujde.

Tlak jen tedy pulzuje a pokud víčko volně položíš, tak jen poskakuje.

Pokud jsou v háji pístní kroužky, tak se do bloku dostává i tlak z komprese a ten motor pufá odvětráním ven. Kdyby jsi dal na díru víčka nafukovací balónek a hadici ucpal (vlastně i tu tenkou), tak pokud se ti bude nafukovat, tak je motor KO.

Proto ti to víčko lítá ven, protože je tam velký tlak, který tam být nemá.

@jirib... taky si myslím, že je před smrtí podle těch tlaků komprese i toho vyskakování víčka.


V tom videu, co jsi sem dal, se to ale praví jasně, že přes písty unikají do oleje pod písty plyny běžně .


youtu.be/...


Tady je například tabulka pro fabii.

forum.skodahome.cz/...

On to každý výrobce udává jinak. Asi je to i obchodní strategie výrobců.

Co se zapomíná, že kompresní tlaky při provozní teplotě motoru jsou podstatně vyšší než při teplotě kolem nuly stupňů.

Pokud při minimální teplotě 30C naměříš pod 11, tak je motor vadný. Máš to tam napsané. Fabia se v kompresních tlacích moc neliší od Felicie (i když si dal dílenskou na HTPčko).

Co se týče plynů, otázkou je jak moc. Proto se zachytávají a k vůli ekologii proženou sáním motorema spálí.

Třeba Zetor měl jen trubku z bloku a pufal plyny ven do atmosféry. To samé Felicia z roku 1960


Tlaky u felicie se diskutovaly zde:

poradte.cz/...

Najdi si dílenskou na Feldy. Máš to na WProck v pdfkách, jak jsem ti dal odkazy.

PDFko mechanika motor.

Motory 781.135B mají nižší komprese (verze 40kW)

Ty máš asi 50ku pokud si pamatuji dobře.

milos.wrp.cz/...


Myslíš tohle? A co je to za hodnotu? Min, max, za tepla, za studena?

Jo, to je ono.

Myslím, že zastudena. Teplem se totiž vymezují vůle a tak při provozní teplotě má motor optimální chod. V pístech jsou bimetalové výztuhy, aby se to projevovalo co nejméně a motor měl stabilní kompresi jak zastudena, tak zatepla.

Myslím, že je to taky kolem 30C

...

A komprese není jenom píst a pístní kroužky. Jde také o těsnost ventilů. A také těsnění pod hlavou a svíčky, ale to by se projevilo omamžitou ztrátou chladící kapaliny.

Hele, nejsem motorář, ale teď si nejsem jistý, zda si nepleteme kompresi a kompresní poměr...

skodaps.wz.cz/...


Takže hodnota nového motoru? Když se to tam ani neobtěžovali napsat, tak já bych se přesným číslem nezabýval. Do 8,3 bar se běžně považuje tlak ok.


Kompresní poměr a kompresní tlak jsou dvě různé věci.

Co ale znamená "komprese" to aby čert věděl.

Já měl vždy za to, že je to kompresní tlak co dokáže píst vyvinout ve spalováku. Tedy ten maximální. Dáno zdvihem kliky pístu nebo vrtáním (průměru válce). Případně snížením hlavy a zmenšením tak spalovacího prostoru.

bery*
Zajímavá myšlenka ten kompresní poměr a kompresní tlak, ale když nad tím tak přemýšlím, hned mě napadá, jestli ono to vlastně není jedno, prakticky dokonce jedno a to samý Když atmosférický tlak je 1 bar, při kompresním poměru motoru 10:1 ho tak stačíme desetinásobně, výsledný tlak přece bude 10bar

 


Jsou tu ještě dva faktory ovlivňující výpovědní hodnotu naměřeného kompresního tlaku.

1. Čínské měřidlo není cejchované, proto bych se nedivil, kdyby odchylka od správné hodnoty byla 1-2 bar.

2. Někde jsem četl, že prý pokud se měří kompresní tlak a svíčky v ostatních válcích se ponechají nasazené, hodnoty budou vyšší. Nevím jestli je to pravda.

Se svíčkama v ostatních válcích se akorát trápí startér.

A škrtící klapka se při měření otevírá naplno, aby motor nasál vzduch co má a ten stlačil kompresí.

 


Ještě mne napadá, že test komprese nemusí mít velkou výpovědní hodnotu za následující situace. Jeden motor má kompresní tlak 9-10 bar za studena a do válců neproniká olej.

Naopak do druhého motoru olej do válců proniká a tudíž kompresní tlak je za studena díky tomu oleji větší (přes deset bar), což dává falešný výsledek, že motor je snad lepší, ale opak je pravdou.

jirib
Zavez oba na brzdu a budeš to mít v kW...
Jestli 9 nebo 10,oba jsou těsně před smrtí...nemá smysl to renovovat.

 

 


 

 

 

Přihlásit se k odběru odpovědí z této otázky:

Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.

Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.

Copyright © 2004-2025 Poradna Poradte.cz. Všechna práva vyhrazena. Prohlášení o ochraně osobních údajů. | [tmavý motiv]