Nejste přihlášen/a.

Přihlásit se do poradny

 

Čím zajistit (zmáčknout) matici na hřídeli v převodovce (Felicia)

Od: zdenek2® odpovědí: 30 změna:

Čím provádíte zajištění matice na hřídeli uvnitř převodovky Felicie? Matice se dotáhne na 60 Nm a pak se zajistí přípravkem podle obrázku. No a když ho nemáte, tak čím to lze provést?


 

 

30 odpovědí na otázku
Řazeno dle hodnocení

 

 


7x

Matici dotáhneš a pak si ozubené kolo vhodně pootočíš, aby jsi přiloýil ke žlábku sekáč a kladivem přes sekáč ten límeček matice zdeformoval do drážky sekáčem a kladivem. Sekáč musí být super tupej. Jinak ten límec praskne.

To samé pak na protilehlé straně.

Ano. Tu tupost sekáče bych zdůraznil. Poprvé jsem to dělal kdysi na embéčku a límec mi prasknul. Musel jsem pak matici o pár desetin stočit. Konec nástroje by neměl mít hranu.

26.12.23 15:23


Já jsem koukal na tohle video:


a z toho vyplývá, že ta matice se povoluje, i když je její okraj stlačený směrem k závitu. Čili, že to jištění nefunguje spolehlivě. Buďto tedy není ohnutí matice vždy stejné (je ohnuta málo) aneb obecně to ohýbání není dobrý způsob jištění (i když u mé felicie jsem zatím nikdy nic takového nepozoroval, takže evidentně to v některých případech drží).

Proč tam nedat například pérovou podložku? Pak se to povolovat nebude. Je pro to nějaký důvod?


A v tom videu jsem neviděl, že by na víku bylo nějaké těsnění nebo tmel. Tmel tam přeci být musí, aby olej netekl, takže on to asi rozdělával již předtím.

Víka jsou přesně sfrézovaná. Když tam dáš tmel, tak ho 99,8% vytlačíš pryč.

Přesto je dobré tam jemnou vrstvu, ale opravdu co nejtenčí dát. Housenku 0,8mm a menší.

Pérovka by se vibracema povolila. Co by vydrželo je nordlock podložka, ale ta se tenkrát nevyráběla.

Spíš to flinkali a některé jsou těma kleštěma málo zmáčknuté.

Tupým sekáčem to zmáčkneš víc než dostatečně.


Anebo tam dát locktite.

Modrým loctite nic nepokazíš. Jako doplněk proč ne. Ale hlavně zaklepnout límec matky.


Dát tam antivibrační podložku HLS-22 za cca 50 Kč (německý výrobce) a třeba ještě loctite a pak již není třeba matice deformovat. Smysl je v tom, že se matice dá znovu povolit a použít pokud budeš převodovku rozebírat.

Pokud tím autem budeš jezdit sám, tak není co řešit, protože přeci slyšíš, zda tam něco opět bude drnčet.

Nedělal bych to. Výrobce s tím nepočítal a neudělal tak dlouhou hřídel.

S podložkou bude matice na krajíčku hřídele a bude držet jen za pár závitů jen tak.

Bez podložky se zašroubuje dál a bude jí držet daleko více závitů.


Červený loctite jestli se nepletu slouží k permanentnímu zajištění, takže by se hodil víc. Nevýhodou (anebo výhodou jak se to vezme) je, že se dá povolit jedině nahřátím na 260˚C. To ale u konce tohoto hřídele nemusí vadit, klidně ho můžeš nahřát hořákem.

Vylepšit to líp než navrhnul výrobce asi je zbytečnost. Navíc pak si přidáváš starosti s očištěním závitů té hřídele od zbytků červenýho loctitu. A pokud nebudeš mít švajc, tak ta hřídel bude dost odvádět teplo při nahřívání a dosáhnout těch vysokých teplot nebude jednoduché.

Při povolování je taky potřeba převodovku zaaretovat. Když ta matka bude držet jak čert, tak jak to provedeš? Motorem protočíš snadno. A riskovat prasknutí zubů převodu? Ten moment sil může být včetně zpřevodování větší při povolení takto lepeného závitu, nežli vyvine sám motor jízdou a rozjezdy.

Spíš nechápu, proč výrobce nepoužil korunkovou matici a závlačku. Ale asi proto, že by vadila objímce při řazení 5ky.


Nesouhlasím s tím, že tam není místo na podložku HLS-22. Podle toho videa na čase 2:10 je tam vůle 4-5mm. Tlouštka podložky HLS-22 je 3,4 mm (viz heico-lock.us/...


Červený loctite se dá uvolnit jedině zahřátím na teplotu větší než 250˚C. Zbytky v závitech se dají vyčistit rozpouštědlem a kartáčem.

henkel-adhesives.com/...


Netvrdím, že tam musí být červený loctite. To je jen nápad jak to udělat, aby ta matice držela "jak čert". Čerta povolíš zahřátím matice plynovým hořákem.

Klidně tam ale nemusíš dávat loctite žádný. Ta antivibrační podložka by měla fungovat i při terénní jízdě. Dotahovací moment je 60 Nm.

Na videu je převodovka 14SK. Tu nemáš.

Ty máš to kolo s objímkou ne dole, jako borec na videu, ale na té horní hřídeli nahoře.

Jestli jsou tam závity jako u 14SK po celé délce, tak by asi ta podložka a vystrčení matice nevadilo.

A ta podložka má jednu vadu. V principu při povolování je potřeba překonat segmanty, které jí nadzvedávají a ještě víc brzdí při povolení. Proto je i na jedno použití. Ale jak na hřídeli praskne nějaký meziku či nějaká tenká distanční podložka, tak celá hřídel, celý ten špíz začne mít vůli a ta antivibrační podložka přestane okamžitě fungovat, protože podmínkou jejího fungování je ta roztažnost a o tu mžikově příjde. Proto se asi moc dle mě nepoužívá na rotačních hřídelích, ale třeba na kotvení strojů, které vibrují na nějakých betonových patkách a závitových tyčích, které stojí.


Nejsem strojař, ale vím, že né každé jištění je vhodné na každou aplikaci. Něco se hodí víc aněco se použít nedá. proto je i tak rozmanitá nabídka v principech jištění spojů.

27.12.23 10:37


Já ty nordlocky dával hlavně tam, kde výrobce původně použil pérovky. Tedy držáky brzdových třmenů k těhlici, zadní náboje k nápravnici, přední ramena na zadních objímkách do karoserie.


Tyhle antivibrační podložky se dají opakovaně použít. Viz: nexbolt.com/...

Aha, tak kecám .

Akorát se rozpadnou na dvě. Od výrobce jsou dvě části provizorně slepené pro snažší první montáž.


Ještě je třeba říct, že se prodávají i matice s límcem, které již tuto antivibrační HL podložku mají zespoda nalisovanou. Takže pak není potřeba tam dávat dvě věci. Já už mám ale ty původní matice do převodovky nakoupené, takže pro mne to není.

Takové neznám. Jen s integrovanou třecí podložku, ale to není totéž.



Chtěl jsem sem dát spíš tento odkaz: google.com/...

Koupit se to dá ale nejspíš jen u tohoto výrobce.

Tak to je hodně profi. Neznám. Moc dobrej výrobek. Dík


Beru zpět, že tyhle antivibrační podložky nordlock nebo hl jsou tady vhodné. NEJSOU!

Tyto podložky nefungují pokud je pod nimi hladká podložka, protože ta hladká podložka se bude vibracemi otáčet společně s maticí a nordlock podložkou.

Video, které to říká je tady:


Když se podíváte na etku tady: skoda.7zap.com/...

tak ta matice dosedá na hladkou podložku (položka číslo 2, kód 002311324) a pod podložkou je ještě hladký opěrný kroužek (položka číslo 3, kód 002311950). Tyto části po sobě hladce kloužou a proto tu antivibrační podložky nordlock nebudou fungovat.

A je to také důvod, proč se ta matice vlivem vibrací u felicií povoluje.

Neznám jiný typ podložky, který by tady fungoval, protože ty hladké plochy po sobě budou vlivem vibrací klouzat vždy . Je to konstrukční nedostatek.

Jediné řešení vidím použít originální matku, klidně i tu už zdeformovanou a dotáhnout na moment 60-70 Nm (ne jen 40 Nm jak se uvádí kdesi na skoda webu). Pokud to nepomůže, tak přidat modrý loctite a pokud ani to nepomůže, tak červený loctite. Každý si to musí vyzkoušet sám, protože je rozdíl jestli jezdíte rally anebo jezdíte po hladké silnici. Vibrace jsou v každém prostředí jiné. Když ty vibrace nebudou velké, tak zvolené řešení bude postačující.

A pokud ty matky nejsou k sehnání, protože jsou drahé, tak použít klidně obyčejnou šestihranou matici M22x1,5 pevnost 8 nebo 10 no a k tomu ten loctite. Podložky jsou tady fakt zbytečné. Když se matice povolí, tak to slyšíte na volnoběh, protože to v převodovce drnčí.

Tady je ještě video ukazující jak loctite modrý a červený funguje při vystavení extrémním vibracím:


Myslím, že tyto vibrace ve videu jsou natolik extrémní, že se u převodovky felicie nevyskytují a tudíž loctite je zde jediné bezpečné řešení.

 

Ještě jsou svěrné matice hojně využívané na nábojích kol u aut.

Ale pokud tu origo novou matku správně zaklepneš dobře a pořádně do drážky, tak se nedokáže sama povolit.

skarab.cz/...

 

asd1

0x
Vymejslite tuzing matice?
Bez přípravku jednoduše zaklepnout,prubojnik,tupý majzl (nebo i ostrý majzl a seknout to jako zapadku do rohatky),
Použít protizávaží proti poškození ložiska uderem kladiva!

Tady jde spíš o to, že ty původní matice se již ne úplně lehce shánějí. Někdo je prodává dokonce za 180 korun kus. Pokud je někdo bude opět vyrábět 20 korun za kus, tak proč ne? (možná by tam pasovala nějaká jiná s límcem)

A pak jsou lidé, kteří převodovku často rozdělávají. Museli by těch matic mít hafo.

asd1
By ses ptal čím nahradit a ne jak rozklepnout..
Ve sroubarne může být za pár korun.. Holt prodejci na dilech rejzujou,potřebuješ dil tak zaplat raketu nebo nejezdis.. osobně to povazuju za lichvu a vydírání..
Pojistný podložky ne,buď loctite nebo mechanicky,rozklepnout do drážky jde i matka bez limce, jde to vrtnout a zajistit cervikem/ nytem apod.
Původní matka jde na cele liznout o pár desetin,límec se tim pootoci a rozklepavas v jiným neposkozenym místě... možnosti zajisteni je hned několik...

 

 


 

 

 

Přihlásit se k odběru odpovědí z této otázky:

Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.

Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.

Copyright © 2004-2025 Poradna Poradte.cz. Všechna práva vyhrazena. Prohlášení o ochraně osobních údajů. | [tmavý motiv]