Nejste přihlášen/a.

Přihlásit se do poradny

 

Proč alternátor nedobíjí při vysokých otáčkách? (Felicia)

Od: zdenek2® odpovědí: 12 změna:

Měl jsem problém s regulátorem, kdy po startu na volnoběh alternátor nedobíjel (svítila kontrolka) a muselo se trochu šlápnout na plyn, pak napětí vyskočilo na 14V. Koupil jsem nový regulátor ACI (stál něco přes stovku) a funguje to dobře (na volnoběh je napětí 14V). Jenomže se objevil jiný problém, který byl předtím zamaskovaný tím vadným regulátorem.

Jestliže v klidu zmáčknu plyn až na podlahu anebo když jedu do kopce anebo když předjíždím, tedy za situace, kdy jsou vysoké otáčky, alternátor přestává dobíjet a napětí klesá na 11V nebo i níž. Jakmile se otáčky jakžtakž vrátí na nižší hodnotu, tak po chvíli alternátor dobíjet opět začne (napětí vyskočí někam k 13-14V).

Regulátorem to není. Zkoušel jsem i jiný regulátor, situace je stejná. Takže problém musí být v alternátoru.

Teď otázka je, čím to je konkrétně? Já si myslím, že by mohly dělat problém sběrné kroužky, kdy při vyšších otáčkách ztratí uhlíky regulátoru kontakt s kroužky a alternátor se "vypne". Nevím jestli ty kroužky nejsou nějak nerovnoměrně sjeté anebo jestli není hřídel alternátoru velmi mírně vyosená (což by se projevilo až při větších otáčkách). Nebo máte nějaký jiný nápad čím by tato závada mohla být způsobena?

 

 

12 odpovědí na otázku
Řazeno dle hodnocení

 

 


1x
Ano, jsou špatné snímací kroužky. Buďto jsou vyjeté nebo oválné a při vyšších otáčkách uhlíky odskakují. Buďto sjet kroužky na soustruhu nebo napájet nové.

 

vernon

1x
Žádný vadný regulátor jsi neměl. Jen ti ten nový tu závadu "zakryl" (propustnější tranzistory ve spínači regulátoru, jiná nabíjecí charakteristika). Stále ji tam máš, jen se přestala projevovat.
Teď se ti kvůli slabšímu přítlaku uhlíků u nového regulátoru začala projevovat závada nová...
Zbytečně si komplikuješ život. Teď ti stejně nezbyde nic jiného, než ten alternátor zrepasovat.

 


0x

Ano, jak jsi se dočetl. Odskakují na ovalitě (elypsoidě) kroužků. Buzení pak vypíná (rotor ztrácí proud a přestává být magnetem).

Většinou za tento stav může i zadní ložisko.

Mění se celý rotor.


doplněno 23.12.23 00:48:

amd-autodily.cz/...


To nevím jestli se vyplatí měnit celý rotor za tuhle cenu, když se podíváš na cenu nového alternátoru.

To si musíš zvážit sám vzhledem ke zbytku alternátoru a zda bazíruješ na druhovýrobě či téměř nesehnatelném originálu.

Do Felicie se obecně neoplatí už nic investovat, pokud nemáš nějaký akční model a neuvažuješ o veteránovi. Pokud tedy jezdíš jako daily auto, tak není co řešit. Vrakáč nebo druhovýroba.


Já jsem v noci uvažoval o tom ložisku jak píšeš a myslím, že jsi na to přišel. Důvodem nerovnoměrného sjetí kroužků bude asi závada na ložisku (ale neviděl jsem, je to stále v autě).

Jestliže je ložisko nějaké vadné, tak ano, může docházet k např. eliptickému sjetí kroužků. Jiný důvod si stěží umím představit. Samotné kroužky se při provozu sjíždějí přesně kruhově jak po nich krouží uhlíky, tam nemůže dojít k eliptickému sjetí jen tak.

Teď mne také napadá, že zarovnání nových kroužků na soustruhu není tak úplně potřeba. Nové kroužky možná nebudou úplně přesně kruhové, ale uhlíky je do kruhu přesně zarovnají. Chce to čas.

Ta ložiska mají vůli C3, aby se při ohřátí nezačala zadírat. Takže už nová jsou taková volnější.

Ještě mě napadá, že výrobce šetří na regulátoru a dá kratší uhlíky. Kratší uhlík má menší přítlak a může na nedokonalém kroužku či jak si píšeme s tím ložiskem odskakovat. Delší uhlík více zmáčkne pružinu, která ho tlačí z regulátoru ven a tak má i větší sílu přítlaku.


Určitě se do Felicie vyplatí investovat, ale rozumně. Stejně rozumně jako třeba do jiných starých vozů. Jsem také přemýšlel, který díl, když se podělá, tak vůz bude nepojízdný nebo špatně pojízdný. Takových je jistě více, ale takový, který není úplně banální vyrobit je třeba hlava motoru (přesná konstrukce) anebo vstřikovací jednotka motronicu (tam jsou tuším speciální čipy). A možná také řídící jednotka, nevím, co je tam za procesor (samotnou pamět si zkopíruješ raz dva).

Když se vychrchlá hlava motoru v místě ventilů (vůz ztratí kompresní tlak a tím pádem i akceleraci), tak vpodstatě máš dvě možnosti, buďto vyvrtat přesným strojem větší přesné otvory a dát nové větší ventily anebo dát novou hlavu, což je asi schůdnější cesta. Někdo by ale nové hlavy na staré vozy musel začít vyrábět. K dostání je momentálně pouze čínská hlava na 1.3 40 kW.

Dole v bloku máš písty, vložky, hřídele... to se všechno vyrobit dá, když se chce.

Ve vstřikovací jednotce žádné čipy nejsou.

Je to jen servo se spínačem, potenciometry a vstřikovač s čidlem teploty v jednom celku.

V ECU je nejčastěji nějaká motorola a eepromka. Dále pak nějaké automotive čipy, které jsou v principu integrací několika tranzistorů ke spínání či sledování akčních členů a čidel. Kdyby tomu tak nebylo a vše by bylo z normálních součástek, tak je ECU zbytečně velká a složitá.

Hlava lze použít i z 1.4ky AME,AQW,...

Podle mě je monotronic tak jednoduchej, že by šel i nahradit arduinem nebo raspberry.

Śel bych do toho novyho rotoru.co dal gumajs odkaz amd-autodily.cz/...
Rotor je nachylnejsi na odirani izolace kbuli prachu-pisku ve vzduchu. Original vydrzi dlouho a dlouho.

Koupil bych rotor, diodový můstek a ložiska. Vše umyl a složil.

 

 


 

 

 

Přihlásit se k odběru odpovědí z této otázky:

Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.

Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.

Copyright © 2004-2025 Poradna Poradte.cz. Všechna práva vyhrazena. Prohlášení o ochraně osobních údajů. | [tmavý motiv]