Nejste přihlášen/a.
Ahoj,
minulý týden jak byly ty "vánice" jsem musel nutně večer delší trasu po v podstatě neudržovaných silnicích, všude sníh a bláto.
Bohužel se mi několikrát stalo, že jsem při brzdění z kopce absolutně ztratil kontrolu volantu (prostě otáčení nemělo vliv a auto jelo podle směru kol).
Jednou jsem to dokonce malém narval do protijedoucího.
Chci se zeptat, jestli se tomu dá nějak předejít?
Má se člověk v takovém terénu na klasické brzdy vykašlat a brzdit jen motorem nebo jak?
Děkuji za smysluplné odpovědi.
auto jelo podle směru kol
Ale to je prece v poradku, ze auto jede podle smeru kol. Jak jinak by melo jezdit?
No jo, zima je tady. A sjezdy z špatně udržovaných kopců jsou mnohdy ,,o hubu´´. Co se s tím dá dělat? Především - solidní zimní gumy, to je základ. Pak to chce v takových úsecích velmi jet velmi zvolna, když si nejsem jistý povrchem, opatrně zkusim přibrzdit a když se ozve ABS, nebo auto přechází do smyku, je to znamení, že je nutné jet pomaleji. Často pomůže jet ůplně po kraji vozovky, tam bývá často nahrnutý posyp, který už předchozí auta odházely z vyjetých kolejí
Po čistým sněhu se mi jezdí mnohem líp než po mazlavým nasoleným. Na tom sahneš na plyn hrabe to, sahneš na brzdu vrní ABS a nebrzdí to, zatočíš volantem chvíli nic a pak se pomalu začne čumák natáčet.. Jak parník Na sněhu pohoda, všechno reaguje líp... Mmch ABS na tom mazlavým je úplně na h., Bez něj se kola prohrábnou až na asfalt a brzdí to řádově lípm, s ABS se furt odvalujou po mazlavým a furt to jede a jede.. Rozdíl s/ bez ABS do zastavení z 60 kmh z mírnýho kopečka je určitě tak 30 metrů..
uzavřít diferenciál = jistota smyku.
Uzavřený diferenciál je dobrej na vyjetí z bláta a sněhu. Ale v zatáčce se kola odvalují jinou rychlostí na levé a jinou na pravé straně. Uzvařený diferenciál se bude snažit auto napřimovat, aby jelo rovně.
Na suchém asfaltu hrozí prasknutí difu nebo kloubu poloosy.
Upřimně - taky jsem docela nepochopil, k čemu mi jako řidiči pomůže v situaci, kdy ztrácím kontrolu nad řízením při jízdě z kopce zavřít dif a dát 4x4 (nebo 6x6, evtl 8x8) Ale to budou asi nějaký nový fígle, které my ještě neznáme.
Ovšem pravdou je že zdaleka ne všechny auta mají takový fičury, že ...
Pokud má auto monost aktivace AWD tak samozřejmě aktivovat, ale nikoliv uzavřít diferenciál- to je start do smyku ev se auto na suchém povrchu bude "hrbit" a extrémně namáhat pohonný řetězec / diferenciál, osy,.../. Jinak já také dělám to, že si "čuchnu" k silnici - prudčeji přibrzdím a cítím zdali povrch drží či klouže. Samozřejmost kvalitní gumy a opatrnost a předvídavost. A jak tu již zaznělo - pokud silnice klouže tak využít krajnice kde je víc bordelu a ten zajistí trakci.
Náhodou... na OT-64 to fungovalo bezvadně, do kopce i z kopce...vy mladší co znáte jen Pandury / z televize/ nevíte, vo co gou
Buď nevyjet, nebo jet pomaleji. Páč na zledovatělé cestě klidně zastavíte a vozidlo samo bokem sjede pryč..
Ale ve většině případů, řidič nejel rychle, jen nestihl zastavit včas, kvůli...(prosím, doplňtě 50 možností.)
Milane když máš gumy na h. tak ano, s vytřeštěnýma očima jedeš 30 kmh a vlníš se přes celou silnici jak tazatel, zastavíš a auto se sesune do strany atd.
Tazatel - obecně jden buď brzdit nebo zatáčet, obojí najednou nejde dohromady. Hnaný kola (předokolka přední) se ti utrhnou do smyku klidně i ubráním plynu, hlavně u starších naftáků který motorem brzdí dobře (zase mají těžkej motor a tím zatíženou i přední nápravu která líp drží)
Při brzdění jakmile se kola utrhnou, tak ubereš tlak na pedál a zase se chytí, podobně při zatáčení ubereš rejd. Plynem si někdy pomůžeš aby se kola jen odvalovaly, někdy i lehce přidáš nebo lehce ubereš - to chce mít naježděný co je potřeba. Jsou i finty že pravou nohou dáváš plyn a levou brzdíš (náhrada uzávěrky diferáku - často pomůže do kopce kdy jedno kolo hrabe). Různý asistenti a stabilizace jsou na sněhu na 2 věci, kdo umí jezdit tak se s nima pere než aby pomohli. Podobně i ABS na sněhu výrazně prodlužuje brzdnou dráhu, vrní ti pedál a furt to jede.. Nejhorší to je na ujetým sněhu a na něm mazlavá nasolená vrstva (tam pomůže na férovku přidat ručku a hned to brzdí citelně líp, ovšem zase zametáš ocasem jak liška)
Důležitý je začít brzdit včes, ještě na rovině před zatáčkou a s rezervou když to bude klouzat víc než čekáš.
Chce to trénovat a na klouzavým se vyjezdit - najít plac a zkoušet jak se auto chová. V běžným provozu třeba utáhneš zatáčku víc, když to klouzne tak máš prostor abys nezahučel do škarpy atd.
A vyplatí se mít kvalitní gumy, vzorek aspoň 5mm a stáří max. 5 let. Některý dobrý na sněhu/ ledu ani nejsou drahý (Sava, Debica, Fulda..), samozřejmě prémiovky jsou obvykle nejlepší a není to jen reklamní kec.
Pokud máte ABS, mělo by vám pomoci. Ovšem spoléhat se na něj na 100% nesmíte. Pokud ho nemáte,pomůže tzv. přerušované brzdění, to je však třeba se trochu naučit v bezpečných podmínkách. Pokud brzdíte "jako blázen", tzn. zablokujete přední kole, je auto na kluzkém povrchu NEŘIDITELNÉ!
Makak souhlasim. Auto s ABS na sněhu nejlíp brzdí těsně před hranicí spínání ABS, pomůže nechat kvalt aby motor točil kolama a ABS spínalo ještě o něco později. A v menší rychlosti natvrdo přidat ručku.
A auto bez ABS na sněhu brzdí líp.
Ovšem 90% řidičů se bez ABS roztočí do smyku nebo vysáňkujou po tečně, takže ABS povinně a pro dobrý řidiče nutný zlo...
Nejdříve je třeba se podívat co máte na autě za gumy a podle toho přizpůsobit jízdu případně vůbec nevyjíždět On ten rozdíl v ceně těch gum na suchu asi skoro nepoznáte, ale jakmile zmizí suchý asfalt tak už jo. S novými auty toho motorem většinou moc neubrzdíte takže stejně musíte pomahat brzdama no a na to potřebujete mít přilnavost.
Kromě toho ve vánici obvykle padá sníh, u kterého je celkem bez problémů možné předvídat jak to auto pojede a ani není nutné se ploužit 30km/h. V břečce je to o dost horší tam si to občas jede kam chce, no a na ledě může být příliš rychlá i rychlost chůze...
Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.
Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.