Nejste přihlášen/a.
Baterii v autě dobíjí alternátor. Při nabíjení baterka plynuje. I přes zátky je tam kanálek odvětrání.
Při velkých proudech nějakou nabíječkou samosomo po dědkovi co to zbastlil, bych se výbuchu bál, protože to bude plynovat jak kr*va a stačí pak malá jiskra u svorek a bum vodík.
...
Pokud máš nějakou normální nabíječku z Lidlu nebo CTEK či Exide, tak nech zazátkované a nabíjej.
Zátky jsou hlavně k vůli dolévaní destilky a kontrole desek, zda tam není málo destilky.
Ale největší ztráta destilky je nevhodným nabíjením.
Ani ta se dnes nedolévá. Auta dobíjí dobře a lidi mají normální mikroprocesorové nabíječky.
Co máš ty? Tot otázka.
Kecy. To by ta baterka musela být skoro ve zkratu z napětím blížícím se nule.
Teče tam jen tolik ampér, podle rozdílu napětí a vnitřnímu odporu baterky a vedení.
50A je střela od boku.
To je jako říct, že u moře je klidně 70C ve stínu. Taky jsi tam nikdy nebyl, že?
Prvotně krmí to, co má nejblíž (odpor vedení). Né co má přes krokodýly a pár metrů mědi o průřezu jen tak tak nejdál.
Se bavíme moc teoreticky. Když budou splněny podmínky, tak možná. V praxi se mu ztratí dost napětí na krokodýlech a drátu nějakého běžného startovacího setu kabelů do 1000kč a při klesnutém napětí mu klesne i proud (stoupne totiž odpor). Pokud by mu napětí nekleslo a kabley by měl vyráběné a kvalitní, tak s mrtvou baterkou třeba na 4V tam 50A možná pojede.
Ale mrtvé baterky jsou většinou už na pokraji smrti, když musíš taková auta startovat a díky sulfataci mají velký vnitřní odpor. Takže 50A tak možná při 40V, ale né 14V.
Můžeš bejt rád, že ta mrtvá 5letá baterka po tolika letech provozu se sulfatací vůbec nějaký proud ještě přijme.
A na otočení startérem ty kabely většinou dostačují.
A nová baterka bez sulfatace nezdechá .
Opět musím opakovat, že napětí naprázdno o stavu akumulátoru neříká vůbec nic. Musel byste měřit při zatížení zátěžovým voltmetrem nebo při startování voltmetrem, který ukáže minimální hodnotu. Vy ale můžete měřit přesněji hustoměrem. K nabíjení mimo auto by byl důvod, kdyby hustota klesla pod 1,24 g/cm3. Kdybyste chtěl akumulátor nabít na 100%, muselo by se dosáhnout plynovacího napětí 15,6 V a plynování by muselo pokračovat bez zvyšování napětí minimálně 2 hodiny. To ale nejspíš vaše nabíječka neumožňuje. Protože ale charakteristiku nabíječky neznáte, tak rozhodně při nabíjení zátky povolte. Akumulátory se zátkami obecně nemají velký prostor nad hladinou elektrolytu pro plyny. Nebudu strašit výbuchem, nelze ale vyloučit, že vystřelí bezpečnostní zátka.
Baterka, která je stará a už nemá tolik aktivní hmoty (sulfatace) má i málo Ah. Tedy z 45Ah jmenovité stará má třeba jen 30Ah a tak je i rychle dobitá.
Delším časem se nedobije. Jen se vyvaří a ničí.
Proto doporučuji pro lamy automatickou s mikroprocesorem, který dobíjení ukončí. Stejně jako nabíjení mobilu nebo notebooku.
A pokud jí budeš nechávat zapomenutou na takovéhle nabíječce nebo jí necháš v málo používaném autě, tak ti zdechne klidně za 4 roky.
Ale může vydržet i 6 let.
Není to AGM, takže netuším v hybridu, jak se k ní auto chová.
Mám starší model jako nouzovku od Lidlu, ale myslím, že se nijak nemění kvalitou. Můžu říct, že stačí a funguje na dobíjení. Pak používám CTEK 5.0, ale ty jdeš po ceně, tak Lidl stačí.
Princip chytrého nabíjení je dost laicky ten, že dobíjí větším proudem a ke konci menším, aby tolik neplynovala a pomalu se dobije doplna a nabíječka ji odpojí sama.
Prostě takové to řešení připoj a neřeš. Taky na svorky nepustí proud hned, ale když rozpozná baterku. Takže na baterce nejiskří.
To, že po třech hodinách je napětí přes 15V samo o sobě mnoho neříká. Baterie může být nabitá i vadná. Jednoznačné by bylo měření hustoty. Obecné znaky 100% nabití jsou: všechny články živě plynují, hustota dosáhla 1,28 g/cm3, napětí při zapojené nabíječce je min.2,6V/čl. a po dobu dalších 2 hodin se nemění. Napětí je na hranici plynovacího a z toho samotného se nedá určit, jestli je akumulátor nabitý a nabíječka nedá vyšší napětí nebo je sulfatovaný. Můžete změřit kapacitu změřením času při vybíjení např. žárovkou. Výběr nabíječky je bezvýznamný. Jiná vám nepomůže. Jestli s autem nejezdíte a máte to blízko, můžete ho připojit na konzervační dobíjení. To významně sníží sulfataci.
12,8V bude mít i stará opotřebená baterka po nabití.
Stále nechápeš, že napětí neznamená nic o kapacitě baterky. Místo 45Ah bude mít klidně méně.
Napětí je oničem.
Píše ti to hlada i já.
Kdyby jsi chtěl na 100% vědět, jaká je kapacita baterky, zda má opravdu 45Ah, tak si kup bezzátěžový tester, který an základě napětí a vnitřního odporu kapacitu dopočte a bude mít větší výpovědní hodnotu o stavu nežli měření napětí.
Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.
Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.