Nejste přihlášen/a.

Přihlásit se do poradny

 

Křižovatka

Od: jana22 odpovědí: 22 změna:

Dobrý den, nedávno zde proběhla debata ohledně světelné křižovatky v Rožnově pod Radhoštěm, jelikož také nastupuji do autoškoly, něco by mě zajímalo. Semafory jsou nadřazené svislému dopravnímu značení, tedy běžným značkám, to je jasné. Pokud semafory fungují, značky tedy na křižovatce nehrají roli, tak jsem to doposud brala. Ale co když je například značka "dej přednost v jízdě" umístěna až ZA semaforem, nikoliv společně na jednom sloupu se semaforem, ale až ZA?! (Asi v tom bude nějaký důvod proč některé jsou společně se semaforem a některé za).Pokud je značka až za semaforem (jako na obrázku) tak se řídím nejprve semaforem a pak značkou? Našel jsem mnoho diskuzí a každý tvrdí něco jiného.
Druhá otázka, dopravní inženýr k předešlé diskuzi k této křižovatce psal, že tento semafor řídí pouze a jenom přechod pro chodce, protože je UMÍSTĚN v linii přechodu, a proto se budu řídit nejprve semaforem a pak značkou. Tedy pokud budu mít zelenou, mám přednost před chodci, ale v zápětí se musím okamžitě řídit značkou a dát přednost v jízdě, pokud by tam jelo auto. Tady mě trochu motá věta, že semafor řídí pouze přechod pro chodce, když se totiž podíváte na všechny ostatní semafory na této velké světelné křižovatce, tak VŠECHNY jsou přece umístěné v linii přechodu a řídí přece jak provoz, tak chodce. Pan inženýr psal, že provoz by řídily, pokud by byly umístěné PŘED přechodem. Ale žádný semafor, ač se podíváte kdekoliv, na této křižovatce umístěny před přechodem není a provoz přece řídí, ne? Každý ze semaforu a je jich tam několik, řídí přece jak auta, tak chodce. Nevidím v těch semaforech žádný rozdíl. Může mi to někdo celé jednoduše objasnit? Předem děkuji za odpovědi.
GPS místa: 49.460260,18.137899 Rožnov

 

 

22 odpovědí na otázku
Řazeno dle hodnocení

 

 


3x

Zelená na semaforu neznamená automaticky přednost v jízdě, pozor na to.

Také si všímej směrových šipek a šipek pro opuštění křižovatky.

Trocha křižovatek:


 


2x

Semafory jsou nadřazené svislému dopravnímu značení,***ale tak to není vždy. Jsou křižovatky, kde semafor řídí jen část křižovatky, zbytek jede podle značek. Divné, ale možné.

tak se řídím nejprve semaforem a pak značkou?****ANO.

každý tvrdí něco jiného***ale to je možné, je třeba zdůvodnit svůj názor, nejlépe předpisem.

Nevidím zde problém, jedete, řídíte se semaforem, nebo předpisem a značkami, když nesvítí semafor..

 

spu

0x

Svítí zelená šipka, mám přednost. Pokud semafor nefunguje, řídíte se značkou a dáváte přednost. A je jedno, že značka je za semaforem.

jana22

Pak tam byla druhá situace a k té se zeptám taky. Na opačné straně této křižovatky je podobná situace, nejprve semafor a pak značka dej přednost v jízdě. Za tou značkou je ale připojovací pruh, ty pruhy už se zužují do jednoho. V tomto případě, i když projedu přes přechod na zelenou, tak následně, když se připojuji do pruhu, tak se musím ale řídit značkou a dát přednost ne? Kdyby tam jelo auto. Tedy nejprve semaforem a pak značkou. Nebo to je postavené tak, že když vyskočí zelená, tak mi tam nic nenajede a připojím se?

Neplatí, že když máte zelenou, tak vám tam nic nenajede. Na to byste mohla taky "dojet". Pokud máte zelenou, máte sice přednost na tom "připojováku" (připojovací pruh to není) ale stejně musíte dbát opatrnosti.

spu

Pane, svítí zelená, tak mám v tomto případě přednost. Nespekulujte.

jana22

Ok, svítí zelená a co kdyby došlo k této situaci? Na obrázku je ta křižovatka v Rožnově. Oba řidiči by měli zelenou. Červené odbočuje vlevo a pak se potkáme (já bych jela jak je ta žlutá šipka) tak mi červené dává přednost protože odbočuje vlevo a já vpravo?

Když bych tu situaci červeného a žlutého narovnal, tak je vpodstatě žlutý protijedoucí a červený ho chce křížit, takže mu musí dát přednost.

Bylo by jedno, zda žlutý pojede rovně nebo takto odbočí na stejný směr jako červený. Červený musí čekat.

Většinou červenému svítí plná barva na semaforu. Pokud by měl zelenou šipku červený, tak pochopitelně má sám přednost a může jet bez ohledu na to, co píšu.

Pokiaľ sa pýtate na také hlúposti,tak radšej ostaňte chodcom. Pozorne si prezríte,čo máte na tej fotke,kde pridávam komentár. Semafór riadi len a len priechod pre chodcov, žiadnú križovatku, až za značkou, Daj prednost v jazde, je hranica križovatky. Tuna sa bavit o nadradenosti svetelných signálov nad značkami je irelevantné. a myslím tú foto s tým chodcom,nie tú z pohľadom zhora.

 


0x

Toho dopravního inženýra bych chtěl potkat. Jeho diplom bych rozcupoval po pověstných pěti minutách rozhovoru.

Vzměme to popořadě:

Zákon 361/2000 Sb.

§ 22Jízda křižovatkou
(1) Řidič přijíždějící na křižovatku po vedlejší pozemní komunikaci označené dopravní značkou "Dej přednost v jízdě!" nebo "Stůj, dej přednost v jízdě!" musí dát přednost v jízdě vozidlům nebo jezdcům na zvířatech přijíždějícím po hlavní pozemní komunikaci nebo organizované skupině chodců nebo průvodcům hnaných zvířat se zvířaty přicházejícím po hlavní pozemní komunikaci.

Takže pokud je v křižovatce dopravní značka Dej přednost v jízdě, dávám přednost v jízdě.

§ 76Vztahy mezi obecnou, místní a přechodnou úpravou provozu na pozemních komunikacích

(6) Světelné signály jsou nadřazeny svislým dopravním značkám upravujícím přednost.

Pokud je úpravou provozu na poz. komunikacích v provozu světelný signál, je nadřazen svislé dopravní značce.

Nikde v zákoně není stanoveno, jak stavebně technicky mají být jak značka, tak signál vzhledem k řízení provozu umístěn.

Takže pan dopravní inženýr mele blbosti a doporučil bych, aby svůj diplom nechal projet skartovačkou, a šel dělat něco užitečného, třeba skladníka.

Ten dopravní inženýr jsem já, žádný diplom dopravního inženýra nemám, protože je to název funkce, kterou jsem před 25 lety u PČR zastával.

Sice tady správně citujete některá ustanovení z.č. 316/2000Sb., ovšem bohužel je špatně vykládáte a vůbec neberete v úvahu konkrétní situaci na dané křžovatce. Musíte si uvědomit, že se nejedná o klasickou křižovatku, ale o křižovatku poměrně složitou, která podle názoru řešitele vyžaduje další dopravní značení. A jen maličkost: Pokud projedete zelenou na semaforu a 5m, ale i 30m za ním je DZ P4 Dej přednost v jízdě, jste povinen se jí řídit, a to i v rámci složitější křižovatky.

Takže pane ODBORNÍKU, pan dopravní inženýr nemele blbosti a za svým názorem si stojí, zato vy se se svými amatérskými názory jděte laskavě vycpat!

PS: A skladníka určitě dělat nepůjdu, protože jsem čerstvě v důchodu.

Takže už si se satamem vykáme. Teda on začal vykat mně.

Nicméně diskuzi pro objasnění problému nakloněn jsem.

Takže prosím satama o správný výklad, zejména kdy se jedná v zákoně o "klasickou" "poměrně složitou" nebo dokonce o "složitou" křižovatku, a kde jsou tyto konkrétní situace křižovatek v zákoně upraveny.

Dík.

Jo a mimochodem, ta šipka na semaforu u přechodu pro chodce, kde je za ním dopravní značka kde se má podle tebe i tak dávat přednost, ta řídí co? Směr pohybu chodců?

@ernie: Vykat si nadále nebudeme. Moje vykání vycházelo z nesouhlasu s tvým vyjadřováním na mou adresu. Kdybych ti tykal, byl bych asi ostřejší a mohl bych si zbytečně vysloužit pozornost moderátorů a admina.

Zákon (č. 361/2000Sb.) nemůže obsáhnout všechny v praxi se vyskytující konkrétní situace, tedy v něm nenajdeme žádný výklad nebo příklad pojmů "klasická", "poměrně složitá" ani "složitá" křižovatka. Ale existují další předpisy, kterými se řídí mj. používání součástí (např. dopravní značky) a příslušenství (např. světelné signalizační zařízení) pozemní komunikace - viz z. č. 13/1997Sb.

Pro naši diskuzi se jedná především o TP 65 Zásady pro dopravní značení na pozemních komunikacích, vydané MD ČR s platností od 1.8.2013. Tímto předpisem se mají řídit všechny orgány a organizace, zabývající se stanovením, schvalováním a instalací dopravního značení. V praxi bohužel jeho dodržování pokulhává, příkladem může být i naše sporná křižovatka.

Čl. 7.3 TP 65 Srozumitelnost a výstižnost - Ocituji jen pár vět:

1. Dopravní značení musí být pro účastníky provozu zcela srozumitelné, výstižné, jednoznačné, úplné a intuitivní.

2. Stejné dopravní situace (křižovatky, železniční přejezdy, zatáčky, zúžená místa, uzavírky, apod.) je nutno vyznačovat stejným způsobem (stejný sled značek, vzdálenosti, apod.). Dopravní značení musí poskytovat co nejvíce potřebných informací a musí vystihovat skutečnou situaci označeného místa. Zde se zastavím. V běžné praxi se zcela vžilo umístění dopravních značek upravujících přednost na sloupky SSZ (čl. 9.2.2.2 resp. 9.2.2.4 TP 65 - Pokud je na křižovatce instalováno SSZ, lze značku č. P2 resp P4 umístit na sloupku signalizačního zařízení při okraji jízdního pásu nad základní návěstidlo.) Diskutovaná křižovatka se tomu vymyká.

3. Značky č. P 4 lze se užívá i uvnitř větší nebo složitější křižovatky k úpravě přednosti v jízdě například na styku jednotlivých větví křižovatky. Taková úprava musí být provedena jednoznačně a kompletně, tj. užitím i značek č. P 2 "Hlavní pozemní komunikace".

Takže si dovolím konstatovat, že dopravní značení (a SSZ), o kterém zde diskutujeme, neodpovídá TP 65 minimálně v tom, že není "zcela srozumitelné, výstižné, jednoznačné". Dokladem o správnosti mého konstatování je právě tato diskuze, ve které účastníci chápou značenou situaci rozdílně, tedy značení NENÍ srozumitelné a jednoznačné.

PS: Tu otázku k šipce na semaforu jsi sem musel vložit ve stavu částečného bezvědomí, jinak by ses nemohl takhle zeptat. Přesto odpovím. Vysvětlení najdeš ve vyhl. č. 294/2015Sb., příloha č. 9 Světelné signály, signál S2 - cituji - Signály znamenají pro řidiče povinnost zastavit vozidlo nebo možnost pokračovat v jízdě jen ve směru, kterým šipka ukazuje.

Satame, u signálu S2 přílohy devět, když napíšeš A, tak napiš i B a hlavně nevytrhuj z kontextu.

Tříbarevná soustava se směrovými signály (viz obr.)

Signály znamenají pro řidiče povinnost zastavit vozidlo nebo možnost pokračovat v jízdě jen ve směru, kterým šipka ukazuje

Směřuje-li zelená šipka vlevo, neplatí pro odbočování vlevo povinnost dát přednost v jízdě protijedoucím motorovým i nemotorovým vozidlům, jezdcům na zvířeti, protijdoucím organizovaným útvarům chodců a průvodcům hnaných zvířat se zvířaty, tramvajím jedoucím v obou směrech a vozidlům jedoucím ve vyhrazeném jízdním pruhu, pro něž je tento jízdní pruh vyhrazen.

Výše je pojednání o zelené šipce směřující DOLEVA.

Pokud směřuje šipka jinam, než doleva, platí u S2 toto:

Tříbarevná soustava se směrovými signály
S 2a - Signál se směrovou šipkou s červeným světlem "Stůj!"
S 2b - Signál se směrovou šipkou se žlutým světlem "Pozor!"
S 2c - Signál se směrovou šipkou se zeleným světlem "Volno"

Sorry jako, ale označení na předmětné křižovatce je pro normální lidi, co nejsou policajtama uvažujícím mozkovým myšlením, docela dobře srozumitelné selským rozumem.

A u bodu 3 tvého příspěvku se jedná namátkou u tuto křižovatku. Tak nevím, proč sem pleteš věci, které s křižovatkou v dotazu nesouvisí.

mapy.cz/...

@ernie: Tak abychom si rozuměli. Obrázek k signálu S2 je ilustrační. Jinak bys musel mezi obrázky najít i další se směrovou šipkou vpravo a směrovou šipkou rovně. Obecně k němu platí první část textu: "Tříbarevná soustava se směrovými signály
S 2a - Signál se směrovou šipkou s červeným světlem "Stůj!"
S 2b - Signál se směrovou šipkou se žlutým světlem "Pozor!"
S 2c - Signál se směrovou šipkou se zeleným světlem "Volno"
Signály znamenají pro řidiče povinnost zastavit vozidlo nebo možnost pokračovat v jízdě jen ve směru, kterým šipka ukazuje."

Druhá část textu se týká POUZE směrové šipky vlevo. Nevím, co na tom nechápeš.

K tvému dalšímu příspěvku: Také se jedná namátkou o tuto křižovatku. Je to ta, o které diskutujeme. Ty tam vidíš rozdíl?

Ježíšimarjá, satame. jistě, ilustrační obrázek. Dobře. Tedy...

Když bude směrová šipka vlevo, rovně nebo doprava, shodneme se na tom, že platí

S 2c – Signál se směrovou šipkou se zeleným světlem "Volno"

Shodneme se tedy, že obrázek z dotazu se šipkou doprava znamená volno ve směru, kterým šipka ukazuje?

 

Ještě to zjednoduším.

Znamená ta šipka "volno" ve směru, kterým ukazuje?

@ernie: Ano. Ovšem pokud po cca 30 m nenarazíš na DZ P4 Dej přednost v jízdě.

Ernie, podívej se, bylo by namístě, abychom tuto neplodnou diskuzi ukončili. Navrhuji shodnout se na tom, že ta křižovatka není dobře značená, což jsem uvedl i v tom vlákně před cca 2-3 týdny. Tam jsem natvrdo uvedl, že já bych takový paskvil do provozu nepustil. A na tom si trvám, protože je to v souladu s TP 65, jak už jsem tu také uvedl. V reálu však musíme dodržovat další požadavek z. č. 361/2000Sb., a to §5, odst.1, písm.b) "Řidič je mj. povinen věnovat se plně řízení vozidla nebo jízdě na zvířeti a sledovat situaci v provozu na pozemních komunikacích", což jinými slovy znamená předvídat mj. chování ostatních účastníků provozu na pozemních komunikacích.

Takže at si to vykládáme kdo chce jak chce, v konečném důsledku je to o pozornosti, ohleduplnosti a vzájemné toleranci jednotlivých účastníků provozu na pozemních komunikacích.

Dnes se uplatňuje zásada, tzv. princip omezené důvěry

dříve se uplatňoval opačný princip, tzv. princip nedůvěry

 

 


 

 

 

Přihlásit se k odběru odpovědí z této otázky:

Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.

Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.

Copyright © 2004-2025 Poradna Poradte.cz. Všechna práva vyhrazena. Prohlášení o ochraně osobních údajů. | [tmavý motiv]