Nejste přihlášen/a.
Už dlouho mi vrtá hlavou funkce snižování předstihu podle čidla klepání. Nevím, jestli funguje u všech motorů podobně, nebo výrobci používají různé algoritmy, každopádně mi jde konkrétně o motor 1,6 AVU. Totiž, jezdím na LPG a už léta si hraju s programovatelným variátorem předstihu a furt to nějak není ono ...
Zaráží mě hlavně jedna věc - když sleduju (ve VCDS) ubírání předstihu jednotlivých válců podle klepání, tak bez ohledu na nastavení křivek variátoru přibližně od 3t otáček výše k ubírání nedochází. Před lety jsem na tohle téma psal dotaz do IHR a odpověď byla ve smyslu, že nekvalitní diagnostika to ve vyšších otáčkáchj nedokáže zobrazit - což se mi moc nezdá, protože mám za to, že pouze zobrazuje údaje, se kterými pracuje řídící jednotka.
Moje domněnka tedy je, že signál ze snímače klepání je pro jednotku věrohodný a použitelný jenom v nižších otáčkách, kde si nějak zprůměruje, o kolik má předstih stahnout i ve vyšších. Nahrává tomu i subjektivní pocit, že pokud s lehkou nohou pomalu zrychluju třeba do 4 tisíc (čidlo pří nízkých tlacích nezaznamená klepání) a pak teprve přišlápnu, motor táhne dál do otáček svížnejc, než pokud dám podlahu třeba už od volnoběhu a (neslyšitelné) zaklepání se tak vyskytne.
Dokázal by mi to někdo (třeba Gumídek ) objasnit? Díky
(jinak teda tenhle motor si po stránce řízení dělá tak trochu co chce ...ale řadou zásahů se s tím částečně úspěšně peru )
Ten problém detonací jen v nízkých otáčkách se mi popravdě moc nezdá, jak kdysi u favoritu (taky LPG) při přehřátým motoru, tak u oktávky při delší jízdě do kopce s těžkým přívěsem se mi povedlo motor "rozezvonit" i nad pěti tisícema.
Mám právě pocit, respektive teorii, že snímač klepání dává věrohodně čitelnej signál jen v nižších otáčkách a možná i jen omezeným rozsahu zatížení, podle čehož jednotka usoudí, že je potřeba na tom a tom válci tolik a tolik ubrat proti defaultní hodnotě, která by, předpokládám, měla být z výroby nastavená nějak rozumně pro předepsaný palivo a odpovídající stav motoru - takže pokud je potřeba někde ubrat, týká se to celýho rozsahu otáček a zátěže, protože pokud se v nižších otáčkách slyšitelně projeví klepání třeba vlivem menšího oktanovýho čísla paliva, nebo zakarbonování spalovacího prostoru, bude se problém týkat i provozu ve vyšších otáčkách a bude potřeba bezpečně ubrat i tam, ač to ze signálu čidla v tom fofru už použitelně slyšitelný nebude.
Jde mi o to, pořád bojuju s tím, jak je tenhle motor kvůli euro 4 děsně otupělej, k tomu ta kombinace s lpg ... A variátor předstihu je jedna z berliček, jak tomu trochu pomoct, ale jak jsem psal, asi po asi 7 letech jsem pořád nedošel k ideálnímu nastavení. Mám pocit, že pokud třeba víc přidám v nízkých otáčkách, aby to trochu oživlo při rozjezdech (na jedničku vyšší předstih zrychlení zlepšuje), tak ale potom na vyšší stupně, který už nedovolí tak rychlý nárůst otáček, nastoupí ubrání předstihu podle čidla klepání a mám pocit, že ač se to na vagu ve vyšších otáčkách už neukazuje, dochází o ubrání o nějakou hodnotu, vypočtenou podle nižších otáček, i tam. A jestli to tak je, nebo není, bych se právě rád jednoznačně dozvěděl Protože ono nejen variátor předstihu, ale i třeba otevření EGR ventilu do toho kecá - jakmile se otevře (u mě namísto dobrot z výfuku saje jen vzduch, jezdím v nízký zátěži a při otevřeným egr na chudou směs ...), zvyšuje se předstih o cca 10° , ale jak tam nejdou špatně hořící srajdy z výfuku, musí jednotka podle klepání dost ubírat (na otevření egr mám napojenej jeden z pomocných vstupů variátoru, nastavenej aby ho blokoval a při otevření předstih dál nepřidával).
Readiness se ti bezproblému načte? (0000 0000)?
Jednotka opravdu ukáže jen ty hodnoty se kterými pracuje. Nebo nahradí těma hodnotama vadný snímač.
Nestandartní zapojení zapalování a LPG systém fakt netuším, proč a co...
Ee, readiness se načte, ale s chybama, po 400t už neprojde test katalyzátoru (možná by prošel při delší jízdě na benzín, ale podle měření emisí už je pravděpodobně po smrti), někdy, asi následkem chudý směsi mimo rozsah regulační smyčky (při nízký zátěži mám nastaveno lambda kolem 1,1 - 1,2) je neúspěšná zadní lambda, občas to pozná, že EGR nesaje, co a kolik by měl, někdy taky vymontovanej sekundární vzduch ... Ale ohledně snímače klepání nikdy žádná chyba (jen pokud jsem zkoušel předstihem hýbat podle ucha a zkusmo ho "ohlušil" například pružným uchycením ) Samozřejmě taky pravidelně uložená chyba chudý směsi, občas výpadku zapalování nebo čidla polohy vačky (nejvíc mi variátor přidává při lechtání plynu, kdy původní předstih je strašně malej, asi pro jemnější ovládání), když se jeho signál moc zpozdí za "urychlenou" polohou kliky (variátorem měním jen signál indukčního snímače kliky, umožňuje sice i posun signálu hallu u vačky, ale to jsem musel odpojit, asi nějak neodpovídal tvar posunutýho signálu a pořád to vyhazovalo jeho chybu), chyby ohledně chlazení (výhřev elektricky ovládanýho 105°C termostatu mám kvůli snížení teploty spínanej bimetalem cca na 70-85°C)
Bez správně načtenýho readnessu je to jen hraní a bádání v tvém případě .
Zkus vzít gumovej silent a na něj čidlo klepání dát. Jak píšeš takovej tlumič na ohlušení.
Já to tenkrát zkoušel různě přes pérovky z obou stan nebo gumový podložky Kažpádně, pokud si to ještě pamatuju, jednotka,myslím, hned poznala třeba že se snímač nekostří a po chvíli, že z něj nemá správnej signál a preventivě předstih stáhla, takže nebylo co poslouchat, maximálně tak hlučnější výfuk.Nevím, jestli si hlídá přímo tvar a amplitudu signálu, když jeho úroveň vag zobrazuje, nebo očekává občasný klepnutí, případně v nějakým intervalu "si klepne" pro kontrolu schválně, minimálně při tvorbě readiness.
Takže pokud mi vag nad těma cca 3t žádný ubírání neukazuje, dá se tomu věřit a i kdyby třeba ve 2t jednotka ubírala několik stupňů, tak ve vyšších otáčkách už jede podle mapy a opravdu nic neubírá? Mě se právě nezdá, že kdybych třeba natankovat jen 91, nebo byly třeba zakarbonovaný spalovací prostory a v nízkých otáčkách musela ubírat třeba kolem 5 stupňů, tak že ve vyšších už nebude ubírat nic, respektive mám trochu podezření, jestli nutnost trvalejšího ubírání v nekterým režimu nezpůsobuje celkově posun mapy i pro ostatní režimy, což by u mě znamenalo oživení při akceleraci z nízkých otáček za cenu nežádoucího snížení předstihu ve vyšších otáčkách.
A ještě teď mě vlastně napadlo, jak se možná líp zeptat - jestli jednotka se signálem klepání pracuje obdobně jako s lambdou, tedy dlouhodobě se adaptuje, pamatuje, posouvá (obdoba LTFT), nebo jen "online" přímo reaguje (STFT) a pořád hledá ideální hodnotu. Případně, jestli to funguje jako u lambdy oběma směry pro případ "lepšího" paliva nebo třeba horší komprese, nebo jenom dolů.
Lambda právě jo, reguluje hned i ukládá pro snazší regulaci "příště", ale jestli to obdobně funguje s tím předstihem, jestli ubírá jenom jednorázově při zaklepání, nebo si to uloží a příště je v tom konkrétním režimu, připadně i okolo něj, tak nějak preventivně opatrnější Prostě pokud v nějakým režimu posun přešvihnu, tak se přizpůsobí jenom jednorázově, nebo si to uloží i na další výskyt stejnýho režimu, případně o totéž, nebo nějakou vypočtenou konstantu, posune i dlouhodobě celou mapu (což je pro mě nežádnoucí, ideálně byse mi líbila ta první možnost ) A nebo jestli dokonce při úplný absenci klepání (LPG, 100oktan, nízká komprese) dokáže (u 1,6AVU, tohle asi bude mít každý auto jinak), i předstih přidat víc oproti základním hodnotám pro lepší využití paliva.
Třeba u fabie 1,4mpi (44kw, 1 lambda, kod motoru nevím) s trochu nižší hlavou ,motor v zátěži krátce zaklepe skoro kdykoli po přidání plynu a opakovatelně znova a znova, takže tam nějaký ukládání nebo dlouhodobou adaptaci subjektivně nevidím.
S jednou lambdou a jedním katem je to AZE Euro2
Ale zdá se mi, že hlavy AZE 44 E2 a AZF 44 E4 a AQW 50 E4 i AME 50 E2 jsou stejné. Jen Sací svody vím na 100%, že AZE a AZF má s kódem xxx xxx xxx AA tedy ty menší kanálky pro AZE a AZF.
Aha, tyhle motory jsou ti evidentně bližší
Já nemyslel nižší hlavu jakože z výroby, ale že kdysi při srovnání při výměně pístů a vložek jsem ji nechal líznout trochu víc, tenkrát se celkem rozmáhalo tankování E85 a byla i úvaha o LPG, tak jsem to chtěl rovnou připravit trochu vyšší kompresí
Jinak se ještě vrátím k mýmu původnímu tématu a částečně si po novým zjištění odpovím sám. Včera jsem si udělal výlet na chalupu, snad po několika letech sám bez rodiny, takže místo spolujezdce bylo volný a mohl ho na celou cestu obsadit notas. A došel jsem k tomu, že na dálnici snímač klepání funguje i ve vyšších otáčkách, i v kopci při podřazení na čtyrku tam občas podle vagu nějaký drobný destinky až stupínky ubrání byly i nad pěti tisícema. Takže to, že mi ne/funkce snímače v otáčkách léta vrtala hlavou bylo jen tím, že jsem to zkoušel jen kolem komína, kdy asi nejsou spalováky, písty a ventily dostatečně rozpálený, aby bylo "moc" předstihu.
Takže teď už mě zajímá jenom to, jestli jednotka umí kromě ubírání i i přidávat.
A vlastně ještě jedna věc, která mě napadla - jestli jednotka náhodou klepání neeliminuje i přivřením klapky (tuším že u přeplňovaných motorů tlak snižuje) - v takovým případě by moc předstihu ubíralo výkon přivřením vzduchu A nebo by se to naopak snažila kompenzovat obohacením euro neeuro? To bych radši, i když aktuálních cca 0,85-0,95 lambda při plným plynu asi není kam zlepšovat
Ona to bude obohacovat podle mě, ale v rámci mezí. Aby si neničila katík.
Zkus sledovat dobu vstřiku a předstih v bloku hodnot a udělej si log.
Tedy né jak "čoudáček"s přidáním nafty u tater
Vždyt taky maj místo výfuku komín Ale LPG snad čoudit ani neumí, tak možná kdybych jeho poměr se vzduchem úplně obrátil. Jen vždycky po studeným startu na benzín vypustím modrou kouřovou clonu ( holt 400tkm), ale za jízdy, ani při delším brzdění motorem, v zrcátku ani obláček a od přetěsnění ventildejklu to vypadá, že s dolévání oleje budu mít na nějakou dobu pokoj, když i předtím to bylo mezi výměnama snesitelný 1-2L a většina z toho mi asi tamtudy chcala na svody. Jako pojízdnou dýmovnici mám záložní feldu 1,6AEE, se kterou najedu tak do 100km ročně a kde asi někomu přede mnou musely snad shořet gufera ventilů (+chybí kat), tam stačí podřadit co otáčkoměr dovolí, ubrat, přidat a baworák přilepenej na zadní nárazník se hned ztratí Ještě když jsem tam občas preventivně hodil nějakej zbytek oleje, (když to přece tak čadí, tak určitě musí mizet Při tom "nájezdu" už jsem ho pár let neměnil ... a pak při vytažení špejle na rovině (bydlím v kopci), no, to by muselo čadit i nový auto
Jj, to někdy musím zkusit, i když nevím, jestli údaje o délce vstřiku z benzínový jednotky budou nějak použitelný, když do finální dýlky vstřiku, aniž by to benzínová tušila, kecá i plynová jednotka, kde mám mapu, vzhledem k častým drobným úpravám, "dočasně" (na 1 furt) poměrně kostrbatou , takže jakákoli změna režimu, at otáček nebo zátěže, lambda regulaci asi celkem zaměstnává ...ale když stejně reaguje tak rychle ... (je tam asi 150 políček, takže změna konkrétní oblasti by se měla asi plynule zohlednit i v nastavení okolních režimů, ale to bych nedělal nic jinýho). Vždycky se na jakou oblast upnu, ladím, a pak zjistím, že mi vůbec nenavazuje na okolí režimy ...
Ještě mě napadá, když se vrátím k tomu snímači klepání, dají se tyhle korekce předstihu zobrazit i přes bluetooth adapter v nějakým programu na telefonu? V Torgue jsem to nenašel ani v plný verzi, sice k ní jde nějakej doplněk Knock Detector, ale z toho jsem nic nevykoukal, respektive ho nějak nepochopil, a v dalších aplikacích jsem taky nic takovýho nenašel. A zrovna tohle by bylo nejlepší vidět hned po každýmn pohybu pedálu na telefonu před sebou, než se snažit to sledovat na notasu, nebo zpětně v grafu.
Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.
Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.