Nejste přihlášen/a.
Dobrý den,
yaris bude mít 6 let a rád bych mu dopřál novou chladící kapalinu jelikož nevím zda ji někdo někdy měnil.
V návodu je "Typ chladicí kapaliny Používejte některý z následujících:
"Toyota Super Long Life Coolant"
Podobná vysoce kvalitní bezsilikátová, bezaminová, bezdusitanová a bezboritanová chladicí kapalina na bázi etylénglykolu s technologií trvanlivých hybridních organických kyselin"
Mělo by se jednat o kapalinu s obsahem fosfátů což je jak jsem se dočetl pro japonce typické. Naše evropské G12 apod. je nemají a otázka je co se stane kdybch ji použil. Origo kapalinu jsem našel jen na slovenském eshopu a tam stojí přes 50€ a nechci vědět kolik by si za ni řekli u nás v autorizáku kde ji možná ani nebudou mít. Ale cena je fuk, hlavně když to bude pro auto dobré ale zase se mi nechce zbytečně utrácet pokud stejnou službu dovede fridex.
Řešilo se to už na jiném diskuzním foru které má o dost blíž autochemii apod. ale nějakému pořádnému závěru nedošli.
Jaký je váš názor?
Nejdůležitější je vybrat správnou ze 2 základních druhů kapalin. Jeden druh je na železnou (litinovou) hlavu a blek motoru a další druh na hliník. (Předpokládám, že Toyota bude hliníková.)
Pokud se to zamění, tak železo reziví a hliník se rozpouští (za krátkou dobu kapalina změní barvu nebo se zakalí). Do hliníku to dokonce dokáže časem vyžrat díry.
Ostatní parametry jsou méně podstatné. Ale podud se nepoužije stejná, jaká tam byla, tak je třeba systém důkladně propláchnout vodou.
Ikdyž se "doporučuje" kapalinu pravidelně měnit, tak je to často naprosto zbytečné. Důležité je, jestli je čistá (ne nějak zakalená), při jaké teplotě začne kristaizovat (dát vzorek do mražáku), a jaké má Ph (změřit lakmusovým papírkem).
Tohle jsou všeobecná pravidla pro jakýkoliv motor nebo model auta.
To je právě ono, stejnou abych nemusel proplachovat bych musel dát tu Toyota Super Long Life Coolant a otázka je zda je mísitelná s ostatníma kapalinama růžové barvy.
Mísitelná nebude viz. muj odkaz na motofokus. Japonci mají jiná složení kapalin než Evropa.
Barva tedy rozhodně není rozhodující markant!
Nikdy by mě nenapadlo že bude kolem chladicích kapalin takový halo.
Vemte si že motorové oleje což považuju za mnohem složitější výrobek jsou vzájemně mísitelné.
Každopádně jsem si do autorizovaného servisu zavolal a mají na skladě originál takže ho beru a nemusí si lámat hlavu.
"... rád bych mu dopřál novou chladící kapalinu jelikož nevím zda ji někdo někdy měnil. ..."
A jste si jistý, že tam je originální?
Pokud tam je něco jiného a systém se důkladně nepropláchne tekoucí vodou, tak stejně dojde ko smýsení 2 různých kapalin.
Když pozoruju trend lidí kolem sebe co jezdí 15 let na jednu kapalinu tak silně pochybuju že ji někdo během těch pěti let na mém autě měnil.
Děravý chladič, rozvody = vodní pumpa atd. = nová kapalina.
Nevíš co tam je = proplach a specifikace požadovaná výrobcem, pokud nedohledáš tak autorizák a dát originál. Sice drahý, ale vyhneš se vyžranýmu těsnění hlavy a podobným drobnostem
Rozvody jsou řetězem a auto má prd najeto. Tady je řetěz pořádnej takže ten se řeší až se někdy při 200 000 km ozve.
Jinak už mám origo koncentrát za celkem dost peněz ale auto a servis motoru je dražší takže tak
Pak jedině proraženej chladič jinak je tam originál a měnit to je celkem zbytečný... Nic tim nezkazíš, ale ty peníze jsi mohl využít jinde. Pamatuj si zásadu že do fungujícího stroje se nehrabe. Ono se to totiž často po hrábnutí začne sypat
asd1... moje zásada je, že se hrabe, vysype se, co by se vysypalo později (třeba na dovolené x km od domova a servisu) a opraví vše a pořádně, co bylo nutné a pak auto slouží bez závad několik let .
Nejhorší je čekat na závadu, protože příjde naprosto nečekaně v nevhodnou chvíli někde na dálnici a ještě v neděli po půlnoci
Tak nic se nesmí přehánět Tady např. blbě odvzdušní a přehřeje hlavu nebo dá kapalinu která se nekamarádí a sežere to těsnění..
Ale vážně, spousta strojů bez zásahu drží a jakmile se něco "preventivně" udržuje tak se to rozsype. Jde o to že díly jsou vzájemně zaběhlý a nikdy je nedáš zpátky stejně, nový díl na starý se taky nikdy nezaběhne jako dva nový. Pak demontáž - montáž = rychlá smrt
Když jsme u toho odvzdušňování, jak bych to měl provýst správně?
Povolim výpušták na chladiči a co vyteče to vyteče, nebudu řešit že tam litr nebo půl zbyl když jsou ty kapaliny na 99% stejný.
Pak se dle uzávěru chladiče sleduje hladina kapaliny při nastartovaným autě(musí se samozřejmně počkat až se otevře termostat) a posutupně se dolévá. To jsem pochytil z videí ale i z prexe kdy kolega boural a když mu dali nový chladič tak mu každou chvíli svítila kontrolka že má málo kapaliny a pokaždé to jen dolil a odvzdušnilo se to tak nějak samo. To byl ale koncern VW a ten má jen jedno víčko a to na expanzní nádobě, Toyota jak na chladiči tak na vyrovnávací nádobě.
Pokud jsem něco uvedl blbě tak budu rád když mě opravíte.
Pozor. Někdy jsou termostaty zvláště nové velmi těsné a nemají odvzdušňovací dírku, aby došlo k zaplavení kapalinou. Typicky Felicie s plastovým termostatem. Pokud je termostat nový a není to ten celokovový, ale kotouček s gumičkou na plastové sedlo domku, tak se odvzdušňuje vytažením čidla teploty nebo povolením horní hadice.
To s tím čidlem mají dokonce vepsané v dílenské příručce Felicie. Nechat nastartovaný motor je nerozum, protože horká pára před termostatem termostat otevře, až když je přehřáto a pak tam hrkne studená voda a hlava praskne. NAštěstí většina aut má termostaty vyběhané a netěsní zcela an 100% a vodu přepustí nebo je v nich dírka od výrobce asi 2mm na to přepouštění.
Dnes u aut plných výměnáků, mezichladičů, oběžných čerpadel, atd... se mění kapalina tak, že se odsaje vzduch z hadic a kapalina se tam přepustí do téměř vakua. Je to i rychlejší než čekat a opatrně dolévat nebo vytahovat čidlo, atd...
Jsem tak trochu vycházel i z tohoto příspěvku kde není o odvdušnění ani slovo poradte.cz/...
Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.
Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.