Nejste přihlášen/a.
K autu určitě existuje návod k používání a údržbě.
Zkus ten návod najít a přečíst si aspoň některé kapitoly.
Základní kotrola před jízdou je: kontrola nahuštění pneumatik, kontrola oleje, kontrola chladící kapaliny, kontrola brzdové kapaliny, kontrola kapaliny pro ostřikovače. Když s autem odjíždí z místa parkování, tak je dobré zkontrolovat, jestli pod autem není nějaký flek od unikající kapaliny.
Pak řidič musí poslouchat a sledovat jak se auto chová. Při startování se dá poznat (odhadem) stav baterie. Baterii je vhodné aspoň 1krát za tři měsíce dobít. Při krátkých jízdách autem je potřeba dobíjet častěji.
Před jízdou je povinnost kontrolovat čistotu registrační značky, čistotu světel a blinkrů.
Je toho hodně a málokdo všechno dodržuje a kontroluje.
U moderních aut jsou na všechno kontrolky a ty upozorňují řidiče na problémy.
Kontrolky jsou v základu na všech autech unifikované. Jen některé se mohou v rámci automobilek mírně odlišovat.
Červené hlásí zásadní poruchu, při které nelze pokračovat v jízdě nebo mít dokonce nastartovaný motor.
Je to třeba kontrolka mazání ve tvaru olejničky, kdy motor v mazacích kanálcích nemá tlak vytvořený olejovým čerpadlem a tlakem motor maže uložení hřídelí vaček, kliky, vahadel a dalšího. Pokud je motor vypnutý, tak je logické, že je tato porucha zobrazena. otor stojí = čerpadlo oleje nepracuje.
Kontrolka baterie je kontrolkou alternátoru a tedy dobíjení v palubní síti auta. Napětí v klidu při stojícím motoru je kolem 12,6V. Při zapnutí klíčku a odběru proudu jednotkami a spotřebiči v autě (rádio, ventilace, světla,...) může klesat i na 12,1V a méně. Pokud je motor nastartován a alternátor se začne točit, tak začne vyrábět el. proud a ten dodává baterii a dobíjí ji. Je to kolem 14V (13,5-14,7) u standartních aut bez start-stop systému.
Potom jsou to kontrolky brzd a téměř na všech autech zobrazují bubnovou brzdu, protože ta je jednoduchá na nakreslení a pochopení symbolu. Jsou to závorky (brzdové pakny) kolem bubnu (ve zkutečnosti jsou ubnitř, ale tady jde o názornost). Nebo jako brzdy na vlaku, kdy je obložení kolem kola.
Pokud je uvnitř písmeno P, značí parkovací brzdu. Pokud vykřičník ( ! ) jde o hlavní provozní brzdy. Někdy je na obojí pouze vykřičník. Většina aut má tuto kontrolku spojenou s hladinovým spínačem brzové kapaliny v nádobce, kdy signalizují pokles kapaliny pod MIN. Kapalina jinak klesá v nádobce normálně, jak se sjíždí brzdová obložení a pístky musí daleko více vysunout ze třmenů, aby ojeté obložení vykompenzovali a vysunutím se dotkli kotoučů.
Pokud jsou na kontrolce závorky (pakny) čárkované, tak je to signalizace jejich opotřebení, kdy na brzové destičce je snímací drát, na který se časem destička probrousí bržděním a pak ho vodivě spojí.
Pokud je tam nápis ABS, tak jde o poruchu tohoto systému, kdy brzdy brzdí jako u starých aut či na jízdním kole. Tedy dojet se dá, ale kola auta mohou jít na kluzkém povrchu do smyku, pokud budeš stát na pedálu jako na rýči.
Dále se setkáš s kontrolkami světel, kdy jsou také velmi logicky nakresleny.
Tak, jak čteš text zleva doprava, tak se kreslí i kontrolky přední a zadní, kdy:
Dálková světla, začínají rovnými šrafy a končí velkým bříškem. Rovné šrafy značí svit do dálky a bříško světlomet. Když začínají šrafy a pak bříško, tak se jedná o přední světla.
Tlumená světla totéž co dálková, ale šrafy jsou dolů šikmo (nesvítí do dálky). Dříve i název potkávací.
Mlhová světla přední stejně jako tlumená, ale přes šrafy je vlnovka.
Zadní mlhová světla mají nejprve bříško a pak šrafy rovně dozadu s vlnovkou. Svítí totiž v zadu, takže nejprve bříško a pak šrafy. Šrafy jsou rovné, protože zadní ,lha svítí co nejdále dozadu, aby bylo auto v mlze vzadu dobře vidět. Tato světla oslňují stejně jako dálková a nesmí se použít za dobré viditelnosti. Jen při dešti, kdy zezadu auta se tvoří deštová mlha kapiček vody, pak za sněžení a pochopitelně mlhy.
Obrysová světla jak už název napovídá tvoří obrysy vozidla. Něco jako světla na Vánočním stromečku. Jsou malého výkonu a slouží jen na vytvoření obrysu vozidla. Zezadu je pak i poznat, že jde o široké auto nebo úzkou motorku už z dálky. Či velký kamion. Symbolem jsou dvě oči a kolem nich řasy.
Hodně aut má i parkovací světla. Fungují jen při vypnutém klíčku a vytaženém mnohdy ze zapalování a v kombinaci s přepnutou páčkou blinkru pod volantem na jednu či druhou stranu. Svítí pak jen jedna část boku vozu, což je výhodné při parkování do silnice částí vozu nebo pro nepřehledný úsek. Dáš blinkr doleva a auta tě tak mohou bezpečně objíždět i v noci při parkování. Ale pokud stojíš vyloženě ve vozovce, tak musíš mít zapnutá varovná světla. Symbolem je pak jen jedno očičko a řasy nebo písmeno P a řasy
Varovná světla mají symbol trojúhelníku a blikají všechna směrová světla.
Směrová světla pak mají symbol šipky na levou či pravou stranu <- ->
...
Zelené kontrolky mohou svítit trvale a jsou defakto provozní (některá světla, tempomat, atd...)
Modrá a žluté kontrolky pak jsou ty, které mohou svítit jen omezenou dobu (mlhová při dočasném svícení za mlhy, poruchy systémů, kdy lze opatrně dojet do servisu (ABS, slabé sjeté obložení brzd, dálková pokud nikdo nejde proti tobě).
Červené pak nesmí svítit za jízdy a chodu motoru a je potřeba odtah nebo oprava na místě. Je to třeba neodbržděná parkovací brzda, tlak oleje nebo dobíjení. Ano i při dobíjení mnohdy u některých aut nelze nouzově jet, protože pokud dobíjení svítí k vůli přetrženému řemenu pohonu alternátoru, tak mnohdy pokud ten řemen pohání i vodní pumpu, tak se motor logicky přestane chladit a nelze jet, aby se nepřehřál a nezničil. Pokud je pohon vodní pumpy jiným řemenem (třeba od rozvodů), potom lze nouzově dojet i s vadným dobíjením, ale jen tak daleko, dokud má baterka dostatek proudu na provoz spotřebičů v autě. Hlavně řídících jednotek a zapalování a pohonu motoru (palivové čerpadlo, ...).
...
Pak je dobré taky kontrolovat tlak pneumatik. Podhuštěná pneumatika totiž klade velký odpor otáčení a auto má pak vyžší spotřebu paliva. Taky je náchylnější na defekt. Přehuštěná pneu se pak naopak odvaluje pouze středem běhounu a má sice nižší valivý odpor, ale zase menší přilnavost díky menší styčné ploše s vozovkou a auto je náchylnější ke smyku a delší brzdné dráze. Je tedy vhodné kontrolovat pneu na hloubku vzorku a tlaku vzduchu. Ideálně mít v autě vhodný tlakoměr. Oblíbený po x letech je originál náš český výrobek KOVO Brno, kde lze i ten vzorek měřit.
Zásadní je i čistota registrační značky hlavně v zadu, kde se špiní. Za nečitelnost je možno dostat pokutu a nemalou.
Tohle, když se naučíš, tak pak můžeš sednout do jakéhokoliv auta a i bez manuálu budeš vědět, jak se co zapíná a kde jen podle symbolů. Budeš pak i vědět, jak kontrolova světla a jaká zapínáš.
Zbytek by ti měli říct v autoškole nebo youtube:
Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.
Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.