Nejste přihlášen/a.
Rád bych vznesl dotaz na zkušenosti s výměnou akumulátoru za lithiovou variantu LiFePO4.
Osobně jsem takou výměnu udělal a potýkám se s občasným skokovým přepětím v síti vozidla. Až k 20V.
Vozidlo, dle informace výrobce, není vybaveno IBS. LiFePO4 má funkci BMS (mimo jiné s ochranou proti přepětí).
Napětí v síti vozidla při dobíjení přesahuje běžně 14,5V, ale klidně i 14,8 až těsně pod 15V. Informace je odečtena přes OBD jako napětí ECU a napětí OBD (trochu se liší). To je stejné při instalaci obou typů akumulátorů.
S originálním olověným start-stop akumulátorem nikdy nedošlo k onomu skokovému zvýšení.
Při včerejším incidentu s lithiovým aku bylo při jízdě na ECU prvních 14min. stabilních +/-14,3V, pak 5min. nahoru dolu v mezích až 12,85V / 14,95V, pak cca 40s.postupně plynule rostoucí z 13,75V na 13,88V, následně postupný pád na 13V v průběhu cca 20s, opět výskok na 13,75 a postupně zase na 13 v průběhu cca 15s, pak 2x výstup na 14,8 a 14,85 během 8s (mezi pád na 13,3), pak pokles na 13,65, vzrůst na 14,88 a postupně až na 14,95 (v průběhu 3-4s). A tam se to "urvalo" na 19,9V, pád na 13,4v, pak 6s kmitání mezi 16V a 15V. Následně hezké cykly s vybíjením k 13,2 až 13,3 a nabíjením 14,4 až 14,6V. Celá popsaný záznam trval 23 min.
V přílohách je záznam celé jízdy a detail incidentu.
Má zde někdo ideu, co by mohlo být příčinou a jak to odstranit?
Díky za pomoc.
Děkuji za odpovědi.
Nejsem autoelektrikář a nevím, jak se chová alternátor při odpojení zátěže. Faktem je, že incident (staly se 3) se odehrál vlastně vždy při téměř nulové zátěži, 2x při brzdění. Zřejmě naivně bych od něj očekával trochu víc inteligence, ale tam by zřejmě pomohlo ono IBS.
Na jiných autech jsem zaznamenal nižší napětí při ukončení nabíjení. U jednoho max. 14,65V, u druhého dokonce jen 14,4V. Na jiném kusu stejného auta, o kterém píšu, se hodnota ukončení nabíjení také, vlastně stejně, pohybuje na úrovni 15V. Ani pro Pb aku to bezpochyby nejsou ideální hodnoty. Doporučené, jak jsem se dočetl, by něměly překračovat 14,6V, spíš ještě méně. To je také uváděná hranice pro LiFePO4. Za stávajících podmínek by i BMS zřejmě rychle odešlo ...
To peter@: Ušetřil jsem 15kg hmotnosti. To jen pro pochopení mojí motivace. Jedná se o sportovní auto.
To tomkk@: Moje myšlenky se ubíraly stejným směrem - odpojení akumulátoru ochranou (BMS) a následná špička. Jak zmiňuji výše, jiná auta mají strop nabíjecího napětí níže. Jeden kanadský výrobce LiFePO4 (CANBAT.COM) doporučuje použít regulátor napětí, případně DC-DC měnič napětí. Na jeho stránkách je celá řada zajímavých informací. Doporučuji.
Dnešní zajímavá zkušenost, kterou si budu muset ještě potvrdit. Dvě půlhodinové cesty za tmy (rozsvícená světla) a ze záznamů leze jen rovná linka kolísající +/- 0,05V kolem 14,3V. Pokud to bude fungovat, proč ne ...
Tak z těch informací a chování je zřejmé, že problém vzniká "díky" vysokému dobíjecímu napětí. Dle mého názoru, pokud bude alternátor ukončovat dobíjení dříve (14,2, 14,4, 14,6), situace nevznikne, protože BMS nedostane důvod k intervenci. Regulace dobíjení je standardně založena na napětové bázi. Jen pro zajímavost: moje LiFePO4 snese krátkodobě 150A, 20min. 60A a trvale 20A při dobíjení. Trvale je možno odebírat až 100A.
Pokud se sníží koncové dobíjecí napětí alternátoru, bude po problému. Zkusím najít někoho, kdo si s tím poradí.
Podařilo se ti to nějak rozumně vyřešit?
Ono svícení zatěžuje alternátor, který zvětšuje odběr a tím zátěž motoru, takže je to vlastně kontraproduktivní... teoreticky :c)
Zrovna to budu řešit na e90 325i s IBS, tak jsem strašně zvědavý zda tam nebudou špičky, začnu měřit při rozsvícených světlech (díky za tip), protože se bojím o ty kvanta řídících jednotek, které tam jsou :c(
T.
Ještě čím vysvětlit to cca 6s trvající napětí mezi 16V a 15V? Akumulátor je odpojen, tenhle, zřejmě "hloupý" (laciný?), alternátor asi opravdu potřebuje trvale připojené úložiště (můj, laický, názor)?
Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.
Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.