Nejste přihlášen/a.
Zdravím, mám takový možná naivní dotaz. Přestalo nám startovat auto. Máme ho jako třetí v rodině, ale prostě bylo nutné s ním zrovna odjet, jenže nenastartovalo. Startér prostě s motorem neotočil. Baterka je dobrá (zkoušel jsem tam dát tři nabité, u všech situace stejná). Co mě napadlo, tak buď kostra motoru a nebo odešel startér. S tím bych si rady věděl, ale nahlodal mě soused, který mezi řečí prohlásil, at si na to dám bacha, že bych taky mohl mít na autě svod a může to blafnout raz dva. Pak se to nějak zamluvilo a mě je teď hloupé se ho chodit ptát, co tím myslel. Já občas té technické hantýrce úplně nerozumím, takže se ptám tady. Co je to svod a může to opravdu blafnout?
Je otázka, jestli soused věděl, o čem vlastně mluví.
Když je někde "svod", znamená to, že proud teče někudy, kudy nemá. Svod je v podstatě "nedokonalý zkrat", kterým protéká proud nedostatečný k tomu, aby zareagovala příslušná ochrana. Může to být lehce poškozená izolace, nebo třeba propojení svorek vodivým bahnem a podobně. Takový svod celkem snadno dokáže vybít baterii, ale že by způsobil požár není pravděpodobné (ale ani zcela vyloučené). V první řadě by se svod projevil rychlým vybitím baterie.
Pokud byste měl zakouslý starter (netočil by se vůbec), není to sice svod, ale při delším pokusu o startování by to mohlo mít velmi vážné následky (i ten požár).
Spíš to vidím na přechodový odpor (nedostatečný kontakt, oxidace) někde na svorce, na připojení baterie na kostru.
Děkuji za vysvětlení. Ono to poslední dobou už hůř startovalo. Myslel jsem si, že se vybíjí baterka. Takže jsem tam dal novou a chvíli byl klid, i když se mi zdálo, že to pořád startuje hůř. Auto pak asi měsíc stálo, a už nenastartovalo, protože startér škytl, snažil se jakoby zastartovat, ale motorem neotočil za žádnou cenu. Proto jsem tam zkusil vystřídat tři další baterie, s novou byla ta snaha otočit nejprve vždycky větší, ale při dalším startu už to opět ani nehlo. Vybitá rozhodně nebyla ani jedna, protože všechny byly čerstvě nabité a ne staré. Zkoušel jsem i rozsvítit světla a zatroubit a to fungovalo jako vždycky i intenzita svitu byla stejná. Po připojení na nabíječku se všechny přeply okamžitě do udržovacího módu (bohužel jsem u sebe neměl měřák). Já to tipoval spíš na ten startér. On je to forman z roku 1993 a ten startér je tam původní, takže už by měl nárok na odchod.
Soused se vyjádřil nepřesně. Pod pojmem "svod" se zpravidla rozumí porucha izolace. To je u auta neobvyklé. Spíš je možné uvažovat o klidovém odběru, který může být při zapnutém immobilizéru a dálkovém ovládání něco kolem 40 mA. To je za měsíc téměř 30 Ah. Připočteme-li k tomu podobně velké samovybíjení, nemusí akumulátor po takové době auto nastartovat. Zásadně neměňte nic, dokud nebudete mít jistotu, že je to vadné. Bez měření se nedá na elektrice nic opravit. Z chování nabíječky se nedá zjistit stav akumulátoru. Podle data výroby se nedá určit vada startéru. Kupte si jednoduchý multimetr nebo požádejte někoho zkušenějšího.
Také bych tomu rozuměl tak, že část proudu teče někudy jinudy než byměl téci- tj přes starter. Tomu by napovídalo i to, že nové nabité baterie nenastartovaly. Tím bych též vyloučil problém na samotné baterii a spíše bych to viděl na nějaký problém se starterem. To, že se baterie rychle přepnuly do udržovacího modu by mohlo signalizovat dvě situace - buď jsou před smrtí... tudíž mají malou kapacitu a rychle se nabijí a přejdou do udržovacího režimu, nebo tím startem jste z nich "odebral" poměrně málo energie a tudíž pak byly opět rychle dobité.
Startovací systém se skládá jednak z akumulátoru,jednak ze spinací cívky startéru a samotného motoru startéru.Při startování proud z baterky sepne klíček,jde do cívky a její magnet přitáhne ččep startéru s měděnými kontakty.Ty natvrdo propojí dva měděné kontakty motoru a motor točí pastorkem ke kterému zajede mezi zuby setrvačníku na klikovce.Pokud se při zmačkniutí klíčku ozve točení motoru,a jten nenaskočí,je chyba v motoru,pokud se ozve jen klepnutí,je v nepořádku kontakt ve startéru,Různé jiné zvuky,jako drnčení zubů,znamená,že magnet nevtlačí pastorek do zubů.
JABRAKA
Dnešní auta včetně Felicie mají mezi cívkou startéru a klíčkem ještě odlehčovací relé.
Jeho cívku. Relé se přes startér kostří a pokud se na spouštěči startéru objeví plus, tak relé odhlečování má plus z obou stran, přestane se kostřit, odpadne a odpojí spotřebiče jako stěrače, větrák, potkávací světla, topení skla, rádio,... a ulehčí startování.
Si odpoj ten žlutý drát do startéru na Felicii a uvidíš, kolik spotřebičů nepůjde
Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.
Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.